2020-03-06, 11:10
Medlem
longbow4ys avatar
Ni kommer ihåg vad som hände före kuppförsöket i Turkiet 2016?

Ryssarna gav Erdogan underättelseinformation som gjorde att han kunde undvika att avsättas.
https://www.globalresearch.ca/why-russia-revealed-coup-plans-to-erdogan/5537259

Varför kan det inte hänt igen?
Jag blir inte förvånad om Erdogan fått ny information nu direkt av Putin vid deras möte på tumanhand.
Information som kanske lade grunden till eldupphöravtalet
Kommer det några omändringar i Turkiska försvarsmakten och regeringen inom några veckor vet vi att det är så.

För övrigt förstår jag inte logiken hos krigshetsarna att fortsatta strider skull minska flyktingströmmarna.

Det var först när kriget bröt ut som det blev stort antal flyktingar. De allra flesta internflyktingar i Syrien i regeringskontrollerade områden.
Citera
2020-03-06, 11:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
När du nämnde "döda alla xxx", så var nynazister och sverigedemokrater de första som kom upp i minnet. Finns ju sådana i överflöd i flashback tex.

Du kan väl åtminstone erkänna att driva 6 miljoner på flykten inte är särskilt "stabilt"? ;-)
Du kan väl erkänna att Erdogan har haft ett finger med i spelet både hos de olika al-Qaida-derivaten och Daesh vilka är starkt bidragande faktorer till den förstörelse och situation vi har idag. Och att han fortsätter att ge sitt stöd till radikala islamister av de värsta slag runt Idlib.

Och att den snabbaste lösningen på problemen är att smutset avlivas och att Turkiet drar sig tillbaka från nordvästra Syrien.

Vad ni sedan ska göra med alla afghanska, somailiska unga män ni huserar är faktiskt er huvudvärk.
Citera
2020-03-06, 11:26
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du kan väl erkänna att Erdogan har haft ett finger med i spelet både hos de olika al-Qaida-derivaten och Daesh vilka är starkt bidragande faktorer till den förstörelse och situation vi har idag. Och att han fortsätter att ge sitt stöd till radikala islamister av de värsta slag runt Idlib.

Assads massakers började redan 2012, långt innan Erdogan eller någon annan ingrep. Och du försöker fortfarande lansera Assad som är främsta orsaken till eländet som stabilitetsfaktor. Han har ju kollosalt misslyckats i att kontrollera landet, trots massivt förtryck. Hans taktik är att rensa landet från flera miljoner flyktingar som så småningom hamnar här i Sverige hyllas här av högerextrema rysstroll som i sin tur klagar på flyktingar. Bra logik där...

Citat:
Och att den snabbaste lösningen på problemen är att smutset avlivas och att Turkiet drar sig tillbaka från nordvästra Syrien.

Han har "avlivat" flerahundratusen civila redan, det har inte hjälpt, bara lett till fler flyktingar istället som flyr eran kära ledare.

Citat:
Vad ni sedan ska göra med alla afghanska, somailiska unga män ni huserar är faktiskt er huvudvärk.

Flyktingarna flyttar eller stannar kvar som de vill. Finns en hel övärld där västerut om de vill flytta. Inte Turkiets problem längre. EU ska fixa sina gränsproblem själva, helst utan att döda flyktingar om jag får tillägga...
Citera
2020-03-06, 11:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Assads massakers började redan 2012, långt innan Erdogan eller någon annan ingrep. Och du försöker fortfarande lansera Assad som är främsta orsaken till eländet som stabilitetsfaktor. Han har ju kollosalt misslyckats i att kontrollera landet, trots massivt förtryck. Hans taktik är att rensa landet från flera miljoner flyktingar som så småningom hamnar här i Sverige hyllas här av högerextrema rysstroll som i sin tur klagar på flyktingar. Bra logik där...
Oj, nu kör vi på med MB:s narrativ. Nej, både inhemska och utländska islamister har stor skuld i att konflikten utvidgades, ett stort antal av dem stödda av Turkiet samarbete med framförallt Qatar med Gulfstaterna som andra parter medan USA och västvärlden gav sitt samtycke eller rent av stöd. När sedan framförallt USA fick kalla fötter när det började bli lite väl radikalt så försökte man få bort Erdogan medelst en kupp som misslyckades. Man såg alltså honom med all rätt som en vital spelare som supportade alltför extrema islamistiska terrorister till den grad att man var beredd att begå övergrepp mot Turkiet som suverän stat. Säger en hel del faktiskt och försök ta dig ur din hjärntvätt. Erdogan har inte bara stött det värsta avskum och säkert gjort sig skyldig till multipla krigsbrott, han har även lurat turkarna att han har varit ute för att rädda de syriska folket från "slaktaren i Damaskus" fast han är mer skyldig till folkmord än vad någonsin the Young Turks var när det gäller armenierna.
Citera
2020-03-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag håller med! Syrien har med hjälp av sina vänner besegrat supermakten och dess allierade och proxy-krigare. Det är en otroligt stark seger!

Men propagandan mot Syrien fortsätter och det är tydligt att det finns krafter som vill förlänga kriget, som kanske rentav ser en möjlighet att vända kriget fortfarande. Det är såna krafter som styr Erdogan och skapar ännu mer lidande för folket i Syrien och flyktingarna.
Putin balanserar för att inte väcka mer krigshets, han vill inte ge anledning för USA att "ingripa", därav de försiktiga stegen framåt.

Terroristerna kan förstås inte hålla vapenvilan nu heller. Och då vet de vad som gäller. Frågan är om Erdogan har bränt sig för sista gången och kommer att avhålla sig från fler attacker. Jag hoppas det, den idioten riskerar ju ett större krig, han är livsfarlig. Tur att Putin kan dämpa honom.

Syrien har haft USA/Nato/EU, flera Gulfstater, Israel, Turkiet som understött huvudsakligen islamister som försökt störta landets regering och de var på god väg att lyckas när Ryssland och Iran trädde in. USA/EU kan inte längre öppet stödja islamisterna som de gjort tidigare utan nu är det bara Turkiet som får stå för detta.

Det är inget tecken på svaghet att Syrien nu gör halt utan ett tecken på att de vill ha slut på kriget utan någon slutstrid eller direkt konfrontation med islamisternas understödjare. Liksom de gjort tidigare - de låter fienden utrymma och civilbefolkning stanna kvar eller gå genom fronten om de vill.

Att korridorer in i Syrien från Idlib för civilbefolkning nu kommer öppnas är säkert som amen i kyrkan. Med vad som verkar totalstopp in i EU kan man nu hoppas att större grupper nu kommer använda sig av dessa.

Ser för min del fram mot denna vår och hoppas historien från 1975 upprepar sig. :-)

(Jag har börjat "bearbeta" min familj för att kunna göra ett besök till i Aleppo och senast var i början på 1970 talet. Finns en ren "blogg-turistfilm" på nätet och hon blir så rörd hur folk kämpar vidare med sitt liv trots all förstörelse: https://www.youtube.com/watch?v=ZTaoyJpr-YE )
Senast redigerad av hannes.muller 2020-03-06 kl. 11:54.
Citera
2020-03-06, 11:53
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Sultan Erdogan försöker spela på alla bord samtidigt: Syrien, Lybien, EU/Grekland, Ryssland, NATO/USA, jag tror att han grovt överskattar Turkiets förmågor och resurser.
Citera
2020-03-06, 12:00
Medlem
arbetets avatar
Man ska också erkänna Damaskus och Assads del i det hela. Säkerhetsapparaten, polisen och militären var föga förberedda att bemöta fredliga demonstranter och demokratiförespråkare 2011. Trots Assads avsikter att ta Syrien mot en liberal framtid under 2000-talet så hängde inte dessa institutioner med i utvecklingen. Ska man skylla Assad för det? Ja, han är ju trots allt Syriens president och har ansvaret. Man måste dock ha förståelse för att sådan maktstrukturer har en tendens att leva sitt eget liv och det var trots allt hans far som hade byggt upp hela Baath-styret med alla institutioner knuta till partiet. Det gick nog inte så enkelt att ändra på dessa strukturer så där i en handvändning.

Så ja, jag kan se Assads del i det hela också men trots allt är han den legitima presidenten för landet och likväl som jag tyckte illa om USA:s försök att störta Erdogan lika illa tycker jag om vad vi med samarbetspartner har gjort för att försöka få omkull Syriens rättmätiga ledare.
Citera
2020-03-06, 12:10
Medlem
Pre 1914s avatar
Qatar stödde islamisterna från början och den hjälpen gick via Turkiet. Krafter i Turkiet gillade det de såg och turkiska staten lät det ske. Likadant senare med USAs aktiva stöd, det gick mycket via Turkiet.
Citera
2020-03-06, 12:23
Medlem
Citat:

Han har "avlivat" flerahundratusen civila redan, det har inte hjälpt, bara lett till fler flyktingar istället som flyr eran kära ledare.

Flyktingarna flyttar eller stannar kvar som de vill. Finns en hel övärld där västerut om de vill flytta. Inte Turkiets problem längre. EU ska fixa sina gränsproblem själva, helst utan att döda flyktingar om jag får tillägga...
Dina argument är falska och saknar helt logik.
Det är lönnlöst att diskutera med dig. Berätta dina tankar och önsketänkande i något annat forum. Den mantra som du mr fiasko sprider här dog ut länge sen.
Alla vet historien bakom Syrien konflikten.
Citera
2020-03-06, 12:39
Medlem
Ragıp Soylu
@ragipsoylu
Erdogan;

• Turkey will not abandon its military stations in Idlib
• Constantly in contact with Putin to ensure the ceasefire
• All parts of S-400s have been received. Will be activated in April
• Putin may withdraw Wagner support from Haftar

Det sista där med Libyen är intressant.

Tror nog Erdogan hade gått med på mycket om han fick kontroll över Libyen som något tillbaka.
Citera
2020-03-06, 12:56
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Jag tyckte att du var ganska vettig förut, men nu är du värsta supportern till Erdogan. Märkligt. Jag kanske läste dig dåligt förstås.

Stödjer du verkligen Turkiets samarbete med al-Qaida, IS och deras kumpaner? Och varför i så fall?
Senast redigerad av humanlife 2020-03-06 kl. 13:09.
Citera
2020-03-06, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Ragıp Soylu
@ragipsoylu
Erdogan;

• Turkey will not abandon its military stations in Idlib
• Constantly in contact with Putin to ensure the ceasefire
• All parts of S-400s have been received. Will be activated in April
• Putin may withdraw Wagner support from Haftar

Det sista där med Libyen är intressant.

Tror nog Erdogan hade gått med på mycket om han fick kontroll över Libyen som något tillbaka.

Kommer S-400 kunna skjuta ner ryska flygplan ?
Putin har och kommer att utmanövrera turken alla dagar i veckan. Schack matt mr Erdogan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in