2018-06-01, 12:16
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De som inte funkar idag. Eller är du helt blind? De är på väg att förlora Manjib bl.a. och blir rövknullade av USA. Jag hoppas för deras skull att de byter ut sina klanhövdingar och gör det rätta och vänder sig mot Damaskus.

Jag tror inte heller samhällsprojektet kommer att överleva långsiktigt dock har jag inte sett något bevis på att det är ett resultat av intern dysfunktion. Externa krafter som från alla håll försöker förstöra det gör framtiden för Rojava till en omöjlighet, det kommer inte på grund av att Turkiet, USA, Ryssland, Iran, Irak och andra falla på sina egna meriter.

Ständigt tjafs om klaner när den empiriska informationen tillgänglig visat på att det inte varit ett förhinder. Är villig att omvärdera min åsikt om du bevisar på klanerna förhindrar det demokratiska experiment som etablerats i norra Syrien.

Du kan också gärna rada upp vilka aktörer du anser representera de sekulära och västerländska krafterna i mellanöstern som du tidigare förskönade?
Citera
2018-06-01, 12:22
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totijan
Hittade detta från Daily Star om YPG och Öcalan
YPG fighters credit Ocalan with Syria victory
In the video circulated by the YPG press office on Sunday, fighters credit Ocalan's ideology for the defeat of Daesh at Raqqa,

All victories, developments and gains made here are results of a great battle based on his opinions and philosophy. If his ideological power hadn't been with us, we wouldn't know what to do in such a situation

"The writings and the philosophy and the influence of Abdullah Ocalan was very, very decisive in motivating the soldiers with an ideology of peace and democracy that allowed this liberation to be possible," he said.

öcalan leder fortfarande krigare som slåss mot IS till stordåd och motiverar dommtydligen, krigarna berättar själv att deras mål med hjälp av Ocalan är fred och demokrati.

Jag har inte läst någon av hans böcker, kanske man ska prova för att se vilka intryck jag får och se vilken typ av fred och demokrati han eftersträvar, han verkar ju inspirerande.

En betydande kritik jag har gentemot YPG och SDF är att de förskönar denna obehagliga gubbe. Det var inte länge sen han orkestrerade utrensningar i PKK och befallde terrorattacker gentemot civilbefolkning under 80 och 90-talet. Hängiven stalinist var han när PKK än var en ung organisation.

En av de största misstag PYD gjort är att inte offentligt distanserats sig från Öcalan och fastställt deras samhällsbygge som oberoende av Öcalan. Hade givit de mer legitimitet internationellt och potentiellt kunnat etablera ett mer konstruktivt samarbete med assyrier och Turkiet potentiellt.
Citera
2018-06-01, 12:24
Medlem
Memestars avatar
Iran kommer bannas upp till 80 km från Syriens gräns mot Israel; Ryssland har redan gått med på minst 25—40 km.
https://m.jpost.com/Middle-East/Russia-Israel-agree-to-keep-Iran-and-Hezbollah-from-border-558552
https://m.jpost.com/Middle-East/After-reported-Russia-deal-Israel-still-faces-major-challenges-in-Syria-558917

"Russia gives Israel 'green light' to strike Iranian targets in Syria"

Assadregimen börjar bomba och FSA mobiliserar nu, https://syria.liveuamap.com
USA tvekar fortfarande... https://www.i24news.tv/en/news/international/176076-180531-us-concerned-by-syria-army-advance-in-southwest-despite-israel-russia-deal
Senast redigerad av Memestar 2018-06-01 kl. 12:26.
Citera
2018-06-01, 12:33
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Iran kommer bannas upp till 80 km från Syriens gräns mot Israel; Ryssland har redan gått med på minst 25—40 km.
https://m.jpost.com/Middle-East/Russia-Israel-agree-to-keep-Iran-and-Hezbollah-from-border-558552
https://m.jpost.com/Middle-East/After-reported-Russia-deal-Israel-still-faces-major-challenges-in-Syria-558917

"Russia gives Israel 'green light' to strike Iranian targets in Syria"

Assadregimen börjar bomba och FSA mobiliserar nu, https://syria.liveuamap.com
USA tvekar fortfarande... https://www.i24news.tv/en/news/international/176076-180531-us-concerned-by-syria-army-advance-in-southwest-despite-israel-russia-deal

Anti-imperialism och nationell suveränitet i all sin ära.

Iran och Assad för tiga inför den ryska björnen och i samband med detta förlorar sin egna handlingsfrihet. HAHAHA Kan bara föreställa mig hur trådens assadsympatisörer hade reagerat om det varit ett liknande scenario fast med USA vid rodret.

Yalla ya Nasrallah!
Citera
2018-06-01, 12:39
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666

Iran och Assad för tiga inför den ryska björnen och i samband med detta förlorar sin egna handlingsfrihet. HAHAHA Kan bara föreställa mig hur trådens assadsympatisörer hade reagerat om det varit ett liknande scenario fast med USA vid rodret.

Yalla ya Nasrallah!
Lel
Citera
2018-06-01, 13:44
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ja, det är det verkligen! Liksom strävan till fred och säkerhet.

Syrien har krossat de flesta terroristerna, som har varit över hundra tusen. Men många har också gått med på vapenvila och låter sig inte längre utnyttjas av utländska krafter.

Citat:

Yalla ya Nasrallah!
Oavsett vad du tror så är det just Syriens suveränitet som Ryssland värnar.

Här visar du väldigt tydligt att du inte fattar någonting.
Citera
2018-06-01, 14:00
Medlem
humanlifes avatar
Assad: Vi skall befria varje del av Syrien och vi är på god väg.

SDF har 2 val. Nu har vi startat förhandlingar med dem. Om det inte lyckas, går vi till strid. USA är i Syrien illegalt och de måste lämna landet.
Citat:

President al-Assad: We will liberate every part of Syria…The Americans should leave; somehow they’re going to leave …Israel is losing the dear ones of al-Nusra and ISIS and that’s why it is panicking

31 May، 2018
Damascus, SANA- President Bashar al-Assad has said that with every move forward for the Syrian Army, and for the political process, and for the whole situation, forward in the positive meaning, towards more stability, our enemies and our opponents, mainly the West led by the United States and their puppets in Europe and the region, with their mercenaries in Syria, they try to make it farther, either by supporting more terrorism, bringing more terrorists to Syria, or by hindering the political process.
…
President al-Assad said: We’re going to deal with SDF by two options: the first one, we started now opening doors for negotiations, this is the first option. If not, we’re going to resort to liberating by force, to liberating those areas by force. We don’t have any other options, with the Americans or without the Americans.

The Americans should leave; somehow they’re going to leave. They came to Iraq with no legal basis, and look what happened to them. They have to learn the lesson. Iraq is no exception, and Syria is no exception. People will not accept foreigners in this region anymore, President al-Assad added.

https://sana.sy/en/?p=139186
Citera
2018-06-01, 14:06
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Syrien har krossat de flesta terroristerna, som har varit över hundra tusen. Men många har också gått med på vapenvila och låter sig inte längre utnyttjas av utländska krafter.

Du är bara så jävla pinsam. Som att Assad skulle kunna genomföra ett enda beslut utan grönt ljus från Ryssland. Du vet att det är sant din verklighetsförnekande marxist-leninist.
Citera
2018-06-01, 14:08
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Shiamuslimska jihadisterna som blivit inbjudna från alla världens hörn är "frihetskämpar".

Citera
2018-06-01, 14:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag tror inte heller samhällsprojektet kommer att överleva långsiktigt dock har jag inte sett något bevis på att det är ett resultat av intern dysfunktion. Externa krafter som från alla håll försöker förstöra det gör framtiden för Rojava till en omöjlighet, det kommer inte på grund av att Turkiet, USA, Ryssland, Iran, Irak och andra falla på sina egna meriter.

Ständigt tjafs om klaner när den empiriska informationen tillgänglig visat på att det inte varit ett förhinder. Är villig att omvärdera min åsikt om du bevisar på klanerna förhindrar det demokratiska experiment som etablerats i norra Syrien.

Du kan också gärna rada upp vilka aktörer du anser representera de sekulära och västerländska krafterna i mellanöstern som du tidigare förskönade?
Se det så här: med "västerländska" menar jag nödvändigtvis inte "från" eller "med" väst. Jag menar snarare en modell där man söker en lösning på dikotomin mellan fundamentala religiösa folk, klansamhällen versus liberal demokrati och att man faktiskt försöker leda utvecklingen mot samhällen som liknar de västerländska. Jag har inget svar på det och där är jag knappast ensam. Frågan diskuteras flitigt bland de lärde och det finns ganska mycket litteratur om saken. Vad jag tror krävs är ett starkt samhälleligt ramverk och det kan nog se olika ut. Jag är dock övertygad om att det skulle gå men samtidigt ganska säker på att kurderna inte kan leverera ett sådant. De är inte som folk ensamma om den bristen dock; skillnaden är att de är de mest högljudda att kräva ett självständigt samhälle och det går inte med hänsyn till andra minoriteter och även majoriteter i regionen. En balkanisering förstår jag att vissa ser som lösning men det kommer nog bara leda till fortsatta krig och folkfördrivning där de små grupperna och de små klanerna riskerar att utraderas.

Tyvärr har väst och USA vänt upp och ner på de stater där en sådan utveckling kanske hade varit möjligt. Listan är lång på sekulära ledare eller sådana som klarat balansgången att styra multietniska samhällen som har blivit avsatta. Vi har Tunisien (ja, det är ett skitland nu), Libyen, Irak, i viss mån Afghanistan samt Egypten, och även försök till det i Syrien. Visst har de flesta varit autokratiska ledare som styrt med järnhand många gånger men situationen har ju knappast blivit bättre i länderna efteråt. Istället borde man ha byggt vidare på det som fanns och framförallt skulle USA och väst hållit sig undan.

Jag hoppas verkligen att väst nu har lärt sig läxan och att vi kommer att få se en sådan utveckling i Nordkorea. Jag tror det och det hoppas jag kommer att bilda ett mönster hur man ska hjälpa andra länder att gå framåt.

Så jag kan radda upp aktörer som borde hålla sig undan och förutom the Usual Suspects så borde även Saudi och andra Gulfstater samt Israel och Turkiet gör det. Och kurderna får faktiskt finna sig i att bli en del av lösningen och inte en del av problemet.
Citera
2018-06-01, 14:20
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Se det så här: med "västerländska" menar jag nödvändigtvis inte "från" eller "med" väst. Jag menar snarare en modell där man söker en lösning på dikotomin mellan fundamentala religiösa folk, klansamhällen versus liberal demokrati och att man faktiskt försöker leda utvecklingen mot samhällen som liknar de västerländska. Jag har inget svar på det och där är jag knappast ensam. Frågan diskuteras flitigt bland de lärde och det finns ganska mycket litteratur om saken. Vad jag tror krävs är ett starkt samhälleligt ramverk och det kan nog se olika ut. Jag är dock övertygad om att det skulle gå men samtidigt ganska säker på att kurderna inte kan leverera ett sådant. De är inte som folk ensamma om den bristen dock; skillnaden är att de är de mest högljudda att kräva ett självständigt samhälle och det går inte med hänsyn till andra minoriteter och även majoriteter i regionen. En balkanisering förstår jag att vissa ser som lösning men det kommer nog bara leda till fortsatta krig och folkfördrivning där de små grupperna och de små klanerna riskerar att utraderas.

Tyvärr har väst och USA vänt upp och ner på de stater där en sådan utveckling kanske hade varit möjligt. Listan är lång på sekulära ledare eller sådana som klarat balansgången att styra multietniska samhällen som har blivit avsatta. Vi har Tunisien (ja, det är ett skitland nu), Libyen, Irak, i viss mån Afghanistan samt Egypten, och även försök till det i Syrien. Visst har de flesta varit autokratiska ledare som styrt med järnhand många gånger men situationen har ju knappast blivit bättre i länderna efteråt. Istället borde man ha byggt vidare på det som fanns och framförallt skulle USA och väst hållit sig undan.

Jag hoppas verkligen att väst nu har lärt sig läxan och att vi kommer att få se en sådan utveckling i Nordkorea. Jag tror det och det hoppas jag kommer att bilda ett mönster hur man ska hjälpa andra länder att gå framåt.

Så jag kan radda upp aktörer som borde hålla sig undan och förutom the Usual Suspects så borde även Saudi och andra Gulfstater samt Israel och Turkiet gör det. Och kurderna får faktiskt finna sig i att bli en del av lösningen och inte en del av problemet.

Assadregimen, Hezbollah och Iran strävar efter långsiktigt att etablera ett samhälle som i så stor utsträckning som möjligt går att efterlikna det västerländska? De hatar västerländska ideal som in åt helvete och är tydliga med det. Varför ska det kompromissa med något det hatar?

Kurderna verkar inte för en balkanisering då det vill ha ett federalt styrt Syrien inte självständighet. Kurderna har aldrig i den här konflikten varit problemet.
Senast redigerad av chimpsky666 2018-06-01 kl. 14:22.
Citera
2018-06-01, 14:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Assadregimen, Hezbollah och Iran strävar efter långsiktigt att etablera ett samhälle som i så stor utsträckning som möjligt går att efterlikna det västerländska?

Kurderna verkar inte för en balkanisering då det vill ha ett federalt styrt Syrien inte självständighet. Kurderna har aldrig i den här konflikten varit problemet.
Försök att inse att kurderna just har misslyckats med sitt projekt i Syrien av flertal olika skäl och det bl.a. p.g.a. att de saknar erforderliga verktyg för det, vilket är mer än uppenbart med tanke på deras agerande och attityder. Kom nu inte med att det är nånannansfel™ för det har jag försökt tala om för dig att man har fulla ansvaret för sin framgång eller motgång i livet som individ likväl som folk. Kurderna har helt enkelt varit oförmögna att bilda hälsosamma allianser. Och det är nog den största orsaken till deras misslyckande även historiskt.

Nu är det för varmt att hålla på att älta självklarheter så du får faktiskt finna någon annan och käbbla med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in