Citat:
Ursprungligen postat av
chimpsky666
Jag tror inte heller samhällsprojektet kommer att överleva långsiktigt dock har jag inte sett något bevis på att det är ett resultat av intern dysfunktion. Externa krafter som från alla håll försöker förstöra det gör framtiden för Rojava till en omöjlighet, det kommer inte på grund av att Turkiet, USA, Ryssland, Iran, Irak och andra falla på sina egna meriter.
Ständigt tjafs om klaner när den empiriska informationen tillgänglig visat på att det inte varit ett förhinder. Är villig att omvärdera min åsikt om du bevisar på klanerna förhindrar det demokratiska experiment som etablerats i norra Syrien.
Du kan också gärna rada upp vilka aktörer du anser representera de sekulära och västerländska krafterna i mellanöstern som du tidigare förskönade?
Se det så här: med "västerländska" menar jag nödvändigtvis inte "från" eller "med" väst. Jag menar snarare en modell där man söker en lösning på dikotomin mellan fundamentala religiösa folk, klansamhällen versus liberal demokrati och att man faktiskt försöker leda utvecklingen mot samhällen som liknar de västerländska. Jag har inget svar på det och där är jag knappast ensam. Frågan diskuteras flitigt bland de lärde och det finns ganska mycket litteratur om saken. Vad jag tror krävs är ett starkt samhälleligt ramverk och det kan nog se olika ut. Jag är dock övertygad om att det skulle gå men samtidigt ganska säker på att kurderna inte kan leverera ett sådant. De är inte som folk ensamma om den bristen dock; skillnaden är att de är de mest högljudda att kräva ett självständigt samhälle och det går inte med hänsyn till andra minoriteter och även majoriteter i regionen. En balkanisering förstår jag att vissa ser som lösning men det kommer nog bara leda till fortsatta krig och folkfördrivning där de små grupperna och de små klanerna riskerar att utraderas.
Tyvärr har väst och USA vänt upp och ner på de stater där en sådan utveckling kanske hade varit möjligt. Listan är lång på sekulära ledare eller sådana som klarat balansgången att styra multietniska samhällen som har blivit avsatta. Vi har Tunisien (ja, det är ett skitland nu), Libyen, Irak, i viss mån Afghanistan samt Egypten, och även försök till det i Syrien. Visst har de flesta varit autokratiska ledare som styrt med järnhand många gånger men situationen har ju knappast blivit bättre i länderna efteråt. Istället borde man ha byggt vidare på det som fanns och framförallt skulle USA och väst hållit sig undan.
Jag hoppas verkligen att väst nu har lärt sig läxan och att vi kommer att få se en sådan utveckling i Nordkorea. Jag tror det och det hoppas jag kommer att bilda ett mönster hur man ska hjälpa andra länder att gå framåt.
Så jag kan radda upp aktörer som borde hålla sig undan och förutom the Usual Suspects så borde även Saudi och andra Gulfstater samt Israel och Turkiet gör det. Och kurderna får faktiskt finna sig i att bli en del av lösningen och inte en del av problemet.