2018-03-28, 23:28
Medlem
Vad är det Erdogan erbjudit som får Putin att bara lämna över områden sådär till Turkiet och FSA? Kan det vara så att Rysslands och Syriens intressen börjar gå isär nu när ryssarna har säkrat det som är det viktiga för dem, baserna vid Medelhavet? Naturligtvis förståeligt att Assad vill återta varje millimeter av sitt land men för Ryssland spelar det väl knappast roll om det är Assad eller grupper kontrollerade av Turkiet som kontrollerar t.ex. Afrin. Ryssland tror jag är måna om att försöka få till en lösning som de flesta kan acceptera för att en gång för alla få slut på det här, därför är jag rädd att en bit av Syrien får offras. Är jag ute och cyklar?
Citera
2018-03-28, 23:41
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Vad är det Erdogan erbjudit som får Putin att bara lämna över områden sådär till Turkiet och FSA?

Är inte det självklart?
De får fritt utrymme att oskadliggöra kurderna. Sedan avväpnar de FSA. Efter det återlämnar de området till Syrien.

Då slipper SAA slåss mot Kurderna själva. SAA slipper också slåss mot FSA. Turkiet får gå loss på kurderna en gång för alla. Och eftersom Turkiet har koll på FSA kan de genom att upplösa och avväpna FSA kontrollerat och sedan överlämna området för att skapa en bestående fred.

Kurderna är den stora förloraren. Ryssarna får "äran" att förhandla fram avtalen. SAA slipper slåss mot Syriens medborgare.
Citera
2018-03-28, 23:50
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Skrev på det dagen jag föddes.

Finns ett väldigt fint turkiskt ordspråk, försökte översätta det men blev för svårt för mig, någon som kan får göra det men så här lyder det: "keser döner sap döner gün gelir hesap döner" Vilket kommer komma till kroknäsorna.

Jag förstår vad det är och det stämmer mycket väl.
Citera
2018-03-29, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Fy fan vad jag är bra och ser allt mer realistisk än flesta här. Och då hade jag inte sett det du länkar.
Tror att jag sitter på superkrafter av något slag, vet mycket i förväg, kan jag vara en slags profetia? Typ Messias?

Dom har bra information om läget. Rekommenderar dig o alla att kolla där då o då.

Sen skrev dom ju det här när ett israeliskt plan blev nedskjutet 10 februari. Vet inte om du läste det.

Citera
2018-03-29, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Är inte det självklart?
De får fritt utrymme att oskadliggöra kurderna. Sedan avväpnar de FSA. Efter det återlämnar de området till Syrien.

Då slipper SAA slåss mot Kurderna själva. SAA slipper också slåss mot FSA. Turkiet får gå loss på kurderna en gång för alla. Och eftersom Turkiet har koll på FSA kan de genom att upplösa och avväpna FSA kontrollerat och sedan överlämna området för att skapa en bestående fred.

Kurderna är den stora förloraren. Ryssarna får "äran" att förhandla fram avtalen. SAA slipper slåss mot Syriens medborgare.
Sannolikt finns det en överenskommelse mellan Syrien, Ryssland och Turkiet som gör att Turkiet kommer att eliminera det kurdiska hotet som Erdogan ser mycket allvarligt på och samtidigt slår det en kil mellan USA och kurderna.
Det skulle göra att USA har inget motiv att finnas i Syrien, utan borde försvinna därifrån de är inte heller välkommna i Syrien av det syriska folket.
Ryssland. Turkiet och Iran har motivet att Syrien skall bli en enhetlig stat och inte splittrat på något sätt.
USA har motivet för ett splittrat Syrien där de kan ha en fot inne och kontrollera Syrien, därför ett enat självständigt Syrien kommer att ha god kontakt till Iran som både Israel och USA hatar.
USA , Israel och Saudi är rädda för att Iran får stort inflytande i regionen och kommer att bli stormakten i regionen om det inte stoppas på något sätt.
Det är också orsaken till Syrien kriget där USA och Saudi skulle få till ett regimskifte genom att backa upp terrorister för att kunna kontrollera landet.
Nu försöker USA som en desperat åtgärd säga upp kärnforskningsavtalet med Iran för att kunna sätta ytterligare sanktioner på Iran.
Den här giftskandalen i Salisbury med Skripal och hans dotter kan sannolikt ses som att det är ett försök att öka sanktionerna på Ryssland.
Det enda som kan göras mot Iran är att sätta sanktioner på landet, något militärt ingripande är endast fantasier och skrämselpropaganda av Israel och USA.
Det som hotar USA är att oljeländerna börjar exportera olja och gas med annan valuta än US dollarn, för att bryta den arroganta USA dominansen.
Det är orsaken att USA söker desperat möjlighet att kontrollera oljeländerna i Mellan Östern.
Citera
2018-03-29, 02:53
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Du har kollat på för mycket Hollywood filmer. Hezbollah kickade sionistarsle helt ensamma redan 2006. Vad talar för att de inte skulle kunna göra det igen?

Som Hassan Nasrallah kallade det en gång. Surprise surprise.

Hezbollahkackerlackorna är lika ovälkomna som israelerna är. Syrien innehar inte ett högt anseende bland en stor del av den libanesiska befolkningen.

De kommer utrotas av libanesiska befolkningen förr eller senare då de är fanatiskt hatade i landet. Hoppas på hänsynslöshet när dessa skadedjur arkebuseras.
Senast redigerad av chimpsky666 2018-03-29 kl. 02:56.
Citera
2018-03-29, 03:48
Medlem
When asked what it could mean for the dollar should the oil market move oil trade out of the U.S. currency and into the yuan, Weinberg said the world's transaction currency would suffer "lesser demand for U.S. securities across the board."
"Moving oil trade out of dollars into yuan will take right now between $600 billion and $800 billion worth of transactions out of the dollar… (That) means a stronger demand for things in China, whether it's securities or whether it's goods and services. It is a growth plus for China and that's why they want this to happen." Enligt CNBC

Sannolikt är USA rädd för att oljehandeln går ifrån dollarn till annan valuta, som skulle göra att dollarn blir hotad, med stora negativa följder.
Ryssland handlar idag sin olja med rubel som gjorde att de åkte på sanktioner från USA.
Iran handlar sin olja med Euro och även annan valuta men inte dollar, som medförde de blev utsatta för sanktioner.
När Saddam gick över till Euro fick landet stora problem med att USA införde sanktioner.
Ghadaffi i Libyen hade planer att införa en valuta garanterat i guld som gjorde att han störtades och mördades, även en centralbank för Afrika i Lagos med sådan valuta.
Kina handlar till stor del sin olja med Yuan.
Hotet mot dollarn kan ses som orsak till kriget i Syrien.
Citera
2018-03-29, 04:00
Medlem
Arbetarbroders avatar
Nu är de ju öppna med de stödjer varenda terrorist som invaderat Syrien så låg schockfaktor kanske men Syrian Army hittade israeliska handgranater i Ghouta

Syrian army finds Israeli-made munitions inside militant tunnel in Eastern Ghouta
Citat:
Syrian government forces have discovered a considerable amount of Israeli-made landmines and grenades left behind by Takfiri terrorist groups inside a secret underground tunnel in Eastern Ghouta region on the outskirts of the capital Damascus.

Citat:
Syria’s official news agency SANA published video footage on February 27, showing a cache of Israeli-built rockets, mortars, tank shells and other ammunition that Daesh terrorists had left behind in the eastern border city of Abu Kamal as well as Mayadin town, situated about 44 kilometers southeast of Dayr al-Zawr.
http://www.presstv.com/Detail/2018/03/28/556738/Syria-Israeli-munitions-Eastern-Ghouta

Detta är helt och hållet Israels krig. För G-d har lovat dem de sjuka jävlarna
Citera
2018-03-29, 04:18
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Hezbollahkackerlackorna är lika ovälkomna som israelerna är. Syrien innehar inte ett högt anseende bland en stor del av den libanesiska befolkningen.

De kommer utrotas av libanesiska befolkningen förr eller senare då de är fanatiskt hatade i landet. Hoppas på hänsynslöshet när dessa skadedjur arkebuseras.

Berätta gärna hur det ska gå till när Libanon utrotar Hezbollah. Den libanesiska armen som själva är tränade och som styrs av Hezbollah?

Eller kanske Saudiarabierna? De som får stryk av toffelkrigare i Yemen...

Jag trodde du var vassare än så chimpsky.

Surprise surprise.
Citera
2018-03-29, 07:01
Medlem
frank-costellos avatar
Reuters skrev i en artikel i går att den syriska armén förbereder en stor militär operation i det sista rebellkontrollerade området i östra Ghouta, om inte rebellgruppen Jaish al-Islam går med på att lämna staden Duma där de befinner sig i. Detta ska under onsdagen ha rapporterats i en nyhetstidning i Syrien som är för den syriska regeringen.

Jaish al-Islam ska ha sagt de tänker stanna i Duma, trots det att andra rebellgrupper har lämnat Ghouta efter att ha gjort överenskommelser medden syriska regeringen.
https://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-ghouta/syrian-army-prepares-huge-operation-in-last-rebel-bastion-as-pressure-mounts-idUSKBN1H40SE

Här är en karta där Duma är markerad: https://www.google.se/maps/place/Duma,+Syrien/@33.4220423,35.2029891,8z/data=!4m5!3m4!1s0x1518ef84a8e817bb:0xaffd77b972468 62b!8m2!3d33.5727724!4d36.4093761?dcr=1
Citera
2018-03-29, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Är inte det självklart?

Jag hoppas det du säger stämmer. Ifall det skulle visa sig stämma har Putin spelat sina kort på ett enastående sätt. Tror du USA kommer vara kvar när Turkiet kört bort kurderna? För om USA låter kurderna bli slaktade av Turkiet, ja då har jag svårt att se hur kurderna ska fortsätta låta amerikanerna vistas inom de områden som de fortfarande kontrollerar, tänker främst på områden öst om Eufrat. Då har ju Putin dessutom lyckats slå en kil mellan kurderna och USA.
Citera
2018-03-29, 09:38
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Jag hoppas det du säger stämmer. Ifall det skulle visa sig stämma har Putin spelat sina kort på ett enastående sätt. Tror du USA kommer vara kvar när Turkiet kört bort kurderna? För om USA låter kurderna bli slaktade av Turkiet, ja då har jag svårt att se hur kurderna ska fortsätta låta amerikanerna vistas inom de områden som de fortfarande kontrollerar, tänker främst på områden öst om Eufrat. Då har ju Putin dessutom lyckats slå en kil mellan kurderna och USA.
Kurderna må vara starka i sitt kurdistan i norr, men öster om eufrat är det usa som oinskränkt härskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in