2016-05-29, 12:08
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
De olika aktörerna i angreppet mot Syrien har delvis olika intressen. Israel har sin säkerhet och expansion som prio 1, medan USA:s krigsindustri vill sälja vapen och USA som land vill utöka sitt världsherravälde. Turkiet vill bli av med kurderna och Saudi vill sprida sin strängare islam.

För att uppnå detta kräver man Assads avgång, stjäl landets olja och saboterar landets ekonomi så mycket det går. De använder terrorister istället för soldater och sprider allsköns lögner i media, där de utmålar sig själva som stöd åt en "moderat opposition".

Skulle de vinna skulle Syrien troligen delas mellan Israel och Turkiet, om något blir kvar, så blir det med en USA-vänlig regim.
Dessa mäktiga krafter är således onda rakt igenom och ett hot mot oss alla.

Bästa sammanfattningen av läget jag har läst.

Frågan är om man hade räknat med att Ryssarna skulle sprattla emot så kraftigt?
IS-grejjen verkar ju inte gå så bra, och man har fått Al-Nusra istället. Och dom lär ju knappast lyda USA. Eller så är det så att USAs plan bara stäcker sig till att få bort Assad, sedan får det gå som det går, som i Lybien.
Citera
2016-05-29, 13:07
Medlem
Citat:
Skulle de vinna skulle Syrien troligen delas mellan Israel och Turkiet, om något blir kvar, så blir det med en USA-vänlig regim.
En helt hjärndöd analys som får mig att tro att du egentligen är ett troll.

De enda som fortfarande annekterar nya landområden och tror sig kunna komma undan med det är ryssarna. Israel har redan tagit precis det de vill ha eller anser sig behöva som buffert och är inte intresserade av att lägga till ytterligare ett par miljoner bråkiga araber under sitt välde.
Citera
2016-05-29, 13:21
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cumbersnatch
En helt hjärndöd analys som får mig att tro att du egentligen är ett troll.

De enda som fortfarande annekterar nya landområden och tror sig kunna komma undan med det är ryssarna. Israel har redan tagit precis det de vill ha eller anser sig behöva som buffert och är inte intresserade av att lägga till ytterligare ett par miljoner bråkiga araber under sitt välde.
Enligt dåren som du citerar är Ryssland "förkämpen för suveränitet och icke-intervention".
Citera
2016-05-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Enligt dåren som du citerar är Ryssland "förkämpen för suveränitet och icke-intervention".
Ja, det blir lite av tvärtom-världen här inne ibland.
Citera
2016-05-29, 15:12
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Bästa sammanfattningen av läget jag har läst.
Tack, det var roligt att läsa!
Citat:
Frågan är om man hade räknat med att Ryssarna skulle sprattla emot så kraftigt?
Nej, jag tror inte att de hade räknat med att Ryssland skulle gå in i kriget. De hade ju greppet innan, så det är säkert en mycket stor missräkning. Dessutom agerar Ryssland helt lagenligt och verkar pålitliga och målmedvetna. Det är förstås också en nesa för USA, som är vana vid att deras lögner går hem utan motstånd.
Citat:
IS-grejjen verkar ju inte gå så bra, och man har fått Al-Nusra istället. Och dom lär ju knappast lyda USA. Eller så är det så att USAs plan bara stäcker sig till att få bort Assad, sedan får det gå som det går, som i Lybien.
IS verkar väl vara Turkiets soldater i första hand, om de nu har någon uppdelning sinsemellan. USA vill att Nusra skall vara med vid förhandlingar, jag skulle nog tro att de lyder USA.

USA försöker rädda ansiktet genom att hjälpa SDF mot IS, det skall bli intressant att se hur det faller ut. Troligen har alla IS-krigare lämnat Raqqa när SDF anländer.
Senast redigerad av humanlife 2016-05-29 kl. 15:16.
Citera
2016-05-29, 15:22
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Tack, det var roligt att läsa!

Nej, jag tror inte att de hade räknat med att Ryssland skulle gå in i kriget. De hade ju greppet innan, så det är säkert en mycket stor missräkning. Dessutom agerar Ryssland helt lagenligt och verkar pålitliga och målmedvetna. Det är förstås också en nesa för USA, som är vana vid att deras lögner går hem utan motstånd.

IS verkar väl vara Turkiets soldater i första hand, om de nu har någon uppdelning sinsemellan. USA vill att Nusra skall vara med vid förhandlingar, jag skulle nog tro att de lyder USA.

USA försöker rädda ansiktet genom att hjälpa SDF mot IS, det skall bli intressant att se hur det faller ut. Troligen har alla IS-krigare lämnat Raqqa när SDF anländer.
Vad har du för stöd för att Ryssland agerar "helt lagenligt"? Enligt vem då? Notera att du använde adverben "helt".
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-05-29 kl. 15:25.
Citera
2016-05-29, 17:52
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Vad har du för stöd för att Ryssland agerar "helt lagenligt"? Enligt vem då? Notera att du använde adverben "helt".
Det är ett rimligt antagande utifrån det faktum att media och ledande politiker inte förfasas över några ryska olagligheter.
Om Ryssland hade begått överträdelser i Syrien, så kan du vara säker på att protesterna hade varit både högljudda, aggressiva och ihärdiga i väst.
Det vet Ryssland och det är väl en god anledning till att de sköter sig, kan jag tänka mig. Därmed inte sagt att de inte skulle följa lagar och regler ändå.
Citera
2016-05-29, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Denna grupp är Al-Qaida smuts som är sponsrade av TurkeyISIS och Gulfstaterna.

"Moderata" Al Qaida rebellen Ahrar al-Shams.

"Allies:
Saudi Arabia
Turkey
Qatar

Al-Nusra Front
Jaysh al-Islam
Ahrar al-Sharqiya
Alwiya al-Furqan
Ajnad al-Sham
Islamic UnionSham Legion
Army of Mujahedeen
Harakat Sham al-Islam
Ansar al-Islam
Jaish al-Muhajireen wal-Ansar
Jund al-Aqsa

Opponents:
Syrian Armed Forces
Syrian Resistance
National Defense Force
Islamic State of Iraq and the Levant
Iran
Russia
Syrian Democratic Forces (Kurds)"

Turkiet ger finansiell stöd och blir tackade officiellt.

Turkiet ger militär stöd enligt Tysk underrättelsetjänst.

Turkiet levererar vapen.
(link: http://m.welt.de/politik/deutschland/article147173383/Gab-die-Linke-der-PKK-geheime-Regierungsdokumente.html) m.welt.de/politik/deutsc…

https://mobile.twitter.com/PeterRNeumann/status/650587382828371968

http://m.welt.de/politik/deutschland/article147173383/Gab-die-Linke-der-PKK-geheime-Regierungsdokumente.html

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ahrar_al-Sham

Bra sammanfattning av Hassan Hassan om var Ahrar al-Sham befinner sig ideologiskt idag:
http://www.thenational.ae/opinion/comment/ahrar-al-shams-leader-clarifies-its-role-in-syria
Citera
2016-05-29, 20:01
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Det är ett rimligt antagande utifrån det faktum att media och ledande politiker inte förfasas över några ryska olagligheter.
Om Ryssland hade begått överträdelser i Syrien, så kan du vara säker på att protesterna hade varit både högljudda, aggressiva och ihärdiga i väst.
Det vet Ryssland och det är väl en god anledning till att de sköter sig, kan jag tänka mig. Därmed inte sagt att de inte skulle följa lagar och regler ändå.
Du fastställer något med absolut säkerhet utifrån ett antagande? Låter inte förnuftigt, men det är du ju inte.
Citera
2016-05-29, 20:20
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Du fastställer något med absolut säkerhet utifrån ett antagande? Låter inte förnuftigt, men det är du ju inte.
Sluta hitta på vad jag har skrivit! Du är en djupt ohederlig debattör. Jag motiverade mitt påstående och istället för att värdera det, så hittar du på saker.
Citera
2016-05-29, 20:42
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Sluta hitta på vad jag har skrivit! Du är en djupt ohederlig debattör. Jag motiverade mitt påstående och istället för att värdera det, så hittar du på saker.
Vad är det jag har hittat på. Du skriver att Ryssland har "agerat helt lagligt" och jag undrar vilket stöd du har för det, och du svarar sedan att du gjorde ett antagande. Det är inte särskilt förnuftigt att resonera på det sättet.

Ryssland har med stor sannolikhet begått flertals krigsbrott enligt flera människorättsorganisationer. Så frågan är om du lever i en grotta.
Citera
2016-05-30, 07:26
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Vad är det jag har hittat på. Du skriver att Ryssland har "agerat helt lagligt" och jag undrar vilket stöd du har för det, och du svarar sedan att du gjorde ett antagande. Det är inte särskilt förnuftigt att resonera på det sättet.
Nej, jag beskrev den faktiska verkligheten, nämligen att Rysslands agerande inte kritiseras av Väst, inga brösttoner används för att anklaga Ryssland för krigsbrott eller folkrättsbrott.

Om Ryssland gjort sig skyldiga till lagöverträdelser, så hade media gjort stora affärer av det och politiker hade självklart skarpt fördömt Ryssland.
Men detta händer inte. Den givna slutsatsen måste vara att Ryssland följer lagen.
Citat:
Ryssland har med stor sannolikhet begått flertals krigsbrott enligt flera människorättsorganisationer. Så frågan är om du lever i en grotta.
De anklagelser som kommit har visat sig vara falska, därför har inte media och västpolitiker drivit de vidare.
Så om du fortfarande anser att "Ryssland med stor sannolikhet begått flertals krigsbrott", så är det du som får förklara dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in