Citat:
Ursprungligen postat av
Sigma:R
Något säger mig att de privata(...!) donatörerna huvudsakligen från Gulf-staterna får fram sina pengar till ISIS på ett eller annat sätt. Gulfaraberna är som bekant öppet fientliga mot ISIS fiender Assad, Iraks shiamuslimer och mer indirekt Iran. I regel agerar stater efter principen min fiendes fiende är min vän. I vilket fall som helst skulle ett teoretiskt stop i cash-flowet inte ha några direkta effekter på ISIS. De har en respektabel bank och arsenal redan nu.
De kommer inte lyckas täppa till pengaflödet. Dessutom har ISIS förmodligen vid det här laget utvecklat en egen förmåga att generera pengaflöden genom att ha startat/ tagit över företag, kontroll av tullverksamhet, skyddsverksamhet och annat som driver in kontanter. Förmodligen har dem också bankverksamhet som du nämner och investerat i aktier, pensionsfonder och hedgefunding. Förmodligen en hel del inom det globala islamiska banksystemet. Amerikanerna har inte kontroll över det systemet.
Jag tror faktiskt ISIS närmar sig en gräns där man börjar utvecklas från en milis till en armé. Och här är det inte längre pengarna som är problemet, utan know-how. Det finns en gräns för hur mycket du kan göra med pengar om du saknar erfarenhet. Och det är här jag tror ISIS fortsatta effektivisering kan hämmas. För att ISIS ska kunna utvecklas från en milis till en armé så måste man kunna operera stora leksaker, någon typ av flygverksamhet, radar och sensorsystem, artilleri, och olika stridsfordon. För dessa system krävs know-how. Du kan liksom inte plugga dig till hur dessa används. ISIS behöver folk med teoretisk och framförallt praktisk erfarenhet inom flera områden.
Så vi är förbi stadiet där ISIS kan stoppas genom att täppa till pengaflödena från Arabiska halvön. ISIS är förmodligen i ett stadium där dem letar fd. sunnitiska arméofficerare med kvalificerad erfarenhet inom logisitik, maskineri, signal, kommunikations, och sensorsystem, operativ ledning. Dessa kommer inte vara svåra att hitta i arbetslöshetens Irak och Syrien.
När ISIS väl kommer över dessa kommer det bli en styrka att räkna med.