Citat:
Ursprungligen postat av
Marlo.Stanfield
Skillnad på träning och att testas i en verklig situation. De behöver tid och komma in i det, precis som SAA hade problem i början. Det tar tid och få till en duglig styrka endast genom träning, det är stridsvanan som gör en armé stark.
Absolut visst är det så. Den irakiska armén är "nyfödd", men kan kan ändå tycka att nivån borde vara högre efter de senaste åren av strider som pågått runt om i hela landet. Utbildningen har inte heller iranier stått, för utan världens största militärmakt, USA. Teknologin och utrustningen dessa soldater har tillgång till går inte att jämföras med ISIS. ISIS kontrollerar Fallujda och andra mindre städer, cirka 20-50 km från Bagdad. Detta bör kritiseras, på samma sätt som Nigerias militär bör kritiseras för Boko Harams härjande i norr. ISIS börjar även närma sig assyrierna i Mosul och Ninve.
Det dog cirka 400 i Bagdad City Maj månad detta år, sannolikt fler än vad som dör i Damaskus, Syrien under samma månad, eller t.o.m. Deir Ez-Zoor, som är en krigszon.
https://www.iraqbodycount.org/database/
Citat:
Ursprungligen postat av
Reber
Kan inget annat än hålla med, det är väl även därför nu kriget har spridit sig till Mosul.
http://rudaw.net/english/middleeast/iraq/07062014
YPG bör även klandras rejält. Fick precis ett samtal från Qamishli och denna person talade om för mig att det pågår flera strider i utkanten av staden, vid byarna. Hur lyckas inte YPG säkra små byar vid utkanten av al-Hassake och Qamishli? Jag trodde de hade kontroll över sitt område, men det tycks som att ISIS fortfarande utgör ett väldigt stort hot mot YPG och invånarna i al-Hassake. Tråkigt.
Jag är vidare helt övertygad om att YPG inte medvetet retirerat från Tell Hamis för att "araberna" inte ville ha dem där. Retireringen av en sådan stad görs inte om man inte måste. Tell Hamis är skölden för al-Hassake och Qamishli. Det var en stor förlust och kan inte beskyllas på något avtal, överenskommelse eller strategisk reträtt. Det var ett misslyckande. Tråkigt att man inte vill medge detta.