2016-08-20, 17:38
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitfaccer
"Vad som är bättre för Assadregimen är inte det jag diskuterar eller ens är intresserad utav"

Handlar inte om det, som sagt handlar om effektiviseringen utav militära medel där jag håller en högre retorik än att ge emotionella angrepp som argument. Citerar dig:

"Du försvarar inte direkt Assadregime bra när du insinuerar att man hellre sparar pengar och dödar fler civila än att använda precisa vapen som kostar mer och sparar civila liv. "

Det du menar direkt eller indirekt är att Assad väljer att strunta i att investera i dessa medel för att undvika en större skala civila dödade/skadade. Det jag menade är att istället för att investera i dessa medel kan ge andra redskap som är större och ger mindre inverkan på civila än att skicka ut bomber där terrorister skjutit och sedan försvinner iväg.
Läser du vad du skriver?

Jag menar att Assad väljer att strunta i att investera i dessa medel för att han är likgiltig inför de civila förlusterna och skadan på civila byggnader och för att följa folkrätten uppfyller inget värde för honom och hans regim. Du skrev ursprungligen: ”Handlar inte om att spara pengar utan att landet är mer eller mindre bankrutt och hur skall de ha råd med guidade bomber?” Du skriver explicit att Assad inte har råd med mer precisa bomber. I mitt tycke är det ingen ursäkt för att bruka oprecisa vapen. Om han har sitt folk folks bästa på sina tankar borde han avgå likt Mubarak.
Citat:
"Alternativet är att antingen avgå, eller fortsätta medföra stor skada på civila och civila byggnader. Att säga att man inte har råd eller möjlighet är ingen ursäkt."

Det du menar är krig eller krig. Om Assad avgår kommer fortfarande civila att dö på grund utav JaF och FSA samt Dawla kommer fortfarande bråka. Vart är folkrättens regleringar av krigföring när andra stormakter inte följer dessa?

Bomber är bomber och att använda unguided muntrations är inte emot någon konvention, dock hur man använder det är en fråga. Till exempel:

Bomba ett legitimt militärt mål och därefter avvakta tills hjälp anländer och återigen bomba.
JaF och IS fanns inte under tidiga protesterna, alltså är det argumentet helt irrelevant. Ponera att de existerade då och utgjorde det hotet du påstår att de gjorde, varför ska det rättfärdiga förkastandet av folkrätten? Vad har det ena med det andra att göra?

Att bruka vapen på ett sätt som inte uppfyller kriterierna för distinktionsprincipen och proportionalitetsprincipen är förelagd som krigsbrott. Det är i Genèvekonventionerna och gäller även när det handlar om militära mål.

Citat:
Samt jag talade aldrig om att ha råd, du nämnde att Assad "struntar" i att använda smarta bomber och därmed skadade fler. Detta är felaktigt på grund utav din språk att använda det som ett motargument, det är korrekt att Assad inte använder avancerat krigsmedel som andra stater kan tillhandahålla.

Dock är detta på grund utav det inte skulle ge lika stor nyttja som behövs på marken och i jämförelse mycket dyrare.
Jag citerar dig återigen "”Handlar inte om att spara pengar utan att landet är mer eller mindre bankrutt och hur skall de ha råd med guidade bomber?” Du skriver bokstavligen hur Assadregimen ska ha råd med vapen när man är bankrutt. Glömmer du vad du skriver?

Jag hävdar fortfarande att han struntar i att följa folkrätten. Låt oss sätta de militära aspekterna åt sidan. Ska vi titta hur han behandlar fångar?

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-37113748
https://www.hrw.org/news/2015/12/16/syria-stories-behind-photos-killed-detainees

Vill du hävda att han gjorde det för att han hade dåliga fängelser och dåliga tortyrredskap? Bara det visar hur intresserad han är av att följa och upprätthålla krigsnormer.
Citat:
" Det jag ifrågasätter är hur man använder våldet, inte våldet i sig. I Assads fall, om han nu är mån om att undvika civila förluster, varför valde han ändå att sätta dem i bruk"

Detta går att diskutera, dock är deras officiella sida för att polismän som skulle hantera demonstrationerna blev beskjutna. I jämförelse med de flesta nationer skulle detta eskalerat med större beväpning. Inkludera en stark regeringen som håller ihop sekteriska delar utav samhället i Mellanöstern och geo-politik, så har du konflikten.

Jag tycker personligen att vara objektiv är en nyckelfråga dock är vi alla subjektiva i vårt tycke ändå. Jag därför anser att inneha Bashar Al-Assad som folkvald president är ett bättre skäl och därefter reformera landet eller splittra upp regeringen när konflikten är över istället för att göra det under anarki och därefter ge makt åt Islam.
"Detta går att diskutera"? Det är ju det alla mina inlägg har handlat om, men ändå vill du hävda att jag byter ämne?

Beskjutningar mot polismännen må ha skett i sammandrabbningarna. Det rättfärdigar fortfarande inte attacker mot civila på måfå. Inte heller skedde det attacker mot militären på alla demonstrationer, ändå valde Assadregimen svara med våld mot alla demonstrationer.

"Reformera landet", "folkvald president", "ge makt åt Islam". Sådana formuleringar får mig att tro att du levt under en sten hela ditt liv.
Citera
2016-08-20, 18:23
Medlem
Det går rykten om att Turkiet hjälper den syriska regimen mot YPG i Hasakah.

Och det talas om att den kurdiska milisen tvingar bort araber och assyrier från staden under striderna.
Citera
2016-08-20, 18:52
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emperor1113
Det går rykten om att Turkiet hjälper den syriska regimen mot YPG i Hasakah.

Och det talas om att den kurdiska milisen tvingar bort araber och assyrier från staden under striderna.

Därav rykten.
Det går rykten om att Assad förlorar yta i Hasakah till YPG dvs det går inte så bra.

Måste vara därför man begärde vapenvila trots att det var milisr trogna Assad som startade något dom tydligen inte kan avsluta.

Vi vet alla hur det gick sist när dessa började som nu senast. Dom blev instängda i ett fängelse och gav upp.
Citera
2016-08-20, 19:19
Medlem
Vilka som startade är inte klarlagt, kurdernas milis hävdar att NDF startade det och NDF hävdar tvärtom.

Vad som är klart iaf är att striderna inte har lugnat ner sig och de kan inte komma överense även om det nog medlats rätt konstant hela dagen.

#Al_hasaka #YPG
Nine mercenaries caught in an ambush
Four were killed and the rest will be disposed of soon ...

https://twitter.com/ColdKurd/status/767039968418131968

SyAAF flying over Hasakah

https://twitter.com/sayed_ridha/status/767035702353592321

Asayish clash with NDF in southern al-Askari neighbourhood as former attempts to advance towards Beirut bridge

https://twitter.com/sayed_ridha/status/767033875604267008
Citera
2016-08-20, 19:47
Medlem
Xeliouss avatar
Su-24 mot F-22. Det hade varit en lustig dog-fight men såklart vände Assads mördarmaskiner om fort. Nu tycker jag inte att kurderna är något att rädda direkt, när ISIS är borta är det kurden de ska ta om hand om för att Syriens territoriella gränser ska hållas. Trots allt har kurderna samma mål som ISIS.
Citera
2016-08-20, 19:50
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Turkish Prime Minister Binali Yildirim has vowed Ankara would play a "more active" role in the next six months in efforts to end the five-year Syrian civil war and work towards normalising its relations with its neighbours in the Middle East.

Yildirim said in a news briefing on Saturday that Ankara would step up efforts to reduce "instability" in the region.

"We say the bloodshed needs to stop. Babies, children, innocent people should not die. That's why Turkey will be more active in trying to stop the danger getting worse in the next six months, compared with before,"
Yildirim told foreign reporters in Istanbul.
Citat:
Syrian President Bashar al-Assad can remain temporarily during a transition period as "he is one of the actors today no matter whether we like it or not," Yildirim said.

Turkey proposes roadmap to end Syria war but the premier stressed that Assad has "no role to play in Syria's future".

"We believe that the PKK, Daesh and Assad should not be in the future of Syria," he added, referring to the Syrian Kurds and the Islamic State of Iraq and Levant group (ISIL, also known as ISIS) in the war-torn country.
Assad ska fortfarande bort enligt Turkiet. Detta innebär att stödet till rebellerna kommer kvarstå. Det visar också på att samarbetet med Iran är begränsat till att försvaga kurderna i Syrien.

http://www.aljazeera.com/news/2016/08/turkey-vows-active-role-syria-regional-ties-160820131045126.html
Citera
2016-08-20, 20:42
Medlem
Xeliouss avatar
Rysslands folkmord i Syrien - Ryssland har dödat fler civila än deras kampanjoner ISIS:
http://dailycaller.com/2016/08/19/russia-has-killed-more-civilians-in-syria-than-isis-human-rights-report/
Citat:
Russia has killed more civilians in Syria than the Islamic State since Moscow began air strikes last year, a report from the Syrian Network for Human Rights (SNHR) reveals.

Russian attacks have killed approximately 2,704 civilians since its forces intervened in Syria last September. In comparison, ISIS has killed 2,686 civilians since it began its rise three years ago. SNHR’s report noted that a startling amount of those killed by Russian forces were children, approximately 746.
Citera
2016-08-20, 23:10
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Vilken klant var det som menade att barnen var sminkade? Var det inte EmmaLinn något?

https://www.facebook.com/TheSyriaCampaign/videos/1111491535609525/

Denna?
https://twitter.com/maria_engstrom/status/766406485844889600
Citera
2016-08-20, 23:25
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Denna?
https://twitter.com/maria_engstrom/status/766406485844889600
Jag syftade egentligen på den specifika bilden som gick viral.

Just den här bilden kan vem som helst med normal syn se vara fejk. Hur vet jag att just den här bilden inte är till en inspelning av en film? Även om propaganda sker på båda sidorna är det absurt att få det att framstå att detta utgör en stor del av bilderna från Syrien.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-08-20 kl. 23:31.
Citera
2016-08-21, 02:56
Medlem
Hizirs avatar
Är det någon som känner igen emblemet dem har på armarna?

https://twitter.com/enkalbi/status/767159708012732417

https://twitter.com/enkalbi/status/767159708012732417

Står att det är assyriska kvinnor som försvarar sig mot YPG.
Citera
2016-08-21, 09:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Su-24 mot F-22. Det hade varit en lustig dog-fight men såklart vände Assads mördarmaskiner om fort. Nu tycker jag inte att kurderna är något att rädda direkt, när ISIS är borta är det kurden de ska ta om hand om för att Syriens territoriella gränser ska hållas. Trots allt har kurderna samma mål som ISIS.

Men nu vill ju inte kurderna skapa ett islamistiskt kalifat med stenhårda sharialagar. Kurderna vill ha ett eget land där den egna folkgruppen är i majoritet, eller i alla fall ett väldigt långtgående självstyre i de kurdiska områdena, vilka omfattar flera delar i flera olika länder, inklusive t.ex. Iran. Så kurdernas situation är inte lätt, och har heller aldrig varit det.

Sedan finns det, iof, en hel del att kritisera kurderna för. Försöker man t.ex. etniskt rensa assyrier så är det ingen höjdare och en långsiktig katastrof för den kurdiska saken. PKK är ingen ideologisk höjdare då det partiet grundar sig på en variant av "maxist"-leninismen och innefattar personkult av ledaren. Det hedersvåld som förekommer ibland kurderna (och andra, framförallt isolerade folk), är något som det alltid är rätt att kritisera.
Citera
2016-08-21, 09:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Assad ska fortfarande bort enligt Turkiet. Detta innebär att stödet till rebellerna kommer kvarstå. Det visar också på att samarbetet med Iran är begränsat till att försvaga kurderna i Syrien.

http://www.aljazeera.com/news/2016/08/turkey-vows-active-role-syria-regional-ties-160820131045126.html

Tyvärr så har ju Iran och Turkiet ett gemensamt intresse av att försöka krossa kurderna. Det tragiska är att daesh tackar Erdogan för sitt stöd till dessa salafistiska spyflugor genom att begå terrorattacker emot civila i Turkiet. Denna gång så drabbades ett kurdiskt bröllop.

Stödet till kurderna är, typ, det enda rätta USA gjort i Mellanöstern på många år, utom möjligtvis om man också stödjer den demokratiska samlingsregeringen i Tunisien. Tilläggas skall att Sverige också stödjer kurderna genom att låta, förmodligen världens bäst utbildade soldater, SOG, utbilda kurderna i Syrien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in