2016-08-05, 19:41
Medlem
SAA närmar sig stenkrosset efter att ha rensat artilleribasens omgivning. Man har också fångat koppargaraget och de röda huset i nordvästra område 1070.
Citera
2016-08-05, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du tror på allvar att jag menar helikoptrar när jag menar "nya vapen"? Huromhelst, jag syftade på MANPADs, GPS och annat av militär relevans. För tillfället är området omringat av regimen, vilket försvårar insmugglingen av vapen och förnödenheter.

manpads är ju inte ett nytt vapen för dom, det har ju terroristerna haft länge. Nej jag trodde inte det var frågan om helikoptrar men jag vet helt ärligt inte vad för nya vapen det är tänkt de ska få.

Nya vapen betyder alltså att det något de inte haft förut, dvs, nytt. Men jag gissar du är en smutsig arab som har svårt med språket så det är okej, du fattade fel igen.

Kan någon ge en källa på att saa har återtagit det hela? finns några förlutsiffror för någon sida?
Senast redigerad av Emma77Linn 2016-08-05 kl. 19:51.
Citera
2016-08-05, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
manpads är ju inte ett nytt vapen för dom, det har ju terroristerna haft länge. Nej jag trodde inte det var frågan om helikoptrar men jag vet helt ärligt inte vad för nya vapen det är tänkt de ska få.

Nya vapen betyder alltså att det något de inte haft förut, dvs, nytt. Men jag gissar du är en smutsig arab som har svårt med språket så det är okej, du fattade fel igen.

Kan någon ge en källa på att saa har återtagit det hela? finns några förlutsiffror för någon sida?

Finns ingen som just nu kan med säkerhet säga hur läget är, skiftar konstant och mycket missinformation som sprids.

Det verkar dock som att rebellernas attack har slagits tillbaks och att SAA är på motoffensiven, men oklart i nuläget.

Finns en del siffror som säger att ~400 rebeller har stupat de senaste dagarna men det är också i princip omöjligt att få korrekta siffror utan det som kommer ut är uppskattningar
Citera
2016-08-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Finns ingen som just nu kan med säkerhet säga hur läget är, skiftar konstant och mycket missinformation som sprids.

Det verkar dock som att rebellernas attack har slagits tillbaks och att SAA är på motoffensiven, men oklart i nuläget.

Finns en del siffror som säger att ~400 rebeller har stupat de senaste dagarna men det är också i princip omöjligt att få korrekta siffror utan det som kommer ut är uppskattningar

jag tycker 400 döda egentligen är väldigt väldigt lite på flera dagar anfall och motanfall. Eller det är kanske så det ska vara i moderna krig? jag tänker så här att 400 döda under första eller andra världskriget var "per minut" när det gick bra i anfallen och "per sekund" när det gick dåligt. Fast det är inte så att jag är expert på krig men ändå, 400 döda på den vad det verkar som anfallande och förlorande sidan, det låter väldigt lite.
Citera
2016-08-05, 19:59
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
manpads är ju inte ett nytt vapen för dom, det har ju terroristerna haft länge. Nej jag trodde inte det var frågan om helikoptrar men jag vet helt ärligt vad för nya vapen det är tänkt de ska få.

"Smutsig arab", du kan inte vara seriös eller är du för ung? Blev du sårad för att jag tyckte att din tolkning av "nya vapen" var dumt?

Hittils de som beväpnar oppositionen inte försett oppositionen med MANPADs eller annat avancerat. Det kan ha varit ett par stycken som hamnat hos händera på rebeller, men det har inte varit den del av en större plan när det kommer till beväpningen av syriska rebeller. När jag skriver att man förmodligen kommer att förse rebellerna med "nyare och avancerade vapen" syftar jag på ett mer seriöst program där MANPADs, artilleri och annat viktigt för att vända på balansen. Jag förväntar mig inte att en person tolkar det som helikoptrar till rebeller skulle förstå det.

"nya vapen" behöver nödvändigtvis inte betyda en annan sort av vapen, utan det kan handla sprillans nya AK-47r eller raketgevär.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-08-05 kl. 20:44.
Citera
2016-08-05, 20:04
Medlem
Citat:
"Smutsig arab", du kan inte vara seriös eller är du för ung? Blev du sårad för att jag tyckte att din tolkning av "nya vapen" var dumt?

Hittils de som beväpnar oppositionen inte försett oppositionen med MANPADs eller annat avancerat. Det kan ha varit ett par stycken som hamnat hos händera på rebeller, men det har inte varit den del av en större plan när det kommer till beväpningen av syriska rebeller. När jag skriver att man förmodligen kommer att förse rebellerna med "nyare och avancerade vapen" syftar jag på ett mer seriöst program där MANPADs, artilleri och annat viktigt för att vända på balansen. Jag förväntar mig inte att en person tolkar det som helikoptrar till rebeller skulle förstå det.

"nya vapen" behöver nödvändigtvis inte betyda en annan sort av vapen, utan det kan handla sprillans nya AK-47r eller raketgevär. Vi har pratat om

när en sida i ett krig ska få nya vapen för att kunna vända kriget så betyder det inte vapen som är likadana som dom redan haft. Det är inget som ska tolkas, det är vad ordet betyder. Du äcklar mig som stödjer mördarna, de som vill tvinga folk att leva under sharialagar. i mina ögon saknar du helt värde som människa, du vill vara en slavägare, så ser jag dig.
Citera
2016-08-05, 20:04
Medlem
Citat:
jag tycker 400 döda egentligen är väldigt väldigt lite på flera dagar anfall och motanfall. Eller det är kanske så det ska vara i moderna krig? jag tänker så här att 400 döda under första eller andra världskriget var "per minut" när det gick bra i anfallen och "per sekund" när det gick dåligt. Fast det är inte så att jag är expert på krig men ändå, 400 döda på den vad det verkar som anfallande och förlorande sidan, det låter väldigt lite.

Går ej att jämföra dagens krig med första/andra världskrigen. Dels är det betydligt mindre manskap i rörelse samt helt annan krigsföring.

400 man på 6 dagar av en trupp som i totalt uppgår till gissningsvis 9000 soldater är rätt rejälva förlustsiffror och inget de kan klara av en längre tid, detta tar inte i beaktande det garanterat mångdubbla antalet skadade som inte kan strida.
Citera
2016-08-05, 20:36
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
när en sida i ett krig ska få nya vapen för att kunna vända kriget så betyder det inte vapen som är likadana som dom redan haft. Det är inget som ska tolkas, det är vad ordet betyder. Du äcklar mig som stödjer mördarna, de som vill tvinga folk att leva under sharialagar. i mina ögon saknar du helt värde som människa, du vill vara en slavägare, så ser jag dig.
Du får tycka som du vill, det förändrar inte fakta. IS ser inte heller avfällingar och icke-muslimer som människor. Där har ni ju något gemensamt.
Citera
2016-08-05, 21:32
Medlem
Cents4s avatar
Verkar som att SAA står sig starkt och inte ger terroristerna några fickor. Samtidigt så bombar mäktiga RuAF och SyAAF getknullarna. Från Syrian Arab Armys facebooksida:

We can safely say it was the longest 5 hours yet of the Syrian War. So far the largest number of terrorists in a single attack around 5,000 terrorists belonging to 22 different terrorist groups coming from Idlib via Khan Touman attacked SAA's positions in the Southwestern Countryside of Aleppo from 5 axes.

While terrorists under siege inside the Eastern side of Aleppo mobilized to attack the back of the defending troops against terrorists coming from Idlib.

Units of the Syrian Arab Army and allies maneuvered around the Artillery Academy. Anti-Armor units destroyed all terrorists suicide trucks before reaching their destination thus preventing terrorists from opening a hole in SAA's defenses.

SyAAF and RuAF conducted non-stop airstrikes against advancing terrorists and their supply convoys. Also, conducted airstrikes near the SAA points at a very low altitude ~200 meters.

The terrorists' attack was larger than the attack that captured Idlib and Jisr al-Shughour;

The Syrian Arab Army units and Allies foiled all the attacks successfully, and by the end terrorists tried to retreat toward Khan Touman under heavy SyAAF and RuAF fire.

More details of the battle will be posted in time; however, for now, we can only say: Heroes of the Artillery Academy, the 147th regiment, the 83rd battalion, the missile brigades, the anti-armor tank hunters, the republican guards, SyAAF intelligence operatives, tiger forces, and the list goes on: you are writing history, and creating victory.

https://www.facebook.com/syrianmilitary/photos/a.349106328504089.83004.349059891842066/1101582919923089/?type=3&theater
Citera
2016-08-05, 21:39
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Du får tycka som du vill, det förändrar inte fakta. IS ser inte heller avfällingar och icke-muslimer som människor. Där har ni ju något gemensamt.
För det gör dina moderata terrorister Al-nusra och kompani....
Citera
2016-08-05, 22:06
Medlem
Mooskys avatar
Pieter Van Ostaeyen
‏@p_vanostaeyen
Most incredible activity on Jihādī & rebel Telegram channels regarding the counter siege in Aleppo
Looks like it's going to be a busy night

Dom håller på ännu så att dom har att göra Assad/Putin/Iran gänget. 4 mil dollar per dygn för pappa Putin kostar detta än så länge. Sanktionerna biter hårt hemma i Ryssland.

Man med hustru från 1070 i Aleppo uttalar sig.
https://youtu.be/9Itj5EgGM4Y
Citera
2016-08-05, 22:27
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/svensk-ypg-soldat-dod-i-is-strider

En svensk har dött i i strider i Manbij. Det kan inte vara alltför många svenskar som strider där nere. Jesper Söder är det inte då han skriver om det på sin Facebook-sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in