Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Jag håller med! Syrien har med hjälp av sina vänner besegrat supermakten och dess allierade och proxy-krigare. Det är en otroligt stark seger!
Men propagandan mot Syrien fortsätter och det är tydligt att det finns krafter som vill förlänga kriget, som kanske rentav ser en möjlighet att vända kriget fortfarande. Det är såna krafter som styr Erdogan och skapar ännu mer lidande för folket i Syrien och flyktingarna.
Putin balanserar för att inte väcka mer krigshets, han vill inte ge anledning för USA att "ingripa", därav de försiktiga stegen framåt.
Terroristerna kan förstås inte hålla vapenvilan nu heller. Och då vet de vad som gäller. Frågan är om Erdogan har bränt sig för sista gången och kommer att avhålla sig från fler attacker. Jag hoppas det, den idioten riskerar ju ett större krig, han är livsfarlig. Tur att Putin kan dämpa honom.

Syrien har haft USA/Nato/EU, flera Gulfstater, Israel, Turkiet som understött huvudsakligen islamister som försökt störta landets regering och de var på god väg att lyckas när Ryssland och Iran trädde in. USA/EU kan inte längre öppet stödja islamisterna som de gjort tidigare utan nu är det bara Turkiet som får stå för detta.
Det är inget tecken på svaghet att Syrien nu gör halt utan ett tecken på att de vill ha slut på kriget utan någon slutstrid eller direkt konfrontation med islamisternas understödjare. Liksom de gjort tidigare - de låter fienden utrymma och civilbefolkning stanna kvar eller gå genom fronten om de vill.
Att korridorer in i Syrien från Idlib för civilbefolkning nu kommer öppnas är säkert som amen i kyrkan. Med vad som verkar totalstopp in i EU kan man nu hoppas att större grupper nu kommer använda sig av dessa.
Ser för min del fram mot denna vår och hoppas historien från 1975 upprepar sig. :-)
(Jag har börjat "bearbeta" min familj för att kunna göra ett besök till i Aleppo och senast var i början på 1970 talet. Finns en ren "blogg-turistfilm" på nätet och hon blir så rörd hur folk kämpar vidare med sitt liv trots all förstörelse:
https://www.youtube.com/watch?v=ZTaoyJpr-YE )