2017-10-07, 20:00
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ska bli intressant med Turkiets påbörjade offensiv i Idlib, tar de området direkt söder om YPG så kommer de ha fronter nästan helt runtom.

Hade varit riktigt intressant att veta hur det har diskuterats gällande denna aktion mellan Turkiet/Syrien/Ryssland

Klart att det diskuterats. Passar turkarna bättre att attackera PKKPYDSDFYPG söderifrån. I norr är inte terängen särskild bra, sen kan de inte heller fly när de år omringade.
Citera
2017-10-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Klart att det diskuterats. Passar turkarna bättre att attackera PKKPYDSDFYPG söderifrån. I norr är inte terängen särskild bra, sen kan de inte heller fly denna gång.

Givetvis har det diskuterats, det jag menade var hur det diskuterats, vilka krav som ställts etc etc
Citera
2017-10-07, 20:12
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
FSA verkar ha tagit över vissa områden i Idlip, man förväntar sig att turkiska armén också gör det snart. Nu verkar HTS fått valet att antingen lämna området eller lägga ner sina vapen. Vad jag förstår kommer Ryssland att kontrollera "yttre gränserna", medan Turkiet ska kontrollera själva staden. Nu talar vi om mindre styrkor än så länge.

Vänta nu, vad ska Turkiet göra där?

Mobiliserar de in i Syrien för att panga Kurderna nu eller vad har jag missat?
Citera
2017-10-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35

Det enda vi vet är att Turkiet med sina rebellfaktioner ska skapa en zon på Syriskt område fritt från HTS.

Hur stor denna kommer vara , exakta gränser och vad mer är inget som vi utomstående har delgivits ännu :/
Citera
2017-10-07, 20:14
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Givetvis har det diskuterats, det jag menade var hur det diskuterats, vilka krav som ställts etc etc

Lite om turkiska planen på engelska...

https://www.dailysabah.com/war-on-terror/2017/10/07/turkey-to-stop-ypg-in-northern-syria-with-new-plans-for-idlib-afrin

Citat:
According to the plan's details, the agreed-upon process will continue nonstop in Idlib. Since Idlib is an area of conflict, there will be more strategic movements, with civilian security considered top priority. An isolated area will be established to prevent any conflicts between the regime and opposition forces. The military units and intelligence organizations of the tripartite alliance will act in accordance with each other. In this respect, the town of Jindrese northwest of Aleppo and south of Afrin will be liberated from the PYD's People's Protection Units (YPG) forces. A transition corridor will be established between Jindrese and the Azaz region, an area previously liberated during Operation Euphrates Shield. The backbone of the plan will rest on the traffic canal to be established between the liberated zones and the Idlib de-escalation zone.

The town of Tell Rifaat in northern Aleppo is set to be the next area to be taken from the Syrian Democratic Forces (SDF) after Jindrese. After cleaning out the SDF forces, which mainly consist of YPG forces, Tell Rifaat will then become a safe zone. Russia will then ensure that locals in Tell Rifaat are able to return home. When the transition corridor is safe for travel, civilians in Idlib will be moved to Tell Rifaat as well.In the case of Idlib's liberation, a connection will be established between the city and the area that saw Turkey incursion into the country with Euphrates Shield through Dar Taizzah. The end result would leave Afrin, still under PYD control with U.S. support, blockaded. The power of the PYD will be shaken through the Amanos Mountains.
Citera
2017-10-07, 20:17
Medlem
Citat:
Lite om turkiska planen på engelska...

https://www.dailysabah.com/war-on-terror/2017/10/07/turkey-to-stop-ypg-in-northern-syria-with-new-plans-for-idlib-afrin

Tackar, intressant läsning.

Tyvärr ryggar jag tillbaks lite när jag ser vem som skriver artikeln, har tyvärr för många ggr haft fel och är väldigt pro-turkisk.

Får se med tiden om detta stämmer, skulle det vara korrekt så är det händelserika tider framöver
Citera
2017-10-07, 20:22
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Det enda vi vet är att Turkiet med sina rebellfaktioner ska skapa en zon på Syriskt område fritt från HTS.

Hur stor denna kommer vara , exakta gränser och vad mer är inget som vi utomstående har delgivits ännu :/

Är dessa rebeller för eller emot Bashar? Har ingen koll på Turkarna i konflikten nämligen! :/

Kan ju (om de är för Assad) vara så att man förbereder dessa för konfrontation med kurderna, HTS områden ligger ju inte så långt ifrån Kurdernas område.

Tvivlar dock på att Ryssarna går med på turkarnas om det är så, då de inte vill blossa upp konflikten ännu mer tänker jag.

Edit: Denna artikel hjälpte en del https://www.dailysabah.com/war-on-terror/2017/10/07/turkey-to-stop-ypg-in-northern-syria-with-new-plans-for-idlib-afrin
Senast redigerad av SU-35 2017-10-07 kl. 20:25.
Citera
2017-10-07, 20:24
Medlem
Citat:
Är dessa rebeller för eller emot Bashar? Har ingen koll på Turkarna i konflikten nämligen! :/

Kan ju (om de är för Assad) vara så att man förbereder dessa för konfrontation med kurderna, HTS områden ligger ju inte så långt ifrån Kurdernas område.

Tvivlar dock på att Ryssarna går med på turkarnas om det är så, då de inte vill blossa upp konflikten ännu mer tänker jag.

De är emot Assad. Dock så lyder de under Turkiet för det mesta så om Erdogan säger åt dem att ej angripa SAA så kan vi nog räkna med att det inte sker något sådant.

Turkiet har nog någon plan mot kurderna, är nog själva huvudmålet för vad de vill i regionen.
Citera
2017-10-07, 20:46
Medlem
Citat:

Ryssland har spelat ut Turkiet.
DOm är där för att "rensa idlib från al-qaida". Sen ge "staden tillbaka till Assad". Och Turkarna tror att Al-qaida kommer spela med för att Turkarna ger dom vapen och pengar.

Kommer bli roligt när dom inser sin stora misstag.
Medans Ryssland och Assad kan fokusera sig på ISIS.
Panga på Kurdarna är deras högsta önskan, tyvärr kommer det bli så.
Citera
2017-10-07, 20:53
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
De är emot Assad. Dock så lyder de under Turkiet för det mesta så om Erdogan säger åt dem att ej angripa SAA så kan vi nog räkna med att det inte sker något sådant.

Turkiet har nog någon plan mot kurderna, är nog själva huvudmålet för vad de vill i regionen.

Finns nog risk att detta krig utvecklas till en ännu värre shitshow än vad den redan är..
Nästan så att man inte vågar lita på någon rebellfraktion i detta krig öht.

Hyser rebellturkarna agg mot Assad så kan man nästan räkna med att de kommer ballar ur någon gång mot SAA, spelar nog ingen roll hur hårt Erdogan håller i kopplet, å andra sidan finns Ryssen med som kommer ryta till rejält om något går snett, så om det är någon som ser till att Erdogan håller i kopplet så är det Ryssen.

Om rebellerna varit emot Assad sedan krigets början (vilket jag antar) så betyder det att Erdogan också hyser agg mot Assad i detta nu, då jag iaf vet att Erdogan hjälpt dessa med vapen å diverse, och som har kontroll över dessa då man nu kommer förflytta dem till Idlib på Erdogans order.

Men som sagt, Ryssarna vet att de har det sista ordet och räknar med att Erdogan håller koll på rebellerna, annars hade man inte gått med på operationen öht.
Citera
2017-10-07, 23:45
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:

Edit: Denna artikel hjälpte en del https://www.dailysabah.com/war-on-terror/2017/10/07/turkey-to-stop-ypg-in-northern-syria-with-new-plans-for-idlib-afrin

Ursäkta?

Men vem är det du trodde det är som har givit vapen, mat, skött logistiken och underrättelsetjänst uppgifter till dessa Al-Qaida grupper?

Ser du inte vart idlib terroristerna är kopplade mot? Turkiet.

Man har sett många video klipp förut hur det transporterats alla möjliga förnödenheter till dom.

Märkte du inte heller hur harmoniskt Turkiet och ISIS levde under 4 år? Inte ett enda skott, däremot fri lejd för IS att gå in och ut och all vapen och oljehandel mellan parterna.

Turkiet är Al-Qaida knuten stat.

Zionist konspirationsteoretiker frågade alltid varför ISIS inte attackerade Israel när ISIS inte ens är i närheten av Israel, för att nå Israel för ISIS så måste dom förbi Assad först och främst.

Det dom inte frågade var, varför attackerade inte ISIS Turkiet vilket dom hade gräns till, alla länder och områden ISIS gränsade till blev utsatta, Turkiet var mirakulöst frälst under 4 år.

Man är för kåt på zionism bullshit och blundar för dom riktiga förövarna
Citera
2017-10-08, 00:03
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Ursäkta?

Men vem är det du trodde det är som har givit vapen, mat, skött logistiken och underrättelsetjänst uppgifter till dessa Al-Qaida grupper?

Ser du inte vart idlib terroristerna är kopplade mot? Turkiet.

Man har sett många video klipp förut hur det transporterats alla möjliga förnödenheter till dom.

Märkte du inte heller hur harmoniskt Turkiet och ISIS levde under 4 år? Inte ett enda skott, däremot fri lejd för IS att gå in och ut och all vapen och oljehandel mellan parterna.

Turkiet är Al-Qaida knuten stat.

Zionist konspirationsteoretiker frågade alltid varför ISIS inte attackerade Israel när ISIS inte ens är i närheten av Israel, för att nå Israel för ISIS så måste dom förbi Assad först och främst.

Det dom inte frågade var, varför attackerade inte ISIS Turkiet vilket dom hade gräns till, alla länder och områden ISIS gränsade till blev utsatta, Turkiet var mirakulöst frälst under 4 år.

Man är för kåt på zionism bullshit och blundar för dom riktiga förövarna

Nu hyllade jag inte Turkiet, tvärtom.

Finns en massa att ifrågasätta SDF:s agerande för också, inte bara Turkiet.

Var lite därför som jag var NEGATIV mot att turkrebellerna får tillåtelse att gå mot HTS och säkra områden under HTS kontroll, att de öht får tillåtelse att vara aktiva i konflikten då de utgör en fara för Assads styrkor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in