2017-04-04, 13:01
Medlem
longbow4ys avatar
Kriget kommer ta slut fortare än så. Rebellerna börjar få slut på vapen, pengar, manskap och land. Frågan jag ställer mig är vad alla överlevande rebeller kommer ta vägen. Flyr de till Europa nu?

Kommer Turkiet bussa dem till EU gränsen?
Citera
2017-04-04, 13:19
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Kriget kommer ta slut fortare än så. Rebellerna börjar få slut på vapen, pengar, manskap och land. Frågan jag ställer mig är vad alla överlevande rebeller kommer ta vägen. Flyr de till Europa nu?

Jag tror det handlar om logistik. I ett krig som står och väger så kan man förflytta förband på ett annat sätt till och från områden. När ett krig i stort sett är vunnet så tar det ett tag att knyta ihop säcken eftersom fienden inte kommer ge upp levande. De kommer att barrikadera sig i Idlib precis som i Aleppo och det går bara att bomba bort dem. Till skillnad från när slaget om Aleppo var vunnet så fick terroristerna fri lejd till Idlib. När Idlib faller så finns det inget annat område för dem att retirera till förutom över gränsen till Turkiet. Säger Putin till Erdogan att detta inte blir tillåtet så blir resterna av terroristförbanden likviderade på landsbygden. Sen är det över. Givetvis ska man aldrig lita på en turk. Det har historien bevisat gång på gång.
Citera
2017-04-04, 13:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

Tyvärr så kan du ha rätt där. Det är bl.a. därför jag är för att EU måste kontrollera sina yttre gränser. Och ändå är jag för en stor invandring, dock en kontrollerad sådan. Jag önskar verkligen att det fanns något sätt att neka islamister att söka asyl. Men, tyvärr, så är det nog inte möjligt, med mindre än att de hamnat på någon terroristlista.
Citera
2017-04-04, 13:52
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tyvärr så kan du ha rätt där. Det är bl.a. därför jag är för att EU måste kontrollera sina yttre gränser. Och ändå är jag för en stor invandring, dock en kontrollerad sådan. Jag önskar verkligen att det fanns något sätt att neka islamister att söka asyl. Men, tyvärr, så är det nog inte möjligt, med mindre än att de hamnat på någon terroristlista.
Ju fortare kriget tar slut, desto bättre är det förstås. Och det är nog inte långt kvar.

Friatider, nättidningen föreslog nyligen att vi skulle låta experterna ta hand om islamisterna, dvs Syrien. Varför skall man låta dem fly till andra länder? De är ju förbrytare av värsta sort.
http://www.friatider.se/l-t-proffsen-ta-hand-om-krigarna
Senast redigerad av humanlife 2017-04-04 kl. 13:54.
Citera
2017-04-04, 14:22
Medlem
Mycket tyder på att terroristerna är desperata som tar till kemiska vapen, att försöka påstå att det är SAA och dess allierade som använt kemiska vapen är inte hållbart, därför SAA har övertag mot terroristerna.
Den senaste tiden har terroristerna förlorat väldigt mycket manskap och material.
Citera
2017-04-04, 14:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Mycket tyder på att terroristerna är desperata som tar till kemiska vapen, att försöka påstå att det är SAA och dess allierade som använt kemiska vapen är inte hållbart, därför SAA har övertag mot terroristerna.
Den senaste tiden har terroristerna förlorat väldigt mycket manskap och material.
Vi får hoppas att det en gång för alla genomskådas, men det är väl att sätta alltför stor tillit västmedia. Vi som tänker förstår att det knappast finns något strategiskt för Assad att gasa sin befolkning i det här läget.

Edit:

Hittade det här i WSJ, tyvärr bakom betalvägg:

Citat:
Rescue personnel and the monitoring group, the U.K.-based Syrian Observatory for Human Rights, said the victims of the attack on Khan Sheikhoun foamed at the mouth and suffocated to death. At least 11 children were among those who perished, they said.

Neither the death toll nor the allegation that chemicals were used in the attack could be independently confirmed, and the governments Syria and Russia had no comment.

https://www.wsj.com/articles/syrian-activists-say-dozens-dead-in-idlib-chemical-attack-1491306761

Då vet vi alla vilka (eller vilken kanske) som sprider denna nyhet.
Senast redigerad av arbetet 2017-04-04 kl. 14:45.
Citera
2017-04-04, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi får hoppas att det en gång för alla genomskådas, men det är väl att sätta alltför stor tillit västmedia. Vi som tänker förstår att det knappast finns något strategiskt för Assad att gasa sin befolkning i det här läget.

Edit:

https://www.wsj.com/articles/syrian-activists-say-dozens-dead-in-idlib-chemical-attack-1491306761

SOHR:
http://www.syriahr.com/en/?p=64063

Oscarsvinnarna i "White Helmet" lägger upp bilder för 2 timmar sedan:
https://twitter.com/SyriaCivilDef/status/849217977929093120

Ytterst tveksamma källor, det handlar om aktivister. Bilderna inger inte någon känsla av att vara autentiska, vare sig från SOHR eller White Helmet.
Citera
2017-04-04, 15:42
Medlem
frank-costellos avatar
CNN skriver att ett dussintals har dött, varav minst 10 barn, efter ett flyganfall, mot staden Khan Sheikhoun i nordvästra Syrien i morse. Vittnen talar om att planen ska ha avfyrat bomber som har innehållit giftgas. http://edition.cnn.com/2017/04/04/middleeast/idlib-syria-attack/index.html
Citera
2017-04-04, 15:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
SOHR:
http://www.syriahr.com/en/?p=64063

Oscarsvinnarna i "White Helmet" lägger upp bilder för 2 timmar sedan:
https://twitter.com/SyriaCivilDef/status/849217977929093120

Ytterst tveksamma källor, det handlar om aktivister. Bilderna inger inte någon känsla av att vara autentiska, vare sig från SOHR eller White Helmet.
Tur att de alltid är precis på plats med sina kameror, varje gång det släpps gasbomber.
Citera
2017-04-04, 16:06
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du behöver förbättra din läsförståelse.

Jo, jag visste från början att det var slöseri med både min och din tid. Du vill inte ha en seriös diskussion.

Nej, varför skulle jag det. Jag hittar inte på saker.
Jag tror inte att betraktar Nusra som moderat, Nusra är deras soldater.

Nej, det handlar inte om mitt ego, det handlar om att använda korrekta uttryck. Men sånt förstår ju inte du.

Jag har inte backat på en enda punkt. Det anmärkningsvärda är att du driver den här diskussionen så långt, trots att jag har serverat dig mer än tillräckligt med belägg. Du hade kunnat motbevisa mig, men du har inte ens försökt. Således vet du att jag har rätt och driver den här diskussionen av helt andra skäl.

Jag är intresserad av fakta i Syrien-kriget. Det finns så mycket lögner här som måste fram i ljuset.

Ju fler som förstår vilken oförrätt Väst har åsamkat Syrien, desto större möjligheter har Syriens folk att segra. Jag följde Vietnamkriget och där spelade världsopinionen en stor roll för en slutlig seger för Vietnams folk, de hade fått hela världens sympatier.
Det måste bli slut på den här typen av övergrepp mot små nationer!
Jag tar det som ett tillbakadragande när du sedan förstår vad uttrycket "kalla" betyder. För såvitt jag vet, och det dina inlägg ger sken av, är inget som antyder att USA kallat all opposition som inte är IS som moderat. Ordet "kalla" innebär att USA faktiskt uttryckligen benämn dessa grupper som moderata. Du verkar ha problem med ord som du själv använder. Du får göra det klarare så att folk inte missuppfattar dig.
Citera
2017-04-04, 16:09
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Edit:

Vad spelar det för roll om det är den gruppen som är källan?

Samma grupp har rapporterat om civila offer från rebellsidan samt kemattacken från IS.

Folk i tråden verkar inte förstå vilken effekt kemvapen kan ha, vare sig det handlar om stora dödsoffer eller väldigt få. Det är ett ytterst psykologiskt vapen som ämnar att bryta ner befolkningen till reträtt eller kapitulation.

Som det ser ut nu är det endast två grupper som faktiskt använt kemvapen i Syrienkriget, som FN kunnat fastställa, och dessa är Assadregimen och IS. Inget stöd finns för att rebellerna utfört attacken. Det är därför de flesta ägnar sig åt att diskreditera bilder, information och annat för att kunna skada trovärdigheten. Ni pratar om IS-anhängare som onda, hur är ni inte på samma nivå?
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2017-04-04 kl. 16:14.
Citera
2017-04-04, 16:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Vad spelar det för roll om det är den gruppen som är källan?

Samma grupp har rapporterat om civila offer från rebellsidan samt kemattacken från IS.

Folk i tråden verkar inte förstå vilken effekt kemvapen kan ha, vare sig det handlar om stora dödsoffer eller väldigt få. Det är ett ytterst psykologiskt vapen som ämnar att bryta ner befolkningen till reträtt eller kapitulation.

Som det ser ut nu är det endast två grupper som faktiskt använt kemvapen i Syrienkriget, som FN kunnat fastställa, och dessa är Assadregimen och IS. Inget stöd finns för att rebellerna utfört attacken. Det är därför de flesta ägnar sig åt att diskreditera bilder, information och annat för att kunna skada trovärdigheten. Ni pratar om IS-anhängare som onda, hur är ni inte på samma nivå?
Har jag påstått något? Jag uppmanar bara till källkritik. Var och en är fria att bilda sig sin egen uppfattning om denna organisation:

http://anonhq.com/truth-behind-oft-quoted-syrian-observatory-human-rights/

Vad man än tycker så är det nog det mest korrekta att använda sig av singularis när man refererar till denna organisation för det verkar bara vara: 1 man & his phone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in