Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Allvarligt nu, lider du nu också av någon sjukdom som orsakar glömska? Du länkar ju samma klipp som du gjorde tidigare och jag bemötte dessa. Ditt första klipp är från 2012, och då hade konflikten redan militariserats efter att Assadregimen satt in sin militär. Det är ju inte början av demonstrationerna. Ditt andra klipp visar hur demonstranter sätter eld på en Ba'athhögkvarter, och detta skedde i reaktion till att civila blev skjutna innan. Inget av dessa exempel är bra för att stärka ditt argument eftersom du argumenterar för att demonstranterna agerade våldsamt utan provokation och utan att regimen gjorde något, vilket är totalt felaktigt. Det skedde massaresteraingar, tortyr av barn och dödligt våld mot demonstranter. Detta kommer oundvikligen reta upp massan, annars måste Assadregimen vara efterbliven om man inte förstår det.
Du har rätt. Jag gör inte Sverige eller USA en tjänst när jag jämför dem med Assadregimen. Varken Sverige eller USA satte in militären eller massaresterade folk för krav på demokrati. Inte heller har man använt skarpa skott mot en massa urskillningslöst. Ditt exempel på en skadad i en demonstration är ju fånig. Har du läst den? Skadan skedde när polisen använde tårgas (icke-dödligt våld) och en av kannan träffade en person i huvudet, vilket ledde till allvarlig skada. Du påstår väl inte att man använde tårgasprojektiler och sköt folk i huvudet med det?
Mitt första klipp är inte i Syrien, jag gav exempel på hur demonstrationer i Mellanöstern kan se ut eftersom du valde att jämföra de med Sverige. Vad gäller det andra klippet så stämmer det att jag länkat det en gång tidigare. Men hur kopplar du det till Kvartér branden?
Du skriver att:
"
Ditt andra klipp visar hur demonstranter sätter eld på en Ba'athhögkvarter, och detta skedde i reaktion till att civila blev skjutna innan"
På vilket sätt
visar den det? Visa gärna hur du drar den kopplingen. Det fanns demonstrationer i flera andra ställen än i Daraa om du inte visste. Du kan inte förklara alla våldsamheter i Damaskus, Idlib, Hama, Homs, Latakia med att "civila blev skjutna innan i Daraa". Det här är inte skotten i Sarajevo. Förklara hur du kan vara så övertygad av att i alla ovan nämnda städer började med att regeringen mejjade ner fredliga och oskyldiga demonstranter. Du låter så övertygad om din sak, men klarar du av att backa upp dina påståenden?
USAs drönare massakerar tusentals civila i Pakistan. Du är ju rätt pigg på klaga på tunnbomber av Assad, men detta räknar du som en "smärre överträdelse". Att döda 10 civila på 1 terrorist är OK, eftersom det är i Pakistan och inte i Israel. Att systematiskt tortera människor i Guantanamo, ja det är en diskussion du helst vill undvika när du kastar bajs på nån annan med liknande brott. "Det är inte viktigt när vi gör det" , höjden av hycklande med andra ord.
Det finns ingen "Snäll Tortyr" och en "Elak Tortyr", så om man inte har några problem med att Obama tillåter det så bör du inte ha några problem med att Assad tillåter det. Annat är höjden av hycklande.
Det finns ingen "Snäll bomb - Drönare med hög precision" och en "Elak bomb - Tunnbomb", du dör inte MER av den den senare. Har man inga problem med att Obama tillåter det, så bör man inte ha några problem med att Assad använder det. Annat är höjden av hycklande.