2016-08-18, 14:18
Medlem
Känns som en dålig tid för SAA och ypg att börja drabba samman, bästa vore om de kunde komma till vapenstillestånd och fokusera på viktigare saker

Men detta kan eskalera snabbt :/
Citera
2016-08-18, 14:36
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Så om man lemlästar barn och kvinnor, släpper tunnbomber över civila områden med metallskrot och kemvapen i, släpper brandbomber och avfyrar ballistiska missiler mot tätbefolkade områden som definitivt kommer att medföra civila dödsfall så ursäktas det för att man är sekulär? Får man strafffrihetsrabbat när man påstår sig vara sekulär, eller hur funkar det?

Om han är sekulär, varför är hans allierade en extrem teokratisk stat som hänger homosexuella och kvinnor som begår otrohet, eller tillåter barngifte? Varför kritiserar han inte denna teokratiska stat, Iran, om han nu är sekulär med sekulära värderingar? Du kanske vill påstå att han är i nuläget beroende av Iran på grund av kriget, men vart var hans kritik de tio senaste åren då Syrien inte var i krigstillstånd? Vill du fortfarande påstå att han är sekulär? Varför griper han sekulära demokrater och aktivister helt godtyckligt? Det finns åtskilliga exempel på assyrier/syrianer som knappast kan klassas som religiösa terrorister som ändå slängs in fängelset, varför blev de gripna utan rättegång?

En sekulär ledare gör ingen skillnad på individers religiösa bakgrund, och om det stämde med Assad skulle hans regim representera syriska befolkningen rättvist. Däremot är alawiterna överrepresenterade i de viktiga befattningarna som i underrättelsetjänsten och nationella gardet. De består främst av släktingar, kusiner eller nära vänner till Assadfamiljen. Detta är inte sekularism, utan sekterism.

Det du, kanske medvetet, inte läser är just att jag pratar i relativa termer, jag säger inte att Assad är bra, jag säger att han jämfört med alternativen, som i dagsläget består av IS och Al-Nusra är bättre. Det är vad du får argumentera emot om du vill ha en diskussion.

Det finns ingen ren part i detta krig, det handlar snarare om att se vad situationen är och göra det bästa därifrån. IS måste bort, det är inget att diskutera, sen är frågan mellan FSA eller SAA, tyvärr så är det inte endast sekulära rebeller bland FSA utan de flesta är jihadister / Al-Nusra, så det är att se utifrån dessa alternativ.

Det intressanta är att du som Israel anhängare lyfter fram jihadorganisationer som bättre alternativ, kanske går det bättre i Israel's intresse då dessa jihadister är ett mindre hot mot Israel, eller vad är annars ditt motiv till att försvara dessa?
Citera
2016-08-18, 14:43
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Tredje dagen av sammandrabbningar mellan regimtrogna styrkor och kurdiska lokal polisen.

Regimtrogna styrkorna har beskutit in på kurdisk kontrollerat områden och skapat explosioner samt med civila offer till följd.

Södra delen av staden.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1829614410606195&substory_ind ex=0&id=1602706556630316

Rapporteringen från Allt om Kurdistan är såklart vinklad, rent spontant tycker jag det är lite konstigt att regimtrogna miliser helt plötsligt skulle få för sig att ge sig på kurdiska styrkor, när de är helt omringade av dessa. Man får nog läsa från andra sidan också för att få sig en bild av verkligheten.

Har följt en del Assyrier på sociala medier nu ett tag och de är då faen inga fans av kurderna. MÅnga av drabbningar som varit mellan assad trogna styrkor och kurder har varit mellan assyriska delar som är regimtrogna (antar i brist på annat).

Tråkig utveckling iaf, vi får hoppas att det inte eskalerar.

Edit: Läser lite mer här: https://twitter.com/hashtag/hasakah?lang=sv

Facking hell vad galet, förstår inte vad de tänker på om de vill dra igång aggression mot kurderna. Självklart kommer kurderna vilja separera sig och har även tidigare utövat etnisk rensning, det är dock inte läge nånstans att trappa upp våld emot dem. Saa har inte råd med fler fiender, skulle vara intressant att se vad bakgrunden är till sammandrabbningarna mer objektivt.
Senast redigerad av SvaMp_ 2016-08-18 kl. 14:47.
Citera
2016-08-18, 14:49
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Det intressanta är att du som Israel anhängare lyfter fram jihadorganisationer som bättre alternativ, kanske går det bättre i Israel's intresse då dessa jihadister är ett mindre hot mot Israel, eller vad är annars ditt motiv till att försvara dessa?

Då borde väl DAESH vara bästa alternativet. De attackerar Europa och ökar islamafobin. De attackerar en massa muslimska länder och destabiliserar dessa. I princip attackerar de allt och alla förutom Israel...
Citera
2016-08-18, 14:50
Medlem
SvaMp_s avatar
Intressant är också splittringar mellan PYD och vad som verkar Krg anhängare:
https://www.facebook.com/RudawEnglish/videos/1057970404310862/

Kurder arresterar kurder.

Alltså denna konflikt är ju tamejfan som slagsmål i hem för utvecklingsstörda, fattar de inte att de behöver alliera sig istället för att skapa fler fiender? Assad bombar kurder, kurder jagar kurder, wtf...
Citera
2016-08-18, 15:09
Medlem
Citat:
Hm nu slog det mig, är detta en deal mellan Turkiet och Assad? Är det därför han nu börjar eskalera mot kurderna?

Spekuleras om just detta iaf men inget som någon vet

Verkar även som att oidentifierade flyg har bombat SAA/NDF i hasakah

Unknown warplanes has targeted #Syrian regimes bases in alhasakah #TwitterKurds

https://mobile.twitter.com/kovandire/status/766247164536299520

Antingen är det SAA som bombat fel eller så usaf som varit inne?
Citera
2016-08-18, 15:11
Medlem
Hoppas detta stämmer så det lugnar aig

Commanders from both sides reach ceasefire agreement which was immediately put into effect, somewhat calm now in Hasakah

https://mobile.twitter.com/sayed_ridha/status/766258541392912386
Citera
2016-08-18, 15:58
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Det du, kanske medvetet, inte läser är just att jag pratar i relativa termer, jag säger inte att Assad är bra, jag säger att han jämfört med alternativen, som i dagsläget består av IS och Al-Nusra är bättre. Det är vad du får argumentera emot om du vill ha en diskussion.

Det finns ingen ren part i detta krig, det handlar snarare om att se vad situationen är och göra det bästa därifrån. IS måste bort, det är inget att diskutera, sen är frågan mellan FSA eller SAA, tyvärr så är det inte endast sekulära rebeller bland FSA utan de flesta är jihadister / Al-Nusra, så det är att se utifrån dessa alternativ.

Du påstådd att alternativet till Assad är jihadisterna och att Assad borde föredras för att han är sekulär, var det inte så? Jag försökte visa att han inte är sekulär, och om du vill fortsätta vidhålla det måste du försöka bemöta mina argument eller påståenden.

Jag förstår dig när du påstår att Assad inte är bra, och han endast i relation till jihadisterna är bra. Men varje gång jag läser någon som kritiserar Jaish al Fath eller IS för sina krigsförbrytelser och anger det som skäl för att föredra Assad blir det oseriöst för Assad är

Det är en legitim ståndpunkt att ha, men jag försöker visa att hans våld, hans vilja att sätta Syrien i brand enbart för att få fortsätta regera inte gör honom bättre än jihadisterna. Inte heller anser jag att han i relation till jihadisterna är bättre. På vilket sätt är han bättre? För att han skyddar minoriteter (inte ens det gör han om de inte hade varit lojala till honom, d.v.s. avsäga sig sin politiska rättigheter) och förtrycka majoriteten? Jag anser att båda är förkastliga, men han utgör ett större hot mot västs intressen än vad jihadisterna kommer att göra. I Afghanistan ersattes Talibanerna med en lämplig president, trots ingen militärmakt. Detsamma går att göra i Syrien.
Citera
2016-08-18, 16:09
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du påstådd att alternativet till Assad är jihadisterna och att Assad borde föredras för att han är sekulär, var det inte så? Jag försökte visa att han inte är sekulär, och om du vill fortsätta vidhålla det måste du försöka bemöta mina argument eller påståenden.

Kalla honom relativt sekulär om det är närmare. han tvingar inte på kvinnorna mundering, alkohol är tillåtet, minoriteter levde i fred bredvid varandra under hans tid. Det är långt mer än vad jihadisterna ger

Citat:
Det är en legitim ståndpunkt att ha, men jag försöker visa att hans våld, hans vilja att sätta Syrien i brand enbart för att få fortsätta regera inte gör honom bättre än jihadisterna. Inte heller anser jag att han i relation till jihadisterna är bättre. På vilket sätt är han bättre? För att han skyddar minoriteter (inte ens det gör han om de inte hade varit lojala till honom, d.v.s. avsäga sig sin politiska rättigheter) och förtrycka majoriteten? Jag anser att båda är förkastliga, men han utgör ett större hot mot västs intressen än vad jihadisterna kommer att göra. I Afghanistan ersattes Talibanerna med en lämplig president, trots ingen militärmakt. Detsamma går att göra i Syrien.

Ska du göra dig av med Assad har du alltså Assad, Al-Nusra och Is att göra dig av med, vilka ska göra det? De små grupperingarna av Fsa och kurderna? Det kommer facka sönder landet mer än det redan gjort. Lägg på tusentals Shia-miliser från Irak, iranska soldater, rysk hjälp, då har vi en värre framtid än det som redan varit.
Om istället Assad skapar vapenvila med Fsa, låter Al-nusra vara för ett ögonblick (ja man får ta itu med dem senare), allierar sig med kurderna/sdf, då är det endast IS kvar som samtliga krafter kan ge sig på, och ja då kan man se ett slut på helvetet.
Konflikten har gått för långt som det är, man måste söka den närmaste vägen till slutet, IS kan dock aldrig accepteras, så är det.

Efter en sådan överenskommelse hade jag personligen velat se Assad tas bort från makten, det han gjort mot folket kan inte långsiktigt hålla. Man kanske får ge honom asyl i Iran eller Ryssland så han frivilligt avgår utan att man behöver starta krig för det. Trist men hellre att en skurk går relativt fri (när han stridigt mot värre skurkar) än att hundratusentals fler dör och landet fortsätter lemlästas.
Senast redigerad av SvaMp_ 2016-08-18 kl. 16:13.
Citera
2016-08-18, 16:36
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Kalla honom relativt sekulär om det är närmare. han tvingar inte på kvinnorna mundering, alkohol är tillåtet, minoriteter levde i fred bredvid varandra under hans tid. Det är långt mer än vad jihadisterna ger
Är du allvarlig när du säger att du föredrar Assad för att kvinnor inte ska täckas och för att alkohol ska vara tillåtet? Är det värt allt elände som hans regim har skapat i Syrien och konsekvenserna det har medfört?

Du förstår inte Syrien eller det komplexa läget för minoriteterna, och dina anledningar till att föredra Assad tyder på det. I irak och Syrien har det bedrivits ett s.k. "arabiseringsprojekt" mot minoriteter, både avsiktligt och oavsiktligt. Om du som minoritet vill leva måste du avsäga dig dina politiska och nationella rättigheter och acceptera korruptionen hos regimen.. På lång sikt kommer detta att leda till att assyrier/syrianer och kurder tappar sin identitet och istället bli lydgrupper åt en familj som vill säkerställa sin position. Det är inte vad minoriteterna vill ha, utan de vill kunna göra anspråk på nationella och politiska rättigheter, vilket de har rätt till, för att deras kultur ska kunna leva vidare. Det är därför det finns partier som ADO, som representerar assyrier/syrianer, eller PYD för kurder. Det är partier som vill förändra det rådande läget för deras folkgrupp. Om det inte vore ett problem för minoriteterna i Syrien skulle dessa partier inte existera. Istället blir de utsatta för godtyckliga arresteringar och trakasserier från regimen när deras krav blir högljudda. Varför annars blev ADO:s ledare gripen under 2013 av regimen? Varför skulle en assyrier eller en kurd avsäga sig sina nationella och politiska rättigheter enbart för överlevnad? Varför ska det ena utesluta det andra? Det är för att Assadregimen inte vill ha separtister och oenighet i landet för att det bäddar för oppositionell verksamhet mot honom som kan riskera hans position och försvaga hans makt.Alltså, minoriteter har inte levt i fred i Syrien. Det har levt i fred på regimens villkor, och dessa villkor har betyder slutet för minoriteternas identitet på lång sikt.

Assadregimen har fokuserat på att få bort sekulära oppositionella för att de utgjorde det största hotet genom att utgöra ett reellt alternativ till honom. Nu när det problemet är löst kan han påstå att det står mellan honom och jihadister. Det är en medveten strategi från hans sida. Så, när du påstår att de endast är jihadister som är alternativet måste du förstå att det är för att han såg till att det skulle bli på det sättet.

En till sak angående dina bristfälliga kunskaper om Islam. Alkohol är förbjudet för muslimer, men det är inte det för de som har dhimmistatus. Det är också rätt löjligt att du försöker försvara en regim som utövat sådan brutal våld mot det syriska folket, något som FN betecknat som utrotning, för att alkohol riskeras att förbjudas och för att kvinnor kommer tvingas ha på sig slöja.

PS: jag rekommenderar dig att läsa Aron Lunds böcker om Syrien. Om du har lust, både Drömmen om Damaskus och Syrien brinner
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-08-18 kl. 16:40.
Citera
2016-08-18, 16:49
Medlem
tigersaid86s avatar
Boven i dramat är återigen samma styrka som senaste gången och som även "förlorade" mot dom kurdiska styrkorna förra gången.

Sammandrabbningen i södra Hasakah som varat i 3 dagar startade så här:

Citat:
In Swedish and English
----------------------

Assad trogna milis styrkor i Hasakah startade även denna sammandrabbning mellan dom och lokala kurdiska polisen Asayish som nu har pågått i 3 dagar sedan Tisdag.

Sammandrabbningar bröt ut i tisdag mellan kurder och de syriska regimens trogna milis styrkor i nordöstra staden Hasakah.
Det är oklart hur många dödades i sammandrabbningarna.

Sammandrabbningar bröt ut mellan den kurdiska säkerhetspolisen Asayish och pro-regimen National Defence Forces (NDF) i centrum av Hasakah nära Hasakah marknaden efter regimens styrkor attackerade kurdiska positioner på tisdag eftermiddag.
http://aranews.net/…/fighting-resumes-syrias-hasakah-amid-…/

Och även detta hände samma dag:
Enligt den Kurdistan24, bröt våld ut efter den pro-regimens milis arrested flera kurder tidigare på dagen.
http://sputniknews.com/…/10…/syrian-militia-kurds-clash.html
#######
English
#

Dessa ligister som är lojala till regimen gör många misstag, snart kommer det att bryta ut ett till krig pga dessa miliser under Assad.

Hade folket i Hasakah velat ha dom (NDF milisen) hade inte dom kurdiska styrkorna haft kontrollen.
Assyriska delarna ligger i händerna på kurderna utan protest, dom strider tillsammans med kurderna mot NDF milisen i Hasakah. Några bomber föll även mot en Assyrisk kyrka som var ett mål från NDFs sida.
Citera
2016-08-18, 16:55
Medlem
Vem som är den skyldiga är svårt att säga, kurder vill såklart få det till att det ska vara regimen medan regimen skyller på kurderna

Erdogan uttalat sig:

LIVE — Erdoğan: YPG's actions in Syria's north threaten national security in south, if necessary Turkey will intervene there as well

https://mobile.twitter.com/DailySabah/status/766279476212793344
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in