2017-03-01, 22:17
Medlem
Antiflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
En anfall av ES mot Tal-Rifat borde komma snart. Sen förväntar jag mig en spjutspets genom Tel Abyad också. Få se vad USA gör nu, Turkiet verkar hota med att stänga Incirlik och kasta ut amerikanerna om de gör något.

Det är bra tillfälle för Trump att ge YPG lite tyngre vapen.
Citera
2017-03-01, 22:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av weedyman
Putin insåg att man inte kan som vanligt lita på kurderna. Där har vi anledningen till bombningen.

Putin eller jänkarna vet vart dom har kurderna och det har dom gjort alltid. Kurderna bedrar bara sig själva och tror att ingen märker det. Det syniska är att alla vet att kurderna är de mest falska i det här kriget.

Tycker lite synd om kurderna att dom används som medel. Men att vara dum har sitt pris.
Citera
2017-03-01, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antiflow
Det är bra tillfälle för Trump att ge YPG lite tyngre vapen.

Det tror jag är exakt vad som kommer ske. Sedan kommer USA tvinga kurderna i Syrien att bli mer vänligt inställda till Turkiet och inte stödja PKK.

Rojava kommer bli ett nytt KRG.

Kurderna i Turkiet blir de kortsiktiga förlorarna, men på sikt funkar det aldrig att hålla kvar en stor etnisk minoritet som vill bli självständig.

Samma sak i Iran. Där ligger kurderna inte så bra till vare sig på kort eller lite längre sikt.

Men tillslut kommer ett Kurdistan bildas.

Men det blir med pusselbit efter pusselbit.
Citera
2017-03-02, 00:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Det tror jag är exakt vad som kommer ske. Sedan kommer USA tvinga kurderna i Syrien att bli mer vänligt inställda till Turkiet och inte stödja PKK.

Kurderna i Turkiet blir de kortsiktiga förlorarna, men på sikt funkar det aldrig att hålla kvar en stor etnisk minoritet som vill bli självständig.

Samma sak i Iran. Där ligger kurderna inte så bra till vare sig på kort eller lite längre sikt.

Kurderna har tunga vapen förutom stridsplan, vad mer ska dom ha tycker du? Atombomb som komplement?

Tror absolut inte norra Syrien blir ett nytt kurdistan2.

Vill dom inte bli en del av Turkiet så kan dom alltid flytta på sig, ingen håller dom med tvång. Vill dom gå en egen väg och dela landet Turkiet så får dom vara beredda på ett inbördeskrig som inte kommer vara likt Syrien eller Turkiet. Du har inte läst eller hört alls turkars förkärlek till sitt land? Tänk dig hur många som har anslutit sig till IS, tusen gånger mer skulle ansluta sig till turkarna för att kriga mot kurderna. Det skulle bli kurders slut för alltid.

Kurderna ligger inte bra till någonstans i framtiden. Till slut kommer den stora drömmen om Storkurdistan krossas för alltid.

Alltid roligt att läsa vad okunniga som inte har kunskap som dig vräka ur sig skit utan substans.
Citera
2017-03-02, 00:56
Bannlyst
SVT sände program om judarnas bosättningar och man intervjuvade personer som sysslade med bosättingsplanerna. Alla man intervjuvade var sionister, märkligt? Inte alls. Repportern frågade en sionist när deras bosättningar skulle sluta upphöra och sionisten svara med att när dom nått Eufrat i Irak är deras uppdrag om bosätting slut.

Jag som undrat faktiskt och misstänkt hela tiden att det är en plan för judarnas expansion får det mer klart att det är anledningen till kriget i Syrien och Irak.

Citat:
Enligt grundaren av sionismen Theodor Herzl ska: ”den judiska staten sträcka sig från floden Nilen i Egypten till floden Eufrat i nuvarande Irak”. Enligt rabbi Fischmann,”Det utlovade landet sträcker sig från floden i Egypten fram till Eufrat, den innehåller delar av Syrien och Libanon.”

Citat:
kriget mot Irak 2006, kriget mot Libanon 2011, kriget mot Libyen 2013 och det pågående kriget mot Syrien och Irak, kriget i Jemen, processen för regimskifte i Egypten, i ett större sammanhang som måste förstås i relation till den sionistiska planen för Mellanöstern. Den senare består i försvagningen och så småningom sönderfallet av arabiska grannstater och är en del, helt enligt planerna ovan, av ett israeliskt expansionistiskt projekt.

En som förklarar om Israels tänkta expansion https://www.youtube.com/watch?v=WFpWtHxe2kE
Citera
2017-03-02, 01:01
Bannlyst
Bombningen av YPG. YPG ska ha gett tidsfrist till regimsoldaterna lämna området och algt beslag på två fordon.
Som svar på kurders otacksamhet ska Ryssland bombat YPG för att inte ta in för mycket luft i lungorna än man klarar av. Om det stämmer ska 8 kurder och några amerikaner ha dött av bomben.
Citera
2017-03-02, 01:15
Medlem
Varken ryska eller syriska plan har bombat Idlib, under hela 2017 har ryssarna inte utfört något bombuppdrag mot Idlib enligt den ryske försvarsministern.
Citera
2017-03-02, 08:11
Medlem
Antiflows avatar
Citat:

Jag håller med att norra syrien kommer blir självständig. Men tror inte att Kurderna i turkiet kommer det. kanske mer självstyre. Men i en längre sikt kommer det bara var dyrt för Turkiet att kontroller områden därför ligger det i deras intresse att lösa konflikten. Att tro att alla "kurd delar kommer ingå i en större kurdistan" tror jag inte på. Tror mer på att man bildar stater som jobbar med varandra. Som arabstaterna
Senast redigerad av Antiflow 2017-03-02 kl. 08:17.
Citera
2017-03-02, 10:08
Medlem
Yaskos avatar
Citat:

Ett land utan tillgång till havet och omringad av fientlig inställda stater är dödsdömt, speciellt om vi snackar om ett stambaserad samhälle som kurderna är. Öppna en karta och titta, ett sådan stat i Syrien kommer att ha ca 6-700 km gräns i nord mot Turkiet och lika lång gräns mot araberna i söder. Allt det där ska försvaras med ca 1,5 miljoner människor. Jag förstår att PKKurder inte har förmågan att tänka, fattar inte hur bananer tappar all logisk tankeförmåga bara man säger "kurder".

Det mest troliga scenariot är någon sorts KRG i Syrien, dvs att man inte motarbetar Turkiet. Då blir den turkiska staten en naturligt bundsförvant också precis som i Irak. Sitta i knät på USA är inte rekkomenderat, de kommer att sälja ut PKKarna så snabbt de nått sitt mål mot DAESH.
Citera
2017-03-02, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Ett land utan tillgång till havet och omringad av fientlig inställda stater är dödsdömt, speciellt om vi snackar om ett stambaserad samhälle som kurderna är. Öppna en karta och titta, ett sådan stat i Syrien kommer att ha ca 6-700 km gräns i nord mot Turkiet och lika lång gräns mot araberna i söder. Allt det där ska försvaras med ca 1,5 miljoner människor. Jag förstår att PKKurder inte har förmågan att tänka, fattar inte hur bananer tappar all logisk tankeförmåga bara man säger "kurder".

Det mest troliga scenariot är någon sorts KRG i Syrien, dvs att man inte motarbetar Turkiet. Då blir den turkiska staten en naturligt bundsförvant också precis som i Irak. Sitta i knät på USA är inte rekkomenderat, de kommer att sälja ut PKKarna så snabbt de nått sitt mål mot DAESH.
Kurder är inte stambaserade, och om vi snackar om ett litet Kurdistan i Syrien så kommer kurder i Turkiet att finnas där. Men jag tror mer på något som KRG, i bästa fall. Vare sig det är ett litet Kurdistan i Syrien eller något som liknar KRG så kommer det att behöva stöd från västvärlden. Och om det nu blir ett litet Kurdistan eller något som liknar KRG, tror du att Turkiet kommer att vara så viktig för väst på grund av dess strategiska placering i MÖ? Det tror inte jag.
Citera
2017-03-02, 11:15
Medlem
Sdf lämnar över områden väst om Manbij till regimen

BREAKING: Manbij MC reaches agreement w/ Russia to transfer areas of W. #Manbij to gov. forces - @KomNewsCom

https://mobile.twitter.com/Conflicts/status/837239500686376960
Citera
2017-03-02, 11:25
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfalken
Och om det nu blir ett litet Kurdistan eller något som liknar KRG, tror du att Turkiet kommer att vara så viktig för väst på grund av dess strategiska placering i MÖ? Det tror inte jag.

Vad spelar det för roll om Turkiet är viktigt för väst eller inte. Vi lever inte i 1970-talet längre, att vara "viktigt" för väst är inte Turkiets prioritering längre. Ett litet KRG i Syrien även i Irak har inte tillgång till världen, de är landsbaserade och saknar hamnar. Turkiet kommer att vara deras dörr till världen, precis så som i fallat KRG i Irak.

Öppna upp en karta och titta, Turkiet har tillgång till Balkan, Kaukasus och Mellanöstern. Landet kan destabilisera samtliga områden när den vill oavsett någon Kurdistan eller inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in