2014-05-14, 19:53
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zinava
Nej det var inte min slutsats. Jag försökte berätta för dig hur man bemöter ett påstående. Vilket jag anser att man gör genom att svara på påståendet sakligt, typ "nej, här är en annan utomstående med insyn som tvärtom inte alls anser att syriska soldater är lata/omotiverade etc..". Men ok din ål, det här med efterhandskonstruktioner verkar vara din grej.

Behöver jag verkligen bemöta en generalisering med en källa där en utomstående person hävdar motsatsen, nämligen att syriska soldater i allmänhet inte är lata vattenpiparökare?

Romer är tjuvande tiggare. Behöver du som debattör bemöta ett sådant påstående genom att hänvisa till en kriminolog som menar att romer, generellt inte behöver vara tjuvar? Sådana uppenbara generaliseringar ska inte behöva bemötas med expertutlåtanden från utomstående parter.
Senast redigerad av ZuparN 2014-05-14 kl. 20:07.
Citera
2014-05-14, 19:56
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vet inte om denna artikel i The Guardian redan uppmärksammats:

Iran and Assad have won in Syria, say top Tehran foreign policy figures

Insiders say western strategy in Syria encouraged radicals and backfired, leading to threat to European security from returning jihadis

http://www.theguardian.com/world/2014/may/11/syria-crisis-iran-assad-won-war-tehran

Iran and its close ally President Bashar al-Assad have won the war in Syria, and the US-orchestrated campaign in support of the opposition's attempt to topple the Syrian regime has failed, senior Iranian officials have told the Guardian.

In a series of interviews in Tehran, top figures who shape Iranian foreign policy said the west's strategy in Syria had merely encouraged radicals, caused chaos and ultimately backfired, with government forces now on the front foot.

"We have won in Syria," said Alaeddin Borujerdi, chairman of the Iranian parliament's national security and foreign policy committee and an influential government insider. "The regime will stay. The Americans have lost it."

Det är iofs iraniernas syn på saken, men man får intrycket av att The Guardion inte tycker att de är ute i ogjort väder.

Den syriska regeringen har helt klart övertaget och har det senaste året visat sig som det enda tänkbara alternativet i förhållande till rebellerna. Det är i sig en seger. Rent militärt håller SAA sina ställningar och avancerar med större marginal än rebellerna som i många städer blivit krigströtta, jämför med t.ex. Homs. Det råder ingen tvekan om att det mesta talar för att regeringen har det bättre läget just nu. Om det ska ses som en seger håller jag inte med om. En seger sker när Aleppo, Damaskus, Deir ez-Zoor och Daraa är under full kontroll. Då ska mycket till för att rebellerna ska kunna återta dessa områden. SAA kontrollerar kanske 65 % av dessa städer i dagsläget och det går framåt, speciellt i Aleppo och Damaskus. De två städerna som även prioriteras.
Senast redigerad av ZuparN 2014-05-14 kl. 20:19.
Citera
2014-05-14, 20:04
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Ah fast det var Avpixlat-nivå på det där, behöver jag ens förklara varför!?

Jo jag skulle nog inte kunna påstå att källan är objektiv direkt. Alla med lite vett och har förmågan att se själva bör vara med på att det inte finns någon direkt "objektiv" källa till något i syrien-kriget.

Finner det intressant att se hur relationerna mellan SAA och kurderna blivit mer häktisk än någonsin i konflikten nu på senaste.
Citera
2014-05-14, 20:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Den syriska regeringen har helt klart övertaget och har det senaste året visat sig som det enda tänkbara alternativet i förhållande till rebellerna. Det är i sig en seger. Rent militärt håller SAA sina ställningar och avancerar med större marginal än rebellerna som i många städer blivit krigströtta, jämför med t.ex. Homs. Det råder ingen tvekan om att det mesta talar för att regeringen har det bättre läget just nu. Om det ska ses som en seger håller jag inte med om. En seger sker på Aleppo, Damaskus, Deir ez-Zoor och Daraa är under full kontroll. Då ska mycket till för att rebellerna ska kunna återta dessa områden. SAA kontrollerar kanske 65 % av dessa städer i dagsläget och det går framåt, speciellt i Aleppo och Damaskus. De två städerna som även prioriteras.

Sedan kan man ju fråga sig om en seger som lämnat landet i ruiner är en seger.

Men jag håller med om att SAA har medvind just nu. Särskilt det faktum att man återtog Homs och håller på att återta Aleppo väger tungt.
Citera
2014-05-14, 20:10
Medlem
zinavas avatar
Citat:
Behöver jag verkligen bemöta en generalisering med en källa där en utomstående person hävdar motsatsen, nämligen att syriska soldater i allmänhet inte ä lata vattenpiparökare?

Romer är tjuvande tiggare. Behöver du som debattör bemöta ett sådant påstående genom att hänvisa till en kriminolog som menar att romer, generellt inte behöver vara tjuvar? Sådana uppenbara generaliseringar ska inte behöva bemötas med expertutlåtanden från utomstående parter.

Se där, en till taskig jämförelse. En person som säger så har en agenda. Generalen i videon däremot hade uppenbarligen inte det, han var ju inte direkt någon avhoppare. Vad tjänar en högt uppsatt general på att ljuga framför kameran, om sin egen grupp dessutom? Därför anser jag att Ardalan är mer trovärdig än vad du är, till dess att du kommer med en lika bra källa, annat än att bara själv "tycka".
Citera
2014-05-14, 20:14
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Sedan kan man ju fråga sig om en seger som lämnat landet i ruiner är en seger.

Men jag håller med om att SAA har medvind just nu. Särskilt det faktum att man återtog Homs och håller på att återta Aleppo väger tungt.

En seger i den bemärkelsen att dem återtar kontrollen av landet. Det finns ingen vinnare i krig.
Vid en eventuell fred tror jag att Syrien kan byggas upp och bli stabilt snabbt. Många centrala städer är orörda och de allra viktigaste delarna av infrastrukturen finns kvar. Det kommer ta lång tid, men förhoppningsvis kommer Syrien vara stabilt och välmående efter kriget.
Citera
2014-05-14, 20:17
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Se där, en till taskig jämförelse. En person som säger så har en agenda. Generalen i videon däremot hade uppenbarligen inte det, han var ju inte direkt någon avhoppare. Vad tjänar en högt uppsatt general på att ljuga framför kameran, om sin egen grupp dessutom? Därför anser jag att Ardalan är mer trovärdig än vad du är, till dess att du kommer med en lika bra källa, annat än att bara själv "tycka".

Jag vill först poängtera att det du fetmarkerade är en vanlig generalisering som fördomsfulla ofta gör, vilket du är medveten om. Du får anse vad du vill. Jag bemöter hans generaliseringar, som du tycks stödja. Sedan vill jag veta exakt vilken general som säger det du påstår. Vad heter han? Var säger han detta? Kan du ge mig en källa på att generalen du talar om har sagt det vi pratar om?

Länka mig inte ett 30 minuter långt klipp, utan jag vill veta exakt var han säger detta. Hela denna diskussion är meningslös om Ni inte kan framföra och precisera era källor.
Senast redigerad av ZuparN 2014-05-14 kl. 20:20.
Citera
2014-05-14, 20:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
En seger i den bemärkelsen att dem återtar kontrollen av landet. Det finns ingen vinnare i krig.
Vid en eventuell fred tror jag att Syrien kan byggas upp och bli stabilt snabbt. Många centrala städer är orörda och de allra viktigaste delarna av infrastrukturen finns kvar. Det kommer ta lång tid, men förhoppningsvis kommer Syrien vara stabilt och välmående efter kriget.

Låt oss hoppas det. Ett worst case scenario är ju annars att Syrien blir som Irak efter det första Gulfkriget. Sanktioner m.m. så länge Assad sitter kvar vid makten.
Citera
2014-05-14, 20:21
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Låt oss hoppas det. Ett worst case scenario är ju annars att Syrien blir som Irak efter det första Gulfkriget. Sanktioner m.m. så länge Assad sitter kvar vid makten.

Jo, det kommer bli svårt att utveckla landet med Assad som president efter en eventuell regeringsseger. Jag tror därför det bästa för Syrien vore om han avgick efter kriget. Det går inte att avgå nu, det är försent.
Citera
2014-05-14, 20:25
Medlem
zinavas avatar
Citat:
Jag vill först poängtera att det du fetmarkerade är en vanlig generalisering som fördomsfulla ofta gör, vilket du är medveten om. Du får anse vad du vill. Jag bemöter hans generaliseringar, som du tycks stödja. Sedan vill jag veta exakt vilken general som säger det du påstår. Vad heter han? Var säger han detta? Kan du ge mig en källa på att generalen du talar om har sagt det vi pratar om?

Länka mig inte ett 30 minuter långt klipp, utan jag vill veta exakt var han säger detta. Hela denna diskussion är meningslös om Ni inte kan framföra och precisera era källor.

http://youtu.be/Qp31uRFRV0o?t=13m20s (13:20) Direkt börjar generalen förklara varför SAA är så oprofessionella.
Senast redigerad av zinava 2014-05-14 kl. 20:27.
Citera
2014-05-14, 20:53
Bannlyst
Citat:
http://youtu.be/Qp31uRFRV0o?t=13m20s (13:20) Direkt börjar generalen förklara varför SAA är så oprofessionella.

Varför lägger du din tid på sånt? Vad kacklar de om nu då att han är en bonde eller? Ismail va med i Iran/Irak kriget och när han dog så va det något stort i Iran. Han snackar skit om SAA för de sant ju, de slaktade folk och sen spårade det ur och nu har kriget på gått i flera år..Vem måste ställa upp med män/vapen/pengar m.m? Iran så klart men i slutändan så kommer Assad falla. Varför? I Iran ser man ner på araber av en anledning.

Han säger även att vi i IRAN är muslimer. Det betyder om Assad inte va en kaffir så skulle sunniter inte göra uppror.
Citera
2014-05-14, 20:55
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:

Var i klippet säger generalen att syriska soldater är lata och röker vattenpipa? Vår diskussion handlar inte om huruvida syriska soldater kör fort i sina bilar utan att beakta civila som kan skada sig till följd av deras bilkörning. Vår diskussion handlar heller inte om huruvida syriska soldater agerat felaktigt i början av demonstrationerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in