2015-10-09, 02:38
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Det har man inte alls gjort. Syrien gick ut med att man hade kemiska vapen senast år 2012,
http://youtu.be/fqjWzGfOLlE
Det finns alltså inget att "avslöja"
Detta strider mot Bashar al-Assad sa innan hans kemvapen blev plockade, alltså att Syrien varken förnekar eller erkänner innehavet av kemvapen.
Citera
2015-10-09, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm-
Vad får dig att tro det? Ryssland har inte gjort ett piss i den här konflikten, man letade tillfälle för att militärt uttrycka solidaritet med Assad. Flyktingkrisen inom EU bidrog till detta gyllene tillfälle. Man påstås bomba IS hit o dit, men kolla på kartan! Vart är IS ett direkt hot mot Assad? Jag välkomnar Putin i konflikten, han har all rätt att också skydda sina intressen men med den utgångspunkt de har i konflikten kommer man inte långt. Vid en viss punkt i konflikten kommer man att vara tvungen att förhandla och Assad måste förlora makt, annars återgår kriget till det vanliga tills han regimen faller.

Vart var Putin när IS förde folkmord på riktigt och inte bara några halshuggningar? USA har helt enkelt haft svårt med att föra en ordentligt krigsföring. Man beväpnar FSA och nästa dag går de till al-Nusra, man hjälper kurderna men kurderna är inte villiga att agera utanför dess områden osv. Allt verkar luta sig mot att Assad kommer att sitta kvar, men det återstår att se.
---------------------------- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag undrar om ingen planerat ett mord på Assad? Hur kommer det sig att ingen terrorist försökt spränga honom i luften? Hur försiktig är han? Finns det hot runt om kring honom? Skulle det vara en vändpunkt i konflikten isfl?
Intressant fråga. Om Assad dör, oavsett hur, vem tar över?

Varför Putin inte gjort något tidigare är också en bra fråga. Jag är säker på att Gaddaffi ställer sig den frågan i sin himmel.
Citera
2015-10-09, 02:54
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jepperdi
Håller med dig om att han säkerligen förnekade innehav av kemiska vapen. Lite som Israel förnekar sitt innehav av kärnvapen. Inget illa ment mot Israel med det. Jag menar bara att det är inte så förvånande att stater förnekar både det ena och det andra. Det gäller alla stater. Det intressanta och viktiga är ju huruvida han (Assad) använt dem mot några grupper eller vid något tillfälle. Jag tror att det säkert har hänt och håller det inte emot honom. Detta då de eventuella gånger han auktoriserat användningen inte ens blivit noterade och varit ämnade att utplåna större grupper. Den kända attacken finns inget som stödjer att han varit inblandad i. Det faller på sin egen orimlighet.
Jag håller med och jag anser också att attacken, om den var menat att vålla så mycket skada som den gjorde, vore orimligt. Däremot är det mycket möjligt att man blandade fel och koncentrationen blev för hög vilket förorsakade för många förluster än det som var menat. Det mesta talar dock, enligt mig, för att regimen ska ha legat bakom attacken.
Citera
2015-10-09, 08:18
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
varför vill USA Islamisera Europa?

Destabilisera? Stackars Italien med 60 miljoner invånare kunde ju inta ta hand om 100000 flyktingar, men lilla Sverige kanske 200000 i år och Tyskland? De 2 mest stabila staterna lär ha mycket att göra med dessa män och deras när anhöriga och andra kommer i andra vågen. Vi får annat att tänka på, demoniseringen av muslimer fortsätter etc etc etc.
Citera
2015-10-09, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Haha, humoristiskt men han har en poäng. Hur kan USA och andra anti-Ryssland kommentatorer veta så mycket om vad som verkligen händer?

Jag har följt tråden sedan Rysslands första bombningar och det spekuleras väldigt mycket hit och dit. Man vet inte riktigt vilken media som man ska följa för att få sanningsenliga och icke-vinklade nyheter. Några tips?

Det är nog mycket riktigt att Putin/Ryssland har något typ av egenintresse i allt det här, märkligt vore det väl annars. Jag tror det är flera faktorer tillsammans som påverkar valet att gå in i Syrien, det ena behöver väl inte utesluta det andra? Så detta kan vara allt ifrån att påverka oljepriset till att framstå som bättre än USA/NATO.

Om man bara ska jämföra USA och Ryssland behöver han dock inte göra så mycket. Bara de fakto att USA har så "himla goda relationer" till den efterblivna staten Saudiarabien är så sjukt att man vill spy. USAs MÖ politik är riktigt kass i vilket fall, så det känns lite meningslöst att haka upp sig på huruvida terroristerna [som inte heter IS] är lite snällare än IS eller inte.

Nu bröt du mot regeln "övriga länkar ska följas av egen reflektion", men jag kan ju hjälpa dig lite på traven.

Kollade källan till detta påstående som är denna:
https://www.bellingcat.com/news/mena/2015/10/06/initial-findings-of-the-crowdsourced-geolocation-and-analysis-of-russian-mod-airstrike-videos-from-s yria/

Seriöst, gå in på den bara. En helt ljusgrå oläslig och asrörig sida.. Verkar vara en simpel blogg och att man inte kan gilla kommentarer/rangordna kommentarer efter flest gilla är ett varningstecken direkt.

Även om källan är riktig, är det inte bra att det händer något överhuvudtaget då? Ryssland verkar ha gjort mer mot terrorn på några dagar än vad USA har gjort på åratal!

Citat:
Det är nog mycket riktigt att Putin/Ryssland har något typ av egenintresse i allt det här, märkligt vore det väl annars. Jag tror det är flera faktorer tillsammans som påverkar valet att gå in i Syrien, det ena behöver väl inte utesluta det andra? Så detta kan vara allt ifrån att påverka oljepriset till att framstå som bättre än USA/NATO.

seeeg321 har svaret på din fråga:

Utan vi snackar om Ryssland framtida ekonomi existens, får USA igenom sin USA vänliga president i Syrien så kommer olje och gas Rör byggas i Syria nästa dag som kommer att konkurrera ut Ryssland väldigt snabbt u Europa.

Detta är kärnan i konflikten. Ett Usa/KSA vänligt Syrien gör Ryssland svagare då bla Turkiet inte kommer vara beroende av rysk gas. Det stoppar nog inte där utan Europa kommer på sikt få en ny leverantör av gas. Gazprom ska bort, det handlar inte alls om den inrikespolitiska situationen i Syrien.
http://www.proletaren.se/mellanostern/syrien-qatar-och-gasexporten
Citera
2015-10-09, 09:17
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
seeeg321 har svaret på din fråga:

Utan vi snackar om Ryssland framtida ekonomi existens, får USA igenom sin USA vänliga president i Syrien så kommer olje och gas Rör byggas i Syria nästa dag som kommer att konkurrera ut Ryssland väldigt snabbt u Europa.

Detta är kärnan i konflikten. Ett Usa/KSA vänligt Syrien gör Ryssland svagare då bla Turkiet inte kommer vara beroende av rysk gas. Det stoppar nog inte där utan Europa kommer på sikt få en ny leverantör av gas. Gazprom ska bort, det handlar inte alls om den inrikespolitiska situationen i Syrien.
http://www.proletaren.se/mellanostern/syrien-qatar-och-gasexporten

Jag förstår att det är lockande att ta fram någon enkel teori om gasledningar hit och dit och att allt handlar om råvaror, men nä: Välstånd och därmed makt byggs inte i första hand av naturresurser, utan av kunskap och inflytande. Det är inte alls säkert att det är dåligt för Ryssland *på sikt* att inte kunna lita på sina olje-/gasintäkter. Missilerna man just dragit iväg är ett tecken på att man inte är ett rent råvaruland.

Syrienkonflikten handlar ju om geopolitiskt inflytande. Syrien är Rysslands fotfäste vid Medelhavet, har flottbasen Tartus och en ryssvänlig regim. Ryssland visar just nu att det räcker med att ha inflytande över tre länder, Iran, Irak och Syrien, för att kunna förhindra nuvarande världsimperiums (USAs) expansion i sitt södra närområde. Det räcker dessutom uppenbarligen för att kunna verka från Kaspiska havet direkt till Medelhavet och man slipper till viss del beroendet av att få komma ut genom NATO-behärskade Bosporen av och till.

Utan ett ryssvänligt Syrien faller detta inflytande platt. Men med detta sagt, var det aldrig någon fara på taket iom detta inflytande så länge alla satt stilla i båten och Assad satt ohotad i Damaskus. Israel höll stenkoll på vad han och Syrien tog sig för och Ryssland hade aldrig kunnat expandera sin inflytandesfär så våldsamt som man gör nu.

Det är i övrigt ganska intressant att studera Iraks utrikespolitiska utveckling. Detta var nog inte vad man tänkte sig i Washington 2003...och det kanske kommer visa sig om några år att Rysslands insats nu var lika bortkastad som USAs då.
Citera
2015-10-09, 09:54
Medlem
Många ärr u överens om att det Putin gör i Syrien gynnar IS. För det erkar ju vara oppositionen som Ryssland riktar in sig på i första hand men under falsk flagg att det är IS man vill bomba.Assad är givetvis desperat när han bjuder in ryssen att bomba sin egen befolkning. Assads brott ju väldokumenterade så återigen satsar Putin på en loser utan framtid. Putins framfart i Syrien kan ju även bli bli det som avgör Putins framtid som ledare för ett alltmer försvagat Ryssland om vi har tur. Hökarna i Kreml kanske har haft sitt roliga nu.
Citera
2015-10-09, 10:05
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Många ärr u överens om att det Putin gör i Syrien gynnar IS. För det erkar ju vara oppositionen som Ryssland riktar in sig på i första hand men under falsk flagg att det är IS man vill bomba.Assad är givetvis desperat när han bjuder in ryssen att bomba sin egen befolkning. Assads brott ju väldokumenterade så återigen satsar Putin på en loser utan framtid. Putins framfart i Syrien kan ju även bli bli det som avgör Putins framtid som ledare för ett alltmer försvagat Ryssland om vi har tur. Hökarna i Kreml kanske har haft sitt roliga nu.

Det här ju intressant då Rysslands representanter aldrig sagt att dom på något sätt endast skulle fokusera på IS utan att de ska göra det de gör just nu, gå efter strategiska mål och stötta Assad.

Jag är väldigt nyfiken på var folk har fått det här om att Ryssland endast skulle angripa en gruppering i Syrien från, det finns liksom inte uttalande som stödjer detta utan det närmsta man kommer är några MSM rubriker.
Citera
2015-10-09, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yaskaleh
Det jag kallar mög är den fatalt felaktiga idén att Daesh inte finns i västra Syrien. Flera av bombmålen i bergen ska enligt rysk underättelsetjänst vara Deash, vilket är logiskt om man antar att Daesh har som mål att erövra hela Syrien. Att utplåna alla islamister i landet är väldigt viktigt då de är Daesh främsta rekryteringsmaterial.

Varför använder du den arabiska förkortningen DAESH (al-Dawla al-Islamiya fi Iraq wa al-Sham)? Jag läste att i Frankrike har man börjat göra det också officiellt därför att vissa muslimer inte vill bli förknippade med namnet Islamic State, IS eller ISIS.

http://theweek.com/speedreads/446139/france-says-name-isis-offensive-call-daesh-instead

Själva namnet DAESH betyder ju i stort sett samma sak fast på Arabiska så varför skall vi använda deras förkortning? Det är mycket osannolikt att jihadisterna själva har uppfunnit Islamiska staten över huvud taget, utan det är några strateger i USA, KSA eller Israel troligen som har kommit fram till att man ville slå samman Syrien och den sunnimuslimska delen av Irak.

Jag ser ingen anledning att byta namn i alla fall. Jag kommer fortsättningsvis att kalla det för IS även om Daesh kanske låter häftigare.
Citera
2015-10-09, 10:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaskaleh
Det jag kallar mög är den fatalt felaktiga idén att Daesh inte finns i västra Syrien. Flera av bombmålen i bergen ska enligt rysk underättelsetjänst vara Deash, vilket är logiskt om man antar att Daesh har som mål att erövra hela Syrien. Att utplåna alla islamister i landet är väldigt viktigt då de är Daesh främsta rekryteringsmaterial.

Vi kan säkert vara överens om en hel del, t.ex. att Assad kan behövs under en övergångsperiod. Lika så måste delar av baahtpartierts kadrar och delar av säkerhetsapparaten och armén bli en del av en framtida lösning på katastrofen i Syrien.

Sedan skriver du att "utplåna alla islamister i landet är väldigt viktigt...", (min fetning). Och här är vi inte överens. Även jag är kritisk emot sk. "moderata" islamister och vet att de, snabbt, kan radikaliseras. Men är det inte bättre med en dialog med dessa, innan de blivit radikaliserade. Slänger man istället sådana människor i fängelse och torterar dem, då blir de garanterat radikaliserade. Mördar man dem så riskerar istället sekulära muslimer att bli radikaliserade.

Problemet är att övertyga Assad om en mjukare linje mot sitt eget folk så att han inte själv medverkar till radikaliseringen. Sedan är det en annan femma att, möjligen bortsett ifrån det första året av revolt, så har utländska terrorister, med stöd av KSA, Turkiet och gulfstaterna, invaderat Syrien.

Ryssland, och inte minst Iran, har mer rätt i sin analys av situationen än USA, som fortsätter att driva sin katastrofpolitik, även om man kan ha rätt i att brutalitet ifrån Assad regimen kan medverka till radikalisering.

Som du märker så har jag hämtat material ifrån min analys ifrån båda sidorna i denna konflikt, där alla regionens stormakter, samt USA, väst, och Ryssland också aktivt deltar.
Citera
2015-10-09, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag har inte föreslagit att de jihad-salafisterna ska ingå i en framtida politisk lösning, utan jag menar på att deras militära insatser kommer att sätta tryck på Assad och hans allierade, vilket kommer leda till en politisk lösning på konflikten. Stödet för många jihadister, främst IS, kommer att sjunka när al-Assad är utbytt mot en mer representativ regering, FSA. Problemet med Ryssland är att de försöker göra sig av med IS och andra terrororganisationer och tvinga till folket Assad i makten. Själva anledningen till att sunnistammar har bekänt trohet till IS och andra islamister är pga av att de är tvungna att välja mellan al-Assad och IS, och valet blir enkelt: islamiska staten.

Ja, det lär bli problematiskt om Ryssland börjar beväpna rebellerna när Assad är störtad. Däremot är det två saker som kommer att ske efter att al-Assad är störtad. Det första är att FSA kommer att upphöra med sitt militärstrategiskta samarbeta med jihadisterna. För det andra kommer stödet, folkligt, för islamisterna att sjunka då anledningen till att man stöttar dessa jihadister, speciellt IS, beror på att de har byggt upp en välfungerande ”stat” genom att bygga ut infrastrukturen, få igång skolor, sjukhus och andra viktiga institutioner. Om det finns ett alternativ till Assad kommer stödet då för IS att sjunka.

Jag argumenterar för en möjlig strategi som inte lämnar Syrien åt Ryssland och Iran, givet det är vad USA och gulfstater är ute efter. Om det verkligen är så att USA inte vill att Syrien hamnar i Rysslands och Irans händer så finns det inte mycket mer de verkligen kan göra än att förlänga kriget och göra det så kostsamt som möjligt för al-Assad och Ryssland. Denna strategi är inte ny. Bashar al-Assad g gjorde det i Irak, hans far i Libanon och Ryssland gör det i Ukraina. Den dagen du har något att säga om det är då jag kommer sluta se dig som en hycklare.

Anledningen till att du tror att jag ”förskönar” al-Nusra är för att du förutsätter att jag stöttar dem, och därför läser du det jag skrivet i ljuset av att jag stöttar al-Nusra och andra terrororganisationer. Jag är inte här för att diskutera vad jag tycker om religiösa skäggiga gubbar. Jag kom in i diskussionen för att lägga fram en möjlig strategi som USA borde utforska om de inte vill förlora Syrien.

Om jag skriver att al-Qaida är bra på att flyga flygplan in i byggnader betyder det att jag förhärligar dom? Du måste lära dig att skilja på när man förhärligar en grupp och beskriver dess militära kapacitet.

Jag tycker inte att jag har demoniserat honom, han själv har bidragit till att han har demoniserat genom sina handlingar.

Du väljer alltså en sekulär ledare oavsett vad kostnaderna är och ändå är det jag som är ond och omoralisk?

Du skriver en meterlång rökridå utan att besvara de frågor du fick. Varför svarar du inte på frågorna?

Vi börjar med två enkla frågor. Specifikt vill jag veta:

- Vad kommer att hända med jihadisterna som du har beväpnat när den "politiska lösning" som du talar om inträffar? Det är en konkret fråga som är lätt att förstå och du har fått den flera gånger, men du låtsas bara svara genom att prata om de andra parterna.

- Du driver hårt tesen att stater ska bortse från moral och bara agera i sitt egna geopolitiska intresse. Du har skrivit långa stycken om detta och det utgär kärnan i dina argument som du framför. Varför klagar du då på Assad och Syriens regering hela tiden, när de hela tiden har agerat på det sätt som du själv starkt förespråkar? (Vi låtsas i det här fallet att dina anklagelser stämmer för diskussionens skull.)
Senast redigerad av Skitful 2015-10-09 kl. 11:23.
Citera
2015-10-09, 12:39
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Kina är kompisar med Putin men bara så länge det handlar om Kinas närområde. Kina är ett väldigt närsynt land och de har en policy att aldrig blanda sig i andra länders angelägenheter.
Och det är ju en bra policy, de har erfarenhet av att andra makter styr och ställer i deras land och därför är Kina måna om att hävda alla länders suveränitet, som ju också är en av FN:s stadgar.
Men gemenskapen i Brics har ju stärks på senare tid och jag kan tänka mig att dessa länder på något sätt backar upp Ryssland.
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ryssland har också en gräns och det är väl därför som västvärlden avvaktar. Man tror inte ryssarna orkar hålla på så länge och sedan har de bränt sitt krut. Då finns det också en chans att Putin får sparken.
Ryssland har tagit lång tid på sig att överväga den här insatsen, så jag tror det är noga förberett, därför tror jag också att de lyckas. I motsats till krigsprofitörerna i USA, så vill de inte ha krig, så jag tror och hoppas att de kan göra processen kort med terroristerna.
Jag tror inte de ger sig förrän de har nått sitt mål, att tvinga den så kallade oppositionen till en politisk lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in