2018-07-07, 15:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Det är fortfarande illegal kemisk krigsföring från Assadregimen - igen!
Det beror väl på var det där spåren kommer från. "various chlorinated organic chemicals" är så vagt att det lika gärna kan vara någon helt civil kemikalie som råkat läcka ut i samband med striderna, behövs nog inte mer än en kemtvätt som blivit sprängd. Med tanke på hur känsliga moderna testmetoder är torde man kunna säga så där om vilken plats som helst. DDT och PCB är ett par kända exempel på organiska klorföreningar som man hittar över hela jorden.

Att man uttrycker sig så vagt tyder i alla fall på mig att man vid närmare granskning inte hittat några säkra tecken på kemvapen men inte riktigt vill säga det rakt ut. (Att man inte hittar spår är i och för sig heller inget bevis för att inga användes).
Citera
2018-07-07, 16:00
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det beror väl på var det där spåren kommer från. "various chlorinated organic chemicals" är så vagt att det lika gärna kan vara någon helt civil kemikalie som råkat läcka ut i samband med striderna, behövs nog inte mer än en kemtvätt som blivit sprängd. Med tanke på hur känsliga moderna testmetoder är torde man kunna säga så där om vilken plats som helst. DDT och PCB är ett par kända exempel på organiska klorföreningar som man hittar över hela jorden.

Att man uttrycker sig så vagt tyder i alla fall på mig att man vid närmare granskning inte hittat några säkra tecken på kemvapen men inte riktigt vill säga det rakt ut. (Att man inte hittar spår är i och för sig heller inget bevis för att inga användes).
Jag tycker att förutsättningarna för att gruppen arbetar utifrån de bästa förhållandena hindras av de ryska veton i säkerhetsrådet och förseningarna från Assadregimen och Ryssland som vi gång på gång fått erfara varje gång en kemattack sker.
Citera
2018-07-07, 16:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag tycker att förutsättningarna för att gruppen arbetar utifrån de bästa förhållandena hindras av de ryska veton i säkerhetsrådet och förseningarna från Assadregimen och Ryssland som vi gång på gång fått erfara varje gång en kemattack sker.
Om det nu var en kemattack. Det finns ju andra skäl till att man inte omedelbart vill ha observatörer där, vare sig det är för deras egen säkerhet för att strider fortfarande pågår eller för att man tagit till andra former av övervåld i form av konventionella bombningar etc.

Stormakter använder tyvärr sitt veto rätt flitigt. När det var USA som var inne och bombade Sudans största läkemedelsfabrik som de anklagade för att tillverka kemvapen var det istället de som blockerade inspektörer trots att Sudans regering begärde att få in sådan som skulle analysera om där fanns några spår av kemvapentillverkning.

Det ljugs så friskt om användning av massförstörelsevapen att jag blivit cynisk. I Korea var det USA som anklagades för att använda biologiska vapen. I Afghanistan anklagades Sovjet för att använda kemiska vapen. Från början försökte USA skylla attacken i Halabja på Iran osv. Vill man demonisera en fiende är det sådan propaganda man tar till, vilket gör det svårt att bli säker på de fall de faktiskt har använts.
Citera
2018-07-07, 17:09
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Om det nu var en kemattack. Det finns ju andra skäl till att man inte omedelbart vill ha observatörer där, vare sig det är för deras egen säkerhet för att strider fortfarande pågår eller för att man tagit till andra former av övervåld i form av konventionella bombningar etc.

Stormakter använder tyvärr sitt veto rätt flitigt. När det var USA som var inne och bombade Sudans största läkemedelsfabrik som de anklagade för att tillverka kemvapen var det istället de som blockerade inspektörer trots att Sudans regering begärde att få in sådan som skulle analysera om där fanns några spår av kemvapentillverkning.

Det ljugs så friskt om användning av massförstörelsevapen att jag blivit cynisk. I Korea var det USA som anklagades för att använda biologiska vapen. I Afghanistan anklagades Sovjet för att använda kemiska vapen. Från början försökte USA skylla attacken i Halabja på Iran osv. Vill man demonisera en fiende är det sådan propaganda man tar till, vilket gör det svårt att bli säker på de fall de faktiskt har använts.
Japp, USA har också fulspelat, men det förändrar inte saken i det aktuella fallet. Jag bedömer förhållandena inte utefter var USA har gjort eller säger, utan omständigheter på marken.

Jag tycker att det är ännu mer angeläget att kalla in observatörer när människor gasas ihäl än att en kemvapenanläggning blivit bombat. Tycker det skiljer sig i allvar.

Konventionella bombningar borde ha stoppats av båda parter, främst Assadregimen och Ryssland. Exempelvis i Ghoutafallet var det självklart att en gasattack hade skett, men regimen fortsatte bombardera området. Min spontana tanke var, även om det nu skulle vara rebellerna som utförde en attack mot de stackars civila, varför fortsätta bomba och inte ensidigt utfärda vapenvila för de drabbade civilas skull? Det visar på regimen råhet i denna konflikt och den totala likgiltighet för mänskligt lidande.
Citera
2018-07-07, 17:32
Medlem
arbetets avatar
Funderade på en sak. Det finns något som skiljer denna rapport från alla andra som OPCW har sammanställt om kemvapen i Syrien. Den här gången har de själva faktiskt varit på plats och samlat in proverna själva.

Tål att tänka på.
Citera
2018-07-07, 17:37
Avstängd
Citat:
Jag tycker att det är ännu mer angeläget att kalla in observatörer när människor gasas ihäl än att en kemvapenanläggning blivit bombat. Tycker det skiljer sig i allvar.
Nu var det enligt alla tillgängliga fakta ingen kemvapenfabrik utan just Sudans största läkemedelsfabrik som de stolt visade upp för utländska besökare. Tycker du ändå inte det finns viss anledning att utreda när ett land bombar en läkemedelsfabrik? USA var ju inte ens i krig med Sudan. Förvisso dog bara en person (om jag minns rätt) i själva bombningen, men skattningarna hur många som dog av brist på mediciner går kraftigt isär och torde vara större än för någon enstaka kemvapenattack.
Citat:
Det visar på regimen råhet i denna konflikt och den totala likgiltighet för mänskligt lidande.
Visst är Assad brutal, men tyvärr verkar ju rebellerna minst lika brutala, förutom de att de är så splittrade att de slåss lika mycket mot varandra som mot Assad. Det finns inga goda i den här konflikten.
Citera
2018-07-07, 17:54
Medlem
Tillssons avatar
Terrorist-rebellernas enda motvapen av befrielsen av Syrien är att fejka "kemvapenattacker" för att få stöd från US & Co.

Till och med en idiot förstår det.

Det kommer säkert flera fejkade attacker. De påstådda offren kommer att vara barn och kvinnor som offrats.

Har vi någon gång sett beväpnade, skäggiga män i dessa fejkade attacker?
Senast redigerad av Tillsson 2018-07-07 kl. 18:12.
Citera
2018-07-07, 18:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Terrorist-rebellernas enda motvapen av befrielsen av Syrien är att fejka "kemvapenattacker" för att få stöd från US & Co.

Till och med en idiot förstår det.

Det kommer säkert flera fejkade attacker. De påstådda offren kommer att vara barn och kvinnor som offrats.

Har vi någon gång sett beväpnade, skäggiga män i dessa fejkade attacker?
Bara döda barn i princip. Sedan finns det faktiskt bilder på ihjälgasade regeringssoldater från andra tillfällen. "Rebellerna" måste vara immuna mot sarin.
Citera
2018-07-07, 18:16
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Nu var det enligt alla tillgängliga fakta ingen kemvapenfabrik utan just Sudans största läkemedelsfabrik som de stolt visade upp för utländska besökare. Tycker du ändå inte det finns viss anledning att utreda när ett land bombar en läkemedelsfabrik? USA var ju inte ens i krig med Sudan. Förvisso dog bara en person (om jag minns rätt) i själva bombningen, men skattningarna hur många som dog av brist på mediciner går kraftigt isär och torde vara större än för någon enstaka kemvapenattack.

Visst är Assad brutal, men tyvärr verkar ju rebellerna minst lika brutala, förutom de att de är så splittrade att de slåss lika mycket mot varandra som mot Assad. Det finns inga goda i den här konflikten.
Jag vet inte hur tydligare jag ska vara? Jag skrev i förgående inlägg att USA har fulspelat också, och även begått vissa krigsbrott i Syrienkonflikten. Jag förstår inte varför du och andra måste ställa USA mot Ryssland hela tiden. Båda begår fel. Det förändrar inte ansvarsskulden hos Assadregimen.

Assad är brutalare. Det är hans regim som har utfört kemgasattacker och det är hans regim som står för majoriteten av de civila förluster och det är hans regim som är roten till konflikten. När du utsätter civilbefolkningen för tillräckligt mycket elände så kommer motkrafter att uppstå som tar till lika avskyvärda metoder. Detta kan vi se i inte minst Israel/Palestina-konflikten.

Så ja, rebellerna har begått brott, men FN, och andra prominenta människorättsorganisationer som Amnesty och HRW, har hittills lagt skulden på Assadregimen, och det är det jag utgår ifrån.
Citera
2018-07-07, 18:20
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Bara döda barn i princip. Sedan finns det faktiskt bilder på ihjälgasade regeringssoldater från andra tillfällen. "Rebellerna" måste vara immuna mot sarin.
Av alla hundratals gånger som kemgas varit bekräftad av FN har regimen endast drabbats en gång och det var i Khan al-Asal.

Nu vill jag inte påstå att det är på det sättet, men varför är du så inklinerad att acceptera att rebellerna genomför false-flags genom att gasa sina egna barn, medan du tar drabbade regimsoldater som "bevis" för rebellernas skuld? Skulle det inte tjäna regimens egna agenda att genomföra en false-flag genom att döda sina egna soldater för att sedan vinna internationell stöd mot rebellerna?

Du är så oerhört inkonsekvent att jag inte skulle bli förvånad att du någon gång skulle byta sid i konflikten.
Citera
2018-07-07, 19:09
Medlem
Citat:
Av alla hundratals gånger som kemgas varit bekräftad av FN har regimen endast drabbats en gång och det var i Khan al-Asal.

Fast i rapporten du citerade ur för några inlägg sedan framgår det också att det garanterat skett i Marea och i Um-Housh? Den är ju författad och bekräftad av väst i OPWC.

Tyvärr är det nog så att båda sidor använt, dock tror jag inte att det är på order från någon "högre ort". Assad kan man säkert anklaga för mycket men att uppsåtligt vela med WMD känns inte riktigt rimligt. (Alltså inte efter de deklarerade att de skulle göra sig av med det)
Citera
2018-07-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Då avvaktar vi bara den slutliga rapporten innan vi definitivt kan säga vad som är vad. Min gissning är dock att man kommer att lämna en om än väldigt liten öppning för en "alternativ" tolkning. För om man helt utesluter en kemisk attack så lämnar man ju fältet öppet för att åtala vissa för krigsförbrytelser. Redan som det är med det hastiga beslutet på svaga indikationer så är det nog svårt att försvara senaste attacken på Syrien folkrättsligt.

Överensstämmer i stort med analysen av förre brittiske ambassadören och människorättsaktivisten Craig Murray:

Citat:
Yesterday the OPCW reported that, contrary to US and UK assertions in the UN security council, there was no nerve agent attack on jihadist-held Douma by the Syrian government, precisely as Robert Fisk was execrated by the entire media establishment for pointing out. The OPCW did find some traces of chlorine compounds, but chlorine is a very commonly used element and you have traces of it all over your house. The US wants your chicken chlorinated. The OPCW said it was “Not clear” if the chlorine was weaponised, and it is plain to me from a career in diplomacy that the almost incidental mention is a diplomatic sop to the UK, US and France, which are important members of the OPCW.

Trump’s reaction to yet more lying claims by the UK government funded White Helmets and Syrian Observatory, a reaction of missile strikes on alleged Syrian facilities producing the non-existent nerve agent, was foolish. May’s leap for British participation was unwise, and the usual queue of Blairites who stood up as always in Parliament to support any bombing action, stand yet again exposed as evil tools of the military industrial complex.

Hillary Clinton, true to form, wanted more aggressive military action than was undertaken by Trump. Hillary has been itching to destroy Syria as she destroyed Libya. Libya was very much Hillary’s war and – almost unreported by the mainstream media – NATO bombers carried out almost 14,000 bombing sorties on Libya and devastated entire cities.
https://www.craigmurray.org.uk/archives/2018/07/no-trump-no-clinton-no-nato/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in