Citat:
Jag håller mig skeptiskt till siandet om att regimen kommer falla. Det hade varit drömmen, men man måste förstå att rebellerna är inte självständiga aktörer. Om regimen faller kommer det bero på att de stödjande aktörerna, alltså Saudiarabien, Turkiet, Qatar och USA, bestämt sig för att avsätta regimen, vilket jag tror är oerhört osannolikt.
Jag sa inte att regimen kommer att falla utan att Aleppo kommer falla väldigt snart.
Vad det hade inneburit är att Syrien som stat inte längre kommer existera, eftersom utan Aleppo inget Syrien. Då snackar vi om ett annat land. Aleppo är ju landets största stad och i provinsen bor ju 20 % av landets befolkning.
Assad kommer då existera som regim men inte som regering över Syrien. För Aleppo är ju Syrien.
Vad man kan säga då är att Syrien kommer sluta existera som land och delas upp i 4 delar. Detta kan givetvis förändras i framtiden men just då kommer det vara så.
Du kommer ha ett PKK självständigt område med Hasaka som huvudstad, IS område med Raqqa som huvudstad, rebell område med Aleppo som huvudstad och Assad område med Damaskus som huvudstad.
Så länge Aleppo är delat så kan man åtminstone hypotetiskt säga att Syrien fortfarande existerar som land. Men faller Aleppo blir det dessa fyra delar. Givetvis med det i åtanke att rebellerna kommer ha fördelen då Aleppo är landets största stad med 2,1 miljoner invånare (före kriget), vilket alltså är 10 gånger fler invånare än Hasaka till exempel.