Citat:
Ursprungligen postat av
Yaskaleh
Det jag kallar mög är den fatalt felaktiga idén att Daesh inte finns i västra Syrien. Flera av bombmålen i bergen ska enligt rysk underättelsetjänst vara Deash, vilket är logiskt om man antar att Daesh har som mål att erövra hela Syrien. Att utplåna alla islamister i landet är väldigt viktigt då de är Daesh främsta rekryteringsmaterial.
Vi kan säkert vara överens om en hel del, t.ex. att Assad kan behövs under en övergångsperiod. Lika så måste delar av baahtpartierts kadrar och delar av säkerhetsapparaten och armén bli en del av en framtida lösning på katastrofen i Syrien.
Sedan skriver du att "
utplåna alla islamister i landet är väldigt viktigt...", (min fetning). Och här är vi inte överens. Även jag är kritisk emot sk. "moderata" islamister och vet att de, snabbt, kan radikaliseras. Men är det inte bättre med en dialog med dessa,
innan de blivit radikaliserade. Slänger man istället sådana människor i fängelse och torterar dem, då blir de
garanterat radikaliserade. Mördar man dem så riskerar istället sekulära muslimer att bli radikaliserade.
Problemet är att övertyga Assad om en mjukare linje mot sitt eget folk så att han inte själv medverkar till radikaliseringen. Sedan är det en annan femma att, möjligen bortsett ifrån det första året av revolt, så har utländska terrorister, med stöd av KSA, Turkiet och gulfstaterna, invaderat Syrien.
Ryssland, och inte minst Iran, har mer rätt i sin analys av situationen än USA, som fortsätter att driva sin katastrofpolitik, även om man kan ha rätt i att brutalitet ifrån Assad regimen kan medverka till radikalisering.
Som du märker så har jag hämtat material ifrån min analys ifrån båda sidorna i denna konflikt, där alla regionens stormakter, samt USA, väst, och Ryssland också aktivt deltar.