2014-04-23, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
EU och usa fördömer planerna på presidentval i juni. Att valet är en icke-handling i deras ögon kunde man förstå men varför är de så förbannade?

väst vill inte se fungerande demokrati i mellanöstern, ett av deras påhittade skäl till att bomba mellanöstern är just att sprida demokrati.

EU har t.ex. ogiltigförklarat irans demokratiska val trots att 73 % av befolkningen deltog, detta kan jämföras med EU-valet där bara 43 % deltog.
Citera
2014-04-23, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Va, en huvudsakligen muslimsk stat som är diktatur? Vilken chock!

Vad är nästa steg? Fördöma Saudiarabien, Qatar, Kuwait och UAE?

Nej, tänkte väl det...
Smartskalle, alla de länderna du rabbla upp är officiellt monarkier, medan Syrien är en "republik".
Citera
2014-04-23, 19:54
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nej, jag har varken missat det eller undvikit att svara, det är mycket annat som tagit tid.

Men det är en ytterst bra fråga som jag inte kan säga varken ja eller nej på, då jag tycker olika beroende på vilken kontext det hela diskuteras i. Rent humanitärt är ju stödet till rebellerna totalt vanvett, då dessa dels har visat sig i mångt och mycket vara rena svin, dels då det förlänger kriget.

Å andra sidan vore det ett kraftigt geopolitiskt nederlag att i detta läge lägga sig platt för Iran och Rysslands intressen i nuläget, och det är inget jag kan förespråka med gott samvete. För mig finns inget riktigt bra svar på vad som vore mest lämpligt att göra.

Ok, då tycker du ungefär som jag själv gör!

Men jag lutar nog till att önska att Assad vinner för alternativet blir ett horribelt styre för folket, dvs betydligt värre än Assad då FSA inte är i stånd till att vinna och ännu mindre styra landet.

Hade USA gått in i början och avsatt Assad samt styrt upp situationen så att det hade blivit bättre för folket än med Assad så hade jag gärna sett det. Men nu är det försent.
Citera
2014-04-23, 20:16
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Smartskalle, alla de länderna du rabbla upp är officiellt monarkier, medan Syrien är en "republik".

Vad är skillnaden mellan en envåldshärskare i en republik respektive i en monarki? Är det lindrigare att diktatorn styr i en monarki än i en republik? Konstigt resonemang.
Citera
2014-04-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Vad är skillnaden mellan en envåldshärskare i en republik respektive i en monarki? Är det lindrigare att diktatorn styr i en monarki än i en republik? Konstigt resonemang.
I en monarki är det meningen att sonen ska ta över, alltså man är öppen med att ingen annan får makten.
Medan i en republik, som tex Syrien är meningen att det ska hållas demokratiska val, och presidentens son ska inte få ta över, efter fadern.
Citera
2014-04-23, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
I en monarki är det meningen att sonen ska ta över, alltså man är öppen med att ingen annan får makten.
Medan i en republik, som tex Syrien är meningen att det ska hållas demokratiska val, och presidentens son ska inte få ta över, efter fadern.

Diktatur som diktatur. Du vet väl att även Sverige har monarki?
Citera
2014-04-24, 00:39
Medlem
bernad_laws avatar
Vi lämnar diskussionerna om tronföljden i Sverige därhän, okej? //Mod
Citera
2014-04-24, 01:04
Bannlyst
Så vad tror ni om Syriens presidentval, finns någon person som överhuvudtaget kan utmana Bashar?
Jag tror på någon okänd person som kommer att väljas för att "konkurrera" Bashar assad.
Citera
2014-04-24, 01:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av seyyed79
Så vad tror ni om Syriens presidentval, finns någon person som överhuvudtaget kan utmana Bashar?
Jag tror på någon okänd person som kommer att väljas för att "konkurrera" Bashar assad.

Han kommer att försvinna för de som vill få bort honom är för starka. Den som tar över är en puppy som Hamid Karzai. Då vet du vem som ligger bakom detta och de förlorar aldrig.
Citera
2014-04-24, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seyyed79
Antigen "vinner" han med över 95% av rösterna, eller så ställer han inte upp, utan någon annan nära honom ställer upp och "vinner". Dock vet vi alla vem som ändå kommer styra landet, oavsett om Assad ställer upp eller ej.
Senast redigerad av Qandil 2014-04-24 kl. 01:49.
Citera
2014-04-24, 05:29
Bannlyst
Assad attackerar civila med kemiska vapen. Hej då Assad!

"Claims of another chemical attack on civilians emerged from Syria on Monday. Activists reported the attack in the town of Telmanes, in the province of Idlib. Doctors at the Al Seddiq Hospital said they received 200 individual cases of people affected by the strikes, many of whom were children. The reports claim that barrel bombs containing chlorine were dropped from helicopters. This is the latest in a series of chemical attacks that have reportedly taken place across the country since April 11 and are being blamed on the Syrian regime."

Vice News: http://www.youtube.com/watch?v=i-yTLD815NU

U.S.: signs point to Syria using chlorine gas in attacks
http://edition.cnn.com/2014/04/21/world/meast/syria-chemical-u-s-/

"The Obama administration and its allies believe the Syrian government may have used chlorine gas in a deadly attack this month on its own people, several U.S. officials and other diplomats told CNN.

The alleged assault that killed at least two and affected dozens of others occurred in the village of Kafr Zeita, a rebel-held area.

The agreement quieted threats of military action by the United States over allegations Syria launched a chemical attack last August outside Damascus that killed more than 1,400 people. Al-Assad and other officials vehemently denied their forces were responsible.

Officials say there now is a debate within the administration about how to respond."

-
Citera
2014-04-24, 07:26
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverfish
Assad attackerar civila med kemiska vapen. Hej då Assad!

Om jag skulle ställa upp i val skulle jag också gasa civila 6 veckor innan folk går och röstar.

Fattar du inte än att rebellerna och de som betalar, tränar, informerar och beväpnar rebellerna gör allt för att få till sån här skit, för att få till en intervention eller bara kunna olagligförklara valet.
"The Obama administration" är den största påhittefabriken som finns, alltid säger de att de har bevis, men de bevisar aldrig nått, de vill att alla ska tro dem vid deras ord. Men det är de ingen som gör längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in