2015-11-27, 21:21
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Syrien har väldigt lite olja och du kommenterar att Saudi erna lägger sig i med att de vill ha olja?? Vilka fler krigar för att de vill ha olja, Ryssland, USA?

Nej mellanöstern har alltid varit en krutdurk. Nu har det smällt i Syrien som var ett svagt instabilt land där en minoritet försökte härska över majoritet sunni.
Före kriget produserade Syrien 400 000fat olja/dag ,IS var snabba att ta kontroll över de områden där olja finns.

Jag menar att IS vill åt det men att Stormakterna har annat i tankarna. Det geografiska läget.
Edit:
Tycker att du borde prova tråden"Där vi missförstör varandra"..

(FB) Tråden där vi missförstår varandra
Senast redigerad av zorze 2015-11-27 kl. 21:35.
Citera
2015-11-27, 21:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Aleppo-fronten är väl i princip den enda front de vann någon egentlig mark. I N Hamah backade de t ex. Svårt att generalisera så mycket på en fungerande offensiv, som f ö styrs av Iran och inte SAA.

Nu generaliserade jag inte till hela Syrien, men regimens framgångar söder och öster om Aleppo samt i Latakiaprovinsen är betydligt större än de förluster man gjort norr om Hama.
Citera
2015-11-27, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
För att helt stänga gränsen krävs det förstås marktrupper. Se vad jag skrev ovan om offensiven öster om Aleppo.

Ja det är det som krävs för att slå ut IS, men idag så är alla länder mycket ovilliga att använda markförband. Även Putin har sagt att marktrupper är uteslutna. Detta innebär att vapen och förnödenheter kommer att fortsätta strömma in från Turkiet, men tyvärr kommer det in andra vägar också. Till exempel Libanon läcker som ett såll.
Många spelar dubbelspel. Utåt sätt är de motståndare till IS, men de gör ändå affärer med dem under bordet. Detta gäller till exempel Turkiet och Saudiarabien, men även USA och Israel.
Citera
2015-11-27, 21:36
Medlem
Citat:
Nu generaliserade jag inte till hela Syrien, men regimens framgångar söder och öster om Aleppo samt i Latakiaprovinsen är betydligt större än de förluster man gjort norr om Hama.

Visst är de i S Aleppo större än förlusterna i N Hamah, dock har det stannat av för ett bra tag sen och regimenhar förlorat lite mark. Latakia har nog inte resulterat i något betydande, rebellerna tog över jabal zahia idag.
Länk:
https://www.youtube.com/watch?v=qadvnY-Iz-Y

Ungefär nuvarande status i s Aleppo. "Contested" kontrolleras nu av rebellerna:
http://www.edmaps.com/Syria_Battle_for_Aleppo_November_24_2AM.png
Citera
2015-11-27, 21:46
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Många spelar dubbelspel. Utåt sätt är de motståndare till IS, men de gör ändå affärer med dem under bordet. Detta gäller till exempel Turkiet och Saudiarabien, men även USA och Israel.
Har du källor till påståendet att USA har affärer med IS? Och Israel?
Citera
2015-11-27, 22:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Visst är de i S Aleppo större än förlusterna i N Hamah, dock har det stannat av för ett bra tag sen och regimenhar förlorat lite mark. Latakia har nog inte resulterat i något betydande, rebellerna tog över jabal zahia idag.
Länk:
https://www.youtube.com/watch?v=qadvnY-Iz-Y

Ungefär nuvarande status i s Aleppo. "Contested" kontrolleras nu av rebellerna:
http://www.edmaps.com/Syria_Battle_for_Aleppo_November_24_2AM.png

Vi får väl se hur det går med rebellernas motoffensiv. Jag kommer ihåg i början av hösten då de proklamerade att de återtagit Abtin och tryckt tillbaka regimens styrkor till vägen mellan Aleppo och Kafr Abid. Verkligheten såg dock annorlunda ut.

Angående Latakiaprovinsen, så var det främst regimens återtagande av den strategiskt viktiga orten Ghmam och området nordost därom som jag syftade på.
Senast redigerad av Regulus 2015-11-27 kl. 22:27.
Citera
2015-11-27, 22:14
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodspeed1
Väldigt intressant utveckling... YPG och SDF har attackerat rebeller norr om Aleppo, med ryskt flygunderstöd! http://www.modernfrontlines.com/?p=1828

Kan tänka mig att ryssen har lovat guld och gröna skogar till kurderna nu sedan Turkiet skjöt ner ryssens flyg

Ja bästa som kunde hända kurderna, fattar inte vad fan Turkiet tänker med. Börjar Ryssland stödja Pkk inne i Turkiet också kommer det bli kaos, de kan göra ett helvete för landet.
Citera
2015-11-27, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Ja bästa som kunde hända kurderna, fattar inte vad fan Turkiet tänker med. Börjar Ryssland stödja Pkk inne i Turkiet också kommer det bli kaos, de kan göra ett helvete för landet.

Tro mig att Erdogan har tänkt ut framtida scenarion vad som kan hända, vem som kommer backa upp vem. Har inte Erdogan koll på sånt har militären, har inte militären koll har underrättelsetjänsten. Tro inte man gör saker på måfå.

Just nu finns det inga PKK kvar längre uppe i bergen, alla är bortsprängda, dom sitter klistrat på berg och stenar. Det skulle i försig vara bra om fler kurder kunde anlsuta sig till PKK då går inte bomber eller amo till onödan, mot slutet av bombningarna dog ca 6 -7 stycken mot över 10- tal innan. Bättre fler dör på en och samma gång plus billigare för oss.

Vad menar du med inne i Turkiet? Det pågår ju just nu strider i städer där det är befolkat med kurder, inget som kan hända. Det händer i skrivande stund och gjort i nån månad. Som jag sa, finns längre inga bergskurder kvar i bergen.

Ryssen är inte så dum som man tror att dom hur det än blir skulle beväpna terroristkurder, dom har inte själva sin gård fri från andra etniciteter som skulle kunna ge dom terror.

Vet inte hur spännt det är nu mellan Iran och Turkiet men av någon anledning känns det som at Iran skulle iaf motsätta sig mot något sånt. Glöm inte att kurders dröm Storkurd-i-stan omfattar även en del av Iran. Skulle Iran vilja att det vapen efter många år riktas mot sig själva? Skulle du kunna tänka dig att Turkiet beväpnar PJAK för att man är oense med Iran?
Citera
2015-11-28, 01:02
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Vi får väl se hur det går med rebellernas motoffensiv. Jag kommer ihåg i början av hösten då de proklamerade att de återtagit Abtin och tryckt tillbaka regimens styrkor till vägen mellan Aleppo och Kafr Abid. Verkligheten såg dock annorlunda ut.

Angående Latakiaprovinsen, så var det främst regimens återtagande av den strategiskt viktiga orten Ghmam och området nordost därom som jag syftade på.
Ni har tjatat om de "stora vinsterna" för den svaga Assad och det ineffektiva Ryssland. Jag har sagt att det inte är något vi inte sett misslyckas förut under dessa år. Sent ska ni syndare vakna. Pinsamt dålig bedömning av läget i Syrien efter så här många år. Assad har försvagats enormt, något inte Rysslands värdelösa krigsmateriel Assad betalar dyrt för kommer hjälpa, bland annat eftersom Assad inte har råd att ersätta ens en bråkdel av de stridsvagnar och skräp han blivit av med. Den svåraste förlusten är dock såklart alla alawitiska unga män som dött som flugor, outbildade soldater som varit kanonmat efter den gamla sovjetiska modellen.
Senast redigerad av Xelious 2015-11-28 kl. 01:24.
Citera
2015-11-28, 01:16
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Före kriget produserade Syrien 400 000fat olja/dag ,IS var snabba att ta kontroll över de områden där olja finns.

Jag menar att IS vill åt det men att Stormakterna har annat i tankarna. Det geografiska läget.
Nej lögnare, Syrien producerade inte 400k fat per dag före kriget, den siffran drog du ut från din av dina "pojkvänner" välanvända kroppsöppning. Jag tycker ni inavlade MENA som har så svårt att hålla er till sanningen och som är orsaken till all ondska i bland annat Syrien ska åka ned och bidra till att gödsla öknen med hjälp av USA så ni får lite mening med era liv.

Syrien har inga naturresurser att tala om, jämfört med länderna runt om är det ett efterblivet land utan större utsikter. Det är därför det var så många arbetslösa unga män som protesterade mot regimen då de inte hade någon framtid i landet. Se på vattensituationen. Allt mer av Syrien har förvandlats till öken. Israel har Golanhöjderna fulla av vatten som får Israel att blomstra, vilket de har Hafez d.ä. att tacka för
Senast redigerad av Xelious 2015-11-28 kl. 01:38.
Citera
2015-11-28, 01:34
Medlem
djuphavsdjungelns avatar
Bomba sönder oljebrunnarna så är det löst med oljan till vidare menar somliga. IS har inte tillräckliga resurser att bygga upp dem igen.

Vem ska bygga upp brunnarna? Saudi? Ryssland? Iran? Norge? Vilka företag får uppgiften?

Oljan säljs till stor del inne i syrien och priset är oberoende av världsmarknadspriset. Det är därför inte brunnarna redan bombats. IS säljer via mellanhänder till olika aktörer som bekämpar IS. Det är en jävla röra där nere. Och oljan är en parentes i sammanhanget.

Turkarna ogillar syriska kurderna som ogillar IS som ogillar Iran som ogillar Saudiarabien som ogillar ryssland som ogillar rebellerna som ogillar turkarna som gillar NATO som ogillar IS som ogillar irak. Sen har vi egypten, kina, ukraina, israel, australien, canada, england, frankrike, tyskland och listan bara växer och växer. Många är med och krigar nu i detta.

Eskalerar vapenväxlingen så bör man hamstra konservburkar. Vi är farligt nära WW3.

EDIT: Nämnde jag israel? Varför det? Jo, för många verkligen hatar israel i alla länder där nere.
Senast redigerad av djuphavsdjungeln 2015-11-28 kl. 01:38.
Citera
2015-11-28, 01:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nej lögnare, Syrien producerade inte 400k fat per dag före kriget,

Vet inte vad egentliga siffran är men att Syrien har olja är ingen tvekan.

Det här fick jag upp,

Syriens oljeproduktion peakade redan 1996 på ganska exakt 600 000 fat olja om dagen och nettoexporten av olja från landet toppade även samma år. Innan den underbara arabiska våren hade produktionen fallit till drygt 400 000 fat olja om dagen, men drabbades hårt av inbördeskriget och låg 2012 nere på drygt 180 000 fat per dag.

Landets tidigare blygsamma export om ca 100 000 fat per dag har istället bytts mot en import på ca 75 000 fat om dagen under 2012. En tämligen lätt spekulation är att Assadregimen köper sin olja från Iran, men det borde handla om relativt enkla medel att blockera leveranser av olja till landet.

Och säg att den ligger idag på ca 50k fat om dagen. Vad är marknadspriset per fat idag? Dela den på två och gångra det sen med 50k.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in