2016-08-05, 18:23
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
varför skulle dom få nya vapen om dom lyckas häva belägringen? vilka är det som ställer dom kraven för att leverera vapen?

behöver folk inte utbildas på vapen förresten? det är ju inte bara att ge folk helikoptrar och tro det hjälper något.
Vem har nämnt något om helikoptrar...? Jag pratar om ammunition och andra sorters av vapen, förmodligen även MANPADs. Jag gissar på att de får fler leveranser av vapen därför att rebellerna är i underläge för tillfället.

Du pratar om utbildning som om kriget precis hade startat...
Citera
2016-08-05, 18:27
Medlem
Kaninbebiss avatar
Citat:
har dom tagit 1070 igen alltså? de tog det häromdagen men förlorade det igen. Delar av en bas kan ju betyda att de har en person vid en gavel. Kan du vara lite mer klar med vad dom säger?

Enligt syrian.liveuamap.com kontrollerar dom 1070 och frontlinjen löper längs väg 5.

Angående artilleribasen så hävdar flera källor att hela basen är under kontroll. Andra hävdar att delar av den kontrolleras. Detta visar inte livemapen. Bilder innefrån basen postas. Bland annat bilder på artilleripjäser.
Senast redigerad av Kaninbebis 2016-08-05 kl. 18:32.
Citera
2016-08-05, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Vem har nämnt något om helikoptrar...? Jag pratar om ammunition och andra sorters av vapen, förmodligen även MANPADs. Jag gissar på att de får fler leveranser av vapen därför att rebellerna är i underläge för tillfället.

Du pratar om utbildning som om kriget precis hade startat...

nya vapen betyder att det är vapen dom inte hade tidigare. helikoptrar var ett exempel.

men om mördarna nu inte lyckas häva belägringen, så får dom alltså ingen mer ammunition? då kommer dom att fly antar jag, men kommer dom fly med sina familjer och sin släkt då, eller kommer dom fly själva och lämna dom civila? Jag tror regeringssidan kommer vara väldigt väldigt brutala mot de som stödde terrorn. De kommer våldtas och mördas i enorm utsträckning och ingen kommer bry sej något speciellt.
Citera
2016-08-05, 18:53
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är 11 jihadistgrupper och 11 rebellgrupper beroende på vem som tolkar grupperna i Aleppo.
Just nu har dom strålat samman i ett gemensamt mål.
På andra sidan är det Hezbollah och andra grupper som lyder direkt under Iran, och Assad samt ryska krigsflyg.
Det är svårt att vinna krig i luften.
Där vinner man absolut inget utan man måste ner på marken.

Putin rustar och oppositionen till Assad förstärker. Medan kriget rasar sitter människorna inne i Aleppo och har bara förnödenheter för några veckor. Ryska/Assad bomber tar fortfarande mest civila och man skiter i vad man bombar. Folket drabbas hårdast precis som vanligt. Civila inne i Aleppo samlar däck för att inte bli bombade av hänsynslösa Assad/Putin.

Uppdaterad karta där oppositionen går framåt.
https://pbs.twimg.com/media/CpBsAnFUkAA7rtD.jpg

Väldigt få krig har vunnits utan "air superority" och just detta kommer att avgöras med flyget.
Citat:
Ursprungligen postat av leafyone
Ja det är ungefär den bilden jag har fått också. Känner mej lite lätt frustrerad över att de ska vara så pass framgångsrika på marken, som de ändå verkar vara. I den senaste kompilationen från YT-kanalen jag länkade till ovan kan man se nära ett 100-tal "moderata" halshuggare tätt samlade bakom en fortifikationsvall. Vädret är klart och allt men varför läggs ingen bombmatta på dem? SAA och ryssen borde ju veta ungefär var de befinner sej.

Av den mycket enkla anledningen att SAA och ryssarna inte är lika benägna att lägga upp flera videos på nätet för varje gång dom får in en träff. Klart dom vet var dom ska bomba. "Nätkriget" är väldigt snedfördelat.
Citera
2016-08-05, 18:55
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leafyone
Ja det är ungefär den bilden jag har fått också. Känner mej lite lätt frustrerad över att de ska vara så pass framgångsrika på marken, som de ändå verkar vara. I den senaste kompilationen från YT-kanalen jag länkade till ovan kan man se nära ett 100-tal "moderata" halshuggare tätt samlade bakom en fortifikationsvall. Vädret är klart och allt men varför läggs ingen bombmatta på dem? SAA och ryssen borde ju veta ungefär var de befinner sej.

Nja, området är stort och dom missar ju sina mål allt för ofta och bombar mest civila. Man kommer från flera håll så dom inte riktig vet var dom ska försvara. Men visst båda sidorna har fått offra en hel del människor.
Om någon tror att man bombar sig igenom ett krig för vinst, så lär det inte ske. Putin/Assad har non-stop bombat sedan slaget om Aleppo har inletts, och ändå går oppositionen framåt. (borde vara omöjligt)
Oppositionen förhandlar just nu om den ryska helikopterbesättningen och några andra uppsatta tillfångatagna från SAA. Det kommer kosta om man vill få ut dom ryska kropparna. Fångar ska släppas osv.

Uppdaterad karta ca 2 timmar sedan.
https://pbs.twimg.com/media/CpGmk24WIAAOzDq.jpg
Senast redigerad av Moosky 2016-08-05 kl. 19:04.
Citera
2016-08-05, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninbebis
Enligt syrian.liveuamap.com kontrollerar dom 1070 och frontlinjen löper längs väg 5.

Angående artilleribasen så hävdar flera källor att hela basen är under kontroll. Andra hävdar att delar av den kontrolleras. Detta visar inte livemapen. Bilder innefrån basen postas. Bland annat bilder på artilleripjäser.
Ingen vet vad som händer just nu, det hävdas att bilderna som flödra runt är av äldre datum
Citera
2016-08-05, 19:05
Medlem
Kaninbebiss avatar
Citat:

Det påstås att SAA har slagit tillbaka attacken. 40 minuter sedan.
Citera
2016-08-05, 19:07
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Sist jag såg är att artilleri basen norra del fortfarande var under SAA. Däremot skickar dom bilder inifrån basen och strider väl där ännu.

SAA skickar också bilder att man rensat, men än så är inte bilden fullständigt klar.
Senast redigerad av Moosky 2016-08-05 kl. 19:15.
Citera
2016-08-05, 19:25
Medlem
SAA rensade artilleribasen och anföll område 1070 nyligen.
Senast redigerad av Chambre 2016-08-05 kl. 19:39.
Citera
2016-08-05, 19:29
Medlem
Kan tipsa om serien Cyberwar av Vice som i avsnitt fem berör Syria's Electronic Armies m.m
Citera
2016-08-05, 19:29
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
nya vapen betyder att det är vapen dom inte hade tidigare. helikoptrar var ett exempel.

men om mördarna nu inte lyckas häva belägringen, så får dom alltså ingen mer ammunition? då kommer dom att fly antar jag, men kommer dom fly med sina familjer och sin släkt då, eller kommer dom fly själva och lämna dom civila? Jag tror regeringssidan kommer vara väldigt väldigt brutala mot de som stödde terrorn. De kommer våldtas och mördas i enorm utsträckning och ingen kommer bry sej något speciellt.
Du tror på allvar att jag menar helikoptrar när jag menar "nya vapen"? Huromhelst, jag syftade på MANPADs, GPS och annat av militär relevans. För tillfället är området omringat av regimen, vilket försvårar insmugglingen av vapen och förnödenheter.
Citera
2016-08-05, 19:40
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MathiasVonCreme
Är man konstig om man tycker det är underhållande att kolla på riktiga filmer/bilder från konflikter?

Att skapa sig en egen bild av den situation som påverkar oss mest sedan andra världskriget är en en sund inställning.

Att man sedan blir lite avtrubbad av allt våld man ser är möjligen en något negativ bieffekt.
Senast redigerad av Tillsson 2016-08-05 kl. 19:42. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in