2017-03-02, 11:31
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Sdf lämnar över områden väst om Manbij till regimen

BREAKING: Manbij MC reaches agreement w/ Russia to transfer areas of W. #Manbij to gov. forces - @KomNewsCom

https://mobile.twitter.com/Conflicts/status/837239500686376960

Sådärja, nästa steg är att lämna över Afrin till Assad..
Citera
2017-03-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Sådärja, nästa steg är att lämna över Afrin till Assad..

Känns som nästa steg om Turkiet hotar med angrepp mot området, intressant utveckling
Citera
2017-03-02, 11:49
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Känns som nästa steg om Turkiet hotar med angrepp mot området, intressant utveckling

Inget konstigt. Assad lämnade över allt detta till PKK utan någon strid när inbördeskriget började. Nu händer motsatta. Hoppas på turkisk press mot Afrin och Tel Abyad nu.
Citera
2017-03-02, 11:59
Medlem
Kurderna tycks vara drömmare och kan inte se verkligheten. Det kurdiska området i Syrien kan inte bli någon egen stat som är självklart.
Turkiet skulle aldrig acceptera något sådant och inte Syrien heller. För 100 år sedan när Ottomanska riket föll samman, var det tänkt att Kurdistan skulle bildas, som skulle ha tagit 25 % av landytan i dagens Turkiet, och landytor i det som blev Syrien och Iraq.
Nu var det Ataturk som genom våld tog den ytan och lät den ingå i det blivand Turkiet.
Den som tror att de här landsgränserna skall kunna rivas upp och bilda ett Kurdistan idag, måste vara en drömmare.
Nu tycks kurderna också tro att de kan gå in och befria Ragga, kurderna är helt säkert bra soldater men de har inga tunga vapen och inte heller erfarenhet av gatustrider.
Att gå in i Ragga är ett mycket svårt projekt därför gatustrider är det svåraste när det gäller strider.
Den som går in måste ha tillgång till tanks, uppbackning av flyg och attackhelikoptrar, eldkastare, multimissiler och artilleri m.m.
De som har bevisat att de behärskar den här svåra krigskonsten är SAA, med uppbackning av dess allierade, som de visade med befrielsen av Aleppo.
Ryssarna har försedd SAA med de modernaste vapen som ryssarna har och de är världsledande vad gäller krigsmaterial, sedan kommer ryssarna själva ta hand om precisionsbombningen, som de bevisat att de behärskar mycket bra.
De ryska generalerna har stor erfarenhet av gatustrider och känner till hur de skall planeras och utföras, och är helt säkert med vid planeringen och befrielsen av Ragga.
En fd turkisk general anser att Turkiet skulle med stor risk köra fast och anser de måste inse sin begränsning, det enda är att i så fall bistå SAA och ryssarna enligt generalen.
SAA har med stor sannolikhet tillgång till infiltratörer och sedan har de sannolikt tillgång till Spetsnaz, som ligger långt framme och korrigerar flygbombningar och artillerield och ger bombmål, och är skyddade av attackhelikoptrar.
Ingen tvekan utan SAA är mycket effektiva idag och vinner också slagen på löpande band.
Senast redigerad av Fagro 2017-03-02 kl. 12:37.
Citera
2017-03-02, 12:13
Medlem
2much2says avatar
Citat:
Inget konstigt. Assad lämnade över allt detta till PKK utan någon strid när inbördeskriget började. Nu händer motsatta. Hoppas på turkisk press mot Afrin och Tel Abyad nu.
Haha dessa pyjamas krigare har ingen stake alls! Isis gav lite motstånd iallafall men kurderna är ett skämt det enda dom gör är lipa ut till USA Putin och Assad Afrin next
Citera
2017-03-02, 12:49
Medlem
Så korkade typer på detta forum. Ingen tänker strategi här utan allt handlar om att vara tuff och macho(samma tänk som islamisterna) och slösa manskap. Varför ska SDF öppna ytterligare en från mot ES när man är upptagen med Raqqa? Varför ska man strida på ES när man vet att Assad kommer ha ihäll dom senare?
ES har förövrigt redan försökt ta Tal Rifaat. Resultatet var katastrofalt. Så de ska bli kul att se dom försöka igen .
Vidare har Ryssland bombat SDF omedvetet enligt amerikanska källor. Samtidigt hävdar ryska källor att dom inte bombat. Kurderna har bra relation med ryssarna så dröm på med erat kurdhat ni.
Citera
2017-03-02, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antiflow
Jag håller med att norra syrien kommer blir självständig. Men tror inte att Kurderna i turkiet kommer det. kanske mer självstyre. Men i en längre sikt kommer det bara var dyrt för Turkiet att kontroller områden därför ligger det i deras intresse att lösa konflikten. Att tro att alla "kurd delar kommer ingå i en större kurdistan" tror jag inte på. Tror mer på att man bildar stater som jobbar med varandra. Som arabstaterna

Nä, att kurderna i Turkiet kommer bli fria lär dröja länge. Men kurderna i Syrien ligger bra till.
Citera
2017-03-02, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedyman
Kurderna har tunga vapen förutom stridsplan, vad mer ska dom ha tycker du? Atombomb som komplement?

Tror absolut inte norra Syrien blir ett nytt kurdistan2.

Vill dom inte bli en del av Turkiet så kan dom alltid flytta på sig, ingen håller dom med tvång. Vill dom gå en egen väg och dela landet Turkiet så får dom vara beredda på ett inbördeskrig som inte kommer vara likt Syrien eller Turkiet. Du har inte läst eller hört alls turkars förkärlek till sitt land? Tänk dig hur många som har anslutit sig till IS, tusen gånger mer skulle ansluta sig till turkarna för att kriga mot kurderna. Det skulle bli kurders slut för alltid.

Kurderna ligger inte bra till någonstans i framtiden. Till slut kommer den stora drömmen om Storkurdistan krossas för alltid.

Alltid roligt att läsa vad okunniga som inte har kunskap som dig vräka ur sig skit utan substans.

Vad du tramsar om atombomber. Manpads och TOW är en bra början för att freda sig mot stridsvagnar och flyg.

Tunga vapen är en gråskala.
Citera
2017-03-02, 13:33
Medlem
Citat:
Ett land utan tillgång till havet och omringad av fientlig inställda stater är dödsdömt, speciellt om vi snackar om ett stambaserad samhälle som kurderna är. Öppna en karta och titta, ett sådan stat i Syrien kommer att ha ca 6-700 km gräns i nord mot Turkiet och lika lång gräns mot araberna i söder. Allt det där ska försvaras med ca 1,5 miljoner människor. Jag förstår att PKKurder inte har förmågan att tänka, fattar inte hur bananer tappar all logisk tankeförmåga bara man säger "kurder".

Det mest troliga scenariot är någon sorts KRG i Syrien, dvs att man inte motarbetar Turkiet. Då blir den turkiska staten en naturligt bundsförvant också precis som i Irak. Sitta i knät på USA är inte rekkomenderat, de kommer att sälja ut PKKarna så snabbt de nått sitt mål mot DAESH.

"Det mest troliga scenariot är någon sorts KRG i Syrien, dvs att man inte motarbetar Turkiet"

Lär dig läsa. Det var ju exakt det jag skrev ovan.
Citera
2017-03-02, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tfalken
Kurder är inte stambaserade, och om vi snackar om ett litet Kurdistan i Syrien så kommer kurder i Turkiet att finnas där. Men jag tror mer på något som KRG, i bästa fall. Vare sig det är ett litet Kurdistan i Syrien eller något som liknar KRG så kommer det att behöva stöd från västvärlden. Och om det nu blir ett litet Kurdistan eller något som liknar KRG, tror du att Turkiet kommer att vara så viktig för väst på grund av dess strategiska placering i MÖ? Det tror inte jag.

Kurderna kommer sitta i exakt samma knä som Israel gör, dvs i USAs. Rojava och KRG är extremt strategiskt belägna. Räkna med rejält med USA-baser i båda länderna samt USA som garant för att de får vara ifred.

Undrar om KRG och Rojava kommer slås ihop? Det känns som en mkt relevant fråga.
Citera
2017-03-02, 14:32
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Vad har FN:s vetskap om något med militärt ingripande att göra? Du verkar inte förstå hur saker och ting fungerar...

Varför har du så stark auktoritetstro och tror att FN har nån slags styrka ? FN är bara ett skämt för mig!

[quote=weedyman|59999955]Inga problem alls. Ni kom, drog gränser som mina förfäder kunde gå fram tilbaka och besöka sin bror i turkiet, syrien, irak som är det nya namnet idag. Varför gjorde ni det? Har vi någon med bollar som kan förklara det för mig?

Egentligen vill vi inte vara här men vi ska vara här och...

Visst tog mitt inlägg hårt på dig, det var ett ärligt inlägg med sanning. Du är en ärlig skit så fram med sanningen Erik.[/QUOTE

Och va fn vet du själv om gränser o land? Ditt inlägg är bara okunnighet likt Hopes.N.Dreams . Ni tror att jag är dum i huvvet men det är OK för mig. Vem fn bryr sig?

Ni strider om det utan kunskap alls och det tolkar jag bara som okunnighet. Stanna där då och utvecklas inte!
Senast redigerad av Erik Öst 2017-03-02 kl. 14:36.
Citera
2017-03-02, 15:08
Medlem
Citat:
Öppna upp en karta och titta, Turkiet har tillgång till Balkan, Kaukasus och Mellanöstern. Landet kan destabilisera samtliga områden när den vill oavsett någon Kurdistan eller inte...
Turkar kan inte destabilisera området utan att ta konsekvenserna. Försök från turkisk håll att destabilisera området kommer kommer att ge motsatt effekt. Om Erdogan tror att han ska sitta där och leka sultan av MÖ så kan det sluta så som det gjorde med övriga despoter I MÖ. fråga dig själv: Vem hade trott att Syrien skulle bli så här innan kriget bröt ut? Vem hade trott det om Libyen? Erdogan har inte makten som han tror att han har. Kan Turkiet stänga av Bosporen bara för att de vill?
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Kurderna kommer sitta i exakt samma knä som Israel gör, dvs i USAs. Rojava och KRG är extremt strategiskt belägna. Räkna med rejält med USA-baser i båda länderna samt USA som garant för att de får vara ifred.
Precis min tanke.

Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Undrar om KRG och Rojava kommer slås ihop? Det känns som en mkt relevant fråga.
Det tror jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in