2016-01-28, 16:32
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Rysslands insisterande av att kurder ska ingå i en fredsprocess beror på att man motsätter sig Turkiet, som sköt ner ett ryskt stridsflyg. Det är ett sätt att trotsa dem och orsaka en besvärlig geopolitisk situation för Turkiet. Det är väldigt osmart av Ryssland att agera på detta sätt då det är ett faktum att Turkiet har ett stort inflytande över vissa nyckelgrupper i Syrien. Vill man verkligen uppröra ett land med sådan inflytande? Ryssland tänker mer på sin hämnd än vad som är viktigt för Syrien och fredsprocessen.

Samtidigt finns det egentligen inga bra skäl till att man ratar kurderna bort från en fredsprocess. Det har minst lika legitima skäl till att vara den av en process som vilken annan grupp som helst i Syrien. Däremot måste tänka på den stora bilden, nämligen att inte få nyckelländer på motsatta sidan (Turkiet).
Kurderna förtjänar plats i Geneva pga sin nyckelroll i norra Syrien och det kan nog de flesta hålla med om. Turkarna är emot detta, vilket sätter press på USA att "välja" mellan kurder och turkar. Ett uppenbart försök av Ryssland att banka kil mellan NATO länderna. För USA är en allians med Turkiet för stort för att förlora, men å andra sidan är amerikas största inflytande i Syrien via kurderna. Frågan är om kurderna kommer att vilja gå vidare med en allians som USA, om vilkoren alltid kommer att hänga på en skör lina där Turkiet alltid kommer prioriteras. Därmed faller det också naturligt att kurderna alltmer kommer att börja vända sig mot Ryssland och Syrien, vilket jag också tror är anledningen till varför USA inte ingriper mer i att försöka klämma in YPG i Geneva.

Jag gissar på att en kurdisk autonomisk stat kommer att upprätthållas i Norra Syrien, och beskydd kommer att ges likt den vi ser i Armenien. Det här är förmodligen även något Assad kan tänka sig att gå med på, även fast han egentligen inte vill, men gör det bara för att kunna få se Turkens ögon svarta och fragman rinna.
Citera
2016-01-28, 17:04
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Kurderna förtjänar plats i Geneva pga sin nyckelroll i norra Syrien och det kan nog de flesta hålla med om. Turkarna är emot detta, vilket sätter press på USA att "välja" mellan kurder och turkar. Ett uppenbart försök av Ryssland att banka kil mellan NATO länderna. För USA är en allians med Turkiet för stort för att förlora, men å andra sidan är amerikas största inflytande i Syrien via kurderna. Frågan är om kurderna kommer att vilja gå vidare med en allians som USA, om vilkoren alltid kommer att hänga på en skör lina där Turkiet alltid kommer prioriteras. Därmed faller det också naturligt att kurderna alltmer kommer att börja vända sig mot Ryssland och Syrien, vilket jag också tror är anledningen till varför USA inte ingriper mer i att försöka klämma in YPG i Geneva.

Jag gissar på att en kurdisk autonomisk stat kommer att upprätthållas i Norra Syrien, och beskydd kommer att ges likt den vi ser i Armenien. Det här är förmodligen även något Assad kan tänka sig att gå med på, även fast han egentligen inte vill, men gör det bara för att kunna få se Turkens ögon svarta och fragman rinna.
Förtjäna gör dem, men till vilket pris? Som du skriver riskerar man förlora en viktig stat i regionen, Turkiet. Jag kan inte visualisera mig en situation där USA skulle välja kurderna framför Turkiet. Inte heller ser jag att det finns mycket att vinna i det, kanske något marginellt.

Ett annat problem är detta:
En förutsättning för att försäkra sig om att syriska kurder inte begär autonomi är en sekulär och inkluderande regering i Syrien. Men till detta finns flera islamistorienterade grupper, även salafister, som kurder inte kan komma att acceptera. Jag undrar hur USA och de andra har tänkt att lösa detta utan att ge kurderna autonomi.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-01-28 kl. 17:49.
Citera
2016-01-28, 17:11
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ryssarna bombar i Al-bab med en fallskärmsförsedd bomb. Har de gått över till "Shock and Awe" ala russki med termobariska bomber nu?
https://twitter.com/IraqiSecurity/status/692455527226425345

En jävla smäll var det i vilket fall.

Al bab verkar vara under attack från SAA.

ISIS last bastions in AlBab is under the Syrian army fire, after expanding control over village Ain alhnsh , near... https://t.co/H4ssrW1c8x
Citera
2016-01-28, 17:38
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Förtjäna ger dem, men till vilket pris? Som du skriver riskerar man förlora en viktig stat i regionen, Turkiet. Jag kan inte visualisera mig en situation där USA skulle välja kurderna framför Turkiet. Inte heller ser jag att det finns mycket att vinna i det, kanske något marginellt.

Ett annat problem är detta:
En förutsättning för att försäkra sig om att syriska kurder inte begär autonomi är en sekulär och inkluderande regering i Syrien. Men till detta finns flera islamistorienterade grupper, vissa även salafister, vilket kurder inte komma att acceptera. Jag undrar hur USA och de andra har tänkt att lösa detta utan att ge kurderna autonomi.
Vi är överrens om att USA inte är i större***behov av en kurdisk allians i Syrien, det är däremot Ryssland och Syrien enl vad jag menade i mitt sista stycke. Kurder är USAs sista och mest riktiga hopp till inflytande i Syrien. Den andra oppositionen som väst kallar för moderata, DVS JaI, AAS, JaN, håller just nu på att fallera som ett korthus, och ett amerikanskt samtycke för autonomi är inte längre av lika stor vikt som den av Rysslands och Syriens.

***=editerat för att undvika bli misstolkad
Senast redigerad av beregistain 2016-01-28 kl. 18:01.
Citera
2016-01-28, 18:37
Medlem
2big4yous avatar
YPG planerar en storskalig offensiv för förseglade den turkiska gränsen.
http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2016/Jan-28/334464-syrian-kurds-plan-big-attack-to-seal-turkish-border-source.ashx?utm_content=buffer53919&utm_medium=soc ial&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Hur tror ni Erdogan svarar på detta?
Citera
2016-01-28, 19:36
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nej, det löser inga problem. Till skillnad från jugoslavien finns det inga gränser som funnits förut, och man ska inte gå med på daesh och kurdernas önskan. Kurderna skulle se sig i krig genast från alla håll.
Kunde man rita gränser efter ww1 och ww2 så kan man nog göra det idag.

Titta på dessa två animerade kartfilmer om Ottomanska rikets uppgång och fall resp Iran(Persien).

Återkom sedan om vad som händer ww1 och ww2!!!

Persien 5min https://www.youtube.com/watch?v=60IDTAg33K0

Ottomanska Riket(Turkiet) 3,44min https://www.youtube.com/watch?v=BdDEL5k73lQ

Om man ser dessa två animerade kartfilmer så kommer man att förstå Turkiets och Irans roller bättre.
Citera
2016-01-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain

Bra analys. Jag tycker PYD ska hålla sig lugna och avvakta för att se vad som händer. Om USA fortsätter att välja Turkiets sida och slutar med sitt stöd mot YPG bör man vända sig till Ryssarna och även Assad.

Men ryskt flygunderstöd har rebellerna ingen chans i Syrien. Assad är kvar för att stanna.
Citera
2016-01-28, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Bra analys. Jag tycker PYD ska hålla sig lugna och avvakta för att se vad som händer. Om USA fortsätter att välja Turkiets sida och slutar med sitt stöd mot YPG bör man vända sig till Ryssarna och även Assad.

Men ryskt flygunderstöd har rebellerna ingen chans i Syrien. Assad är kvar för att stanna.

Jag har sagt att kurderna kommer att få göra grovjobbet. När det sedan kommer att slutas fred så kommer kurderna inse att de inte får så mycket tillbaka.
Citera
2016-01-28, 23:22
Medlem
Hizirs avatar
beregistain|56168583]
Citat:
Förstår inte varför Putin beter sig som ett barn. Putin tycker att kurderna ska få en plats i Geneve, kanske bra kanske inte men nu handlar det inte om bara vad Turkiet kommer tycka. Hur ställer sig Iran i det, vill Irak verkligen det? Finns massvis med länder men inte några som är i Rysslands samtycke vad det gäller finnas eller icke finnas på en stol i Geneve.

Tänk om alla skulle börj gissa lite hejvilt, skulle inte se så bra ut i tråden tror jag, vad tror du själv? Vi spekulerar sakerna nästan enbart på Turkiet- kurderna- Ryssland men glömmer alltid vad Iran tänker och vill. Tror du Iran skulle vilja ha en kurdisk autonomi?

Citat:
Ursprungligen postat av Un-named

En fråga, vilkas sida är ni på, USAs eller Rysslands, har inte förstått vilken sida ni valt fast det gått säg 5 år?

Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Jag har sagt att kurderna kommer att få göra grovjobbet. När det sedan kommer att slutas fred så kommer kurderna inse att de inte får så mycket tillbaka.

Som vanligt använder stormakterna kurderna som verktyg. Något kurderna aldrig lär sig fårn historien är att blicka bakåt och se hur många gånger dem blivit utnyttjade. Märkligt det där folket faktiskt.
Citera
2016-01-29, 01:22
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Har ryssarna gett nåt stöd till kurderna?
Citera
2016-01-29, 02:58
Medlem
Jag är ledsen att säga det som kurd men jag tror YPG förlorar sin roll i det hela. Militärmakt lär man ha, men att bli något politiskt alternativ är i den här utvecklingen lite långsökt. Det är ytterst sorgligt men det är bara att vara ärlig. Media och NATO kommer återigen svika kurderna, vilket de redan har börjat göra och den utveckligen kommer fortsätta. Snart blir YPG "terrorister".

Om YPG vänder sig till Ryssland måste det vara en ytterst övertygande allians. Turkarna och Nato kommer inte att gilla det.

Vad YPG och PKK har svårt med är att agera smart, de agerar utifrån hjärtat men diplomatin i det hela blir ett hinder. Mina misstankar om att YPG grenar kommer i framtiden agera i Turkiet börjar bli allt mer starkare. Om Erdogan fortsätter med slakten kommer självmordsbombningar i regeringshus bli en vardag, då skapar Turkiet sig eget spelrum.

Jag tror på fullaste allvar att Turkiet och USA har omfattande planer för konflikten och där är Rojava uteslutat. När planerna verkställs är en fråga i sig. Det är vad min magkänsla säger, svek är något återkommande. Ta det med en nypa salt, det är som sagt min magkänsla.
Senast redigerad av Stockholm- 2016-01-29 kl. 03:05.
Citera
2016-01-29, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hizir
beregistain|56168583]
Tror du Iran skulle vilja ha en kurdisk autonomi?

Den frågan berör främst Irak. I Syrien har man en annan utgångspunkt, Rojava legitimerar inte Iransk mark som kurdisk, dock kan det göra det av turkisk mark i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in