2017-11-21, 20:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Vad för sakkunskap anser du att har som inte andra gör?

Du behöver inte bli så upprörd. Jag kanske har missat något som du inte har.
Sådan man omöjligen kan ha fått när man skriver för en Saudi-finansierad think tank sittande i sitt pojkrum hemma på herrgården i England t.ex.
Citera
2017-11-21, 20:51
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Mmm, halmgubbe? Ingen säger att Assad är 'good guy', tvärtom. Däremot har åsikten att han är det mist dåliga alternativet iaf rätt att finnas, tycker du inte det? Efter Afghan/Libyen/Iraq etc.
För mig är det enkelt, är man inte säker att man kan få in någon/något bättre don't even try.

Men vi ser att han man trodde att han är "ostabil" och kan pushas till att göra "dumma saker" och det ville man gärna utnyttja.

Någon som tycker att Little Rocket Man är demokratihjälte? Nja, miljontals svälter ihjäl... Ska man pusha honom till att göra "dumma saker" även om man tror att han är ostabil?

Skillnaden är att USA var redo att offra syrianer för att nå sina mål, men inte amerikaner/japaner/sydkoreaner (Little Rocket Man ska man inte jävlas med).
Jag anser inte att Assad är det minst dåliga alternativet. Det finns en legitim politisk opposition som inte företräder de åsikter som de militanta grupper förespråkar.

Men säg såhär. Om man kör med idén att "Assad är minsann den minst dåliga" så godkänner man diktatur av realpolitiska skäl. Om man kan acceptera dikatur, d.v.s att ha kvar en ledare som med våld förhindrar en opposition kommer fram, varför är man just mån att ha kvar Assad, som rent faktiskt har begått brott mot mänskligheten? Det finns intressanta gubbar i oppositionen som enkelt kan ersätta Assad. Om man men våld kan ha kvar Assad, varför kan man inte med våld ha kvar vettig oppositionell?

Det är just därför jag motsätter mig resonemanget "Assad är minst dåliga alternativet" eftersom rättfärdigandet inte står på egna ben och inte heller kan det resonemanget förklara varför en annan diktator inte kan ta över istället för Assad.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2017-11-21 kl. 20:54.
Citera
2017-11-21, 20:53
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Sådan man omöjligen kan ha fått när man skriver för en Saudi-finansierad think tank sittande i sitt pojkrum hemma på herrgården i England t.ex.
Jag skrev fel. Vilka sakkunskaper anser du att hon har som inte andra har?

Försök att lämna ditt dryga beteende åt sidan för en sekund.
Citera
2017-11-21, 21:10
Medlem
Artikel om bl a en journalist som har varit där:https://www.newsdeeply.com/syria/articles/2017/11/20/the-fight-and-plight-of-syrias-female-journalists

Hon pratar om påtvingad lojalitet:
Citat:
However, the constant government surveillance, and enforced loyalty to Syrian president Bashar al-Assad, made it difficult – and often dangerous – for her to report and communicate, even in secret.
Humankind och hans vänner påstår att Assad är älskad av Syrier, det är snarare så att de har inget val.
Citera
2017-11-21, 21:16
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Jag anser inte att Assad är det minst dåliga alternativet. Det finns en legitim politisk opposition som inte företräder de åsikter som de militanta grupper förespråkar.

Men säg såhär. Om man kör med idén att "Assad är minsann den minst dåliga" så godkänner man diktatur av realpolitiska skäl. Om man kan acceptera dikatur, d.v.s att ha kvar en ledare som med våld förhindrar en opposition kommer fram, varför är man just mån att ha kvar Assad, som rent faktiskt har begått brott mot mänskligheten? Det finns intressanta gubbar i oppositionen som enkelt kan ersätta Assad. Om man men våld kan ha kvar Assad, varför kan man inte med våld ha kvar vettig oppositionell?

Det är just därför jag motsätter mig resonemanget "Assad är minst dåliga alternativet" eftersom rättfärdigandet inte står på egna ben och inte heller kan det resonemanget förklara varför en annan diktator inte kan ta över istället för Assad.

Stabilitet, status-quo, kalla det vad fan du vill. Konsekvenserna av revolutioner är svåra att förutspå, men nästan alltid slår de extremt hårt mot befolkningen, speciellt i redan svaga länder, där ingen är populär.

Citat:
Det finns intressanta gubbar i oppositionen som enkelt kan ersätta Assad. Om man men våld kan ha kvar Assad, varför kan man inte med våld ha kvar vettig oppositionell?
Hur gör man det "enkelt"?
Varför gjorde man inte det i andra länder om det är så enkelt.

Om Ryssland kunde "enkelt" bytta ut Assad mot någon som var pro-rysk/pro-iransk, men utan hans baggage skulle de verkligen inte göra det? Jo, det skulle göra det snarast, helst igår.

Det är extremt svårt.
Citera
2017-11-21, 21:59
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Stabilitet, status-quo, kalla det vad fan du vill. Konsekvenserna av revolutioner är svåra att förutspå, men nästan alltid slår de extremt hårt mot befolkningen, speciellt i redan svaga länder, där ingen är populär.

Om Ryssland kunde "enkelt" bytta ut Assad mot någon som var pro-rysk/pro-iransk, men utan hans baggage skulle de verkligen inte göra det? Jo, det skulle göra det snarast, helst igår.

Det är extremt svårt.
Assad är helt oviktig, för Ryssland, Iran och även för Syrien, han kommer att försvinna snart, syrien är inte hans kungadöme. Med kriget som varit och inte ännu är över så har det varit dåliga omständigheter att röra om i styrelsegrytan, men den tiden kommer snart.
Citera
2017-11-21, 22:17
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Assad är helt oviktig, för Ryssland, Iran och även för Syrien, han kommer att försvinna snart, syrien är inte hans kungadöme. Med kriget som varit och inte ännu är över så har det varit dåliga omständigheter att röra om i styrelsegrytan, men den tiden kommer snart.

Eh. Jag har inte sagt att han är viktig, tvärtom faktiskt. Jag har sagt att det är svårt att byta honom utan konsekvenser.

Det enda "enkla" sättet att få bort honom är att hålla valet i mer eller mindre hela landet. Det behöver givetvis inte vara "riktiga" val. Då blir alla glada.
Citera
2017-11-21, 23:49
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:

Det är extremt svårt.
Du verkar ha missförstått vad jag menade med det jag skrev.

Först och främst är min kritik inte riktad till hur stater bör behandla Assad. Jag riktade mig till personer som anser att "Assad är den minst dåliga alternativet". Påståendet förutsätter att man accepterar diktatur. Om så vore fallet, varför kan man inte ersätta honom med någon ur den politiska oppositionen och backa upp denna med våld, såsom Assad sitter vid makten? Det som händer är att dels försvinner en massmördare från makten, dels sker det ett byte av ledare (åtminstone i ögonen hos folket). Jag ifrågasätter varför just Assad bör sitta vid makten om man ändå är för diktatur. Han är ju problemet enligt det internationella samfundet.

Du skriver att är på grund av stabilitet, status quo. Då är frågan varför man rättfärdigar sitt ställningstagande med att Assad är det minst dåliga alternativet. Det räcker med att säga att man inte vill ha ett byte oavsett vem som kommer i hans ställe för att man föredrar ett oförändrat läge, av någon orsak.
Citera
2017-11-22, 00:38
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Du verkar ha missförstått vad jag menade med det jag skrev.

Först och främst är min kritik inte riktad till hur stater bör behandla Assad. Jag riktade mig till personer som anser att "Assad är den minst dåliga alternativet". Påståendet förutsätter att man accepterar diktatur. Om så vore fallet, varför kan man inte ersätta honom med någon ur den politiska oppositionen och backa upp denna med våld, såsom Assad sitter vid makten? Det som händer är att dels försvinner en massmördare från makten, dels sker det ett byte av ledare (åtminstone i ögonen hos folket). Jag ifrågasätter varför just Assad bör sitta vid makten om man ändå är för diktatur. Han är ju problemet enligt det internationella samfundet.

Du skriver att är på grund av stabilitet, status quo. Då är frågan varför man rättfärdigar sitt ställningstagande med att Assad är det minst dåliga alternativet. Det räcker med att säga att man inte vill ha ett byte oavsett vem som kommer i hans ställe för att man föredrar ett oförändrat läge, av någon orsak.

Eh. Det finns massa diktatur som är "accepterade" av hela världen. KSA, Kina, NK.
Det finns diktatorer där Väst försökt bytta ledaren mha "revolutioner".
Iran, Afghanistan, Libyen, Irak osv.

Annars förstår jag inte din frågeställning.
Diktatur kännetecknas ju ofta av att mycket beror på en snäv krets och deras ömsesidiga lojalitet/rädsla/osv. Man kan vanligtvis inte bara "enkelt ersätta" någon utan att hela systemet kollapsar. Så svaret förblir detsamma: man ersätter inte eftersom det inte är enkelt och kan leda till ökad destabilisering i ett redan destabiliserat land. Spelar ingen roll vad "diktatorn" i fråga heter.

Notera att "destabiliseringsplanen" är från 2006. Det är naivt att tro att inga "destabiliseringsförlsag" har på ett eller annat sätt implementerats (eller? ) Landet började visa något sorts ekonomisk tillväxt och förbättringen som skulle kunna legalisera den "horrible diktatorn" så USA:s "lösning" var att pusha honom till att göra dumma saker.

Låter som en typisk "konspirationsteori" som vi hör från Ryssland, eller hur?
WL och Assange är jävla hjältar.

Från idag
https://www.usatoday.com/story/news/politics/2017/11/21/president-trump-vladimir-putin-hold-phone-call-talk-north-korea-syria-other-security-issues/885181001/
President Trump, Vladimir Putin hold phone call on North Korea, Syria, other security issues
Citat:
”We had a great call with President Putin," Trump told reporters at the White House. "We're talking about peace in Syria – very important – we’re talking about North Korea. We had a call that lasted almost an hour and a half."

The call came less than two weeks after Trump and Putin met on the sidelines of an Asia-Pacific economic conference in Da Nang, Vietnam. Those talks were part of an Asia trip in which Trump tried to persuade Russia, China, and other countries to tighten the diplomatic and economic pressure on North Korea.

In a readout of their latest phone conversation, the White House said in a statement that Trump and Putin discussed "the need to continue international pressure on North Korea to halt its nuclear weapon and missile programs."

The presidents also agreed to pursue plans "to peacefully resolve the Syrian civil war, end the humanitarian crisis, allow displaced Syrians to return home, and ensure the stability of a unified Syria free of malign intervention and terrorist safe havens," the White House statement said.

-------------------

"The two presidents affirmed the importance of fighting terrorism together throughout the Middle East and Central Asia and agreed to explore ways to further cooperate in the fight against ISIS, al-Qaeda, the Taliban, and other terrorist organizations," the White House said.
Man får hoppas att Trump bryter från Bush-Clinton-Bush-Obama spåret

Från den 12 noveber:
Citat:
Donald J. Trump‏Verified account
@realDonaldTrump

When will all the haters and fools out there realize that having a good relationship with Russia is a good thing, not a bad thing. There always playing politics - bad for our country. I want to solve North Korea, Syria, Ukraine, terrorism, and Russia can greatly help!
Senast redigerad av FlashyBear 2017-11-22 kl. 00:48.
Citera
2017-11-22, 05:19
Medlem
arbetets avatar
Här är en "liten" lista på artiklar under åren om hur Ryssland kommer att misslyckas i Syrien. Eftersom vi nu den sista tiden har halkat in på olika rapportörers trovärdighet så tycker jag att det är bra om vi tar en titt bakåt på vad västlig MSM har producerat (länkar finns på MoA:s sida):

Citat:
Obama himself led the pack:
“An attempt by Russia and Iran to prop up Assad and try to pacify the population is just going to get them stuck in a quagmire and it won’t work,” Mr. Obama said during a news conference at the White House on Friday ...
As reminder, and for your amusement, an incomplete list of the then published "Russia fails" nonsense:

Obama: Russia's strategy in Syria 'doomed to fail' - Al Jazeerah, September 11 2015
Could Syria be Putin's Afghanistan? - Al Jazeerah, September 14 2015
Why Iran’s Plan in Syria Will Fail - Aawsad, September 15 2015
U.S. to Putin: Welcome to the ISIS ‘Quagmire’ - The Daily Beast, September 29 2015
Secretary of Defense: Russia ‘Doomed to Fail’ in Syria - September 30, 2015
Saudi official says Russia will fail to save Syria's Assad - USA Today, September 30 2015
Why Putin is doomed to fail in Syria - Vox.com, October 1 2015
Obama: Russia heading for 'quagmire' in Syria - CNN, October 2 2015
Obama Sees Russia Failing in Syria Effort - NY Times, October 2, 2015
Like Brezhnev in Afghanistan, Putin will Fail in Syria - Palestinian Chronicla, October 5 2015
Putin will fail in Syria: The West must take a step back - CityAM, October 5 2015
DOD: Russia 'Doomed to Fail' in Syria - CNS news, October 6 2015
Don’t Chase Putin Out of Syria — Let Him Fail On His Own - GMF-US, October 9 2015
Echoes of Afghanistan in Syria - National Interest, October 9 2015
Russian army in Syria: A failure foretold - Ynet News, October 10 2015
Russia's ‘quagmire’ destroys all hope of defeating ISIS - The Hill, October 16 2015
Russians support airstrikes in Syria, despite haunting memories of quagmire in Afghanistan - Foxnew, October 20 2015
Russia risks Syrian quagmire -U.S. deputy secretary of state - Reuters, October 31 2015
The Syrian quagmire - Daily Times (Pakistan), November 3 2015
Putin is in a quagmire in Syria — and Russians deserve better - Chicago Tribune, November 11 2015
Is Russia’s Syria Intervention Doomed to Fail? - RUSI, November 20 2015
Russia's Failed Adventure in Syria - Gatestone Institute, December 1 2015
Putin risks a new Afghanistan, Obama warns - Politico, December 1 2015
Putin's Quagmire in Syria Proves Obama Prescient - Bloomberg, December 9 2015
Putin bogging down in Syria - December 10, 2015
Putin's Middle East Misadventures - U.S. News, December 11 2015
Is Syria Already A Quagmire For Putin? - Outside the Beltway, December 12 2015
The Danger of Putin Losing in Syria - The Atlantic, January 11 2016
Russia will 'fail to save' Syria's Assad: Saudi Foreign Minister - Daily Mail, February 14 2016
Putin is making a mistake in Syria — and Russia will pay the price - WaPo, September 26 2016
The Latest: Tillerson says Russia has ‘failed’ in Syria - Fox, April 6 2017
Russia is at a dead-end in Syria - Al Jazeerah, June 25 2015
Putin is drowning in Syria - Israel National News, June 28 2017

http://www.moonofalabama.org/2017/11/russia-in-syria-military-failure-sets-off-intense-diplomacy.html
Citera
2017-11-22, 05:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Om du med det menar desertören Riyad Farid Hijab så deltar inte han längre i några samtal:

Citat:
The head of a Saudi-backed umbrella group that represented the opposition at the last round, the High Negotiations Committee (HNC), stepped down on Monday.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-42063124
Citera
2017-11-22, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här är en "liten" lista på artiklar under åren om hur Ryssland kommer att misslyckas i Syrien. Eftersom vi nu den sista tiden har halkat in på olika rapportörers trovärdighet så tycker jag att det är bra om vi tar en titt bakåt på vad västlig MSM har producerat (länkar finns på MoA:s sida):

http://www.moonofalabama.org/2017/11/russia-in-syria-military-failure-sets-off-intense-diplomacy.html
De här artiklarna är analyser av framtiden, de är inte nyheter. Du kan inte posta artiklar som analyserar Rysslands framtid i Syrien som om de vore nyheter och sen prata om trovärdigheten hos artikelförfattarna. Logik är inte din starka sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in