Citat:
Ursprungligen postat av
Cents4
Vad förväntade du dig? Krig är otäckt men vill man överleva som nation är det nödvändigt ibland. Turkiet skulle få enorma problem om ett Kurdistan bildades precis intill sina gränser. Det hade varit förödande på alla sätt och vis. Jag stödjer knappast deras invasion, men jag förstår varför dem gör det.
Samtidigt tappade jag all respekt för kurderna när de lierade sig och välkomnade USA i norr, glöm inte bort att hade det inte varit för USA roll i denna konflikt så hade vi inte sett kriget idag. De var tillsammans med Saudiarabien som tryckte på resterande länder att stödja konflikten i Syrien. De är vare sig du vill eller inte anledningen till att flera hundratusentals syriska och kurdiska samt att andra minoriteter har förlorat sina liv.
Håller med dig i många punkter, det är krigsbrott vad Turkiet gör, och ska egentligen inte accepteras. Dock ur ett spelteoretiskt perspektiv kan jag förstå att de gör de för att minska riskerna för ett framtida kurdistan att nå medelhavet.
Låt mig säga att det egentligen är helt fel ur ett moraliskt perspektiv vad de gör men försåtligt sett till deras intressen. Det intressanta är hur alla attackerande parter i ett krig använder liknande retorik om att de är hotade och att det är mot terrorister.
Usa pissa dem i munnen genom att liera sig med kurderna och de tog tag i det själva, de va nära att gå i krig med Ryssarna men lyckades förhandla till sig en deal som vart bra för båda.
Frågan är vad de gör med de övriga störa delarna kontrollerade av PYD i öst. Kanske går de in i indeirekt krig med USA genoma tt attackera där.
Frågan är vart Assad egentligen står i detta, det kan mycket väl vara en deal under bordet mellan Assad, Ryssland och Erdogan, Turkiet slutar stödja rebellerna i Idlib och får Afrin.
Hörde av Southfront att kurderna tidigare sagt nej till Assad i Afrin, stämmer detta så kan det mycket väl vara så att de får stå själva i detta.
Fascism på många sätt det vi ser, men tyvärr verkligheten.