Citat:
Ursprungligen postat av
Allestadesnarvaro
Det är förstås riktigt att USA inte strider för demokratins skull, varken i Syrien eller någonstans.
Men den grupp (Jaysh Maghawir al-Thawra) som USA vill ska hålla gränsen mot Irak och således blockera shia-axeln (inkl. leveranser från Iran till Hezbollah) är inte AQ eller jihadister, även om de finansieras Saudiarabien, samt backas av och tränas i Jordanien. Norge har för övrigt också specialstyrkor som opererar med denna grupp i sydöstra Syrien.
Det undgår mig vad USA hoppas uppnå där. Gruppen i fråga kommer aldrig bli någon maktfaktor i Syrien, det är helt orimligt att de skulle kunna hålla gränsen mot Irak i längden. Och i så fall behöver de inta och hålla Abu Kamal också. Men det är den sista stad i Syrien som IS kommer släppa.
Är förvirrad av detta spel. Någon som fattar? Jänkarna är ju inte dumma.
Jag har också undrat vad USA håller på med i södern. Vad hoppas de uppnå? Kortsiktigt är de ett hot mot Syrien med sin kontroll på gränsen, men som du säger, det kommer troligen inte hålla i längden. De kan inte motivera sin närvaro med att de slåss mot IS, eftersom de inte finns där.
Men är det inte detta mönster vi ser överallt, de lämnar inte Afghanistan, de lämnar inte Irak. De tänker inte ge upp, utan kör detta lågintensiva krig på flera håll. Deras uttryckta mål är ju att destabilisera och det lyckas de med. Att folk dör eller tvingas fly, att länder läggs i ruiner, det skiter de fullkomligt i.
Jag tror att de bidar sin tid. Så fort det händer något så skickar de bomber och missiler mot syriska styrkor, det behövs bara att the white helmets arrangerar och filmar en gasattack eller dylikt. Uppfinningsrikedomen är stor, när det gäller lögner och spel. Vi har nog inte sett allt än.
USA borde ge upp, men det gör de inte. Deras, och Israels långsiktiga mål är att modellera om Mellanöstern, så de får full kontroll över regionen. Om ingen stoppar dem, så kan de nog hålla på med detta under lång tid framöver.