Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Jag har varit ganska öppen om att jihadisterna bör beväpnas ad hoc, nämligen mot Assad, om du följt tråden ett tag. Det är vad Assad har lämnat kvar, tyvärr.
Vad enskilda assyrier/syrianer tycker är inte en grund för att ta det representativt för folket. Inte heller är det åsikten som den politiska ledningen delar. Läs vad ADO eller Syriac Union Party har för åsikt om Assad. Men du tycker alltså att Assadregimens hållning gentemot minoriteterna är rimlig och gynnsam för kurder och assyrier/syrianer?
Jag har också tidigare angett att Assadregimen bör avsättas av geostrategiska skäl. Det är också ingen hemlighet. Hans regim är allierad med Iran och Hezbollah, vilket egentligen är Irans förlängda arm. Denna förbundsallians är ett hot mot väst och även mot Israel. När jag argumenterar med dig och andra gör jag det utifrån era egna premisser av hur konflikten ser ut. Alltså, jag försöker visa att även era egna förnimmelser om Assad är en illusion och ohållbar. Annars räcket det för mig att han avsätts av geostrategiska skäl. Att han bombar ihjäl civila och andra skyddande objekt samt satt en helt nation i brand är ju bara ytterligare skäl att han bör avsättas.
Det är anmärkningsvärt hur några vänner av assyrisk/syriansk börd kan vara nog för att bekräfta din uppfattning om regimen och konflikten, men att du helt förkastar åsikter som majoriteten av flyktingarna har om Assad. Det är diskriminerande, selektivt och rentav oseriöst.
"Vad enskilda assyrier/syrianer tycker är inte en grund för att ta det representativt för folket."
"Det är anmärkningsvärt hur några vänner av assyrisk/syriansk börd kan vara nog för att bekräfta din uppfattning om regimen och konflikten"
Försök inte ändra på honom med det där, han har kört med det där genom halva tråden.
Jag har konfronterat honom om att ge källa men förgäves.
Om han ens har några Assyriska vänner, han har aldrig sagt det förut, han läser tydligen på ställen som han inte kan visa oss här av konstiga anledningar vilket får mig och tro att han bara ljuger rent av bara för att förstärka sitt påstående.
Citat:
Assadregimens hållning gentemot minoriteterna är rimlig och gynnsam för kurder och assyrier/syrianer?
Assad regimens hållning har varit rent av horribelt tills nu, kurderna som exempel har inte fått medborgarrättigheter ens. Så bra och sekulär och duktig har Assad varit som skitit i allt i norr. Folket själva där har fått investera och bygga upp norra delen från egen ficka.
Varför tror du att kurderna vill separera sig? Hade Assad varit bra hade kurderna inte velat separera sig och ha självbestämmande och även folket nu inom Rojava är på YPGs sida och hållning.
Hade Assad varit bra hade ingen av dessa (turkmenska, arabiska, assyriska, syrianska) grupper gått med YPG eller stöttat YPG med sina egna miliser och istället gått ihop med ligisterna vid namn NDF eller regeringens egna styrkor, men så är inte fallet och det borde vara bevis nog att han är ogillad av alla i norr, oavsett etnicitet.