2016-03-26, 23:16
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lewis-Black
IS tappar mark fruktansvärt snabbt. Har ens kapacitet att göra motstånd längre?

Nope, IS har inte möjlighet att försvara Palmyra längre för att Is kan inte begära in förstärkningar pga vägen ifrån Deir ez-Zur är ökenlandskap. Är ganska övertygad att ryssarna har området under övervakning så varje undsättningsförsök kommer att upptäckas och ryskt attackflyg skulle göra köttfärssås av denna styrka.Detta är receptet för att besegra IS fästen.
Citera
2016-03-26, 23:26
Medlem
Mark Toner, talesperson vid det amerikanska utrikesdepartementet, har svårt att ta ställning om det är lyckat att Assad återtar Palmyra:

Citat:
WOW: State Dept Rep - Syria's army should not liberate Palmyra from ISIS?
https://www.youtube.com/watch?v=uxs7yog_CjM

Bedrövligt.
Citera
2016-03-27, 01:02
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Mark Toner, talesperson vid det amerikanska utrikesdepartementet, har svårt att ta ställning om det är lyckat att Assad återtar Palmyra:

Bedrövligt.
En förtryckande organisation försvinner, och en annan kommer in. Svårt att se det som "lyckat". Det som vore lyckat är om båda hade drivits ut från Syrien.
Citera
2016-03-27, 01:09
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Deras humanitära insats är selektiv, den gäller inte sådana som strider på Assads sida. Al-Nusra är terrorstämplade, inte särskilt humanitärt att hjälpa dem med tanke på deras brott.
Men visst, om du gillar terrorister så...
Det är inskrivet i internationell humanitär rätt att hjälpa sårade stridande oavsett deras sida i kriget. I princip ska Röda Korset också hjälpa sårade stridande varesig det är från Assadregimens sida eller IS. Det ingår i deras grundprinciper, men även, som jag skrev, i internationella humanitära rätten. Jag förväntar mig inte att varken du eller andra Assadregimen förstår sig på folkrättens logik.
Citera
2016-03-27, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det är inskrivet i internationell humanitär rätt att hjälpa sårade stridande oavsett deras sida i kriget. I princip ska Röda Korset också hjälpa sårade stridande varesig det är från Assadregimens sida eller IS. Det ingår i deras grundprinciper, men även, som jag skrev, i internationella humanitära rätten. Jag förväntar mig inte att varken du eller andra Assadregimen förstår sig på folkrättens logik.

Det är inte ofta jag reagerar men detta är bland det dummaste jag läst på länge. I videon kan man tydligen se att stackaren tycker att det är bra att ISIS besegras men att det officiellt strider mot USA hållning angående Assad.

Detta är bra för allla utom ISIS.
Citera
2016-03-27, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Det är inte ofta jag reagerar men detta är bland det dummaste jag läst på länge. I videon kan man tydligen se att stackaren tycker att det är bra att ISIS besegras men att det officiellt strider mot USA hållning angående Assad.

Det är bra för mänskligheten, men för USA + saudi, turk och Qatar är det en brutal smäll. Dessa länder har spenderat miljarder dollar på jihadister, även världens vidrigaste legoknektar från alla möjliga håll kostar $.

USA vill inte ha fred. USA vill framförallt inte att människor ska få kunna andas ut, att Assad, den folkvalde presidenten ska stanna kvar. Men det är inte mkt man kan göra åt saken. Enda man kan göra är att man fortsätter rekrytera ungdomar från exempelvis Bergsjön, Molenbeek eller Parisförorterna, som sedan återvänder av frustration och tänker, well livet är över. Varför inte kvittera ut biljetten till paradiset? Eller vad säger du Hopes.N.Dreams?

Med Ryssland i bilden, som dagligen håller koll på jihadirörelser blir det svårt
Citera
2016-03-27, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Det är bra för mänskligheten, men för USA + saudi, turk och Qatar är det en brutal smäll. Dessa länder har spenderat miljarder dollar på jihadister, även världens vidrigaste legoknektar från alla möjliga håll kostar $.

USA vill inte ha fred. USA vill framförallt inte att människor ska få kunna andas ut, att Assad, den folkvalde presidenten ska stanna kvar. Men det är inte mkt man kan göra åt saken. Enda man kan göra är att man fortsätter rekrytera ungdomar från exempelvis Bergsjön, Molenbeek eller Parisförorterna, som sedan återvänder av frustration och tänker, well livet är över. Varför inte kvittera ut biljetten till paradiset? Eller vad säger du Hopes.N.Dreams?

Med Ryssland i bilden, som dagligen håller koll på jihadirörelser blir det svårt

Jag tror dock icke att befolkningen i USA, Saudi och Qatar "lite skeptisk till läget i de sistnämnda" uppskattar deras staters hållning i denna konflikt. Snarare pengar och makt som talar. Pitting sunnis against shias om du förstår vad jag menar för att säkra sin intressesfär.
Citera
2016-03-27, 03:18
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:

Han är "glad" över att de besegras, men "ledsen" över att Assad tar över. Skrev jag något som avvek sig ifrån din förståelse av talespersonen? Om jag gjorde det får du förklara gärna hur istället för att fördumma folk på nätet. I verkligheten handlar det inte om hans emotionella förhållande till IS. Det handlar om att frågan var ställd på ett sätt som hade två alternativ där ett ställningstagande för någon av dessa hade inneburit en omvändning i USA:s hållning. Att fråga om det är "bra" att Assad tar över Palmyra tvingar honom i en position där han inte kan välja den ena eller den andra. Det har inget med hans personliga uppfattning av situationen.

Assadregimen och IS är två sidor av samma mynt. Den ena dödar från luften, och den andra dödar från marken. Den ena vill förgöra alla som motsätter sig deras politik, den andra vill förgöra alla som motsätter sig deras religiösa tolkning. Båda torterar människor till döds, våldtar kvinnor och använder kemvapen. Att försöka skilja på ddem två som om Assad är den som är överlägset mer moraliskt än IS är bara retorik med syfte att försköna en brutal tyrann som förtjänar att hamna i samma håla som andra folkmördare och krigsförbrytare.

Assadregimen lär inte sitta lika säkert som nu när Hillary blir president. Det är i alla fall om man utgår från hennes retorik gentemot Assadregimen, Ryssland och Iran. Det är inget annat än goda nyheter för omvärlden.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-03-27 kl. 03:30.
Citera
2016-03-27, 03:33
Medlem
Det bara å hoppas att Kill-ary Clinton inte blir president, vore förödande för mänskligheten i allmänhet, och det syriska folket i synnerhet. Förstår dock att psykopater och folk som älskar krig, elände och misär mer än gärna ser Kill-ary som president över USA.

Skulle vilja påstå att Europas dagar definitivt blir räknade ifall det sker. Så inte bara Syrien.
Citera
2016-03-27, 03:43
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams

Rent tekniskt är det inte ett krig utan IS är terrorister och omfattas inte av internationell rätt, dvs att betraktas som legala kombatanter, de kan avrättas på plats etc.
Citera
2016-03-27, 03:43
Medlem
Citat:
Jag tror dock icke att befolkningen i USA, Saudi och Qatar "lite skeptisk till läget i de sistnämnda" uppskattar deras staters hållning i denna konflikt. Snarare pengar och makt som talar. Pitting sunnis against shias om du förstår vad jag menar för att säkra sin intressesfär.

Befolkningen i USA har lessnat rejält.

Läget i USA är ju som vi alla vet prekärt, och när amerikanska medborgare pröjsar skatt vet de själva att en stor del av dollarn går till våldsbejakande pedofiler och mördare som mer än gärna upprepar det man lyckades med 9/11.

Eliten vill dock annorlunda, och precis som i EU skiter dessa fullständigt i medborgarna. Vi, svenska medborgare, även vi har mot vår egen vilja (ja, förutom Hopes.N.Dreams då....) bidragit till att jihadister har massmördat hundratusentals civila, sett till att miljontals människor blivit tvungna till att lämna familj och hem i Syrien. Yup, många miljoner svenska kronor har gått till diverse jihadister i Syrien.

Konflikten i Syrien handlar inte om shia vs sunni, om det vore fallet hade Bashar redan fallit för läääääääääääääängesen. Sunni, shia och även kristna slåss tillsammans, än idag, mot den västerländska jihadism som i flera år har terroriserat de syriska medborgarna.
Citera
2016-03-27, 08:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Palmyra airbase befriad igen.
SAA bör ha hela Palmyra under kontroll senast imorgon.

http://i.imgur.com/wryJt2I.jpg
Intressant.

Nu påstår regimen att de har kontroll över Palmyra: http://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-palmyra-idUSKCN0WT04R, nyss

----

Vad är den vidare planen? Vidare avancemang österut mot vägarna vid Eufrat-Tigris för att skära av IS-fästen som Raqqa etc från Irak!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in