Citat:
Syrien har haft USA/Nato/EU, flera Gulfstater, Israel, Turkiet som understött huvudsakligen islamister som försökt störta landets regering och de var på god väg att lyckas när Ryssland och Iran trädde in. USA/EU kan inte längre öppet stödja islamisterna som de gjort tidigare utan nu är det bara Turkiet som får stå för detta.
Det är inget tecken på svaghet att Syrien nu gör halt utan ett tecken på att de vill ha slut på kriget utan någon slutstrid eller direkt konfrontation med islamisternas understödjare. Liksom de gjort tidigare - de låter fienden utrymma och civilbefolkning stanna kvar eller gå genom fronten om de vill.
Att korridorer in i Syrien från Idlib för civilbefolkning nu kommer öppnas är säkert som amen i kyrkan. Med vad som verkar totalstopp in i EU kan man nu hoppas att större grupper nu kommer använda sig av dessa.
Ser för min del fram mot denna vår och hoppas historien från 1975 upprepar sig. :-)
(Jag har börjat "bearbeta" min familj för att kunna göra ett besök till i Aleppo och senast var i början på 1970 talet. Finns en ren "blogg-turistfilm" på nätet och hon blir så rörd hur folk kämpar vidare med sitt liv trots all förstörelse: https://www.youtube.com/watch?v=ZTaoyJpr-YE )
Det är inget tecken på svaghet att Syrien nu gör halt utan ett tecken på att de vill ha slut på kriget utan någon slutstrid eller direkt konfrontation med islamisternas understödjare. Liksom de gjort tidigare - de låter fienden utrymma och civilbefolkning stanna kvar eller gå genom fronten om de vill.
Att korridorer in i Syrien från Idlib för civilbefolkning nu kommer öppnas är säkert som amen i kyrkan. Med vad som verkar totalstopp in i EU kan man nu hoppas att större grupper nu kommer använda sig av dessa.
Ser för min del fram mot denna vår och hoppas historien från 1975 upprepar sig. :-)
(Jag har börjat "bearbeta" min familj för att kunna göra ett besök till i Aleppo och senast var i början på 1970 talet. Finns en ren "blogg-turistfilm" på nätet och hon blir så rörd hur folk kämpar vidare med sitt liv trots all förstörelse: https://www.youtube.com/watch?v=ZTaoyJpr-YE )
Jag tyckte mig höra något om dessa korridorer för civila igår. Det vore stort steg framåt om de kunde hitta en säker väg in till befriade områden. Jag har läst berättelser från andra flyktingläger, där folk har blivit avrådda att åka hem. Så jag misstänker att det är likadant eller värre för flyktingarna på väg norrut. De har ju varit hårdvaluta för propagandamakarna mot Assad. Titta så folk flyr från diktatorn, har ju varit deras slogan i flera år.
Det är riktigt otäckt, avskyvärt att flyktingar, så utsatta som de är, utnyttjas i maktkampen om Syrien.
Men tydligen var det inte ens syrier som visades upp i tv, och den miljon som de har basunerat ut hela tiden, verkar inte existera.
Själv har jag inte varit i MÖ alls, bara i närheten några gånger. Lycka till med övertalningen!