2024-12-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Ryssland har aldrig haft särskilt mycket soldater på marken som slåss. Det har i så fall varit inhyrda soldater (ex Wagner) dvs de säkerhetsstyrkor du pratar om. Det är helt enkelt för problematiskt inrikespolitiskt i Ryssland om ryska soldater dör utomlands. Ryska flygvapnet har dock spelat en avgörande roll i inbördeskriget tillsammans med Iranskstödda shiamuslimska miliser (ex Hizbollah).

Oavsett numerären ryssar så vore det ett stort nederlag för Putin om Assad föll. Hur många andra flottbaser förutom den i Tartus har de utomlands?

Jag tror de har totalt 4 baser i Syrien, Tartus, flygbasen samt 2 mindre helikopterbaser. Sedan har de väl någon enstaka bas till utomlands men jag kommer inte ihåg var.

Citat:
Oavsett numerären ryssar så vore det ett stort nederlag för Putin om Assad föll.

Helt klart vore det så. Så jag undrar om de verkligen bara kommer att se på eller om det händer något som vi/jag inte har riktigt koll på.
Citera
2024-12-06, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Jag tror de har totalt 4 baser i Syrien, Tartus, flygbasen samt 2 mindre helikopterbaser. Sedan har de väl någon enstaka bas till utomlands men jag kommer inte ihåg var.

Helt klart vore det så. Så jag undrar om de verkligen bara kommer att se på eller om det händer något som vi/jag inte har riktigt koll på.

Jag tror att de kommer att överge Assad och försöka förhandla med det nya styret. Hittills har vi inte sett något större engagemang från Ryssland. Rebellerna verkar inte heller fokusera på Ryssland och propagandan riktas inte mot dem. Vi får se.
Citera
2024-12-06, 19:41
Medlem
Gissar att det är kört för regimen, man samlar de lojala trupperna i Latakia och kanske kan behålla stora delar av området. Ryssarna kan komma att säkra Tartus så även det ingår i ett framtida Alawitistan.

Turkarna kommer sno åt sig hela nordsyrien, undantaget vad USA låter Kurderna behålla.
Israel tar sin del med Golan och tillhörande säkerhetszon.

Resten kommer de lokala stammarna få slåss med IS och HTS om. Proxykrig mellan Turkiet, Iran och Qatar att vänta.

Synd på Damascus som är en fin stad, men knappast så att Jordanien eller Libanon kan gå in och ta över. För inte kan det vara så att Israelerna spelar ett så högst spel att de i slutändan "tvingas" gå in och rensa efter några årtionden av Islamistiskt vanstyre?

Svårt att se hur nationalstaten Syrien skall överleva, den är på sätt och vis likställd med Baathpartiet som den enda enande kraften och störtas den så kan jag inte se vem annars som skulle kunna ena nationen igen, iallafall inte med sådana grannar.

Mycket kan så klart ändras om Trump låter Ryssarna komma tilbaka in i värmen, men i slutändan tvivlar jag på att de kan vara speciellt relevanta oavsett vad som sker på ganska många år.
Citera
2024-12-06, 19:45
Medlem
Citat:
Jag tror att de kommer att överge Assad och försöka förhandla med det nya styret. Hittills har vi inte sett något större engagemang från Ryssland. Rebellerna verkar inte heller fokusera på Ryssland och propagandan riktas inte mot dem. Vi får se.

Det är möjligt att de anser Assad vara hopplös och att det går som du skriver. Den som lever får se.

Edit: Men jag är inte säker på att detta handlar om Assad egentligen.
Senast redigerad av temptedmania 2024-12-06 kl. 19:48.
Citera
2024-12-06, 19:45
Medlem
De som i svensk media kallas för ”rebeller” är alltså bl.a IS, lite snäll omskrivning kan tyckas efter alla brutala terrordåd de har begått.
Senast redigerad av B-a-c-k-f-l-a-s-h 2024-12-06 kl. 19:51.
Citera
2024-12-06, 19:52
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
De som i svensk media kallas för ”rebeller” är alltså bl.a IS, lite snäll omskrivning kan tyckas efter alla brutala terrordåd de har begått.

Nej.
Citera
2024-12-06, 19:53
Medlem
Citat:

De har inget att sätta emot nu, allt och lite till är uppbundet i Ukraina. Det är heller inte så enkelt som sist att man bara kan bomba, denna gången ser det ut som att "rebellerna" har betydligt bättre vapen och finansiering än vad SAA har.
Citera
2024-12-06, 20:03
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
De har inget att sätta emot nu, allt och lite till är uppbundet i Ukraina. Det är heller inte så enkelt som sist att man bara kan bomba, denna gången ser det ut som att "rebellerna" har betydligt bättre vapen och finansiering än vad SAA har.

HTS blir allt bättre beväpnade för varje dag. SAA flyr fältet och lämnar massor av materiel efter sig. Framför allt handlar det om stridsfordon och stridsvagnar. Det är lite grann som den ukrainska "Kupiansksprinten" 2022. Trots en månads strider hade ukrainarna FLER stridsfordon EFTER striderna än FÖRE, eftersom ryssarna hde lämnat en massa materiel efter sig.
Citera
2024-12-06, 20:07
Medlem
Daraa border crossing mot Jordanien har tagits över av orcherna. Det betyder att södra fronten kommer bli aktiv igen.
Svt rapporterar att dawla islamiya (IS) har fått luft under vingarna i deir ezzor provinsen. Dessa kommer förmodligen radikalisera och absorbera övriga orcher som man gjort tidigare. Ett nytt kalifat håller på att bildas.

https://x.com/SprinterFamily/status/1865062981131739179?t=6cxJyS9B-7OaePU4T68d9Q&s=19
Citera
2024-12-06, 20:08
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Det som fram för allt skiljer mot tidigare är tillgången på drönare.
Tidigare härjade Assads/ryssarnas flygvapen fritt, nu kan rebellerna både anfalla regeringstrupperna från luften, helikoptrar i luften och regimens flygbaser.
Citera
2024-12-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
HTS blir allt bättre beväpnade för varje dag. SAA flyr fältet och lämnar massor av materiel efter sig. Framför allt handlar det om stridsfordon och stridsvagnar. Det är lite grann som den ukrainska "Kupiansksprinten" 2022. Trots en månads strider hade ukrainarna FLER stridsfordon EFTER striderna än FÖRE, eftersom ryssarna hde lämnat en massa materiel efter sig.

Ja men frågan är hur tillståndet är på det de lämnar. Det är väl mestadels ryskt skrot som de inte underhållit de senaste åren som de säkerligen även saknar reservdelar till. Syrien är ju utfattigt, USA och Kurderna sitter på oljan, skattebasen måste vara skrattretande låg. De har inte råd att hålla sig med värnpliktiga och de "friviliga" soldaterna sägs ju avlönas av Iran.

Allt av värde ryssarna satt på är nog skeppat till Ukraina.
Citera
2024-12-06, 20:16
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Ryssland har förlorat 70 000+ KiA i Ukraina enligt Mediazona totalt sett

120 000 KIA uppgav iofs ryska Mediazona i somras, men det är bara en minimisiffra utifrån andra uppgifter som samlats in. Den verkliga siffran är sannolikt betydligt högre. Räkna dessutom med tre svårt skadade på varje död. Samtidigt så har läckta amerikanska dokument talat om över 700 000 döda och sårade. På det stora hela spelar det ingen roll. Kriget har snart hållit på i tre år och slukar enorma resurser och försvagar Rysslands möjligheter att ingripa militärt på andra håll. Detta vet naturligtvis olika grupperingar och länder som kommer att utnyttja det vaccin som uppstår. Ryssland kan inte rädda Assad lika lite som de kan rädda andra regimer som de tidigare stött. Ryssland är slut som stormakt. Kina lär väl köpa upp konkursboet och ta över de naturtillgångar och teknisk kompetens som ändå finns där.

Om nu Ryssland verkligen hade nån styrka kvar att prata om eller politiskt inflytande så skulle de naturligtvis aldrig låta regimen i Syrien falla, men det mesta talar för att de bara drar.
Senast redigerad av fernebo 2024-12-06 kl. 20:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in