2017-06-28, 23:39
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det finns inget än grovt allvarliga brister i resonemang som friar Assad kemvapenattacker. Trumps varning till Assad om att inte gå vidare med sina kemvapenattacker tyder på att Trump (1) inte vill slå till mot Assadregimen eftersom de kan leda till en upptrappning mot regimen (2) och/eller undvika en upptrappning med Ryssland. Detta beteende att avstyra en kemattack slår hål i teorier om att USA vill så gärna avsätta Assad militärt och att man använder kemvapen attacker som förevändning. USA har erkänt att Assad genomfört alla saringasattackern och de kloringasattackerna utan att ha avsatt Assad militärt. Det tog över tusentals döda från kemvapen tills Trump satte in 59 kryssningsrobotar mot en flygplats, som dessutom blev aktiv några dygn efter attacken. Detta talar inte för en administration som avsatt genom att genomföra en s.k. false-flag.

Istället verkar Trump har räddat sig själv från en eskalering av konflikten med regimen och Ryssland.

Tusentals döda från kemvapen? Det måste jag helt ha missat,när hände detta?
Citera
2017-06-28, 23:39
Medlem
Citat:
Det finns inget än grovt allvarliga brister i resonemang som friar Assad kemvapenattacker. Trumps varning till Assad om att inte gå vidare med sina kemvapenattacker tyder på att Trump (1) inte vill slå till mot Assadregimen eftersom de kan leda till en upptrappning mot regimen (2) och/eller undvika en upptrappning med Ryssland. Detta beteende att avstyra en kemattack slår hål i teorier om att USA vill så gärna avsätta Assad militärt och att man använder kemvapen attacker som förevändning. USA har erkänt att Assad genomfört alla saringasattackern och de kloringasattackerna utan att ha avsatt Assad militärt. Det tog över tusentals döda från kemvapen tills Trump satte in 59 kryssningsrobotar mot en flygplats, som dessutom blev aktiv några dygn efter attacken. Detta talar inte för en administration som avsatt genom att genomföra en s.k. false-flag.

Istället verkar Trump har räddat sig själv från en eskalering av konflikten med regimen och Ryssland.

Det går att spekulera hur mycket som helst om dessa kemgasattacker.
Tomahawkattacken mot
Shayrat lämnar en del frågetecken.
Tänker främst på Trumps rysslandskopplingar som är han i hälarna.
Fler attacker från Israel och USA på SAA och hezbollah gör att motivationen blir starkare.
Assadregimen lider knappast av manskapsbrist längre.
Vidare tycker jag du hakar upp dig och lägger allt ansvar på Assad då Syrien är i det närmaste en "failed State".
Finns ingen chans att man har haft kontroll över alla lager med kemvapen.
Citera
2017-06-29, 00:18
Medlem
Cents4s avatar
Mycket skriverier på Twitter om att Ryssland ska ha tagit tillbaka sina sista trupper från Efrin. Andra skriver att man gjorde det redan efter nedskjutningen av det syriska planet medan andra påstår att det har att göra med den turkiska offensiven igår vilket lär öppna för en ordentlig insats av Turkiet. Luktar lite av en deal mellan Putin, Assad och Erdogan.

Kurderna i Efrin kommer inte hålla länge till om detta stämmer. Bomberna igår var nog lite bara av en försmak av vad som väntar. Det vänder fort i denna konflikt.

https://syria.liveuamap.com/en/2017/28-june-russia-pulls-back-most-of-it-troops-from-kafr-jannah
Citera
2017-06-29, 02:17
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Det går att spekulera hur mycket som helst om dessa kemgasattacker.
Tomahawkattacken mot
Shayrat lämnar en del frågetecken.
Tänker främst på Trumps rysslandskopplingar som är han i hälarna.
Fler attacker från Israel och USA på SAA och hezbollah gör att motivationen blir starkare.
Assadregimen lider knappast av manskapsbrist längre.
Vidare tycker jag du hakar upp dig och lägger allt ansvar på Assad då Syrien är i det närmaste en "failed State".
Finns ingen chans att man har haft kontroll över alla lager med kemvapen.
Jag kunde inte uppdela skulden av en attack. Jag medger att IS använt sig av kemvapen, likväl rebellerna, docki små skalor. Detta bygger jag på FN:s egen rapportering. När det kommer till saringas finns det flera aktörer som kan vara tänkbara "gärningsmän", men den mest sannolika är regimen. Resonemanget om att Assad tappat kemvapen till rebellerna, om det är det du insinuerar, håller inte om man utgår ifrån att regimen själv inte har gått ut med att några saringasfabriker eller anläggningar blivit övertagna av rebeller. Det hade i sådana fall varit första ursäkten de kommit med vid kemgasattacker.
Citera
2017-06-29, 02:33
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Då har du missat det. Kurderna och deras allierade IS kom överens om att IS skulle lämna Rakka utan strider. Var tror du IS ska ta vägen? Mot Assad istället. Det har varit en hel del skriverier här om det, att du missat något så viktigt?

Trodde du att usa skulle lämna snart? De är där för att stanna länge. usa kommer alrig sätta in egan marktrupper, de är därför dom har sina egna legoknektar kurderna.

Nej, jag har inte missat detta. Men man kan tolka överenskommelsen på olika sätt. Man har skonat civila liv och undvikit militära förluster. Dessutom bombade Ryssland flera IS-konvojer efter att de hade lämnat Rakka.
Senast redigerad av Zeta9 2017-06-29 kl. 02:39.
Citera
2017-06-29, 03:28
Medlem
Arbetarbroders avatar
Ska man vara väldigt positiv i tillvaron så har de tre dagarna av sionistiska terrorattacker i Syrien så har det åtminstone öppnat ögonen även på sista som nu sett vad sionistiska ockupationsmakten har sina sympatier, och psykopati, när de skyddar Jihadister som al-Qaeda / ISIL och attackerar SAA.

Jag vet inte om det är över men Pentagon uttalade att "Trumps hot kemisk attack" gett resultat.

Fan, Donald Trump är en värre sionist och farligare för mänskligheten än Barack Obama var.
..samt Nikki Haley, förstås. Sitter i UN för USA men de vet hon inte själv typ, utan representerat AIPAC
http://anotherdayintheempire.com/trump-threatens-war-syria-iran-russia/

YINON PLAN
Det är vad detta krig handlar om. Allt annat är sekundärt även om de finns fler orsaker.
Citera
2017-06-29, 04:53
Medlem
Arbetarbroders avatar
Corbet Reports "White House Plans Another False Flag Attack In Syria" är (tyvärr) både sevärd och viktig: https://youtu.be/Lu6Uk_1NVQY

Fyfan vad trött jag är på de judiska lögnerna om [insert random country] gasar ihjäl folk
Nu verkar så gott som ingen köpa det, men risken att de kör ändå är stor. Är väl jë-ad kosher som styr deras Mellanösternpolitik och Pentagon full med Neocons ... WW3 om de händer.

...
Citera
2017-06-29, 05:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Corbet Reports "White House Plans Another False Flag Attack In Syria" är (tyvärr) både sevärd och viktig: https://youtu.be/Lu6Uk_1NVQY

Fyfan vad trött jag är på de judiska lögnerna om [insert random country] gasar ihjäl folk
Nu verkar så gott som ingen köpa det, men risken att de kör ändå är stor. Är väl jë-ad kosher som styr deras Mellanösternpolitik och Pentagon full med Neocons ... WW3 om de händer.

...
Nja, han som verkligen bestämmer är av en annan uppfattning:

To avoid endless war in Syria, US deconflicts with Russia – Pentagon

Citat:
“We deconflict with the Russians; it’s a very active deconfliction line,” Mattis said. “It’s on several levels, from the chairman of the Joint Chiefs and the secretary of state with their counterparts in Moscow, General Gerasimov and Minister Lavrov.”

So we just refuse to get drawn into a fight there in the Syria civil war,” the secretary of defense said, adding that the conflict can be ended “through diplomatic engagement.”

Mattis added that while US forces open fire only on Islamic State enemies, they will fire back “under legitimate self-defense” if somebody “takes a heading on us or fires on us.”

https://www.rt.com/usa/394350-mattis-decofliction-line-russia/

Så analysen så här långt är att WH:s uttalande bara var Trumps vanliga svammel för att avleda uppmärksamheten från något annan (inhemsk) fråga. Antagligen handlar det om ACA.
Citera
2017-06-29, 06:59
Medlem
Citat:
Jag kunde inte uppdela skulden av en attack. Jag medger att IS använt sig av kemvapen, likväl rebellerna, docki små skalor. Detta bygger jag på FN:s egen rapportering. När det kommer till saringas finns det flera aktörer som kan vara tänkbara "gärningsmän", men den mest sannolika är regimen. Resonemanget om att Assad tappat kemvapen till rebellerna, om det är det du insinuerar, håller inte om man utgår ifrån att regimen själv inte har gått ut med att några saringasfabriker eller anläggningar blivit övertagna av rebeller. Det hade i sådana fall varit första ursäkten de kommit med vid kemgasattacker.

Jag har läst din rapport som du ofta länkade till, och detta har jag skrivit till dig tidigare. När Syrien gick med på att förstöra sina vapenlager så gick FN och OCHR in i och kontrollerade att allt gick rätt till. Detta var runt 2013 förresten. 12 utav 13 fabriker förstördes, varav den 13:e fabriken var i rebellernas händer, så FN och OCHR vågade inte åka dit. Rebellerna har haft kontrollen över den fabriken i flera år så det är rätt uppenbart vem det är som använder kemvapen.
Detta vet du om, så du debatterar väldigt oärligt.

Dessutom vill jag lägga till att OCHR kommit fram till att bara SAA och civila har drabbats av kemvapenattacker. Inga terrorister/rebeller eller ISIS.
Citera
2017-06-29, 07:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Jag har läst din rapport som du ofta länkade till, och detta har jag skrivit till dig tidigare. När Syrien gick med på att förstöra sina vapenlager så gick FN och OCHR in i och kontrollerade att allt gick rätt till. Detta var runt 2013 förresten. 12 utav 13 fabriker förstördes, varav den 13:e fabriken var i rebellernas händer, så FN och OCHR vågade inte åka dit. Rebellerna har haft kontrollen över den fabriken i flera år så det är rätt uppenbart vem det är som använder kemvapen.
Detta vet du om, så du debatterar väldigt oärligt.

Dessutom vill jag lägga till att OCHR kommit fram till att bara SAA och civila har drabbats av kemvapenattacker. Inga terrorister/rebeller eller ISIS.
Vi har också andra som är av en annan uppfattning, bl.a. den Pulitzer-vinnande journalisten Seymour M. Hersh:

Här om händelserna 2013:

Whose sarin?

Citat:
Barack Obama did not tell the whole story this autumn when he tried to make the case that Bashar al-Assad was responsible for the chemical weapons attack near Damascus on 21 August. In some instances, he omitted important intelligence, and in others he presented assumptions as facts. Most significant, he failed to acknowledge something known to the US intelligence community: that the Syrian army is not the only party in the country’s civil war with access to sarin, the nerve agent that a UN study concluded – without assessing responsibility – had been used in the rocket attack. In the months before the attack, the American intelligence agencies produced a series of highly classified reports, culminating in a formal Operations Order – a planning document that precedes a ground invasion – citing evidence that the al-Nusra Front, a jihadi group affiliated with al-Qaida, had mastered the mechanics of creating sarin and was capable of manufacturing it in quantity. When the attack occurred al-Nusra should have been a suspect, but the administration cherry-picked intelligence to justify a strike against Assad.

https://www.lrb.co.uk/v35/n24/seymour-m-hersh/whose-sarin

Här om händelserna 2017:

Trump‘s Red Line

Citat:
On April 6, United States President Donald Trump authorized an early morning Tomahawk missile strike on Shayrat Air Base in central Syria in retaliation for what he said was a deadly nerve agent attack carried out by the Syrian government two days earlier in the rebel-held town of Khan Sheikhoun. Trump issued the order despite having been warned by the U.S. intelligence community that it had found no evidence that the Syrians had used a chemical weapon.

https://www.welt.de/politik/ausland/article165905578/Trump-s-Red-Line.html

Så ärlig kan vara att man måste medge att ovan postade artiklar är journalistiska arbeten. Någonstans känns de dock lite tyngre än t.ex. Aron Lunds tendentiösa alster.

Det är ett fult tilltag av Hopes.N.Dreams att lägga fram spekulationer som fakta.
Citera
2017-06-29, 08:32
Medlem
arbetets avatar
Lite reflektioner över Israels inblandning i Syrienkonflikten:

av: Richard Silverstein*

The Syrian war's worst kept secret that could become Israel's nightmare

Yes, Israel is supporting Syrian rebels, but this goes beyond cash and aid: Israel hopes the rebels will serve as a buffer against Hezbollah and a resurgent Assad, a strategy that could easily backfire

Citat:
Earlier this month, the Wall Street Journal published an interview with a Syrian rebel commander and half a dozen fighters, who confirmed the worst kept secret of the Syrian conflict: Israel is directly aiding Syrian rebel factions with both humanitarian and financial aid.

Israel's involvement "is much deeper and more coordinated than previously known and entails direct funding of opposition fighters near its border for years," the report said.
/.../
Israel wants a divided Syria.
It wants a country riven by ethnic
and religious disputes so that it can
dominate the Golan and protect its northern border
Israel has had numerous opportunities to negotiate a peace deal with Bashar al-Assad and, even earlier, with his father. It turned away from each of these efforts. It does not want an agreement with Assad.

To avoid an internal political fight with nationalist forces over returning the Golan, Israel's right-wing government prefers maintaining its illegal conquest of the Golan and the status quo. To do so, it must continue to sow discord and military adventures in the Golan.

Läs hela artikeln här: http://www.middleeasteye.net/columns/worst-kept-secret-syrian-war-1083404612

*Om Richard Silverstein

Citat:
Richard Silverstein writes the Tikun Olam blog, devoted to exposing the excesses of the Israeli national security state. His work has appeared in Haaretz, the Forward, the Seattle Times and the Los Angeles Times. He contributed to the essay collection devoted to the 2006 Lebanon war, A Time to Speak Out (Verso) and has another essay in the upcoming collection, Israel and Palestine: Alternate Perspectives on Statehood (Rowman & Littlefield) Photo of RS by: (Erika Schultz/Seattle Times)
Senast redigerad av arbetet 2017-06-29 kl. 08:36.
Citera
2017-06-29, 08:54
Medlem
arbetets avatar
Tucker Carlson Tonight

Why is the U.S. fighting Syria

Citat:
The Trump administration said there was there was indication Assad's regime was preparing for another chemical attack on its people - and that the U.S. was ready to intervene militarily. But should we? A #Tucker debate with Katrina Vanden Heuvel.

https://youtu.be/jvI1mMp75aw

TC är bra, han har haft fler inlägg om Syrien där han verkar ifrågasätta engagemanget där. Här är en till intervju med en skogstokig Lindsey Graham:

https://youtu.be/wMfYSWBRPxE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in