Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Du påstådd att alternativet till Assad är jihadisterna och att Assad borde föredras för att han är sekulär, var det inte så? Jag försökte visa att han inte är sekulär, och om du vill fortsätta vidhålla det måste du försöka bemöta mina argument eller påståenden.
Kalla honom relativt sekulär om det är närmare. han tvingar inte på kvinnorna mundering, alkohol är tillåtet, minoriteter levde i fred bredvid varandra under hans tid. Det är långt mer än vad jihadisterna ger
Citat:
Det är en legitim ståndpunkt att ha, men jag försöker visa att hans våld, hans vilja att sätta Syrien i brand enbart för att få fortsätta regera inte gör honom bättre än jihadisterna. Inte heller anser jag att han i relation till jihadisterna är bättre. På vilket sätt är han bättre? För att han skyddar minoriteter (inte ens det gör han om de inte hade varit lojala till honom, d.v.s. avsäga sig sin politiska rättigheter) och förtrycka majoriteten? Jag anser att båda är förkastliga, men han utgör ett större hot mot västs intressen än vad jihadisterna kommer att göra. I Afghanistan ersattes Talibanerna med en lämplig president, trots ingen militärmakt. Detsamma går att göra i Syrien.
Ska du göra dig av med Assad har du alltså Assad, Al-Nusra och Is att göra dig av med, vilka ska göra det? De små grupperingarna av Fsa och kurderna? Det kommer facka sönder landet mer än det redan gjort. Lägg på tusentals Shia-miliser från Irak, iranska soldater, rysk hjälp, då har vi en värre framtid än det som redan varit.
Om istället Assad skapar vapenvila med Fsa, låter Al-nusra vara för ett ögonblick (ja man får ta itu med dem senare), allierar sig med kurderna/sdf, då är det endast IS kvar som samtliga krafter kan ge sig på, och ja då kan man se ett slut på helvetet.
Konflikten har gått för långt som det är, man måste söka den närmaste vägen till slutet, IS kan dock aldrig accepteras, så är det.
Efter en sådan överenskommelse hade jag personligen velat se Assad tas bort från makten, det han gjort mot folket kan inte långsiktigt hålla. Man kanske får ge honom asyl i Iran eller Ryssland så han frivilligt avgår utan att man behöver starta krig för det. Trist men hellre att en skurk går relativt fri (när han stridigt mot värre skurkar) än att hundratusentals fler dör och landet fortsätter lemlästas.