Citat:
Ursprungligen postat av
Xelious
Nej de är inte samhällets bottenskräp och de är inga änglar. Som Marlo sa så ogillar jag den rasistiska retoriken från vissa ypg om att ta över byar och säkerställa säkerheten genom att rensa bort vissa folkgrupper och utmåla kurderna som änglar. Många kurder är och med i IF FSA etc och YPG har helt säkert begått krigsbrott i det här vidriga kriget. MEN de här satans hantlangare som kallar sig ISIS måste bort. Alla övriga måste samarbeta, YPG/SAA/FSA you name it för irakiska ISIS slaktar civila av alla folkgrupper. När ska Turkiet och USA fatta att de här ISIS måste tas om hand? Måste det till en massaker?
Syftar du på den rasistiska retoriken från YPG eller YPG sympatisörer, för det är en stor skillnad, YPG har inte folkrensat byar, tvärtom så har gruppen flera gånger försökt hålla sig borta från arabiska byar just för att araberna i dessa byar har klart och tydligt bestämt sig att i valet mellan YPG och ISIS så väljer dem ISIS. Detta syntes till exempel efter YPGs attack mot Tall Brak som resulterade i konfrontationer mellan NDF och YPG i Al-Hasaka.
Vidare så kommer jag ihåg i början av konflikten mellan YPG och ISIS skedde det en byte av fångar (detta har dokumenterats av utomstående europeiska journalister) där jihadisterna berättade hur bra dem hade behandlats. Sedan finns det ett par exempel på kurdiska oppositionspolitiker som påstår att YPG och PYD begår brott mot mänskliga rättigheter och att dessa skulle vara odemokratiska och diktaturer, detta är dock en del av det interna kurdiska propagandakriget och båda sidor kommer med anklagelser som egentligen inte har någon grund. Hur som YPG är inte änglar, utan vanligt folk som försöker skydda sitt hem från ockupanter, vare sig om det är regimen eller jihadisterna. Och det är självklart att när vanligt folk tar till vapen är det inte förvånande när vidrigheter sker, det finns rötägg inom alla grupperingar.
Håller helt och hållet med om att ISIS måste bort oavsett vad, och jag hoppas varenda vettig kurd håller med. Kurdistan i all ära men inte på bekostnad av det syriska folkets bekostnad för ingenting som fienden har mot oss som en nation rättfärdigar oss till att föra fram våra positioner när det existerar ett sådant hot mot mänskligheten i stort.