Citat:
Ursprungligen postat av
clutchshooter
Hade USA presenterat sina bevis så hade man kunnat ta ställning till det, nu vet man egentligen ingenting. Båda sidor propagerar o för fram sina åsikter.
Men det jag tycker är konstigt i resonemanget är att syrien säger att dom har attackerat en kemvapendepå och att gasen spridits, men då drar du slutsatsen att det är tvärtom? Har jag förstått det rätt?
Det finns tre scenarion - ett är att syriska militären använde kemvapen. det andra att dom bombade en kemvapendepå och gasen spreds. det tredje att dom trodde att dom bombade en kemvapendepå och rebellerna i samband med det spred ut gasen (därav att tidsrapporteringen diffade med några timmar)
Om vi bortser från tredje scenariot, så om jag har förstått dig rätt så är syriska militären skyldig i båda fallen, i andra fallet borde dom ha räknat med riskerna för civila i området?
Alla är nog överens att vid scenario ett så ska syriska militären 'straffas' på något sätt, men tycker du att dom ska straffas även vid andra scenariot?
Ber om ursäkt för lite rörigt inlägg.
Be inte om ursäkt, du skrev tydligt nog.
Jag tycker att alla som använt kemvapen borde bestraffas, inklusive rebeller. IS har använt kemvapen, vilket är fastslaget av FN, varför det är rätt att de bombas bort från området. Kemvapen hör inte till modern krigföring.
Det andra scenariot är mindre alvarigt, även om det ifolkrättsligt meningen utgör ett krigsbrott eftersom de borde ha insett att de civila dödsfallen skulle vara alltför stora och alltför plågsamma för att attackera en sådan anläggning. De kunde exempelvis har försökt utrymma området från alla civila. De kunde ha, innan attacken, varna för att rebellerna håller på att utveckla
saringas i civila områden och att om civila inte utrymms finns risken för att civila dödas. Det är saker som kunde ha gjorts av regimen för att stärka deras trovärdighet om viljan att undvika civila dödsoffer, men men.
Jag hävdar att, bristen på att regimen inte framfört bevis för att rebellerna, eller annan källa, samt Rysslands veto mot en grundlig undersökning, är regimen mest sannolik skyldig till kemattacken. Tidsavvikelser som du pratar om är intressanta om det faktum inte är så att det fanns något som talar för att rebellerna låg bakom det. BellingCat har dessutom delat sin åsikt i frågan, som kanske kan vara till hjälp om du verkligen är intresserad. Det intressanta i frågan är, även om det är föga till hjälp, att regimen inte haft motiven. Men jag vill påpeka att även inom juridik är motiv endast av komplementär betydelse, inte en avgörande sådan.