2016-02-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Har man enligt internationell lag rätt att bomba sjukhus och civila?

http://www.expressen.se/tv/nyheter/amatorvideo-barnen-dodades-av-klusterbomber/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21991293.ab

Nu vet jag att vid denna typ av krigföring blir det civila offer, men ditt påstående om att Ryssland
följer krigets lagar stämmer inte.

Är det dessa attacker som Ryssland i sin tur skyller på USA för att ha utför med A10 Warthogs (stavning) eller är det andra attacker? Där Ryssland till och med på minuten när (eller liknande) anger när de amerikanska planen startade från Incirlik flygplatsen och när de landade om jag inte minns fel
Citera
2016-02-24, 19:38
Medlem
2big4yous avatar
Inget bekräftat än men det kommer rapporter från olika håll att SAA återtagit kontrollen i Khanaser och att mängder av IS män sitter fast i en "death trap".
Citera
2016-02-24, 20:02
Bannlyst
Etnisk tysk man vid 50 års åldern blev idag skjuten i samband i strider med ISIS som krigade med YPG.

Citat:
A German national who joined Kurdish militias in Syria has been killed while fighting against the Islamic State (Isis/Daesh) group in the north-eastern province of Hasaka. The People's Protection Units (YPG) said Gunter Helsten died during clashes near the strategic town of al-Shadadi, which was captured by Kurdish forces earlier in February.

www.ibtimes.co.uk/syria-german-ypg-militant-gunter-helsten-killed-fighting-isis-al-shadadi-1545750
Senast redigerad av dinguide 2016-02-24 kl. 20:29.
Citera
2016-02-24, 20:39
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinguide
Etnisk tysk man vid 50 års åldern blev idag skjuten i samband i strider med ISIS som krigade med YPG.

www.ibtimes.co.uk/syria-german-ypg-militant-gunter-helsten-killed-fighting-isis-al-shadadi-1545750

Han hyllas här, video på honom, han talar även en gnutta Kurdiska i videon.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1784343375184424&id=169800696 0484733

Även dess profilbild är på honom just nu.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1784326295186132&substory_ind ex=0&id=1698006960484733

Och här

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1784304968521598&substory_ind ex=0&id=1698006960484733
Citera
2016-02-24, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du kan börja med att svara på mitt senaste inlägg.

Tvärtom, Putin och Assad är drömmare som tror att deras strategi leder till våld. Putin bryr sig inte om lågintensiva terrorattentat i Syrien efter erövringar, så länge Assad styr på pappret och Latakia är säkrat.

Det är inte realistiskt att få till stånd en sådan tribunal, och hans inlägg handlar inte heller om vad som är realistiskt möjligt nu. Det handlar om vad som bör göras för att uppnå fred. Ryssland och Assadregimen kan fortsätta med sina folkrättsvidriga och människoföraktande bombarderingar, men det kommer inte att leda till stabilt fred. Om de tror det lever dom i en fantasivärld.

Intressen kan ändras väldigt snabbt och därmed även relationer. Dagens bundsförvant är morgondagens fiende, och vice versa. Detta borde du ha förstått vid det här laget. Men du är du.
Vilket inlägg? Du menar det som raderats för att det var off-topic? Med risk för att upprepa mig själv, jag svarar inte på off-topic inlägg om generella terrorforskningsfrågor. Vill du dra på dig varningar genom att envisas ta upp saker som hör hemma i ett annat forum så lycka till. Nu har jag sagt allt som går att säga i den debatten.

Ok, så du medger alltså att Lindberg bara pratar en massa idealistiskt vänstersvammel som vanligt utan verklighetsförankring? Det är en snubbe som lyssnat på John Lennons "Imagine" lite alltför mycket om vi säger så.

Jag tolkar din förhoppning omatt ryssland ska byta sida som ett tecken på en drömmande desperation men då ska jag förklara en sak för dig, i Syrienkonflikten är det till att vara pragmatisk, man gör ingen en tjänst genom att önsketänka en massa saker som ALDRIG kommer hända, det tjänar liksom inget till.

Gällande Assads framtid efter att regimen vunnit så finns flera tänkbara lösningar, jag förordar ingen över den andra men man kan antingen tänka sig att han döms av en domstol för att sedan benådas av sin efterträdare (Richard Nixon-lösningen), att man upprättar en internationell tribunal som är så svag och byråkratisk att Ryssland kan godta den och att man därefter låter Assad genomgå en "evighetsrättegång" (Milosevic-lösningen), att han tillåts gå i exil i t.ex. Ryssland (Idi Amin-lösningen), att presidentposten görs om till en ceremoniell, maktlös funktion där all makt istället finns hos en premiärminister (Libanon-lösningen), att man låter Assad lämna presidentposten men stannar kvar på en ceremoniell viktig post som t.ex. "senator på livstid" (Pinochett-lösningen), att man återinför monarkin (Franco-lösningen) etc. Finns många fler alternativ men att tro att man kan kasta in Assad i en cell och slänga bort nyckeln och tro att det kan ske utan konsekvenser och inverka negativt på freden tror jag är kontraproduktivt.
Citera
2016-02-24, 23:01
Medlem
Peter Osborne hävdar att Storbritannien stödjer Al Qaida i Syrien. Han jämför slaget om Aleppo med slaget om Stalingrad, att det blir den definitiva vändpunkten i kriget.

https://www.youtube.com/watch?v=UNza0Hmo11k
Citera
2016-02-24, 23:20
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Vilket inlägg? Du menar det som raderats för att det var off-topic? Med risk för att upprepa mig själv, jag svarar inte på off-topic inlägg om generella terrorforskningsfrågor. Vill du dra på dig varningar genom att envisas ta upp saker som hör hemma i ett annat forum så lycka till. Nu har jag sagt allt som går att säga i den debatten.

Ok, så du medger alltså att Lindberg bara pratar en massa idealistiskt vänstersvammel som vanligt utan verklighetsförankring? Det är en snubbe som lyssnat på John Lennons "Imagine" lite alltför mycket om vi säger så.

Jag tolkar din förhoppning omatt ryssland ska byta sida som ett tecken på en drömmande desperation men då ska jag förklara en sak för dig, i Syrienkonflikten är det till att vara pragmatisk, man gör ingen en tjänst genom att önsketänka en massa saker som ALDRIG kommer hända, det tjänar liksom inget till.

Gällande Assads framtid efter att regimen vunnit så finns flera tänkbara lösningar, jag förordar ingen över den andra men man kan antingen tänka sig att han döms av en domstol för att sedan benådas av sin efterträdare (Richard Nixon-lösningen), att man upprättar en internationell tribunal som är så svag och byråkratisk att Ryssland kan godta den och att man därefter låter Assad genomgå en "evighetsrättegång" (Milosevic-lösningen), att han tillåts gå i exil i t.ex. Ryssland (Idi Amin-lösningen), att presidentposten görs om till en ceremoniell, maktlös funktion där all makt istället finns hos en premiärminister (Libanon-lösningen), att man låter Assad lämna presidentposten men stannar kvar på en ceremoniell viktig post som t.ex. "senator på livstid" (Pinochett-lösningen), att man återinför monarkin (Franco-lösningen) etc. Finns många fler alternativ men att tro att man kan kasta in Assad i en cell och slänga bort nyckeln och tro att det kan ske utan konsekvenser och inverka negativt på freden tror jag är kontraproduktivt.
Som terrorforaskare har skrivit, kommer bidrar Assadregimen till fortsatt terror i Syrien, och på grund av det kommer varaktig fred aldrig att realiseras. Dina nämnda författare har inte skrivit något om terrorismens orsaker eller natur. Ena skriver om Irakkriget utan att nämna att fördjupa sig i hur terrorn fungerar och den andra är en historiker (behöver jag säga mer om det?). Jag har hänvisat till SÄPO:s rapport och Magnus Ranstorp från FHS ändå vill du inte ge dig. Sekuläritet rättfärdigar halvmiljon döda enligt ditt resonemang.
Citera
2016-02-24, 23:25
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Hur många civila dog när USA bombade Banken i IRAK?

Eller denna klassikern

http://www.svd.se/nato-usa-kan-ha-bombat-akutsjukhus

Varken USA eller Ryssland följer krigets lagar
Eller klassikern om hur du rättfärdigar folkrättsbrott med andra folkrättsbrott. Du har inte rätt att begå brott för att någon annan gör det, eller går du fortfarande på dagis: "men han började"

USA har begått brott, men i definivt mindre skala som kan förklaras av den mänskliga faktorn eftersom de är relativt få. Ryssland, likt Assadregimen, ställer sig helt enkelt likgiltig inför civila offer och lidande.
Citera
2016-02-24, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Som terrorforaskare har skrivit, kommer bidrar Assadregimen till fortsatt terror i Syrien, och på grund av det kommer varaktig fred aldrig att realiseras. Dina nämnda författare har inte skrivit något om terrorismens orsaker eller natur. Ena skriver om Irakkriget utan att nämna att fördjupa sig i hur terrorn fungerar och den andra är en historiker (behöver jag säga mer om det?). Jag har hänvisat till SÄPO:s rapport och Magnus Ranstorp från FHS ändå vill du inte ge dig. Sekuläritet rättfärdigar halvmiljon döda enligt ditt resonemang.
Länka till inläggen då, om du kan. Eller känns det tryggare att citera vänstertroll med noll faktakoll på Aftonbladet istället? Josh Landis har skrivit en hel del vettigt om Syrienkrisen, prova att läsa honom istället. Flera av hans profetior om Syrien har besannats, bl.a. förutspådde han redan vid upprorets början att Assad skulle klara sig kvar vid makten i minst ett par år framöver. Det har nu gått mer än fem år och Landis överträffade sig själv:

http://www.mepc.org/journal/middle-east-policy-archives/syrian-uprising-2011-why-asad-regime-likely-survive-2013?

Jihadism rättfärdigar miljontals döda, samt en osäker västvärld enligt ditt resonemang.
Citera
2016-02-25, 03:19
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Länka till inläggen då, om du kan. Eller känns det tryggare att citera vänstertroll med noll faktakoll på Aftonbladet istället? Josh Landis har skrivit en hel del vettigt om Syrienkrisen, prova att läsa honom istället. Flera av hans profetior om Syrien har besannats, bl.a. förutspådde han redan vid upprorets början att Assad skulle klara sig kvar vid makten i minst ett par år framöver. Det har nu gått mer än fem år och Landis överträffade sig själv:

http://www.mepc.org/journal/middle-east-policy-archives/syrian-uprising-2011-why-asad-regime-likely-survive-2013?

Jihadism rättfärdigar miljontals döda, samt en osäker västvärld enligt ditt resonemang.
Länka till inläggen? Du har direkt svarat inlägget utan att beröra dessa punkter och ändå leker du som om du inte vad jag pratar om? Vad ska man förvänta sig av person som ser Assad som en profet.

(FB) Konflikten i Syrien

Jag skriver till dig som jag gör till andra idioter. Citera mig där jag skriver att jag vill se jihadister vid makten i Syrien. Du har däremot öppet förespråkat tyrannens fortsätta styre i den naiva, dumma och verklighetsfrämmande tron att han kommer att "demokratisera" landet och skapa varaktig fred. Ena sekunden skriver du att du vill att Assad åtalas för brotten och andra sekunden skriver du att det aldrig kommer att ske. Om du "vet" att det aldrig kommer att ske, varför stödja det då? Är det bara för att förfina till stöd till honom eller? Hycklare.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-02-25 kl. 03:28.
Citera
2016-02-25, 04:26
Medlem
Robert F Kennedy junior har kommit ut med en mycket intressant rapport i "Politico".
"Why the Arabs don t want us in Syria".
Enligt rapporten började kriget mot Syrien inte 2011 utan 2000 när Qatar hade planer att bygga en olje och gasledning för 10 miljarder US dollar 1500 km genom Saudi, Jordan, Syrien och till Turkiet.
Qatar har bland annat världens största gasfyndighet som de delar med Iran.
Den här gasen kan endast nå europeiska marknaden om den görs om till flytande form och transporteras i gastanker som blir mycket kostsamt, mot att den transporteras i en gasledning.
Därför att den här gasledningen skulle nå den europeiska marknaden skulle det finnas terminal i Turkiet som skulle förse dem med stora avgifter för gasen.
Den här olje och gasledningen skulle göra Qatar, Saudi och andra Gulfländer dominerande på den europeiska marknaden och Qatar är en stark allierad till USA, som har baser där och kommandocentret för MÖ finns också där.
EU som får 30%av gasen från Ryssland var mycket hungrig på den här olje och gasledningen och samma sak med Turkiet som är beroende av rysk gas.
Naturligtvis såg Ryssland den här gasledningen som ett hot som säljer 70% av gasen till Europa.
År 2009 gick Assadregeringen ut och sade de tillåter ingen ledning genom Syrien, som var ett sätt att skydda sin allierade Ryssland.
Nu kom planen att invadera Syrien för att störta Assadregimen för att kunna bygga ledningen, som skulle finansieras av arabiska intressen för ledningen.
2011 bildade USA, Frankrike, Qatar, Saudi, Turkiet och UK en koalition som krävde att Assad skulle avgå.
Det satsades mycket stora resurser att störta Assadregeringen i Syrien.
När den syriska militären började försvara landet sändes Al Qaida terrorister för att ta strid mot armen, som var tränade och utbildade av väst.
Kriget i Syrien blev en strid om olje och gasledningen och inte om att störta Assad regeringen och att införa någon väst demokrati i landet.
Allt ovan enligt Robert F Kennedy junior rapport.
Senast redigerad av Fagro 2016-02-25 kl. 05:19.
Citera
2016-02-25, 04:33
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Robert F Kennedy junior har kommit ut med en mycket intressant rapport i "Politico".
"Why the Arabs don t want us in Syria".
Enligt rapporten började kriget mot Syrien inte 2011 utan 2000 när Qatar hade planer att bygga en olje och gasledning för 10 miljarder US dollar 1500 km genom Saudi, Jordan, Syrien och till Turkiet.
Qatar har bland annat världens största gasfyndighet som de delar med Iran.
Den här gasen kan endast nå europeiska marknaden om den görs om till flytande form och transporteras i gastanker som blir mycket kostsamt, mot att den transporteras i en gasledning.
Därför att den här gasledningen skulle nå den europeiska marknaden skulle det finnas terminal i Turkiet som skulle förse dem med stora avgifter för gasen.
Den här olje och gasledningen skulle göra Qatar och andra Gulfländer dominerande på den europeiska marknaden och Qatar är en stark allierad till USA, som har baser där och kommandocentret för MÖ finns också där.
EU som får 30%av gasen från Ryssland var mycket hungrig på den här olje och gasledningen och samma sak med Turkiet som är beroende av ryska gas.
Naturligtvis såg Ryssland den här gasledningen som ett hot som säljer 70% av gasen till Europa.
År 2009 gick Assadregeringen ut och sade de tillåter ingen ledning genom Syrien, som var ett sätt att skydda sin allierade Ryssland.
Nu kom planen att invadera Syrien för att störta Assadregimen för att kunna bygga ledningen, som skulle finansieras av arabiska intressen för ledningen.
2011 bildade USA, Frankrike, Qatar, Saudi, Turkiet och UK en koalition som krävde att Assad skulle avgå.
Det satsades mycket stora resurser att störta Assadregeringen i Syrien.
När den syriska militären började försvara landet sändes Al Qaida terrorister för att ta strid mot armen, som var tränade och utbildade av väst.
Kriget i Syrien blev en strid om olje och gasledningen och inte om att störta Assad regeringen och att införa någon väst demokrati i landet.
Allt ovan enligt Robert F Kennedy junior rapport.

Tack! Mycket informativt. Jag visste tidigare att det handlar om en gasledning. Tror det var Assad själv som sa det i en intervju. Men jag visste inte hur det hela hängde ihop.

De som stöder kriget mot Syrien borde skämmas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in