2020-03-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Jag hittar inget om att USA blockat något sådant på FNs hemsida. Det är väl inte ett ärende för FN i vilket fall?

RT news är ju inte en bra källa,har du en annan?

CNN, ABS, BBC...what's Your choice?
Citera
2020-03-07, 10:42
Medlem
Pre 1914s avatar
Som jag förstått vill Ryssland etablera FN i idlib för att dels neutralisera rebellerna men också för att få utvecklingen i idlib att gå åt rätt håll. USA vill ha ut mer från situationen för att gå med på det.
Citera
2020-03-07, 10:54
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
CNN, ABS, BBC...what's Your choice?
Haha vafan, måste jag välja på dem bara då?

Nej, en länk till ett FN-protokoll eller liknande. Information är färskast direkt från källan.
Citera
2020-03-07, 10:56
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Haha vafan, måste jag välja på dem bara då?

Nej, en länk till ett FN-protokoll eller liknande. Information är färskast direkt från källan.
Jag har sällan lyckats hitta det jag sökte på deras hopplösa sida, och var mötet stängt finns inga protokoll att se.
Citera
2020-03-07, 11:16
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Här är mer:

US rejects Russian plan for Syria ceasefire at UN Security Council

Russia requested the UN Security Council endorse a ceasefire for Syria, but the United States, a veto-wielding power, refused and called the truce "premature." Questions remain on how the ceasefire will be enforced.

https://www.dw.com/en/us-rejects-russian-plan-for-syria-ceasefire-at-un-security-council/a-52673415

Det passade USA att striderna pågick. Dels ledde dessa strider till kollisionskurs Turkiet-Ryssland men vad många missar är att det även ledde till kollissionskurs Tyskland-Ryssland. Tyskland vet mycket väl att strider i Idlib innebär ytterligare några miljoner flyktingar för Tyskland.

USA ville isolera Ryssland ytterligare utan att lyft ett finger, därav deras "stöd" till Turkiet som egentligen inte innebar något konkret. Nu är de som sagt besvikna...
Citera
2020-03-07, 11:28
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Det passade USA att striderna pågick. Dels ledde dessa strider till kollisionskurs Turkiet-Ryssland men vad många missar är att det även ledde till kollissionskurs Tyskland-Ryssland. Tyskland vet mycket väl att strider i Idlib innebär ytterligare några miljoner flyktingar för Tyskland.

USA ville isolera Ryssland ytterligare utan att lyft ett finger, därav deras "stöd" till Turkiet som egentligen inte innebar något konkret. Nu är de som sagt besvikna...
De utnyttjar flyktingarna och får det att låta som att striderna måste upphöra. Men egentligen vill de inte det.
Självklart vill USA ha strid mellan Turkiet och Ryssland. Att de har börjat samarbeta är ju en mardröm för supermakten.
Citera
2020-03-07, 11:53
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Jag hittar inget om att USA blockat något sådant på FNs hemsida. Det är väl inte ett ärende för FN i vilket fall?

RT news är ju inte en bra källa,har du en annan?

Japp, fråga den där tomten om källor du. Bra idé verkligen
Citera
2020-03-07, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lite allmänbildning kring religion kan aldrig skada i vårt hypersekulariserade land. Det är sant att de kristna i Syrien överlag står på Assads sida av uppenbara skäl. Flera av dem jag träffat berättar t.o.m. att Hezbollah har varit en orsak till att de sluppit ifrån ett fruktansvärt öde. Hur kan det då vara att vissa kristna framförallt i USA och även i Sverige räknar Netanyahu som en vän och försvarare av kristendomen?

Jo, det har att göra med att dessa kristna är s.k. premillenialister:

(FB) Uppenbarelseboken
https://helapingsten.com/israel/

Kristen sionism är ett annat ord för den tolkningsgenren ej att förväxlas med sionism som är en sekulär ideologi. Den kristna sionismen har sitt ursprung i heretiska vantolkningar av Bibeln som började se sitt ljus efter reformationen, boktryckarkonsten och senare spridandet av läskunnigheten. Bibeln blev plötsligt tillgänglig för den stora massan vilket var bra. Tyvärr har allting en baksida och massor utav hemkokta tolkningar fick luft och den kristna sionismen har överlevt och utvecklats till våra dagar.

Den palestinska ortodoxa kyrkan har officiellt förklarat den kristna sionismen heretisk och även om de andra ortodoxa församlingarna som i Syrien inte har gjort det så är nog uppfattningen bland syriska kristna att den är det.

Så att vara på de kristnas sida i Syrien handlar om att acceptera Assad som den legitima presidenten där tills en annan president är vald av folket. Det betyder också att man tar avstånd från det Muslimska brödraskapet i Syrien där bl.a. Issa-klanen i Idlib etniskt rensat flera helt kristna byar kring staden. Valet är sålunda mycket enkelt för rättrogna kristna att göra när det kommer till Syrien.

Jag själv är dock ateist men står på de kristnas sida i det här. Likväl som på de Sunnimuslimskas, Shiamuslimskas, yazidernas och alawiternas sida och på resten av religionernas som må finnas där.

Kristna som stödjer Hezbollah är inte kristna, de är hädare och förtjänar inte att kalla sig själva för kristna.

Människorna i länder som Syrien är, oavsett religion, antisemiter och upplärda till att hata.

Assad har aldrig och kommer med all sannolikhet aldrig heller att bli Syriens legitima president. Den som stödjer honom stödjer diktatur, sekterism och islamism. Antikristna värderingar.

Den som på riktigt stödjer Syriens majoritet, sunnimuslimerna, måste ta avstånd från Assad.
Citera
2020-03-07, 12:03
Medlem
321js avatar
Gör Sverige någonting för att skapa fred?
Citera
2020-03-07, 12:19
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Gör Sverige någonting för att skapa fred?

Tillverkar vapen så att krigen tar slut snabbare..
Citera
2020-03-07, 12:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViscaCatalunya69
Kristna som stödjer Hezbollah är inte kristna, de är hädare och förtjänar inte att kalla sig själva för kristna.
Låter inte som något som står i evangelierna.
Citat:
Människorna i länder som Syrien är, oavsett religion, antisemiter och upplärda till att hata.
Bjälken i ditt eget öga osv.
Citat:
Assad har aldrig och kommer med all sannolikhet aldrig heller att bli Syriens legitima president. Den som stödjer honom stödjer diktatur, sekterism och islamism. Antikristna värderingar.
1. Han är redan den legitima presidenten. 2. Kallar du det som du ger uttryck för här för kristna värderingar?
Citat:
Den som på riktigt stödjer Syriens majoritet, sunnimuslimerna, måste ta avstånd från Assad.
Ah, nu förstår jag. Lite etnisk rensning vore inte dumt: Shiiterna till Libanon, Alawiterna till havet!
Citera
2020-03-07, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Som jag förstått vill Ryssland etablera FN i idlib för att dels neutralisera rebellerna men också för att få utvecklingen i idlib att gå åt rätt håll. USA vill ha ut mer från situationen för att gå med på det.

Nej

Ryssland vill legitimera Assad vilket USA, Tyskland och Frankrike inte går med på.

Största rädslan för Ryssland är att få ta hand om en internationellt utfryst Assad med Sanktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in