Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Nu var det enligt alla tillgängliga fakta ingen kemvapenfabrik utan just Sudans största läkemedelsfabrik som de stolt visade upp för utländska besökare. Tycker du ändå inte det finns viss anledning att utreda när ett land bombar en läkemedelsfabrik? USA var ju inte ens i krig med Sudan. Förvisso dog bara en person (om jag minns rätt) i själva bombningen, men skattningarna hur många som dog av brist på mediciner går kraftigt isär och torde vara större än för någon enstaka kemvapenattack.
Visst är Assad brutal, men tyvärr verkar ju rebellerna minst lika brutala, förutom de att de är så splittrade att de slåss lika mycket mot varandra som mot Assad. Det finns inga goda i den här konflikten.
Jag vet inte hur tydligare jag ska vara? Jag skrev i förgående inlägg att USA har fulspelat också, och även begått vissa krigsbrott i Syrienkonflikten. Jag förstår inte varför du och andra måste ställa USA mot Ryssland hela tiden. Båda begår fel. Det förändrar inte ansvarsskulden hos Assadregimen.
Assad är brutalare. Det är hans regim som har utfört kemgasattacker och det är hans regim som står för majoriteten av de civila förluster och det är hans regim som är roten till konflikten. När du utsätter civilbefolkningen för tillräckligt mycket elände så kommer motkrafter att uppstå som tar till lika avskyvärda metoder. Detta kan vi se i inte minst Israel/Palestina-konflikten.
Så ja, rebellerna har begått brott, men FN, och andra prominenta människorättsorganisationer som Amnesty och HRW, har hittills lagt skulden på Assadregimen, och det är det jag utgår ifrån.