2024-12-06, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
Det som fram för allt skiljer mot tidigare är tillgången på drönare.
Tidigare härjade Assads/ryssarnas flygvapen fritt, nu kan rebellerna både anfalla regeringstrupperna från luften, helikoptrar i luften och regimens flygbaser.

Ja det är en game changer och det kan bli ännu en om Trump släpper in Putin i värmen igen. Plötsligt finns det erfarna operatörer och en stor tillverkningsindustri av drönare som kan skickas ner från Ryssland. Tvivlar inte på att de Turkiska drönarna är bättre, men de ryska är väl beprövade i strid.
Citera
2024-12-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
120 000 KIA uppgav iofs ryska Mediazona i somras, men det är bara en minimisiffra utifrån andra uppgifter som samlats in. Räkna med tre svårt skadade på varje död. Samtidigt så har läckta amerikanska dokument talat om över 700 000 döda och sårade. På det stora hela spelar det ingen roll. Kriget har snart hållit på i tre år och slukar enorma resurser och försvagar Rysslands möjligheter att ingripa militärt på andra håll. Detta vet naturligtvis olika grupperingar och länder som kommer att utnyttja det vaccin som uppstår. Ryssland kan inte rädda Assad lika lite som de kan rädda andra regimer som de tidigare stött. Ryssland är slut som stormakt. Kina lär väl köpa upp konkursboet och ta över de naturtillgångar och teknisk kompetens som ändå finns där.

De siffrorna är ju önsketänkande

https://kyivindependent.com/mediazona-confirms-identities-of-nearly-73-000-russian-soldiers-killed-in-ukraine/

Citat:
Mediazona confirms identities of nearly 73,000 Russian soldiers killed in Ukraine

Resten är ju önsketänkande/uppskattning

De skriver det själva

https://en.zona.media/article/2024/02/24/75k

Citat:
Through a combined analysis of our casualty list and the Probate Registry database, we succeeded in estimating the true mortality rate among Russian men.

Jag har alltså inga problem med att det kan ha stupat fler Ryska soldater än så men data visar det inte vad jag kan se, bara estimeringar.
Citera
2024-12-06, 20:37
Medlem
Citat:
Tidigare härjade Assads/ryssarnas flygvapen fritt, nu kan rebellerna både anfalla regeringstrupperna från luften, helikoptrar i luften och regimens flygbaser.

Helt riktigt. Den nya krigföringen skördar nya offer. Det går helt inte att gömma sig längre från attack drönare.

Bashar har lämnat sägs det .
Citera
2024-12-06, 20:40
Medlem
Citat:

USA och Israel har stöttat terroristerna ännu mer denna gång. Vi får se hur stort IS kalifat blir denna gång.
Citera
2024-12-06, 20:41
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania

https://kyivindependent.com/mediazona-confirms-identities-of-nearly-73-000-russian-soldiers-killed-in-ukraine/

De skriver det själva

Jag har alltså inga problem med att det kan ha stupat fler Ryska soldater än så men data visar det inte vad jag kan se, bara estimeringar.

Men du lutar dig mot siffran över stupade vars identitet är känd. De skriver ju själva att den verkliga siffran är betydligt högre och de använder även andra källor. Vid en sån sammanställning så uppgav de 120 000 döda i somras.

Citat:
120,000 dead and counting A new estimate from Meduza and Mediazona shows the rate of Russian military deaths in Ukraine is only growing

https://meduza.io/amp/en/feature/2024/07/05/a-new-estimate-from-meduza-and-mediazona-shows-the-rate-of-russian-military-deaths-in-ukraine-is-onl y-growing

På det stora hela spelar det ingen roll. Alla och då även ryssvänner måste ju fatta att kriget slukar enorma resurser och att det försvagar Rysslands ställning. Hade de inte kört fast i Ukraina hade de säkerligen kunnat rädda regimen.
Senast redigerad av fernebo 2024-12-06 kl. 21:37.
Citera
2024-12-06, 20:54
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Ja det är en game changer och det kan bli ännu en om Trump släpper in Putin i värmen igen. Plötsligt finns det erfarna operatörer och en stor tillverkningsindustri av drönare som kan skickas ner från Ryssland. Tvivlar inte på att de Turkiska drönarna är bättre, men de ryska är väl beprövade i strid.

De får nog snabba sig på i sådana fall. Som det ser ut nu överlever inte Assadregimen julafton. Och Putin har redan givit ryska medborgare uppmaningen att lämna Syrien. Vad gäller drönare är det ganska intressant att se hur professionellt HST använder sig av drönare och den syriska armén tycks helt försvarslös. Det är ju detta som givit upphov till ryktet om ukrainska operatörer på rebellsidan.
Citera
2024-12-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Iran har heller inte några större resurser att tillföra, vare sig manskapsmässigt eller materiellt.

Irans miliser i Irak är nog otillräckliga och de som kommit har bombats av USA. Men däremot borde Iran ha gott om reguljära styrkor att skicka. Antingen av armén eller revolutionsgardet. Frågan är om de vill skicka dessa och hur logistiken skulle gå till?

Jag tror inte USA hade vågat bomba en konvoj av reguljära trupper men för att det skulle vara möjligt måste Irak tillåta truppförflyttning över deras land vilket är lite tveksamt om de skulle gå med på. Jag vet inte heller om Iran fixar logistik-support över sådana avstånd? Tveksamt om det räcker att skicka med lite kreditkort för att tanka på reguljära mackar i Irak. Sedan lär det bli problematiskt om SDF tar över i östra Syrien.
Citera
2024-12-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Men du lutar dig mot siffran över stupade vars identitet är känd. De skriver ju själva att den verkliga siffran är betydligt högre och de använder även andra källor. Vid en sån sammanställning så uppgav de 120 000 döda i somras.

https://meduza.io/amp/en/feature/2024/07/05/a-new-estimate-from-meduza-and-mediazona-shows-the-rate-of-russian-military-deaths-in-ukraine-is-onl y-growing

På det stora hela spelar det ingen roll. Alla och då även ryssvänner måste ju fatta att kriget slukar enorma resurser och att det försvagar Rysslands ställning. Hade de inte kört fast. I Ukraina hade de säkerligen kunnat rädda regimen.

Naturligtvis så har även Ryssland förluster. Ingen förnekar det. Men Ryuska stående Arnen är nu någonstans mellan 1,3 miljoner och 1,5 miljoner man. Jag tror den var 700 tusen man när denna smo började.

Jag hoppas du förstår att Kiel Institute inte är rysk propaganda. Läs den

https://www.ifw-kiel.de/fileadmin/Dateiverwaltung/IfW-Publications/fis-import/1f9c7f5f-15d2-45c4-8b85-9bb550cd449d-Kiel_Report_no1.pdf

Citat:
The last column of the table shows that Russian production is currently so strong that it
could easily match the 2021 German stock in weapons in 2-7 months.

Det står lite smått o gott i denna rapport och jag har inte läst den i sin helhet.
Citera
2024-12-06, 21:02
Medlem
Totalt uppror i söder nu också. Bye-bye Slaktaren i Damaskus.
.
Sedan tror jag inte ett skit på att ledaren för rebellerna verkligen skulle vara det minsta tolerant.
Citera
2024-12-06, 21:04
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania

De skriver det själva

Mediazona grundar sina uppgifter om stupade ryssar till största delen på begravningsannonser i ryska lokaltidningar, dvs där de dödade kan identifieras med absolut säkerställda uppgifter om namn och adress. Vad Mediazona presenterar är inte militärt relevanta uppgifter om förluster (dvs stupade, sårade, försvunna, deserterade, etc), utan de har etablerat en tjänst om exakt vilka individer som med säkerhet dött.

Mediazonas uppgifter är fullkomligt ointressanta utifrån ett militärt perspektiv. Däremot kan uppgifterna säkert vara viktiga inom samhällsvetenskaplig forskning, dvs om någon skulle vilja göra en undersökning om hur kriget påverkat mejerinäringen i ett visst område i Dagestan, eller ngt liknande.

Alltså: Utifrån ett militärt perspektiv är Mediazonas uppgifter HELT meningslösa. Glöm det bara.
Citera
2024-12-06, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Irans miliser i Irak är nog otillräckliga och de som kommit har bombats av USA. Men däremot borde Iran ha gott om reguljära styrkor att skicka. Antingen av armén eller revolutionsgardet. Frågan är om de vill skicka dessa och hur logistiken skulle gå till?

Jag tror inte USA hade vågat bomba en konvoj av reguljära trupper men för att det skulle vara möjligt måste Irak tillåta truppförflyttning över deras land vilket är lite tveksamt om de skulle gå med på. Jag vet inte heller om Iran fixar logistik-support över sådana avstånd? Tveksamt om det räcker att skicka med lite kreditkort för att tanka på reguljära mackar i Irak. Sedan lär det bli problematiskt om SDF tar över i östra Syrien.

Ja, reguljära trupper ifrån Iran kommer aldrig komma till Syrien i några större antal.
Citera
2024-12-06, 21:09
Medlem
Ser ut som att SNA gått ut idag med att de ska ta över Manbij snarast och skickar trupper och material dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in