Citat:
Ursprungligen postat av
Swimps
Detta tycker jag också är intressant. Obamas adm verkar tappa en hel del status i regionen. Tror det verkligen att YPG är naturliga allierade till dem, med tanke på politisk tillhörighet? Dessutom lär väl turkiet tröttna på USAs illvilja mot FFZ. Hela idén de hade om att träna soldater som bara skulle kriga mot IS och inte Assad var också idiotisk. Vem som helst kunde räkna ut att ingen vill skriva in sig där, för att sen ta konsekvenserna av att inte vara med någon utom USA.
Fö känns det som att det dyker upp en hel del TOW-videor hhela tiden. Liwa Sultan Murad (FSA) ska ha släppt 5 st på en timme från södra Aleppo.
Måste vara 100+ pansarvagnar osv nu
Vad/vilka är FFZ?
Jo jag har också läst artiklar som tar upp att kurderna är sådär motiverade att slåss mot IS, i alla fall om de måste attackera. Känns som de sade tack för senaste leveransen, sparar vapnen/ammon och använder för framtida behov mot exempelvis turkarna..
Jo SAA verkar rätt slutkörda:
Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Det är uppenbart att detta inte kommer bli någon lätt seger för SAA, trots alla fantasier därom när ryssarna började bomba. Risken är uppenbar att detta kommer bli ytterligare en misslyckad intervention i MÖ; det enda SAA har åstadkommit är att ta ett par byar här och där utan att bryta igenom fronten på ett tydligt sätt någonstans. Visserligen slaktar man troligen rebeller i mycket högre takt nu, men å andra sidan lider också SAA enorma förluster om man skall tro på de bilder som kablas ut. Denna offensiv är ohållbar under en längre tid.
Savoy hade en intressant diskussion om att målet för ryssarna är att ta den syriska kusten och ge upp resten till resterande grupperingar, och det borde åtminstone vara ett realistiskt mål. Problemet är hur man tänker sig se slutet på kriget; även om man lyckas bygga upp en sådan alawitisk/kristen stat finns inga indikationer på att FSA/jihadisterna/rebellerna/terroristerna avslutar kriget där.
Så länge Ryssland vill ha närvaro i Syrien kommer man tvingas vara beredd att försvara sig och sin klientstat där.
Som sagt, SAA verkar slutkörda och förmodligen har en markoffensiv mot Aleppo kommit till stånd för att man har med Hisbollah och vissa iranska förband.
Men, det här måste ju man haft full koll på i Kreml när man beslutade om det militära ingreppet.
Så hur tänker man?
1) En mycket enkel förklaring skulle kunna vara att man inte hade något val om man vill behålla Tartus/inflytande, dvs att Assad befarades falla inom något år. Det område man angriper allra mest hittills, är väl ganska exakt det som motståndarna, i huvudsak Al-Nusra, tog under våren,
https://en.wikipedia.org/wiki/Northwestern_Syria_offensive_%28April%E2%80%93June _2015%29
2) Ryssarna kommer på rent empiriska grunder nöja sig med en kustrepublik där man i utbyte behåller sin flottbas och har en hel del att säga till om och är relativt omtyckt bland befolkningen - det är så här man har krigat både i Georgien och Ukraina, så varför inte här?
3) Vi pratar ju nu om realpolitik i extrem form, så efter lite etnisk rensning och folkförflyttning mm skulle det lilla landet bli relativt lättstyrt;
http://www.aina.org/news/20120606111526.htm (tydligen svensk författare men ingen jag känner till)
med naturlig och lättförsvarad gräns österut.
Vad talar emot det här? Tja, jag kan tänka mig att man gärna vill ha en korridor österut till alltmer ryssvänliga Irak (och Iran) och det blir ju svårt att ordna med en kustrepublik.
Jag har också en känsla att man hoppats på starkare reaktioner från västhåll, ryssarna är nog extremt sugna på att få igång en konferens där man delar upp Syrien. USA håller sig kalla men EU kanske är ganska ivriga?