2024-12-06, 18:49
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Finansierar inte Qatar HTS? Vore märkligt om de skulle låta Assad fly dit men de kanske inte har något emot att en rik utlänning flyttar dit och spenderar lite pengar..

Jag tror inte heller att Ryssland är ett troligt alternativ. Putin kommer säkert att försöka nå en uppgörelse med rebellerna så att de kan behålla sina baser i landet. Oavsett utfall kommer Ryssland förlora en hel del soft power bland diktatorerna i Mellanöstern och Afrika då det blir svart på vitt att Putin inte kan skydda dem.

Ja det är helt otroligt hur Putin och hans Ryssland på så kort tid har ödelagt sin roll som storspelare i Afrika och Mellanöstern.

Det vi nu börjar se är konsekvenserna av Putins Ukrainakrig. Ett instabilt Ryssland med allt växande ekonomiska problem som är kraftigt försvagat militärt. Och som framförallt är kraftigt försvagat som politisk kraft.

Det hela har inte heller underlättats av Hamas/ Hezbollahs/ Irans misslyckade krig mot Israel. När ryssarna gav grönt ljus till mer omfattande attacker mot Israel, så anade de nog inte att det hela skulle sluta med Syriska regimens fall. I förlängningen kan också Iran falla. Undrar hur Putin ser på allt han ställt till med?
Senast redigerad av fernebo 2024-12-06 kl. 18:55.
Citera
2024-12-06, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om Ryssland förlorar sin bas i Tartus så är det en katastrof för Ryssland. Frågan är om Ryssland kommer förlora sina baser Syrien och sitt inflyttande i Georgien?

Det kan jag hålla med om men det är fortfarande Syrien som kapitulerar och detta i sin tur kan leda till att Ryssland förlorar sina baser.

Edit

Tyvärr så tycker jag det är svårt att veta vad som händer i Syrien och varför på grund av all propaganda tycker jag.
Senast redigerad av temptedmania 2024-12-06 kl. 18:52.
Citera
2024-12-06, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Vad har detta med något av det jag svarade på. Pajasen jag svarade skrev att Putin redan har kapitulerat.

Putin kan inte kapitulera. Då Syrien inte styrs av Putin. Det kan bara Assad göra.

Visst kan det innebära att Ryssland förlorar baser men det är ju en helt annan fråga.

Ryssland är en aktiv part i inbördeskriget. Om Ryssland överger Assadregimen (dvs kapitulerar) finns det en stor risk att Ryssland förlorar inflytande och baser.

Assad kommer inte att kapitulera. Inbördeskrig slutar inte så. Antingen så flyr han landet eller så fångas han in (och dödas förmodligen).
Citera
2024-12-06, 18:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja det är helt otroligt hur Putin och hans Ryssland på så kort tid har ödelagt sin roll som storspelare i Afrika och Mellanöstern. Det vi nu börjar se är konsekvenserna blir av Putins Ukrainakrig. Ett instabilt Ryssland med allt växande ekonomiska problem som är kraftigt försvagat militärt. Och som framförallt är kraftigt försvagat som politisk kraft.
Det hela har inte heller underlättats av Hamas/ Hezbollahs/ Irans misslyckade krig mot Israel. När ryssarna gav grönt ljus till mer omfattande attacker mot Israel, så anade de nog inte att det hela skulle sluta med Syriska regimens fall. Undrar hur Putin ser på allt han ställt till med?

Har du nån källa på att "ryssarna gav grönt ljus" till dessa motståndgrupper och Iran. Sa ryssen Ja men låt Izrael ockupera er och mörda era barn och forskare så får ni grönt ökus att slå tillbaka?

Ontopic
Ryzzland trycker på och tar mark i Ukraina som är pressade både miltärt och av att trumpeten snart tar över vita huset.

Helt plötsligt så vaknar jihadister till liv hos en av ryssarnas allierade stater och drar igång en massiv attack kampanj. Säger som GW, jag tror inte på slumpen.

Citera
2024-12-06, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Amerikanarna/Israel vill inte ha iranier och irakier i Syrien. Så USA har bombat dem. Syriska regeringsstyrkor verkar också har retirerat från Östra Syrien.

Israel verkar också ha bombat Hizbollah i Syrien (Förstärkningar).

Men vi får se om de kan få in några styrkor. Det har till och med talas om Houthis. Men jag vet inte riktigt hur de ska dyka upp i Syrien.
Men Iran har stor befolkning om dom ger upp Syrien och Libanon så är det inte märkligt om jag frågar så?

Då har ju Iran gett upp allt dom jobbat för sen 80-talet??
Citera
2024-12-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Ryssland är en aktiv part i inbördeskriget. Om Ryssland överger Assadregimen (dvs kapitulerar) finns det en stor risk att Ryssland förlorar inflytande och baser.

Assad kommer inte att kapitulera. Inbördeskrig slutar inte så. Antingen så flyr han landet eller så fångas han in (och dödas förmodligen).

Saken är väl den att Ryssland bara har säkerhetsstyrkor kvar vid sina baser i princip. Man har kanske fått någon förstärkning nu men det vet jag inget om. Det tar tid att flytta militärpersonal så det kanske är på gång med mer rysk militär till Syrien men de som krigar där nu är knappast Ryssarna.

Det är möjligen att han officiellt inte kapitulerar om det går så långt utan flyr men jag ser det å andra sidan som en sorts kapitulation.

Edit: Det Ryska flygvapnet baserat i Syrien bombar dessa terrorister vad jag vet.
Citera
2024-12-06, 19:08
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Ser ut som ryssarna flyttar sitt luftvärn från flygbasen Hmeimim söderut till Tartus (ska vara geolokaliserad till Baniyas).
https://x.com/mintelworld/status/1865082111058739365
Citera
2024-12-06, 19:09
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Har du nån källa på att "ryssarna gav grönt ljus" till dessa motståndgrupper och Iran. Sa ryssen Ja men låt Izrael ockupera er och mörda era barn och forskare så får ni grönt ökus att slå tillbaka?

Ontopic
Ryzzland trycker på och tar mark i Ukraina som är pressade både miltärt och av att trumpeten snart tar över vita huset.

Helt plötsligt så vaknar jihadister till liv hos en av ryssarnas allierade stater och drar igång en massiv attack kampanj. Säger som GW, jag tror inte på slumpen.

Självklart var det Iran som drog i trådarna med Rysslands goda minne. Ryssarna hoppades såklart att ett storkrig i Mellanöstern skulle lätta på trycket mot Ryssland i Ukraina. Därför har jag väldigt svårt att tro att de inte var inblandade.

Ja, Ryssland trycker på i Ukraina. Som mest har de sen februari ryckt fram fyra mil och förlorat hundratusentals trupper och mängder av utrustning. De lägger nu 40% av statsbudgeten på kriget och uppnår ändå otroligt lite. Oavsett om nu Ryssland sakta rycker fram, så måste man förstå vilka enorma resurser kriget slukar och det är därför som Rysslands ställning i Mellanöstern nu snabbt försvagas. Det är inte bara regimen i Syrien som kommer att falla utan att ryssarna kan göra nåt åt det.
Citera
2024-12-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Självklart var det Iran som drog i trådarna med Rysslands goda minne. Ryssarna hoppades såklart att ett storkrig i Mellanöstern skulle lätta på trycket mot Ryssland i Ukraina. Därför har jag väldigt svårt att tro att de inte var inblandade.

Ja, Ryssland trycker på i Ukraina. Som mest har de sen februari ryckt fram fyra mil och förlorat hundratusentals trupper och mängder av utrustning. De lägger nu 40% av statsbudgeten på kriget och uppnår ändå otroligt lite. Oavsett om nu Ryssland sakta rycker fram, så måste man förstå vilka enorma resurser kriget slukar och det är därför som Rysslands ställning i Mellanöstern nu snabbt försvagas. Det är inte bara regimen i Syrien som kommer att falla utan att ryssarna kan göra nåt åt det.

Ryssland har förlorat 70 000+ KiA i Ukraina enligt Mediazona totalt sett
Citera
2024-12-06, 19:25
Medlem
[quote=SiamGnome|90314559]Amerikanarna/Israel vill inte ha iranier och irakier i Syrien. Så USA har bombat dem. Syriska regeringsstyrkor verkar också har retirerat från Östra Syrien.

Israel verkar också ha bombat Hizbollah i Syrien (Förstärkningar).

Men vi får se om de kan få in några styrkor. Det har till och med talas om Houthis. Men jag vet inte riktigt hur de ska dyka upp i Syrien.[/QUOTE]

Flygande mattor ?
Citera
2024-12-06, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Saken är väl den att Ryssland bara har säkerhetsstyrkor kvar vid sina baser i princip. Man har kanske fått någon förstärkning nu men det vet jag inget om. Det tar tid att flytta militärpersonal så det kanske är på gång med mer rysk militär till Syrien men de som krigar där nu är knappast Ryssarna.

Det är möjligen att han officiellt inte kapitulerar om det går så långt utan flyr men jag ser det å andra sidan som en sorts kapitulation.

Edit: Det Ryska flygvapnet baserat i Syrien bombar dessa terrorister vad jag vet.

Ryssland har aldrig haft särskilt mycket soldater på marken som slåss. Det har i så fall varit inhyrda soldater (ex Wagner) dvs de säkerhetsstyrkor du pratar om. Det är helt enkelt för problematiskt inrikespolitiskt i Ryssland om ryska soldater dör utomlands. Ryska flygvapnet har dock spelat en avgörande roll i inbördeskriget tillsammans med Iranskstödda shiamuslimska miliser (ex Hizbollah).

Oavsett numerären ryssar så vore det ett stort nederlag för Putin om Assad föll. Hur många andra flottbaser förutom den i Tartus har de utomlands?
Citera
2024-12-06, 19:26
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko

Ontopic

Att HTS drog i gång sin offensiv berodde på att Hizbollahstyrkorna i och runt Aleppo hade lämnat Syrien i samband med Israels offensiv in i södra Libanon. Den syriska värnpliktsarmén är av mycket låg kvalitet, så ansvaret för att bevaka frontavsnittet mot Idlib låg på Hizbollah. Skälet till detta var ett "quid pro quo" för att Syrien har stött Hizbollah och låtit materieltillförsel kunna komma in i Libanon landvägen från Iran eller via hamnen i Tartus (där ryssarna f ö har en flottbas). När Hizbollah hux flux försvann, så uppstod ett tomrum uppe i nordvästra Syrien, som HTS kunde utnyttja på rent opportunistiska grunder. Man slog också till i samband med vapenstilleståndet mellan Israel och Libanon, eftersom man fruktade att detta skulle kunna innebära att Hizbollahstyrkor skulle kunna lösgöras från Libanon och återvända till Aleppo. Det gällde alltså att smida medan järnet var varmt. Det var alltså ingen "slump", men inte av de skäl som du kanske tror. Dessutom har Syrien just nu inget konkret stöd från något håll. Ryssarna har mycket lite att komma med i området. Man har under Ukrainakriget halverat antalet flygplan på Khmeimimbasen i Latakia, till ca 25 stycken. Detta räcker inte till för att bedriva någon intensiv krigföring under längre tid, eftersom slitage och skador kommer att erodera kapaciteten med kvadraten över tid. Hizbollah är så pass punch drunk efter IDFs mangling att de inte kan göra någonting i nuläget. Iran har heller inte några större resurser att tillföra, vare sig manskapsmässigt eller materiellt. De eenda som kan stoppa HTS just nu är Turkiet - om inte detta tåg har gått - eller Israel. Israel, som absolut inte vill att HTS ska ha något som helst inflytande, skulle kunna hjälpa Assad att sitta kvar, på villkor att han bryter kontakten med Iran och slutar att stödja Hizbollah.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in