Citat:
Ursprungligen postat av
tauceti
Nu är det säkerligen väldigt svårt att få fram exakta antal, gällande utländska jihadister i Syrien. Jag hittade dock en artikel som säger sig ha siffror på dom stridande och dess ursprung. Hur skulle man kunna kolla att dessa siffror stämmer? Enligt rapporten så är det officiella siffror man har fått ifrån dom olika ländernas regeringar som har stridande i Syrien och Irak.
Dock väldigt intressanta siffror. Enligt rapporten så har Tunisien flest stridande på en siffra på 6000 följt utav;(jag gör en lista för enkelhetens skull)
Saudi - 2500 jihadister
Ryssland - 2400
Turkiet - 2100
Tunisien - 2000
Indonesien - 700
Kina och Kazakstan - 300
mm
Men här är det mest intressanta, våra Europeiska länder(Tyskland, Frankrike, Sverige, Danmark, Finland, Spanien, Albanien, Makedonien, Österrike mm) har ett antal på 3700 om jag har räknat det rätt. Ni som orkar får gärna kontrollräkna, men vi har ett oacceptabelt hög antal ifrån dessa länder. Hur ska vi stoppa trenden, för enligt rapporten så har antalet utländska jihadister ifrån våra länder mer än fördubblats dom senaste 18 månaderna. Samt att den har ökat 300 procent gällande jihadister ifrån Ryssland och Centralasien.
http://europe.newsweek.com/foreign-fighters-syria-and-iraq-double-31000-86-countries-report-402084?rm=eu
Edit:
Magnus Norell tror att det handlar om minst 600 jihadister från Sverige:
Citat:
Säpo har under ganska lång tid nu uppgett att de har koll på 300 personer som rest till Syrien och Irak för att strida. Stämmer uppgiften fortfarande tror du?
– Nej. Vi talar om ett stort mörkertal här, jag skulle gissa att det åtminstone rör sig om det dubbla antalet.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/religiosa-skal-lockar-svenska-ungdomar-till-is/
Förut talade Säpo om 300 varav hälften var bekräftade. Senaste exakta siffran från Säpo var 286, vilket rimligen rör sig om de som till 100% är bekräftade.
Verkar som att Säpo idag tonar ned siffrorna av någon anledning.
Även Ranstorp har förklarat att svenskarna har striktare kriterier när de anger antalet jihadister, jämfört med andra europeiska länder.
Finns alltså goda skäl att uppskatta antalet svenska jihadister till betydligt fler än de officiella siffrorna.