2017-04-16, 01:39
Medlem
frank-costellos avatar
CNN skriver att 100 människor dog idag i en förort till staden Aleppo, Syrien, i en bilbomb. Bomben exploderade vid en busskonvoj som höll på att evakuera tusentals människor från Shia dominerade pro-regim byarna Al-Fu´ah och Kafriya till delar av Aleppo som regimen kontrollerar. Bussarna stod stilla vid explosionstillfället.
http://edition.cnn.com/2017/04/15/middleeast/syria-evacuations-bombing/index.html
Senast redigerad av frank-costello 2017-04-16 kl. 01:56.
Citera
2017-04-16, 02:29
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag uppskattar alla som diskuterar seriöst och sakligt oavsett vilken sida på konflikten de hejar på. Vissa personer, som du kallar foliehattar, blir det dock svårt att diskutera med. Frågan är om de ägnar sig åt att diskutera eller helt enkelt främja sin agenda genom att sprida desinformation oavsett vad fakta säger.
Vad får dig att tro att jag är ny i tråden (eller ska vi säga trådarna)? Saklig och seriös diskussion söker nog de flesta. Men, varför skiter du då blankt i frågor? Jag har ställt flertalet utan svar (varför jag också känner att detta är det sista jag skriver här på ett tag).

Huruvida det fanns jihadister eller ej i konflikten var JA- eller NEJ-frågan (hur du nu kunde missa det?).

Men tack för din länk till ett en vecka gammalt inlägg, vet inte om man blir klokare. Där pratar du Nusra, som i inlägget jag citerade inte alls var det samma som Zinki men som nu rider under samma HTS-flagg. Men jag tolkar det som du alltså stöder en "popular jihad" före en "elite jihad".
Wiki: HTS, ideology and governance.
Citat:
Tahrir al-Sham's leader, Abu Jaber, has Salafist jihadist beliefs. This caused him to be arrested several times by the Syrian government. He was imprisoned at the Sednaya Prison in 2005 and released among several jihadist prisoners in 2011 who would form several Salafist rebel groups during the Syrian Civil War.[61] Abu Jaber has also professed a belief in "Popular Jihad", a bottom-to-top approach in which jihadists would win the hearts and minds of the people, before setting out to establish jihadi governance, after receiving enough popular support, which is notably the opposite of ISIL's "elite Jihad" top-to-bottom approach.[27]
Citat:
Det klart det finns jihadister bland rebeller.
Inte rebeller bland jihadisterna?

Någonstans borde du förstå att alla inte kan hänga med i dina svängar men du lägger knappast två strån i kors för att skingra dimman.
Senast redigerad av oyinboz 2017-04-16 kl. 02:32.
Citera
2017-04-16, 02:51
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Vad får dig att tro att jag är ny i tråden (eller ska vi säga trådarna)? Saklig och seriös diskussion söker nog de flesta. Men, varför skiter du då blankt i frågor? Jag har ställt flertalet utan svar (varför jag också känner att detta är det sista jag skriver här på ett tag).

Huruvida det fanns jihadister eller ej i konflikten var JA- eller NEJ-frågan (hur du nu kunde missa det?).

Men tack för din länk till ett en vecka gammalt inlägg, vet inte om man blir klokare. Där pratar du Nusra, som i inlägget jag citerade inte alls var det samma som Zinki men som nu rider under samma HTS-flagg. Men jag tolkar det som du alltså stöder en "popular jihad" före en "elite jihad".
Wiki: HTS, ideology and governance.
Jihad* - 6
Rebel - 1 (dock med den, för de flesta, stinkande benämningen salafist)[/spoiler]
Inte rebeller bland jihadisterna?

Någonstans borde du förstå att alla inte kan hänga med i dina svängar men du lägger knappast två strån i kors för att skingra dimman.
När jag skriver "ny i tråden" är ett det uttryck för personer som ställer samma fråga som ställts flertals gånger den senaste tiden. Jag vet inte faktiskt inte huruvida du läser tråden eller ej.

Du krävde ju mer än "oneliners", så varför ville du ha ja/nej svar?

Jag är inte här för att övertyga dig eller andra om att stödja Al-Nusra eller någon annan rebellgrupp, varför "jag lägger två strån i kors", förstår du? Jag resonerari geopolitiska banor, vilket innebär att jag ibland kan tycka att det är lönsamt för en stat att agera på ett visst sätt genom att stödja en viss grupp, inte för att jag är förtjust i deras ideologi, utan för att det gynnar "statens intressen" i längden.

Du vet väl att ryssarna använder talibanerna mot IS? Det finns mycket skrivet om det. Av samma skäl anser jag att USA borde göra detsamma med HTS mot IS och Assad.
Citera
2017-04-16, 05:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
När jag skriver "ny i tråden" är ett det uttryck för personer som ställer samma fråga som ställts flertals gånger den senaste tiden. Jag vet inte faktiskt inte huruvida du läser tråden eller ej.

Du krävde ju mer än "oneliners", så varför ville du ha ja/nej svar?

Jag är inte här för att övertyga dig eller andra om att stödja Al-Nusra eller någon annan rebellgrupp, varför "jag lägger två strån i kors", förstår du? Jag resonerari geopolitiska banor, vilket innebär att jag ibland kan tycka att det är lönsamt för en stat att agera på ett visst sätt genom att stödja en viss grupp, inte för att jag är förtjust i deras ideologi, utan för att det gynnar "statens intressen" i längden.

Du vet väl att ryssarna använder talibanerna mot IS? Det finns mycket skrivet om det. Av samma skäl anser jag att USA borde göra detsamma med HTS mot IS och Assad.
Där kom det! Trodde du ville ha ett slut på foliehatteriet men tydligen så har ni inte slut på konspirationsteorierna på er sida:

Louising The Plot‏*
@MenschallyIll

Citat:
The problem with Russian conspiracies is that as soon as you unpack one you find an identical, slightly smaller Russian conspiracy inside.

https://twitter.com/MenschallyIll/status/851449420189184001
Citera
2017-04-16, 07:34
Medlem
Det är svårt att se logiken som US, Europa, Turkiet, Saudi och Qatar driver i den här Syrien konflikten.
De här länderna har stöttat al- Qaida, ISIS och andra terrorister med vapen och finansiellt.
Jihadisterna (terroristerna) mål har varit att skapa ett califat i Syrien med extrema Sharia lagar liknande som i Saudi.
Syrien som önskar vara ett sekular samhälle med religionsfrihet har motsatt sig övergreppet, men 2015 var krafterna tömda efter en 4 årig lång kamp av dess militär och de var tvungna begära hjälp från Ryssland och Iran.
När Iran och Ryssland kom in på arenan har kriget vänt och terroristerna har hamnat på den förlorande sidan.
Det som grannländerna till Syrien fått är ett enormt flyktingproblem och samma sak i Europa, som kan ses som självförvållad av en galen policy i Syrien frågan som de bedrivit.
Citera
2017-04-16, 09:35
Medlem
humanlifes avatar
Nu vill jag se fördömanden från Hopes och er andra som står på USA:s och Israels sida!

Ett av många bombdåd mot civila i Syrien. Ett stort antal döda, som äntligen befriades från belägring, blev massmördade av terroristers bombattentat.

Hade detta hänt i Stockholm, hade det trängt ut alla andra nyheter i veckor och alla hade uttalat sin vrede och fördömt terroristerna i kraftfulla ordalag.
Vi borde reagera likadant när det händer i Syrien.

Men, kanske många tänker, de är ju vana, detta är ju deras vardag sedan 6 år. Javisst, så illa är det.
Hopes terrorist-vänner plågar civila hela tiden. Små och stora attacker med många döda. Tvång av olika slag, att inte få röra sig fritt, att inte få lämna området. Offentliga bestraffningar och avrättningar.

Hur kan terrorist-dåd i Sverige fördömas så kraftigt, medan än värre terrorist-dåd i Syrien ideligen ignoreras?
Det är hög tid att ni terroristkramare i tråden fördömer gårdagens massmord!

Terrorist bombing carried out near buses transporting locals of Kefraya and al-Foua’a
http://sana.sy/en/?p=104363
Senast redigerad av humanlife 2017-04-16 kl. 09:40.
Citera
2017-04-16, 10:17
Medlem
arbetets avatar
Enl. Twitter är det denna moderata rebell som är skyldig i bilbombsattentatet. Tydligen hade han lockat fram så många barn som möjligt genom att bjuda på potatischips:

maytham‏*
@maytham956

Citat:
Samer Hasan Yousef Khareeta the moderate pig who is responsible 4 the car bomb that exploded in AlRashedeen area killing 118 & injured 224

https://twitter.com/maytham956/status/853500896579387392
Citera
2017-04-16, 10:18
Medlem
Har svårt att se hur någon kan försvara attacken igår på civila, rent barbariskt

Sedan förstår jag gott och väl att ett terrordåd i Sverige blåses upp mer än ett i Syrien även om magnituden är i en helt annan skala
Citera
2017-04-16, 10:24
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Har svårt att se hur någon kan försvara attacken igår på civila, rent barbariskt

Sedan förstår jag gott och väl att ett terrordåd i Sverige blåses upp mer än ett i Syrien även om magnituden är i en helt annan skala
Enligt logiken att det som är nära berör oss mer, ja.
Men en gasattack i Syrien får enorm uppmärksamhet och en sådan här attack borde få minst lika mycket uppmärksamhet.
Citera
2017-04-16, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Enligt logiken att det som är nära berör oss mer, ja.
Men en gasattack i Syrien får enorm uppmärksamhet och en sådan här attack borde få minst lika mycket uppmärksamhet.

Absolut det håller jag med dig till 100%. Stod i msm igår men idag är det undanknuffat
Citera
2017-04-16, 11:18
Medlem
112 döda bland rebellernas attack på civila i bussen som evakuerades. Många barn finns bland offrerna.

https://twitter.com/Jerusalem_Post/status/853529713968467968

Dödsantalet kommer således överskrid giftattacken i Hama. Får vi se internationella fördömmanden och avståndstagnaden från västledare av rebellerna nu, och ett rakettangrepp av Trump på Idlib? Nej självklart inte, för då vore de ju inga riktiga hycklare!

I svensk media pekas inte heller rebellerna ut på samma sätt som regeringen gjorde i samband med gifattacken, utan nu rör det sig helt enkelt om en "attack" kort och gott och att "Ingen grupp har tagit på sig självmordsdådet". Tillgäggas bör att varken Ryssland eller Syriens regering "tog på sig" giftattacken heller, men inte spelade det någon roll för nyhetsrapporteringen.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article24727760.ab
Senast redigerad av scrollock 2017-04-16 kl. 11:21.
Citera
2017-04-16, 11:54
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Där kom det! Trodde du ville ha ett slut på foliehatteriet men tydligen så har ni inte slut på konspirationsteorierna på er sida:

Louising The Plot‏*
@MenschallyIll

https://twitter.com/MenschallyIll/status/851449420189184001
Det omfattar inte trådens ämne, men ryssarna själva har i princip erkänt det. De anser att talibanerna är en "viktig politisk rörelse".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in