2014-08-29, 01:04
Medlem
Lord Ralphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Du praktisk taget skyller ju allt som händer i Syrien på IS och rebellerna. Det är Assads verk. IS hade inte fått fotfäste där om Assad inte var en skurk.

FSA kämpar för demokratin, al-nusra är ett frågetecken, men alla rebeller tillsammans har en chans mot IS.

Ta bort IS från ekvationen! Är inte en Irak innan ISIS efter Saddam, bättre än en Irak med Saddam?

Att al-Qaida bildades för att bekämpa amerikanerna det vet vi. IS bildades för att amerikaner drog bort från området utan att lösa landets problem. Det har vi Obama att tacka för.

Sen skulle man gå ännu längre bak och säga att om de jävla fransoserna inte fick för sig att araber ska ha två till stater (som om de inte har nog med stater) skulle Libyen och Syrien inte funnits till. Vilket innebär att Khadaffi och Saddam inte hade funnits, som i sin tur betyder nuvarande problem inte hade funnits.

Edit: Irak är också en extra stat som inte behövdes men som araber tydligen var i behov av.

Förutom den gasattacken mot civila (som man kan diskutera vem det var som låg bakom) så är det ju till 95% rebellerna som står bakom vidrigheterna som sker. Varför ska jag skylla detta på Assad istället för rebellerna?

ISIS hade inte fått fotfästa i Syrien om inte västvärlden hade stöttat rebellerna från början. Att det skulle sluta med att rebellerna radikaliserades var en lågoddsare, det händer nästan alltid i konflikter och är USA med allierade väl medvetna om!

Al-Nusra är Al-Quedas gren i Syrien, att du räknar dem till de eventuella demokratiförespråkarna visar ju hur långt du är ute och cyklar.

Varför ska vi ta bort ISIS ur ekvationen när det är uppenbart att de tillkom i maktvakumet efter Saddam? Det funkar ju inte riktigt att räkna så... (Om vi tar bort alla elaka människor i Liberia, är det inte världens BÄSTA land?)

Det sista orkar jag inte kommentera eftersom det inte leder någon vart. Vi kan gå hur långt bak i tiden som helst och käbbla om vad som skulle vara annorlunda idag om det ena och andra hade inträffat men det tillbringar inte tråden något.

Nattinatti
Citera
2014-08-29, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppmannen
IS tvingar inte på nån sin religion. Ingen i IS kan tvinga dig att bli muslim. Det går emot Islam. Kan någon tvinga dig att bli muslim? Svar nej. Vänd på det hela och vi säger att du accepterar Islam under tvång, det gör dig bara till en hycklare och en sovande fiende till IS. Då äru en fara för de. Och det vill IS undvika.

Det IS gör, och det jag tror du menar, är att de tvingar sitt styre på folk. Sin tolkning av ett Islamiskt styre. De röjer inte all folk ur vägen blint, beroende på vad du som individ är, enligt de, har du flera val. Men jag kan hålla med om att de inte kompromissar mycket då 10 år i Irak har gjort de stenhårda. 30 000 kristna bor kvar i Mosul och är garanterade säkerhet av IS. Det enda de behövde göra var att betala en inviduell skatt Jizyah, som de också gjorde. Medan ungefär en lika stor del lämnade staden. Hur kommer det sig att IS inte slaktade alla kristna då om det är så som du menar?

Men snackar vi om stridande fiender till IS ute på slagfältet då är det en annan sak. Väldigt sällan låter de nån av fångarna överleva. Oavsett vem fången är. Däremot civilbefolkningen, beroende på vad de är, så behandlas de olika.

Ta shia som ett annat exempel. Enligt IS så är de mushriken och har inte samma rättigheter som de kristna har. Så ifall de fångar dig och du visar dig vara en shia, kan du kyssa hem vart de än tar dig.
Hade det varit shia i Mosul istället för kristna hade de inte fått samma milda behandling.
Kristna fick ju 3 alternativ 1, acceptera Islam, 2 betala skatt eller 3 strid.
Som sagt, hälften flydde, hälften tog alternativ 2.
Shia har inte ens rätt till dessa 3 alternativ.

Men att IS skulle slakta alla utan någon som helst skillnad är en lögn.
Du tycker att det ISIS gör är rätt? Konvertera eller dö är också lögn tycker du? Låt oss anta att inom shiastyret finns det rövhåll, tycker du att det är rätt att dra alla över en kam? Vet du hur många shiamuslimer det finns, ska alla slaktas tycker du? Fredliga yezidier som endast vill utöva sin religion i fred och aleviter, vad har alla dessa oskyldiga folk för brott? Det blir miljoner oskyldiga människor som mördas om isis får som de vill. Du börjar säkert se problemet i det hela, de kommer inte att lyckas. Det de håller på med gör att omvärlden kommer att vakna. När det händer är det slutet för deras terror. Tro mig än har man inte börjat med att ta itu med problemet som heter ISIS.
Citera
2014-08-29, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ralph
Förutom den gasattacken mot civila (som man kan diskutera vem det var som låg bakom) så är det ju till 95% rebellerna som står bakom vidrigheterna som sker. Varför ska jag skylla detta på Assad istället för rebellerna?

ISIS hade inte fått fotfästa i Syrien om inte västvärlden hade stöttat rebellerna från början. Att det skulle sluta med att rebellerna radikaliserades var en lågoddsare, det händer nästan alltid i konflikter och är USA med allierade väl medvetna om!

Al-Nusra är Al-Quedas gren i Syrien, att du räknar dem till de eventuella demokratiförespråkarna visar ju hur långt du är ute och cyklar.

Varför ska vi ta bort ISIS ur ekvationen när det är uppenbart att de tillkom i maktvakumet efter Saddam? Det funkar ju inte riktigt att räkna så... (Om vi tar bort alla elaka människor i Liberia, är det inte världens BÄSTA land?)

Det sista orkar jag inte kommentera eftersom det inte leder någon vart. Vi kan gå hur långt bak i tiden som helst och käbbla om vad som skulle vara annorlunda idag om det ena och andra hade inträffat men det tillbringar inte tråden något.

Nattinatti
Jag sa att al-nusra var ett frågetecken, jag sa aldrig att de förespråkar demokrati.

Glöm Saddam, det var på grund av att USA drog sig bort utan att ta sitt ansvar att lösa problemen i Irak som var orsaken till att ISIS dök upp.
Citera
2014-08-29, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Vill någon insatt sammanfatta syriska arméns strategi i bekämpandet av IS? Av vad jag läst är båda irakiska och syriska armén på pappret överlägsna i styrka. Den irakiska har trots sina nummer visat sig vara oduglig av anledningar jag inte helt förstår. Hur är det med den syriska? Ses det som ok att låta IS ha en ansenlig del av landet i besittning samtidigt som de växer betydligt. Väntar man tills Damaskus anfalls innan det övergår i fullskaligt inbördeskrig?

Inser att läget är komplext med många olika stridande grupperingar men försöker skapa mig en översiktlig bild utan att gräva igenom tonvis med text.

Svarar väl egentligen inte på din fråga men tycker att jag fick en klarare bild av det övergripande läget efter denna film.

https://www.youtube.com/watch?v=R4UeK9HX7d8

Fungerar också bra som komplement till VICEs filmer.
Citera
2014-08-29, 02:01
Medlem
Citat:
Du tycker att det ISIS gör är rätt? Konvertera eller dö är också lögn tycker du? Låt oss anta att inom shiastyret finns det rövhåll, tycker du att det är rätt att dra alla över en kam? Vet du hur många shiamuslimer det finns, ska alla slaktas tycker du? Fredliga yezidier som endast vill utöva sin religion i fred och aleviter, vad har alla dessa oskyldiga folk för brott? Det blir miljoner oskyldiga människor som mördas om isis får som de vill. Du börjar säkert se problemet i det hela, de kommer inte att lyckas. Det de håller på med gör att omvärlden kommer att vakna. När det händer är det slutet för deras terror. Tro mig än har man inte börjat med att ta itu med problemet som heter ISIS.

Jag förklarar bara hur IS ser på saken. Som sagt, det fanns aldrig något "konvertera eller dö".
Återigen, för de kristna i Mosul fanns det 3 val. Konvertera, betala skatt eller först därefter strida/dödas.
Hälften av de kristna tog avstånd från alla 3 och flydde, vilket man också kan göra. Ingen normal människa väljer fock att strida/dödas framför att betala en inviduell skatt som gör att du har samma rättigheter som en IS medlem.

Shia styret i Irak kör ett dubbelt spel av sällan skådad slag. De lyder både Teheran och Washington.
Tydligen så lyssnade de lite väl mycket på Teheran, som förespråkar en utrotning av varenda Sunni, därav denna scenario i Irak.

Shia och Jezider är i grund och botten mushriks (avgudadyrkare) sett ur en konservativ sunnisk perspektiv. Det är där IS befinner sig. Det finns tydliga lagar och riktlinjer hur man ska agera och handla mot en sådan inom den sunniska läran. Du kan sitta bakom din skärm och tycka vad du vill samt använda vilka termer du känner för. Sanningen är den att IS inte bryr sig ett dugg vad du, väst eller Obama tycker.

Klart omvärlden vaknar så länge det inte handlar om sunni muslimer.
Citera
2014-08-29, 03:01
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppmannen
Jag förklarar bara hur IS ser på saken. Som sagt, det fanns aldrig något "konvertera eller dö".
Återigen, för de kristna i Mosul fanns det 3 val. Konvertera, betala skatt eller först därefter strida/dödas.
Hälften av de kristna tog avstånd från alla 3 och flydde, vilket man också kan göra. Ingen normal människa väljer fock att strida/dödas framför att betala en inviduell skatt som gör att du har samma rättigheter som en IS medlem.

Det är ohederligt av dig att ljuga. Du tycks inte alls ha koll på hur det islamistiska rättsystemet (shariah) fungerar. En icke-muslim har inte samma juridiska och sociala rättigheter som en muslim.

Jag skriver via mobilen och kan uteckla senare. Nu har du i alla fall en chans att be om ursäkt och rätta dig själv innan jag gör det åt dig.
Citera
2014-08-29, 11:21
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Ska vara SAA-soldater fångade vid IS attack mot Tabqa flygplatsen. Publicerades för tre timmar sedan om jag har förstått saken rätt.
http://www.liveleak.com/view?i=648_1409176440
Stämmer inte , det är bara IS-lögner och propaganda, de stackarna i videon är inte SAA utan från al-Sheitaat stammen, stackars fåraherdar i öknen runt Dir Ezzor, de som kan språket vet vad jihadisterna säger 2,00 min in i videon .

Denna video avslöjar det men det mesta i videon i på arabiska förutom en bit på slutet vid 4,40
https://www.youtube.com/watch?v=kc9q2dJvQSo&feature=youtu.be
Citera
2014-08-29, 11:37
Medlem
Indrivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Stämmer inte , det är bara IS-lögner och propaganda, de stackarna i videon är inte SAA utan från al-Sheitaat stammen, stackars fåraherdar i öknen runt Dir Ezzor, de som kan språket vet vad jihadisterna säger 2,00 min in i videon .

Denna video avslöjar det men det mesta i videon i på arabiska förutom en bit på slutet vid 4,40
https://www.youtube.com/watch?v=kc9q2dJvQSo&feature=youtu.be

Soria, vad hände egentligen vid Tabqa? Var det en strategisk reträtt elr vart man överrumplade av Terroristerna? Skickade man dit republikanska gardet för att täcka reträtten eller vart de offrade?
hursomhelst känns det inte bra med alla framgångar sista tiden för flugorna, Sen undrar jag vad du anser om USA:s inblandning i syrien "mot" Isis, bra eller dåligt? Skickar Ryssarna några bättre vapen till Syrien eller har man avbrutit leveranser? Vill minnas att de skulle skicka lättare jaktplan för någon månad sen, vet du om de har dykt upp? Du verkar vara den enda vettiga i tråden med korrekt info, tack!
Citera
2014-08-29, 12:03
Medlem
sorias avatar
Citat:
Rebellerna står för en förändring
Ja du har rätt, rebellerna vill dra landet tillbaka till medeltiderna .

Citat:
Assad är inte bättre än rebbelerna men i 40 år så har hans regim försämrat folkets tillstånd.
Syns tydligt att du inte vet ett skit om Bashar och hans styre, under Bashars tid har landet moderniserats mycket, löner för statsanställda fördubblats minst två gånger på 10år.

Syrien till ytan är mycket mindre än Sverige och det mesta är öken i öst och söder, Syrien har 2,5 gånger mer befolkning som trängs längst kusten och i norr, landet räknas av många som fattig, har inte lika mycket olja som Irak och gulfstaterna men trots det har man tagit hand om miljoner flyktingar från krigen i grannländerna men även från länderna längre bort som Somalia, Sudan och Tjetjenien.

Syrien har tagit hand om 100tusen tals libaneser sen 70talet, många bosatte sig permanent i landet, 100tusen tals flyktingar under Irak/Iran kriget, tusen tals från Kuwait kriget, minst 1miljon palestinier (ca 500,000 bor kvar i landet), ca 2 miljoner irakier under USA invasion, tusentals kurdiska flyktingar som flydde från kriget mellan PKK och turkarna eller de som flydde från Saddam.
Och nu de sista veckorna tusentals flyktingar från Irak som flydde från IS till Haskah provinsen.

Syrien har byggt städer för flyktingarna, tex al-Yarmouk utanför Damaskus är en stad byggt för palestinska flyktingar men det är inte det enda, finns tex Handarat utanför Aleppo , Sayyda Zainab växte till en stor stad pga av flyktingar från Iran/Irak kriget .

Syrien hjälper sina grannar som tex Jordanien som får bistånd i form av gratis elektricitet....även nu under kriget och trots att Jordanien stödjer "frihets rebellerna" vilket retade flera syrier, i ett TV-program där energi minister var gäst ringde många och krävde att stoppa det syriska biståndet till Jordanien men ministern svarade att vi ska inte straffa våra jordanska bröder och systrar för det deras dumma kungens agerande .

Syrien har frivård på publika sjukhus och fri utbildning .... det är sånt som tex amerikanerna drömmer om.
Syrien har religion frihet och på en och samma gata i Aleppo eller Damaskus kan du hitta moske, kyrka och synagogan .... och nån bar/dansklubb där mellan, och massa affärer/kiosker som säljer sprit....valfrihet

Under mitt liv i Syrien har jag aldrig fått frågan om vilken religion jag tillhörde och aldrig frågat det heller, idag är det den vanligaste fråga tack vore "frihets rebellerna" .

Syrien pga granne är tvungen att satsa mycket pengar på försvaret, och pga av denna granne har Syrien haft tiotals år av sanktioner från FN, vissa var bara från USA/Europa och deras lydstater i Afrika/Asien .

Trots allt var landet skuldfri innan kriget, något måste man ha gjort rätt ...eller?

Hur många år av sanktioner skulle Sverige klara innan hela ekonomin kollapsar?
Citera
2014-08-29, 12:16
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indrivaren
Soria, vad hände egentligen vid Tabqa? Var det en strategisk reträtt elr vart man överrumplade av Terroristerna? Skickade man dit republikanska gardet för att täcka reträtten eller vart de offrade?
Finns inget officiellt uttalande men det mesta pekar på att det var en politisk beslut, verkar som USA bestämt sig att bomba IS i Syrien och det blir trångt runt Raqqa staden och man vill undvika hamna i incidenter med USA.

Citat:
Sen undrar jag vad du anser om USA:s inblandning i syrien "mot" Isis, bra eller dåligt?
Dåligt, USA är hycklare som vanligt, först tränar och beväpnat IS men när gruppen blir för stor och hotar deras intresse ( sionisterna i Erbil) ville man bomba IS men bara i Irak, det lät inte så logisk i mångas öron, även den dummaste amerikan började undra varför bara i Irak .

Om USA vill utrota IS är det lätt, låt SAA göra sitt jobb utan störningar, låt Syrien få köpa de vapen de behöver utan press på Ryssland, låt Syrien få de vapen som är redan betalda för många år sen.

Sen kan USA sätta press på sina allierade i området, pressa Turkiet att sluta köpa/smuggla olja från IS till EU, stänga gränsen helt .

Om USA vill kan de tvinga Jordanien och Turkiet att stänga gränserna helt och då kan SAA utrota IS på några månader.

Citat:
Vill minnas att de skulle skicka lättare jaktplan för någon månad sen, vet du om de har dykt upp?
Några plan har redan levererats men det finns mycket andra vapen som Syrien beställde och betalat för men USA/EU pressar Ryssland för att inte leverera som tex S300.
Ryssland har hjälp Syrien mycket men de kan göra mer, trodde att krisen i Ukraina skulle få Putin att skita i USA/EU men inget hände.

Citat:
Du verkar vara den enda vettiga i tråden med korrekt info, tack!
Tack
Citera
2014-08-29, 12:22
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Enligt BBC World, har nu 3 miljoner syrier flytt sitt land, merparten till läger i Libanon, som sägs göra ett fantastiskt jobb som grannland. Ytterligare 6,5 miljoner syrier har lämnat sina hem i Syrien, och flytt till 'säkrare' platser. En av tidernas största kriser, och - bör hållas i minnet - startad av USA-Obama, genom dennes terrorist-stöd, i syfte att störta regimen (vilket han nu omprövar, han är beredd att nu STÖDJA regimen, och bomba ISIS åt h-e).

UNHCR säger att dom saknar 2 miljarder US$, för att upprätthålla den hjälp/standard, som anses nödvändig. Vilket stärker (sd)/Åkessons argument fullt ut. Sverige borde avsätta stöd i NÄROMRÅDET, där pengarna gör oerhört mycket större nytta, än den idiotiska "kom-hit-till-oss"~politik, som sinnesförvirrade Reinfeldt infört, och fått lika sinnesförvirrade 7k-partier att sluta upp bakom.
Citera
2014-08-29, 13:09
Medlem
Slackoffs avatar
43 soldater i UNDOF styrkan har blivit tillfångatagna av AL nusra.
Det kanske vore lämpligt att dra tillbaka FN styrkorna och låta Israel sköta försvaret av Golan höjderna?
www.dn.se/nyheter/varlden/43-fn-observatorer-bortforda-pa-golanhojderna/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in