2018-02-02, 08:45
Medlem
Breaking: Opposition media accuses Syrian Observatory for Human Rights of being pro-Assad intelligence arm

verkar inte det lite skumt? SOHR verkar ju ha en speciell hotline till White Helmets?
Citera
2018-02-02, 09:30
Medlem
Tillssons avatar
Intressant och välskriven artikel där Joshua Landis intervjuas. Han ifrågasätter och kritiserar starkt USAs försök att hindra den ekonomiska utvecklingen i Syrien nu när kriget går mot sitt slut.

Citat:
The war is coming to an end. The United States should let it end instead of finding ways to impoverish the region, which is precisely what America is doing.

Jag gillar det här stycket:
Citat:
Amerikas politik att försöka förstöra den shiitiska makten och Hizbollah genom att störta regeringar och försvaga Iran har lett till det motsatta resultatet. Sunnisamhället har blivit förstört, Hizbollah är starkare än någonsin i Libanon och Assad härskar överlägset i Syrien idag och är på väg att städa upp de sista rebellenklaverna.

Landis fortsätter:
Citat:
Det enda sättet att regionen ska börja läka är om det finns ekonomisk tillväxt. Det finns naturligtvis politiska problem som ligger djupt i hela regionen, men de är inte på väg att lösas. Assad har vunnit. Iran har stött på honom, och Ryssland har stött på honom. Det förefaller för mig att vi inte kommer att se ett regimbyte.

Landis kritiserar vidare USAs block av huvudvägen mellan Damaskus och Bagdad vid Al-Tanf, liksom ockupationen i öster där USA vill skapa ett kurdiskt självstyre med innehav av 50% av Syriens olje- och gasfyndigheter liksom tillgång till Tabadammen, Syriens största elproducent.

Återstår att se vad USA kommer att göra.

Källa: http://syriadirect.org/news/joshua-landis-%E2%80%98the-war-is-coming-to-an-end-and-the-us-should-let-it-end%E2%80%99/#.WnM-sKo6l3M.twitter
Senast redigerad av Tillsson 2018-02-02 kl. 10:25.
Citera
2018-02-02, 10:18
Medlem
humanlifes avatar
Intressant att se hur väst hanterar Turkiets anfall på kurderna. Macron kritiserade häromdagen Turkiet, som svarade att de bara försvarade sig i enlighet med internationell rätt och att kritiken var en förolämpning.

Nu har Macron lugnat sig och tagit till sig den turkiska hållningen.

Lika intressant är att se att kurderna inte ens nämns av Macron. Den tidigare partnern i kampen mot IS har blivit elefanten i rummet.
Citat:
After Turkish anger, Macron plays down Syria warning.

Macron on Wednesday warned Turkey the operation in the Afrin region should not become an excuse to invade Syria and said he wanted Ankara to coordinate its action with its allies.
…
In a curt response on Thursday that highlighted the strain between Ankara and its NATO allies, Turkish Foreign Minister Mevlut Cavusoglu said: "We consider a country like France giving us reminders about an operation we are carrying out in accordance with international laws to be insulting."

"We are using our right to self-defence, this is in line with U.N. Security Council decisions and not an invasion. They shouldn't be two-faced," he said.

Speaking in Tunis, Macron nuanced his earlier remarks.
"I note that the reaction of the Turkish foreign minister probably means that (the operation) is nothing more than to secure the border and that Turkey does not intend to go further than the positions which it occupies today or to stay in the region in the long-term," he told a news conference.
France, like the United States, has extended arms and training to a YPG-led militia in the fight against Islamic State in Syria. That has infuriated Turkey, which considers the YPG an extension of the Kurdistan Workers Party (PKK).

http://theregion.org/article/12697-after-turkish-anger-france-039-s-macron-plays-down-syria-warning
Citera
2018-02-02, 10:30
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Intressant att se hur väst hanterar Turkiets anfall på kurderna. Macron kritiserade häromdagen Turkiet, som svarade att de bara försvarade sig i enlighet med internationell rätt och att kritiken var en förolämpning.

Nu har Macron lugnat sig och tagit till sig den turkiska hållningen.

Lika intressant är att se att kurderna inte ens nämns av Macron. Den tidigare partnern i kampen mot IS har blivit elefanten i rummet.

http://theregion.org/article/12697-after-turkish-anger-france-039-s-macron-plays-down-syria-warning

Turkiets utrikesminister sa mer. Han frågade vad Frankrike gjorde i Mali och övriga Afrika i så fall...
Citera
2018-02-02, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
#Afrin update: According to AP there is a proposal by the Kurds to persuade Assad to deploy his troops as a buffer between the Kurds and Turks in Afrin. US open to that proposal, Assad still want full control of the area

https://twitter.com/vvanwilgenburg/status/958932461576183808

Bara för Assad att säga nej.

Han sitter i ett "perfekt" förhandlingsläge, att gå in och agera buffert mot Turkiet kommer aldrig gå bra.

Den bufferten kunde ha varit kurderna i Irak. Det var ett förslag från Turkiet. Turkiet kunde till och med tänka sig att beväpna kurderna i Irak. Då hade kurderna fått hela norra Syrien. Men tyvärr så avvisade PKK förslaget från Turkiet.
Senast redigerad av Albert5 2018-02-02 kl. 11:35.
Citera
2018-02-02, 11:29
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Turkiets utrikesminister sa mer. Han frågade vad Frankrike gjorde i Mali och övriga Afrika i så fall...
Ja, de tidigare koloniala stormakterna har massor av blod på sina händer.
Turkiets Nato-kompisar har verkligen hamnat i en knivig situation. De är faktiskt helt ställda!

De kan inte göra något för att stoppa det turkiska anfallet. De kan inte göra något för att hjälpa kurderna. Och varför skulle de det? De bryr sig inte om kurderna, Kurdistan-drömmen var bara ett lockbete för de dumma kurderna.

Och allt fler har kommit till insikt om att kriget mot Syrien är förlorat. Landis och många andra har kommit till den slutsatsen. Igår läste jag någon som beklagade sig över att Väst inte har någon väg till fred i Syrien.

USA upprepar att kampen mot IS måste fortsätta, för de har ju inte krossat dem, de har bjudit oss på ett skådespel. Det är därför USA inte velat samarbeta med Ryssland och Syrien, som krossar IS, al-Qaida och de andra jihadisterna på allvar.

USA måste lämna Syrien, deras närvaro har varit olaglig från början, de har skadat Syrien och är roten till kriget. När USA lämnar blir det fred och återuppbyggnaden kan starta på allvar.
Senast redigerad av humanlife 2018-02-02 kl. 11:42.
Citera
2018-02-02, 12:17
Medlem
Nog för att USA gjort en hel del fel, men är ju lagom naivt att tro att om USA skulle lämnat helt att det plötsligt skulle uppstå fred och någon sorts återuppbyggnad skulle kunna påbörjas i större skala.
Citera
2018-02-02, 12:29
Medlem
Bombaysapphires avatar
Citat:
Nog för att USA gjort en hel del fel, men är ju lagom naivt att tro att om USA skulle lämnat helt att det plötsligt skulle uppstå fred och någon sorts återuppbyggnad skulle kunna påbörjas i större skala.

Naturligtvis skulle vägen till ett fungerande samhälle vara lång oavsett vad som händer, men någon återuppbyggnad över huvud taget är omöjlig så länge som USA & Co förlänger kriget. Jag ser det inte som allt för otroligt att det skulle ta en hel generation innan landet återhämtat sig, under förutsättningen att väst hade slutat sponsra diverse rebellgrupper i dag. Lång tid kanske, men betydligt bättre än att det brutala krig som rasat i flera år redan skulle fortsätta i ytterliggare 10, 20 eller 30 år.
Citera
2018-02-02, 12:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nej, det återstår en hel del fredsarbete bara mellan de olika klanerna men detta kan nog utföras med fördel utan USA skulle jag tro.
Citera
2018-02-02, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaysapphire
Naturligtvis skulle vägen till ett fungerande samhälle vara lång oavsett vad som händer, men någon återuppbyggnad över huvud taget är omöjlig så länge som USA & Co förlänger kriget. Jag ser det inte som allt för otroligt att det skulle ta en hel generation innan landet återhämtat sig, under förutsättningen att väst hade slutat sponsra diverse rebellgrupper i dag. Lång tid kanske, men betydligt bättre än att det brutala krig som rasat i flera år redan skulle fortsätta i ytterliggare 10, 20 eller 30 år.

Absolut , var detta jag antydde i förra. Att det kommer ta tid. Du skrev det mer fylligt och konkret

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det återstår en hel del fredsarbete bara mellan de olika klanerna men detta kan nog utföras med fördel utan USA skulle jag tro.

Tror jag med
Citera
2018-02-02, 12:46
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Nu är du rentav löjlig. Jag menar förstås inte att det blir fred hux flux. Inte tror du väl att jag är så naiv?

Krig skapar konflikter där det tidigare varit sämja. Miljoner människor är skadade av kriget, fysiskt, psykiskt och på en massa olika sätt. De har fått sin försörjning saboterad, tvingats fly och bo i flyktingläger under lång tid. Sånt sätter djupa spår i människors sinnen under lång tid framåt. Man sörjer sina dödade anhöriga, sitt förstörda hem och mycket annat. Hur läker man sina trauman utan att det uppstår nya konflikter?
Jag förringar inte på något sätt de svårigheter som folket i Syrien har framför sig.

Men en förutsättning för att människor skall ha möjlighet att kunna bygga upp någon slags trygghet och börja vägen tillbaka till ett normalt liv, det är att fienden försvinner från landet. Fienden är i det här fallet USA-koalitionen och deras terrorister.
Citera
2018-02-02, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nu är du rentav löjlig. Jag menar förstås inte att det blir fred hux flux. Inte tror du väl att jag är så naiv?

Krig skapar konflikter där det tidigare varit sämja. Miljoner människor är skadade av kriget, fysiskt, psykiskt och på en massa olika sätt. De har fått sin försörjning saboterad, tvingats fly och bo i flyktingläger under lång tid. Sånt sätter djupa spår i människors sinnen under lång tid framåt. Man sörjer sina dödade anhöriga, sitt förstörda hem och mycket annat. Hur läker man sina trauman utan att det uppstår nya konflikter?
Jag förringar inte på något sätt de svårigheter som folket i Syrien har framför sig.

Men en förutsättning för att människor skall ha möjlighet att kunna bygga upp någon slags trygghet och börja vägen tillbaka till ett normalt liv, det är att fienden försvinner från landet. Fienden är i det här fallet USA-koalitionen och deras terrorister.

Ville ha ett mer utvecklat svar av dig.

Ser dig inte som naiv men du är rejält färgad av anti-USA så ville se om du kunde nyansera dig eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in