Citat:
Ursprungligen postat av
kajsa49
Diktatorer som ledare innebär ett förtryck av mänskliga rättigheter. Assad är inte vald av folket. Och när folket demonstrerar fredligt mot en diktator så äger de den rättigheten. Jag kan inte uttala mig om vad som är rätt lösning, men Syrien under en demokratisk ledare, hade utvecklats på ett annat humant sätt.
Vi i väst vill att FN ingriper i denna slakt av civila som offras i jakten på terrorister, men FN är handlingsförlamat och styrs av Rysslands och USAs veton o internationella intressen.
Syrien är ett offer land och Assad en marionett som klamrar sig fast vid makten.
Det finns ingen förlåtelse för någon som tolererar folkmord. Ansvaret för den egna regimens vidriga handlingar vilar på Assad och hans kumpaner.
Han är landets ledare. Han skall skydda sitt folk, inte slakta
dom.
Isis, al-Nusra mfl.s krigsbrott fördömer vi alla, hoppas jag. Men att ett lands ledare dräper sitt sitt eget folk och systematiskt torterar och avrättar sitt folk- kan någon acceptera detta?
Vi får aldrig blunda för dessa grymheter. Att våga se och våga kritisera detta mördande är det enda sättet att få slut på eländet.
Filmen skapat stor förståelse för alla miljoner syrier under flykt från detta massmord.
Det tragiska är att många av de bemöts illa även i vårt fina lilla land. Att vi sen har dålig koll på att Assads anhängare o Isis anhängare gömmer sig bland flyktingar är väl för fasiken inte de andra flyktingarnas fel.
Tänk om detta hände i Sverige och vi tvingas fly från vår regerings och Putins bombplan ? För att vi kritiserar vår regering . Hur skulle vi vilja bli bemötta av andra?
Tänk om våra vittnesmål kallades för propaganda ? Och vi blir betraktade som kriminella för att vi vill rädda våra och våra barns liv ?
Jag skulle säga att skillnaden i din och min världsbild är synen på islam. Du skriver att Syrien under
en demokratisk ledare skulle ha en annan utveckling, demokrati och islam går inte ihop, särskilt när man i Syrien har olika varianter av islam där alla tycker att det finns
en rätt tolkning alla andra är fiender. (Sufismen undantagen) Jag har bott i ett islamskt land och kommer med min dom om islam utifrån egna erfarenheter. Jag tror att det inte finns något land med mer än 18% muslimer som är demokrati.
Om Sverige skulle anfallas av Ryssland skulle svenskarna inte komma till andra länder och kräva speciell mat. Om det var ombytta roller skulle vi inte i Mellanöstern komma och kräva griskött och jämställdhet mellan könen samma rättigheter för hbtq få bygga kyrkor och bada i bikini samtidig som vi blir försörjda.
Mellanöstern är en krutdunk och har varit det under lång tid och så länge islam lever och frodas där så kommer det fortsätta vara så.
Sen är det klart att det som sker är förskräcklig och aldrig kan accepteras, men det kommer fortsätta så länge islam är stark.
Läs gärna några islamska hemsidor många av dom får statsstöd.
http://www.hizb-ut-tahrir.se/index.php/kategori-aktuella-amnen/94-islam-i-sverige-eller-svensk-islam (haram är förbjudet)
"En integrering av Islam och muslimer i vilket icke-islamiskt samhälle är haram och går stick i stäv med Islams budskap p g a att integration innebär att ge avkall på vissa delar av Islam för att den och muslimerna ska bli delar i helheten; nämligen det svenska samhället och Sverige"
"Allah har nedsänt Islam för att kompromisslöst tillintetgöra alla ”heliga kor”, ex demokrati, kapitalism, pluralism, marknadsekonomi, feminism etc, inte för att leva i symbios eller bilda syntes med dem."
https://www.facebook.com/notes/g%C3%B6ran-gustavsson/p-o-l-i-s-a-n-m-%C3%A4-l-a-n/10150625670278812/