2017-03-20, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Har inte Damascus varit rätt fri från kriget såhär långt? Det skrivs att nu i flera dagar så pågår intensiva strider där?

Finns en stor rebellficka strax öster om Damascus stadskärna (Ghouta) samt en mindre söder om staden
Citera
2017-03-20, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Stämmer bra

Men om SAA får använda dessa eller om de manövreras av ryska soldater är en annan femma, tror mer på det sistnämnda

Du som har bra koll på allt, jag tror på din teori också om att det säkert är ryska militären som styr över missilerna. Men när och på vilka är det tänkt att användas på?

Finns det bra radarsystem i Syrien att de kan avgöra om ett plan kommer från Israel eller Turkiet?
Citera
2017-03-20, 21:40
Avslutad
Citat:
Finns en stor rebellficka strax öster om Damascus stadskärna (Ghouta) samt en mindre söder om staden

Men varför har det då helt plötsligt börja blomma ut för? Varför togs ingen åtgärd då? Då är Damascus nu den nya krigsplatsen. Assad kommer inte kunna få in hjälp där vad jag tror?
Citera
2017-03-20, 21:40
Medlem
Citat:
Du som har bra koll på allt, jag tror på din teori också om att det säkert är ryska militären som styr över missilerna. Men när och på vilka är det tänkt att användas på?

Finns det bra radarsystem i Syrien att de kan avgöra om ett plan kommer från Israel eller Turkiet?

När de installerades var det mycket snack om en Turkisk samt även att koalitionen skulle göra något ingripande, därav att man placerade dessa i avskräckande syfte.

Skulle något land aktivt försöka ingripa kommer de "kanske" användas, beroende på vilket land och anledning.
Citera
2017-03-20, 21:43
Medlem
Citat:
Men varför har det då helt plötsligt börja blomma ut för? Varför togs ingen åtgärd då? Då är Damascus nu den nya krigsplatsen. Assad kommer inte kunna få in hjälp där vad jag tror?

SAA har de senaste veckorna pressat på i Quabon och vill stänga denna minificka för att strypa smugglingen för östra Ghouta, det kan vara en av anledningarna till att rebellerna nu valde en offensiv för att försöka bryta SAAs ansträngningar.

Damascus är nog det ställe med flest antal trupper och även bland de bättre, mycket republikanskt garde där.

Vad det verkar som har SAA återtagit det mesta rebellerna lyckades med att ta igår , varit massiva flygbombningar senaste dygnet.
Citera
2017-03-20, 21:46
Avslutad
Citat:
SAA har de senaste veckorna pressat på i Quabon och vill stänga denna minificka för att strypa smugglingen för östra Ghouta, det kan vara en av anledningarna till att rebellerna nu valde en offensiv för att försöka bryta SAAs ansträngningar.

Damascus är nog det ställe med flest antal trupper och även bland de bättre, mycket republikanskt garde där.

Vad det verkar som har SAA återtagit det mesta rebellerna lyckades med att ta igår , varit massiva flygbombningar senaste dygnet.

Skjukt! IS är överbelastad från alla håll men ändå så gör dom stora starkt motstånd. Finns det sanning att IS ska ha grävt tunnlar in till Syrien eller något med tunnel som dom tar sig in i Syrien?
Citera
2017-03-20, 21:47
Medlem
Citat:
Skjukt! IS är överbelastad från alla håll men ändå så gör dom stora starkt motstånd. Finns det sanning att IS ska ha grävt tunnlar in till Syrien eller något med tunnel som dom tar sig in i Syrien?

Tunnlar är generellt populärt att använda men om de har någon speciell för att ta sig in i landet har jag ingen aning om, gränsen mellan Irak och Syrien är fortfarande vidöppen så där behövs ej tunnlar.
Citera
2017-03-20, 21:55
Avslutad
Citat:
Tunnlar är generellt populärt att använda men om de har någon speciell för att ta sig in i landet har jag ingen aning om, gränsen mellan Irak och Syrien är fortfarande vidöppen så där behövs ej tunnlar.

korridoren mellan Syrien och Irak är inte tilltäppt än?
Citera
2017-03-20, 21:58
Medlem
Citat:
korridoren mellan Syrien och Irak är inte tilltäppt än?

en stor del av gränsen mellan länderna är fortfarande öppen. med Al-Qaim som den största gränsstaden i ISIS kontroll fortfarande
Citera
2017-03-20, 22:08
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Hade det varit en shia moské hade den varit utbränd för flera år sedan. Tror du Oscar pristagarna låtit den vara?

Jag vet inte, det var därför jag frågade. Iofs skiter jag i vilket, islamister som dör har jag inget emot
oavsett om dom är shia eller sunni.
Citera
2017-03-20, 22:21
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
För att du bevakar Israels intressen i den här tråden, därav ditt hat mot Assad.

Jag tycker att det är väldigt bra att Syrien svarade på det israeliska angreppet och jag hoppas verkligen att Israel håller sig borta från Syrien i fortsättningen.
Det är ganska fördomsfullt, eller? Jag grundar dock mina påstående och antaganden på vad Assadregimen faktiskt har gjort och förvränger inget. Jag medger när båda sidor begår brott, vilket du inte gör.
Citera
2017-03-20, 22:26
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
"Rebellerna" har inga allierade, de du kallar terroristernas allierade är de stater som genom proxy defacto attackerat den suveräna staten Syrien. Du kommer inte ifrån det, det var inte Syrien som bad om det här kriget, de utsattes för en attack.

Vi tar ett hypotetiskt scenario. Daesh tar över stora delar av Stockholm, Göteborg och Malmö. Vapen och pengar pumpas in från Saudiarabien. Daesh inför stränga sharialagar och börjar avrätta alla oliktänkande, homosexuella och alla kristna som vägrar betala skatt. De anklagar psykiskt sjuka människor för att vara häxor eller besatta och avrättar dem också. Självmordsbomber börjar detonera lite överallt i de fortfarande svenskkontrollerande områden. Människor dör, lider och terroriseras.
Armen mobiliseras, och Sveriges allierade USA börjar skicka vapen och pengar till staten samt flyger in rådgivare och militär personal för att hjälpa till vid befrielsen av de ockuperade områdena i Sverige.

Du tycker nu alltså att för att Saudiarabien skall sluta sponsra Daesh med pengar och vapen så skall Sveriges allierade USA göra samma sak samt att all amerikansk militär skall lämna Sverige? Trots att det är Sverige, vårt land och vår rätt att be allierade om hjälp vid en attack?

Din logik brister, du vet inte vad du talar om. Och jag diskuterar Syrien här, vad Ryssland gör i Ukraina har jag ingen koll på. Men det de gör i Syrien är helt rätt och helt lagligt enligt internationell lag.
Det är det jag menar med de allierade till rebellera...Vad du väljer att kalla dom är en annan femma.

Ditt scenario är inte jämförbar. IS kom till mycket senare, flera år dessutom, efter att Assadregimen sköt mot demonstranter. Gör om, gör rätt. Få det inte att framstå som om IS är början till inbördeskriget i Syrien.

Ingen sponsrar IS för tillfället. Du verkar tro att IS är den enda gruppen i Syrien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in