2017-11-10, 10:37
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfalken
Bäst information får man genom opartisk media. Det finns inget som tyder på att syriskmedia är opartisk. Pressen är inte fri att skriva vad de vill i Syrien och jag tror inte att de får kritisera regimen. I väst har vi fri press som får kritisera statsöverhuvuden, det är därför Donald Trump är press fientlig.
Det finns ingen media som är opartisk när det gäller kriget i Syrien.

Och som jag skrev ovan: Vill man veta något, så lyssnar man i första hand på dem som besitter sakkunskap. Det är saklig information som är mitt intresse, och att sortera ut propagandan.
Att påstå att vissa bedriver propaganda och inte andra, är helt enkelt inte sant, det fattar man när man har lärt sig lite mer än du.
Citera
2017-11-10, 10:42
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Och som jag skrev ovan: Vill man veta något, så lyssnar man i första hand på dem som besitter sakkunskap. Det är saklig information som är mitt intresse, och att sortera ut propagandan.
Att påstå att vissa bedriver propaganda och inte andra, är helt enkelt inte sant, det fattar man när man har lärt sig lite mer än du.

Och "sakkunskapen" besitter de vise männen i Assads, Putins och Ayatollans generalstab? Haha du är slut så man får andnöd..
Citera
2017-11-10, 10:46
Medlem
Citat:

"Att påstå att vissa bedriver propaganda och inte andra, är helt enkelt inte sant..." Du kan inte säga en sanning och sen påstå att det inte är sant. Du sa ju själv i ditt förra inlägg att propaganda finns överallt, och du säger att man måste sortera ut propagandan. Jag blir inte klok på dina argument!
Citera
2017-11-10, 11:42
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
"Att påstå att vissa bedriver propaganda och inte andra, är helt enkelt inte sant..." Du kan inte säga en sanning och sen påstå att det inte är sant. Du sa ju själv i ditt förra inlägg att propaganda finns överallt, och du säger att man måste sortera ut propagandan. Jag blir inte klok på dina argument!

Du påstod att man skulle vända sig till opartisk media och jag svarade att det inte finns någon media som är opartisk när det gäller kriget i Syrien.
Vad är det som är oklart där?
Citera
2017-11-10, 11:53
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Och "sakkunskapen" besitter de vise männen i Assads, Putins och Ayatollans generalstab? Haha du är slut så man får andnöd..

Det är klart att de har sakkunskaper som CNN, AP och andra saknar, nyhetsbyråerna är ju inte ens på plats alltid. Men Assad, Putin är ju iblandade i kriget. Hur kan du tro att media vet mer än makthavarna som är inblandade?
Men den "sakkunskap" som jag syftar på är också rapporter från vanliga människor i Syrien. Det är viktigt att veta vad de drabbas av, tycker jag, och hur de ser på kriget.
Citera
2017-11-10, 12:08
Medlem
Verkar som Zinki och HTS går i konflikt med varandra

https://www.reddit.com/r/syriancivilwar/comments/7c0fbt/official_nour_eddin_alzinki_statement_declares/
Citera
2017-11-10, 12:56
Medlem
Citat:
Du påstod att man skulle vända sig till opartisk media och jag svarade att det inte finns någon media som är opartisk när det gäller kriget i Syrien.
Vad är det som är oklart där?
Den mening som jag citerade är oklart. Det är klart att vissa bedriver propaganda och andra inte. Syriskmedia kan endast vara partisk eftersom de är statskontrollerade. I väst finns många alternativ som är oberoende av varandra. Att Assad och Putin är på plats innebär att de kan kontrollera media och bedriva propaganda som de vill. Till exempel har man tvingat hem vissa utländska journalister och andra har blivit mördade. Sveriges Radios korrespondent Cecilla Uddén tvingades hem av regimen. Hon brukade rapportera från Damaskus och Aleppo.
Senast redigerad av tfalken 2017-11-10 kl. 13:00.
Citera
2017-11-10, 13:22
Medlem
Citat:
Det är klart att de har sakkunskaper som CNN, AP och andra saknar, nyhetsbyråerna är ju inte ens på plats alltid. Men Assad, Putin är ju iblandade i kriget. Hur kan du tro att media vet mer än makthavarna som är inblandade?
Men den "sakkunskap" som jag syftar på är också rapporter från vanliga människor i Syrien. Det är viktigt att veta vad de drabbas av, tycker jag, och hur de ser på kriget.
Intressant att du pratar om rapporter från vanliga människor i Syrien, för nyheterna från Syrien består av såna rapporter här i väst.
Citera
2017-11-10, 13:29
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Den mening som jag citerade är oklart. Det är klart att vissa bedriver propaganda och andra inte. Syriskmedia kan endast vara partisk eftersom de är statskontrollerade. I väst finns många alternativ som är oberoende av varandra. Att Assad och Putin är på plats innebär att de kan kontrollera media och bedriva propaganda som de vill. Till exempel har man tvingat hem vissa utländska journalister och andra har blivit mördade. Sveriges Radios korrespondent Cecilla Uddén tvingades hem av regimen. Hon brukade rapportera från Damaskus och Aleppo.
Jag upprepar: Det finns ingen media som är opartisk när det gäller kriget i Syrien. Så är det.

Om man bara lyssnar på en viss typ av media, t ex vår västmedia, så får man en viss typ av propaganda. Och du märker inte ens vad som är fakta och vad som är propaganda. Det spelar ingen roll om det är SVT, Expressen eller CNN. De ger i stort sett samma bild av kriget och dess aktörer.

Men om du också lyssnar på annan media; syrisk, iransk, rysk, så kan du jämföra, ställa fakta mot varandra och lättare upptäcka det som är lögner och propaganda.

Det är bara så man kan få en bra inblick i kriget och lära sig något. Man får helt enkelt anstränga sig lite mer, för det är inte enkelt som du tror.
Senast redigerad av humanlife 2017-11-10 kl. 13:32.
Citera
2017-11-10, 13:50
Medlem
Citat:
Jag upprepar: Det finns ingen media som är opartisk när det gäller kriget i Syrien. Så är det.

Om man bara lyssnar på en viss typ av media, t ex vår västmedia, så får man en viss typ av propaganda. Och du märker inte ens vad som är fakta och vad som är propaganda. Det spelar ingen roll om det är SVT, Expressen eller CNN. De ger i stort sett samma bild av kriget och dess aktörer.

Men om du också lyssnar på annan media; syrisk, iransk, rysk, så kan du jämföra, ställa fakta mot varandra och lättare upptäcka det som är lögner och propaganda.

Det är bara så man kan få en bra inblick i kriget och lära sig något. Man får helt enkelt anstränga sig lite mer, för det är inte enkelt som du tror.
Det vore lögn om de gav olika bilder av kriget och dess aktörer. Om vi får samma bild från hundratals källor då är det sanning, för du tror väl inte att alla träffas över en kopp kaffe och kommer överens om vad som ska skrivas?

Enligt dig bedriver väst propaganda om det de skriver inte stämmer överens med det som syrisk, iransk och rysk media skriver. För allt som syrisk, iransk och rysk media serverar är sanning enligt dig.
Senast redigerad av tfalken 2017-11-10 kl. 14:10.
Citera
2017-11-10, 14:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det vore lögn om de gav olika bilder av kriget och dess aktörer. Om vi får samma bild från hundratals källor då är det sanning, för du tror väl inte att alla träffas över ett kopp kaffe och kommer överens om vad som ska skrivas?

Enligt dig bedriver väst propaganda om det de skriver inte stämmer överens med det som syrisk, iransk och rysk media skriver. För allt som syrisk, iransk och rysk media serverar är sanning enligt dig.
Man kan ju sålla fram de nyhetskanaler som åtminstone har eller har haft folk på plats och inte bara kör NYT- och WaPo-artiklar genom Google Translate, tycker du inte det? Och det finns en hel del böcker skrivna av insatt folk också. Men det är ju klart, det kräver lite mer engagemang än att lyssna på Marcus Oscarsson på lördagsmorgonen i TV4. Och väldigt goda språkkunskaper.
Citera
2017-11-10, 14:02
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Folk som lever i Syrien, vanligt folk såväl som landets styre upplever verkligheten och kriget på ett helt annat sätt än AP, CNN, Trump osv. Vad är ditt skäl att vägra lyssna på dem? Jag tycker att det är oförskämt och respektlöst. Det är ju de som drabbas av kriget, de som deltar i kriget, som har bästa kunskapen.
Det är bara fråga vad majoriteten av syriska flyktingar tycker om slaktaren.

https://www.huffingtonpost.com/the-syria-campaign/what-syrian-refugees-in-europe-want_b_8692520.html

Jag väntar på att du ska kalla det "fake".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in