2016-08-18, 17:05
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Vem som är den skyldiga är svårt att säga, kurder vill såklart få det till att det ska vara regimen medan regimen skyller på kurderna

Erdogan uttalat sig:

LIVE — Erdoğan: YPG's actions in Syria's north threaten national security in south, if necessary Turkey will intervene there as well

https://mobile.twitter.com/DailySabah/status/766279476212793344

Där har du fel.

Regimen har inte skyllt på kurderna varken denna gång eller förra gången då det var dom igen.
Eller inte dom direkt dom (Assads soldater), det var regim trogen milis som är dom skyldiga som sist då dom även fick pisk och blev inträngda inne i ett fängelse.

Antingen var detta på order av regimen eller så var det som senast att dom agerade som ligister på eget bevåg.

Vi får förklara för sådana som svamp och några fler här så att dom förstår att dessa inte är Assads ordinarie soldater, det är miliser som agerar lite vilt.

Det är en lokal incident som inte berör övriga Syrien, detta är inte regimens styrkor så att säga men saker och ting kan eskalera och det blir då pga ligister som är trogna regimen vilket är fördjävligt.
Citera
2016-08-18, 17:06
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Vem som är den skyldiga är svårt att säga, kurder vill såklart få det till att det ska vara regimen medan regimen skyller på kurderna

Erdogan uttalat sig:

LIVE — Erdoğan: YPG's actions in Syria's north threaten national security in south, if necessary Turkey will intervene there as well

https://mobile.twitter.com/DailySabah/status/766279476212793344

Lite artilleribeskjutning hade varit bra, i koordination med Assads styrkor, Ryssland kan nog medla. Dags att kasta ut amerikanerna från Syrien...
Citera
2016-08-18, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Där har du fel.

Regimen har inte skyllt på kurderna varken denna gång eller förra gången då det var dom igen.
Eller inte dom direkt dom (Assads soldater), det var regim trogen milis som är dom skyldiga som sist då dom även fick pisk och blev inträngda inne i ett fängelse.

Antingen var detta på order av regimen eller så var det som senast att dom agerade som ligister på eget bevåg.

Vi får förklara för sådana som svamp och några fler här så att dom förstår att dessa inte är Assads ordinarie soldater, det är miliser som agerar lite vilt.

Det är en lokal incident som inte berör övriga Syrien, detta är inte regimens styrkor så att säga men saker och ting kan eskalera och det blir då pga ligister som är trogna regimen vilket är fördjävligt.

Fel av mig i den meningen, skulle specificerat att jag menade NDF och inte SAA.
Citera
2016-08-18, 17:24
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Är du allvarlig när du säger att du föredrar Assad för att kvinnor inte ska täckas och för att alkohol ska vara tillåtet? Är det värt allt elände som hans regim har skapat i Syrien och konsekvenserna det har medfört?

Du förstår inte Syrien eller det komplexa läget för minoriteterna, och dina anledningar till att föredra Assad tyder på det. I irak och Syrien har det bedrivits ett s.k. "arabiseringsprojekt" mot minoriteter, både avsiktligt och oavsiktligt. Om du som minoritet vill leva måste du avsäga dig dina politiska och nationella rättigheter och acceptera korruptionen hos regimen.. På lång sikt kommer detta att leda till att assyrier/syrianer och kurder tappar sin identitet och istället bli lydgrupper åt en familj som vill säkerställa sin position. Det är inte vad minoriteterna vill ha, utan de vill kunna göra anspråk på nationella och politiska rättigheter, vilket de har rätt till, för att deras kultur ska kunna leva vidare. Det är därför det finns partier som ADO, som representerar assyrier/syrianer, eller PYD för kurder. Det är partier som vill förändra det rådande läget för deras folkgrupp. Om det inte vore ett problem för minoriteterna i Syrien skulle dessa partier inte existera. Istället blir de utsatta för godtyckliga arresteringar och trakasserier från regimen när deras krav blir högljudda. Varför annars blev ADO:s ledare gripen under 2013 av regimen? Varför skulle en assyrier eller en kurd avsäga sig sina nationella och politiska rättigheter enbart för överlevnad? Varför ska det ena utesluta det andra? Det är för att Assadregimen inte vill ha separtister och oenighet i landet för att det bäddar för oppositionell verksamhet mot honom som kan riskera hans position och försvaga hans makt.Alltså, minoriteter har inte levt i fred i Syrien. Det har levt i fred på regimens villkor, och dessa villkor har betyder slutet för minoriteternas identitet på lång sikt.

Assadregimen har fokuserat på att få bort sekulära oppositionella för att de utgjorde det största hotet genom att utgöra ett reellt alternativ till honom. Nu när det problemet är löst kan han påstå att det står mellan honom och jihadister. Det är en medveten strategi från hans sida. Så, när du påstår att de endast är jihadister som är alternativet måste du förstå att det är för att han såg till att det skulle bli på det sättet.

En till sak angående dina bristfälliga kunskaper om Islam. Alkohol är förbjudet för muslimer, men det är inte det för de som har dhimmistatus. Det är också rätt löjligt att du försöker försvara en regim som utövat sådan brutal våld mot det syriska folket, något som FN betecknat som utrotning, för att alkohol riskeras att förbjudas och för att kvinnor kommer tvingas ha på sig slöja.

PS: jag rekommenderar dig att läsa Aron Lunds böcker om Syrien. Om du har lust, både Drömmen om Damaskus och Syrien brinner

Du svarar ju fortfarande inte på grundställningen. Du drar upp skit Assad gör när jag skriver att jag är fullt håller med dom att han fackat sin befolkning. Det du inte vill rakt ut skriva är ju att du står och försvarar jihadisterna i dramat.

Jag har som sagt en del syrianer som vänner och de anser just att Assad är bättre än alternativen, Syrianer/assyrier är långt mer emot kurderna än de är emot Assad, de sammandrabbningar som skett mellan assad-trogna och kurder har många gånger varit mellan assyriska delar av SAA och kurderna.

Helt ärligt, du vill bara se det som är bäst för Israel, och det är att Iran går förlorande i konflikten med Assad och Hezbollah. Du skriver inte hur du tänker få slut på kriget, som jag skrev behöver du stå emot SAA, hezbollah, shiamiliser, iranska soldater mfl, ser du ett nära slut i siktet då?
Nej det gör man inte, men för Israels del funkar det väldigt bra med krig i grannlandet då ju mer de har ihjäl varandra ju svagare blir de mot Israel. Jag antar att det är vad dina intressen kommer ifrån.
Citera
2016-08-18, 17:30
Medlem
SvaMp_s avatar
Jag skrev tidigare, i Pm att det är intressant hur etnicitet så starkt färgar ståndpunkt. De som gått vinnande ur denna sörja är separatist kurder (som lättare kan separera från länderna) samt Israel som i takt med att fienderna har ihjäl varandra blir säkrare.
Citera
2016-08-18, 17:34
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Boven i dramat är återigen samma styrka som senaste gången och som även "förlorade" mot dom kurdiska styrkorna förra gången.

Sammandrabbningen i södra Hasakah som varat i 3 dagar startade så här:

Dessa ligister som är lojala till regimen gör många misstag, snart kommer det att bryta ut ett till krig pga dessa miliser under Assad.

Hade folket i Hasakah velat ha dom (NDF milisen) hade inte dom kurdiska styrkorna haft kontrollen.
Assyriska delarna ligger i händerna på kurderna utan protest, dom strider tillsammans med kurderna mot NDF milisen i Hasakah. Några bomber föll även mot en Assyrisk kyrka som var ett mål från NDFs sida.
Det här är ju typiskt vad du bra på, att svälja all kurdiskt propaganda du blir matad med. Varken du eller någon här vet vad som ligger bakom stridigheterna. Eller har du någon källa på det fetmarkerade? NDF mål är INTE att bomba assyriska kyrkor, det är bara dynga du väljer att sprida.

En fortsatt eskalering gynnar varken PYD eller regeringen i Damaskus, däremot gynnar detta ISIS och/eller turkarna som söker Casus belli för att ingripa i norra Syrien med ryskt och syriskt godkännande.
Citera
2016-08-18, 17:42
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Du svarar ju fortfarande inte på grundställningen. Du drar upp skit Assad gör när jag skriver att jag är fullt håller med dom att han fackat sin befolkning. Det du inte vill rakt ut skriva är ju att du står och försvarar jihadisterna i dramat.

Jag har som sagt en del syrianer som vänner och de anser just att Assad är bättre än alternativen, Syrianer/assyrier är långt mer emot kurderna än de är emot Assad, de sammandrabbningar som skett mellan assad-trogna och kurder har många gånger varit mellan assyriska delar av SAA och kurderna.

Helt ärligt, du vill bara se det som är bäst för Israel, och det är att Iran går förlorande i konflikten med Assad och Hezbollah. Du skriver inte hur du tänker få slut på kriget, som jag skrev behöver du stå emot SAA, hezbollah, shiamiliser, iranska soldater mfl, ser du ett nära slut i siktet då?
Nej det gör man inte, men för Israels del funkar det väldigt bra med krig i grannlandet då ju mer de har ihjäl varandra ju svagare blir de mot Israel. Jag antar att det är vad dina intressen kommer ifrån.
Jag har varit ganska öppen om att jihadisterna bör beväpnas ad hoc, nämligen mot Assad, om du följt tråden ett tag. Det är vad Assad har lämnat kvar, tyvärr.

Vad enskilda assyrier/syrianer tycker är inte en grund för att ta det representativt för folket. Inte heller är det åsikten som den politiska ledningen delar. Läs vad ADO eller Syriac Union Party har för åsikt om Assad. Men du tycker alltså att Assadregimens hållning gentemot minoriteterna är rimlig och gynnsam för kurder och assyrier/syrianer?

Jag har också tidigare angett att Assadregimen bör avsättas av geostrategiska skäl. Det är också ingen hemlighet. Hans regim är allierad med Iran och Hezbollah, vilket egentligen är Irans förlängda arm. Denna förbundsallians är ett hot mot väst och även mot Israel. När jag argumenterar med dig och andra gör jag det utifrån era egna premisser av hur konflikten ser ut. Alltså, jag försöker visa att även era egna förnimmelser om Assad är en illusion och ohållbar. Annars räcket det för mig att han avsätts av geostrategiska skäl. Att han bombar ihjäl civila och andra skyddande objekt samt satt en helt nation i brand är ju bara ytterligare skäl att han bör avsättas.

Det är anmärkningsvärt hur några vänner av assyrisk/syriansk börd kan vara nog för att bekräfta din uppfattning om regimen och konflikten, men att du helt förkastar åsikter som majoriteten av flyktingarna har om Assad. Det är diskriminerande, selektivt och rentav oseriöst.
Citera
2016-08-18, 17:48
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Det här är ju typiskt vad du bra på, att svälja all kurdiskt propaganda du blir matad med. Varken du eller någon här vet vad som ligger bakom stridigheterna. Eller har du någon källa på det fetmarkerade? NDF mål är INTE att bomba assyriska kyrkor, det är bara dynga du väljer att sprida.

En fortsatt eskalering gynnar varken PYD eller regeringen i Damaskus, däremot gynnar detta ISIS och/eller turkarna som söker Casus belli för att ingripa i norra Syrien med ryskt och syriskt godkännande.

Du verkar inte ha läst dom tre senaste sidorna märks det.

Varsågod.
(FB) Konflikten i Syrien

Roligt att du skriver "Varken du eller någon här vet vad som ligger bakom stridigheterna" när vi gör det.

Typiskt skrivet när det inte är kurder som gjort något utan Assads milis i staden Hasakah för andra gången i rad nu.

Men hade kurderna gjort något, ja då hade det varit andra bullar.
Men tur är det att dom inte startade något denna gång heller vilket visar återigen vilka dom är och inte är.
Senast redigerad av tigersaid86 2016-08-18 kl. 18:10.
Citera
2016-08-18, 18:02
Medlem
Verkar som striderna är igång igen

YPG & Asayish command reject ceasefire in Hasakah

https://mobile.twitter.com/sayed_ridha/status/766303178539216896

SAA rapporterats ha bombat igen samt artilleri

SyAAF reportedly bombing Hasakah again

https://mobile.twitter.com/sayed_ridha/status/766301342532902914

https://mobile.twitter.com/sayed_ridha/status/766302120433754112
Citera
2016-08-18, 18:09
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag har varit ganska öppen om att jihadisterna bör beväpnas ad hoc, nämligen mot Assad, om du följt tråden ett tag. Det är vad Assad har lämnat kvar, tyvärr.

Vad enskilda assyrier/syrianer tycker är inte en grund för att ta det representativt för folket. Inte heller är det åsikten som den politiska ledningen delar. Läs vad ADO eller Syriac Union Party har för åsikt om Assad. Men du tycker alltså att Assadregimens hållning gentemot minoriteterna är rimlig och gynnsam för kurder och assyrier/syrianer?

Jag har också tidigare angett att Assadregimen bör avsättas av geostrategiska skäl. Det är också ingen hemlighet. Hans regim är allierad med Iran och Hezbollah, vilket egentligen är Irans förlängda arm. Denna förbundsallians är ett hot mot väst och även mot Israel. När jag argumenterar med dig och andra gör jag det utifrån era egna premisser av hur konflikten ser ut. Alltså, jag försöker visa att även era egna förnimmelser om Assad är en illusion och ohållbar. Annars räcket det för mig att han avsätts av geostrategiska skäl. Att han bombar ihjäl civila och andra skyddande objekt samt satt en helt nation i brand är ju bara ytterligare skäl att han bör avsättas.

Det är anmärkningsvärt hur några vänner av assyrisk/syriansk börd kan vara nog för att bekräfta din uppfattning om regimen och konflikten, men att du helt förkastar åsikter som majoriteten av flyktingarna har om Assad. Det är diskriminerande, selektivt och rentav oseriöst.

"Vad enskilda assyrier/syrianer tycker är inte en grund för att ta det representativt för folket."

"Det är anmärkningsvärt hur några vänner av assyrisk/syriansk börd kan vara nog för att bekräfta din uppfattning om regimen och konflikten"

Försök inte ändra på honom med det där, han har kört med det där genom halva tråden.
Jag har konfronterat honom om att ge källa men förgäves.

Om han ens har några Assyriska vänner, han har aldrig sagt det förut, han läser tydligen på ställen som han inte kan visa oss här av konstiga anledningar vilket får mig och tro att han bara ljuger rent av bara för att förstärka sitt påstående.

Citat:
Assadregimens hållning gentemot minoriteterna är rimlig och gynnsam för kurder och assyrier/syrianer?
Assad regimens hållning har varit rent av horribelt tills nu, kurderna som exempel har inte fått medborgarrättigheter ens. Så bra och sekulär och duktig har Assad varit som skitit i allt i norr. Folket själva där har fått investera och bygga upp norra delen från egen ficka.

Varför tror du att kurderna vill separera sig? Hade Assad varit bra hade kurderna inte velat separera sig och ha självbestämmande och även folket nu inom Rojava är på YPGs sida och hållning.

Hade Assad varit bra hade ingen av dessa (turkmenska, arabiska, assyriska, syrianska) grupper gått med YPG eller stöttat YPG med sina egna miliser och istället gått ihop med ligisterna vid namn NDF eller regeringens egna styrkor, men så är inte fallet och det borde vara bevis nog att han är ogillad av alla i norr, oavsett etnicitet.
Citera
2016-08-18, 18:40
Medlem
Meanwhile, the alliance Turkish-backed militant groups, which do not pariticpate in operations against the Syrian government in Aleppo city, have captured the town of Al-Rai from ISIS after two day of clashes inside and in its outskirts. After the “normalization” of relations with Russia, the Erdogan regime has cut off a significant part of its ties with ISIS and now is using loyal militant groups in order to oppose ISIS and Kurdish forces in nortern Syria. The idea is to regain as much as it’s possible ground from ISIS along the Turkish-Syrian border. This should prevent the predominantly Kurdish Syrian Democratic Forces (another brand for the YPG) from expansion in the same area.

https://southfront.org/fierce-clashes-in-syiras-aleppo-province-video/
Citera
2016-08-18, 19:31
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Pro-Assad miliser misshandlar/torterar kurder i Hasakah. Detta är vad Assadregimen representerar.

https://twitter.com/lXSlD/status/766241771839946752
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in