Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Du kan börja med att svara på mitt senaste inlägg.
Tvärtom, Putin och Assad är drömmare som tror att deras strategi leder till våld. Putin bryr sig inte om lågintensiva terrorattentat i Syrien efter erövringar, så länge Assad styr på pappret och Latakia är säkrat.
Det är inte realistiskt att få till stånd en sådan tribunal, och hans inlägg handlar inte heller om vad som är realistiskt möjligt nu. Det handlar om vad som bör göras för att uppnå fred. Ryssland och Assadregimen kan fortsätta med sina folkrättsvidriga och människoföraktande bombarderingar, men det kommer inte att leda till stabilt fred. Om de tror det lever dom i en fantasivärld.
Intressen kan ändras väldigt snabbt och därmed även relationer. Dagens bundsförvant är morgondagens fiende, och vice versa. Detta borde du ha förstått vid det här laget. Men du är du.
Vilket inlägg? Du menar det som raderats för att det var off-topic?

Med risk för att upprepa mig själv, jag svarar inte på off-topic inlägg om generella terrorforskningsfrågor. Vill du dra på dig varningar genom att envisas ta upp saker som hör hemma i ett annat forum så lycka till. Nu har jag sagt allt som går att säga i den debatten.
Ok, så du medger alltså att Lindberg bara pratar en massa idealistiskt vänstersvammel som vanligt utan verklighetsförankring? Det är en snubbe som lyssnat på John Lennons "Imagine" lite alltför mycket om vi säger så.
Jag tolkar din förhoppning omatt ryssland ska byta sida som ett tecken på en drömmande desperation men då ska jag förklara en sak för dig, i Syrienkonflikten är det till att vara pragmatisk, man gör ingen en tjänst genom att önsketänka en massa saker som ALDRIG kommer hända, det tjänar liksom inget till.
Gällande Assads framtid efter att regimen vunnit så finns flera tänkbara lösningar, jag förordar ingen över den andra men man kan antingen tänka sig att han döms av en domstol för att sedan benådas av sin efterträdare (Richard Nixon-lösningen), att man upprättar en internationell tribunal som är så svag och byråkratisk att Ryssland kan godta den och att man därefter låter Assad genomgå en "evighetsrättegång" (Milosevic-lösningen), att han tillåts gå i exil i t.ex. Ryssland (Idi Amin-lösningen), att presidentposten görs om till en ceremoniell, maktlös funktion där all makt istället finns hos en premiärminister (Libanon-lösningen), att man låter Assad lämna presidentposten men stannar kvar på en ceremoniell viktig post som t.ex. "senator på livstid" (Pinochett-lösningen), att man återinför monarkin (Franco-lösningen) etc. Finns många fler alternativ men att tro att man kan kasta in Assad i en cell och slänga bort nyckeln och tro att det kan ske utan konsekvenser och inverka negativt på freden tror jag är kontraproduktivt.