2020-03-06, 13:08
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Syrien har haft USA/Nato/EU, flera Gulfstater, Israel, Turkiet som understött huvudsakligen islamister som försökt störta landets regering och de var på god väg att lyckas när Ryssland och Iran trädde in. USA/EU kan inte längre öppet stödja islamisterna som de gjort tidigare utan nu är det bara Turkiet som får stå för detta.

Det är inget tecken på svaghet att Syrien nu gör halt utan ett tecken på att de vill ha slut på kriget utan någon slutstrid eller direkt konfrontation med islamisternas understödjare. Liksom de gjort tidigare - de låter fienden utrymma och civilbefolkning stanna kvar eller gå genom fronten om de vill.

Att korridorer in i Syrien från Idlib för civilbefolkning nu kommer öppnas är säkert som amen i kyrkan. Med vad som verkar totalstopp in i EU kan man nu hoppas att större grupper nu kommer använda sig av dessa.

Ser för min del fram mot denna vår och hoppas historien från 1975 upprepar sig. :-)

(Jag har börjat "bearbeta" min familj för att kunna göra ett besök till i Aleppo och senast var i början på 1970 talet. Finns en ren "blogg-turistfilm" på nätet och hon blir så rörd hur folk kämpar vidare med sitt liv trots all förstörelse: https://www.youtube.com/watch?v=ZTaoyJpr-YE )

Jag tyckte mig höra något om dessa korridorer för civila igår. Det vore stort steg framåt om de kunde hitta en säker väg in till befriade områden. Jag har läst berättelser från andra flyktingläger, där folk har blivit avrådda att åka hem. Så jag misstänker att det är likadant eller värre för flyktingarna på väg norrut. De har ju varit hårdvaluta för propagandamakarna mot Assad. Titta så folk flyr från diktatorn, har ju varit deras slogan i flera år.

Det är riktigt otäckt, avskyvärt att flyktingar, så utsatta som de är, utnyttjas i maktkampen om Syrien.
Men tydligen var det inte ens syrier som visades upp i tv, och den miljon som de har basunerat ut hela tiden, verkar inte existera.
Själv har jag inte varit i MÖ alls, bara i närheten några gånger. Lycka till med övertalningen!
Citera
2020-03-06, 13:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag tyckte att du var ganska vettig förut, men nu är du värsta supportern till Erdogan. Märkligt. Jag kanske läste dig dåligt förstås.

Stödjer du verkligen Turkiets samarbete med al-Qaida och IS och deras kumpaner? Och varför i så fall?
Vet inte vad som har hänt med den gode Yasko. Kanske måste man göra vissa eftergifter för att få behålla internetuppkoppling där hen är idag. Något sådant måste det vara som förklaras hens about face i Syrienfrågan.
Citera
2020-03-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Kommer S-400 kunna skjuta ner ryska flygplan ?
Putin har och kommer att utmanövrera turken alla dagar i veckan. Schack matt mr Erdogan

Tveksamt

Om han gått med på att Turkiet får Libyen för M4 och M5 så tar Erdogan det alla dagar i veckan.

Libyen har enorma gasfält utanför kusten som Turkiet vill ha och redan har en deal om att skriva om kustgränserna ute i havet så att Turkiet får tillgång till områdena.
Citera
2020-03-06, 13:50
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Kommer S-400 kunna skjuta ner ryska flygplan ?
Putin har och kommer att utmanövrera turken alla dagar i veckan. Schack matt mr Erdogan

S-400 köptes inte för skydd mot Putin, S-400 köptes för skydd mot väst.
Citera
2020-03-06, 13:53
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vet inte vad som har hänt med den gode Yasko. Kanske måste man göra vissa eftergifter för att få behålla internetuppkoppling där hen är idag. Något sådant måste det vara som förklaras hens about face i Syrienfrågan.

Jag har alltid ansett att Assad är orsaken till eländet i Syrien. Han borde ha avgått för länge sen, men han bryr sig inte om Syrien. Han bryr sig bara om sitt folk, dvs Alawiterna i Syrien. Resten kan lika gärna brinna, bara han och hans alawitiska elit är kvar i makten.

Sen att massa andra länder utnyttjat det här på ett eller anant sätt är en annan sak.
Citera
2020-03-06, 14:05
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Kanske just därför Grekland och turkiet tagit varsin sida i Libyen.

Turkiet säger att de skrivit ett avtal med nuvarnade styre om gräner som gör att de kan blocka Greklands-isreal gasledningen.

Har Erdogan och Putin kommit översäns om att wagner drar sig ut ur Libyen så får ju haftar det tuft.

Varför betraktar du krekland som något relevant i Libyen överhuvudtaget? Personligen tror jag inte ett dugg på att Putin drar tillbaka Wagner i Libyen.
Citera
2020-03-06, 14:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Jag har alltid ansett att Assad är orsaken till eländet i Syrien. Han borde ha avgått för länge sen, men han bryr sig inte om Syrien. Han bryr sig bara om sitt folk, dvs Alawiterna i Syrien. Resten kan lika gärna brinna, bara han och hans alawitiska elit är kvar i makten.

Sen att massa andra länder utnyttjat det här på ett eller anant sätt är en annan sak.
Undrar hur han har burit sig åt för att få SUnnis, Shiiter, Druzer, Palestiner, Kristna att slåss för Alawiterna.

Allvarligt talat, ja nog håller han sig med Alawiter närmast sig. Hans far var nog värre i att se till att de närmast omkring honom tillhörde samma klan. Är man ledare i någon stat i MÖ bör man nog se till att det är de närmast anhöriga som innehar de viktigaste posterna i maktapparaten. Annars kan ens maktinnehav bli riktigt kortvarigt.

De man ser och det kritiker pekar på är ett vanligt fenomen i MÖ. Man har sina närmaste på viktiga poster för de är de enda man kan lita på och helt livsnödvändigt. Trots allt detta påbörjade Bashars far en sunnifiering och lyfte upp framförallt medlemmar är klaner på landsbygden samtidigt som han flörtade med köpmännen i städerna som är Sunnis och höll sig även väl med de kristna. Genom det så var han faktiskt på ett vis populär speciellt hos dem som lidit under Muslimska brödraskapets härjningar.

Så allt är inte svart och vitt och sannerligen inte heller det man säger om alawiterna. Vilken än ledare Syrien hade haft så hade dennes klan naturligtvis varit priviligierade. Ungefär som i Kurdistan-Irak där Barzani-klanen skor sig själv och de sina.
Citera
2020-03-06, 14:12
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Jag tyckte att du var ganska vettig förut, men nu är du värsta supportern till Erdogan. Märkligt. Jag kanske läste dig dåligt förstås.

Stödjer du verkligen Turkiets samarbete med al-Qaida, IS och deras kumpaner? Och varför i så fall?

Sluta löjla dig. Man behöver inte vara DAESH eller Al-Qaida supporter bara för att man inte stödjer en massmördare....
Citera
2020-03-06, 14:21
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Sluta löjla dig. Man behöver inte vara DAESH eller Al-Qaida supporter bara för att man inte stödjer en massmördare....
Om du stödjer det som Erdogan gör i Syrien, så stödjer du ju terroristerna. Det kan du inte förneka!
Citera
2020-03-06, 14:25
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Om du stödjer det som Erdogan gör i Syrien, så stödjer du ju terroristerna. Det kan du inte förneka!

Om du stödjer Assad, så stödjer du ju massmord. Det kan du inte förneka!
Citera
2020-03-06, 14:28
Medlem
Yaskos avatar
Åkesson blev utvisat från Turkiet...

https://pbs.twimg.com/media/ESbWEMXWkAA4fii?format=jpg&name=small
Citera
2020-03-06, 14:29
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, visst är det omvändelse som har skett. Jag kommer ihåg att han gillade att Erdogan gjorde trevare om försoning med Assad. Men Assad genomskådade Erdogan och det är kanske svårt att smälta?
Assad visste var han hade Turkiet, som är med i Nato. Ett tag såg det ut som att Turkiet möjligen var på väg att lämna Nato, men troligen är det lika omöjligt som att lämna EU.

Det är bara en sådan som Putin som kan få Erdogan att bete sig vettigt. Han behöver vänskapen med Syrien och Iran, men väljer hellre att spela med Israel, Saudi och USA. Det är och fortsätter att vara en mycket svår balansgång. En kluven president är inte bra, man måste kantra åt något håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in