Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Ryssarna hävdar förstås att det aldrig var någon kränkning. Men det intressanta är varför USA framhåller att den var så kortvarig. Försöker man gjuta olja på vattnet?

Jag förstår det som en inofficiell kommentar, off the record? Låter inte som något de säger på en presskonferens. Däremot har ju Pentagon officiellt sagt att "det är mellan Ryssland och Turkiet, vi var inte inblandade".
Hur mycket jag än ogillar Turkiets inverkan på Syrien-kriget i allmänhet och deras islamism i synnerhet, och hur felplacerade de än må vara i NATO, måste jag säga att de blir orättvist behandlade här nu
för just denna händelse: De har givit så mycket förvarningar om detta som man någonsin kan begära, jag har själv flera gånger skrivit om att Turkiets tålamod pressas till det yttersta av både USA och Ryssland på ett nästan hånfullt sätt, och, för att citera Putin fritt ur minnet efter att ryssarna ingrep på Krim; "om man spänner en fjäder för hårt så slår den till slut tillbaka".
Prova att sätta in USA, Ryssland eller varför inte Israel i Turkiets sits, så får ni se att de knappast har reagerat hetsigt eller uppseendeväckande. Hårt ja, men de hade inget val om inte andra länder skulle ignorera deras varningar.
Jag är gärna med på att kritisera Turkiet, men inte för den här nedskjutningen.