2015-11-24, 18:02
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vita Huset: kränkningen varade bara några sekunder

White House: 'Russian incursion into Turkish airspace lasted seconds'

http://www.theguardian.com/world/live/2015/nov/24/russian-jet-downed-by-turkish-planes-near-syrian-border-live-updates

Russia’s operation in Syria will continue despite the downing of a Russian fighter jet by the Turkish air force, the Kremlin spokesman Dmitry Peskov has said. Meanwhile, a US official has said that initial indications are that the Russian incursion into Turkish airspace lasted a matter of seconds.

Ryssarna hävdar förstås att det aldrig var någon kränkning. Men det intressanta är varför USA framhåller att den var så kortvarig. Försöker man gjuta olja på vattnet?
Man försöker nog försiktigt distansiera sig från turkarna.

Det är en officiell hemlighet att resten av NATO inte riktigt går i samma takt som turkarna, och fler och fler undrar nog vad de har där att göra. Att kriga för en islamistisk nationalistisk stat som hjälper daesh är det rätt få av medlemsländerna som vill.
Citera
2015-11-24, 18:14
Medlem
Var bara en tidsfråga innan ett sånt här "misstag" skulle hända.
Citera
2015-11-24, 18:15
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9yrs
Är det inte bättre om du och de andra rysshatarna håller er i rysstrådarna där ni för länge sedan dödat all diskussion med ert infantila rysshat?

Assad står för stabilitet och rättigheter för alla folkgrupper och religioner medan eländet som USA och Turkiet backar upp endast står för sunnimuslimer och sharialagar. Turkarna kan inte ens dölja detta och i och med nedskjutningen så står det självklart för alla utom dig och dina vänner. Hoppas innerligt att ryssarna gör processen kort med turkmener och turkar nu. Speciellt om det skulle visa sig att turkmenerna skjutit på en rysk helikopter också.

Här är en video som sägs visa när terroristerna spränger en rysk räddningshelikopter med amerikansk pansarvärnsrobot. Helikoptern var där för att rädda piloterna.

https://www.youtube.com/watch?v=2vxxQOTCN18&feature=youtu.be
Citera
2015-11-24, 18:17
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ryssarna hävdar förstås att det aldrig var någon kränkning. Men det intressanta är varför USA framhåller att den var så kortvarig. Försöker man gjuta olja på vattnet?

Jag förstår det som en inofficiell kommentar, off the record? Låter inte som något de säger på en presskonferens. Däremot har ju Pentagon officiellt sagt att "det är mellan Ryssland och Turkiet, vi var inte inblandade".

Hur mycket jag än ogillar Turkiets inverkan på Syrien-kriget i allmänhet och deras islamism i synnerhet, och hur felplacerade de än må vara i NATO, måste jag säga att de blir orättvist behandlade här nu för just denna händelse: De har givit så mycket förvarningar om detta som man någonsin kan begära, jag har själv flera gånger skrivit om att Turkiets tålamod pressas till det yttersta av både USA och Ryssland på ett nästan hånfullt sätt, och, för att citera Putin fritt ur minnet efter att ryssarna ingrep på Krim; "om man spänner en fjäder för hårt så slår den till slut tillbaka".
Prova att sätta in USA, Ryssland eller varför inte Israel i Turkiets sits, så får ni se att de knappast har reagerat hetsigt eller uppseendeväckande. Hårt ja, men de hade inget val om inte andra länder skulle ignorera deras varningar.
Jag är gärna med på att kritisera Turkiet, men inte för den här nedskjutningen.
Citera
2015-11-24, 18:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Man försöker nog försiktigt distansiera sig från turkarna.

Det är en officiell hemlighet att resten av NATO inte riktigt går i samma takt som turkarna, och fler och fler undrar nog vad de har där att göra. Att kriga för en islamistisk nationalistisk stat som hjälper daesh är det rätt få av medlemsländerna som vill.

Precis. Det finns nog många NATO-länder som sliter sitt hår just nu. Skulle vara intressant att höra vad de säger till turkarna på NATO-mötet just nu.
Citera
2015-11-24, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snallakillen
Var bara en tidsfråga innan ett sånt här "misstag" skulle hända.

ehehehehe misstag var det inte men jag kan förstå om Turkarna har sitt folk på gränsen vid Turkiet, och vill försvara dem på samma sett som Ryssarna försvarade sitt folk i östra Ukraina. Men då måste man ha en dialog med Ryssland och inte vilja leka rövare med olja och terrorister.
Citera
2015-11-24, 18:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag förstår det som en inofficiell kommentar, off the record? Låter inte som något de säger på en presskonferens. Däremot har ju Pentagon officiellt sagt att "det är mellan Ryssland och Turkiet, vi var inte inblandade".

Hur mycket jag än ogillar Turkiets inverkan på Syrien-kriget i allmänhet och deras islamism i synnerhet, och hur felplacerade de än må vara i NATO, måste jag säga att de blir orättvist behandlade här nu för just denna händelse: De har givit så mycket förvarningar om detta som man någonsin kan begära, jag har själv flera gånger skrivit om att Turkiets tålamod pressas till det yttersta av både USA och Ryssland på ett nästan hånfullt sätt, och, för att citera Putin fritt ur minnet efter att ryssarna ingrep på Krim; "om man spänner en fjäder för hårt så slår den till slut tillbaka". Prova att sätta in USA, Ryssland eller varför inte Israel i Turkiets sits, så får ni se att de knappast har reagerat hetsigt eller uppseendeväckande. Hårt ja, men de hade inget val om inte andra länder skulle ignorera deras varningar. Jag är gärna med på att kritisera Turkiet, men inte för den här nedskjutningen.

Sverige brukar inte skjuta ner vare sig ryska eller andra plan som kränker vårt luftrum några sekunder, vilket händer ganska ofta. Turkiet har agerat överspänt i den här frågan, som om man vill mucka gräl. Det amerikanska uttrycket carry a stick on ones shoulder stämmer ganska bra.

Jag misstänker fortfarande att Erdogan ville ha en konflikt just för att stoppa det internationella samarbetet mot IS, som han fortfarande stöder i smyg. Det påminner i så fall om hans agerande inför nyvalet, då han provocerade fram en konflikt med kurderna för att dra till sig turkiska nationalister.
Senast redigerad av Regulus 2015-11-24 kl. 18:28.
Citera
2015-11-24, 18:29
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
[b] Försöker man gjuta olja på vattnet?
Bättre resultat på vågor..
Men jag tror en allvarlig dispyt mellan Ryssland o Turkiet underminerar Wiensamtalen, så USA vill nog
som sagt få bort den här incidenten från dagordningen. NATO mötet har säkert samma ambition.
Citera
2015-11-24, 18:31
Avslutad
Citat:
Sverige brukar inte skjuta ner vare sig ryska eller andra plan som kränker vårt luftrum några sekunder, vilket händer ganska ofta. Turkiet har agerat överspänt i den här frågan, som om man vill mucka gräl. Det amerikanska uttrycket carry a stick on ones shoulder stämmer ganska bra.

Jag misstänker fortfarande att Erdogan ville ha en konflikt just för att stoppa det internationella samarbetet mot IS, som han fortfarande stöder i smyg.

Sverige har inte modet att göra det sen är det ine dum jämförelse. Ryssarna skulle kunna marschera in utan vapen utan att Sverige lyfter ett finger, det vet du också men kommer ändå med en dum jämförelse. Se lite på hur spännt det i regionen för fan.

När ska man dra en gräns för vad och hur mycket man får kränka ens territorium? En gång, tio gånger eller hundra gånger? 10 sekunder är inte nog för att markera? 1 minut då eller vi sätter gränser till 1 timme, låter det bra?

Och du som är expert har ju dragit din slutsats att Turkiet överagerade, bra jobbat fjant!
Citera
2015-11-24, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy

Hur mycket jag än ogillar Turkiets inverkan på Syrien-kriget i allmänhet och deras islamism i synnerhet, och hur felplacerade de än må vara i NATO, måste jag säga att de blir orättvist behandlade här nu för just denna händelse: De har givit så mycket förvarningar om detta som man någonsin kan begära, jag har själv flera gånger skrivit om att Turkiets tålamod pressas till det yttersta av både USA och Ryssland på ett nästan hånfullt sätt, och, för att citera Putin fritt ur minnet efter att ryssarna ingrep på Krim; "om man spänner en fjäder för hårt så slår den till slut tillbaka".
Prova att sätta in USA, Ryssland eller varför inte Israel i Turkiets sits, så får ni se att de knappast har reagerat hetsigt eller uppseendeväckande. Hårt ja, men de hade inget val om inte andra länder skulle ignorera deras varningar.
Jag är gärna med på att kritisera Turkiet, men inte för den här nedskjutningen.
Vad utgjorde Ryssland för hot mot Turkiet påstår du? Nej, man kan inte påstå sig vara allierad mot ISIS och samtidigt skjuta ner allierade. Men ni rysshatare lever ju på ert hat så ska väl inte ha så stora förväntningar på er.
Citera
2015-11-24, 18:33
Avslutad
Rysslands närvarande i Syrien kan bli en ala Afghanistan när man slog ut många av deras tanks och helikopter.. Två farkoster på en och samma dag låter inte alls så bra.
Citera
2015-11-24, 18:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Bättre resultat på vågor..

I stand corrected.

Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Men jag tror en allvarlig dispyt mellan Ryssland o Turkiet underminerar Wiensamtalen, så USA vill nog som sagt få bort den här incidenten från dagordningen. NATO mötet har säkert samma ambition.

Absolut är detta inte något som USA gillar. Men nu är det plötsligt Erdogan som sätter dagordningen. Frågan är om Obama ska lyckas mota tillbaka honom i fållan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in