2015-10-08, 18:18
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Anledningen till filmerna är att de som levererar dem vill se hur de använts; man vill inte dela ut nya förrän de gamla har brukats, det är inte bra om terrorister sitter på lager av TOWs.

Tack för svaret, det låter logiskt. Trodde kanske att de behövde flytta på sig direkt efter träff efter som deras plats blivit röjd.
Citera
2015-10-08, 18:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Det har diskuterats tidigare i Syrien-trådarna, och det rör sig med allra största sannolikhet om äkta vara. Vad jag minns var du också involverad då:

(FB) Konflikten i Syrien
ja se där. T o m en växling oss emellan. I förra tråden talade vi om "Ceasar". Därför hittade jag inget i denna när jag sökte på Caesar.

Bra påminnelse om vidrigheterna som Assad mycket troligt gjort sig skyldig till.

Att det dykt upp i medierna nu i dagarna är eftersom det skrivits en bok där Caesar berättar sin historia.
Citera
2015-10-08, 18:40
Medlem
USA:s försvarsminister säger att Ryssland kommer snart att lida förluster:http://www.dailystar.com.lb/News/World/2015/Oct-08/318189-russia-will-soon-suffer-casualties-after-syria-intervention-us-defense-secretary.ashx

Det luktar Afghanistan 1979 - 1989.
Citera
2015-10-08, 18:46
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Anledningen till filmerna är att de som levererar dem vill se hur de använts; man vill inte dela ut nya förrän de gamla har brukats, det är inte bra om terrorister sitter på lager av TOWs.

Vad är ursprungslandet för de vanligaste modellerna av TOWs som syns på bilderna?

Stämmer detta? Att det är Turkiet och Saudi som förser rebellerna med US tillverkat material?
Citat:
Syrian insurgents have released the first videos showing them using US-made M220-series TOW heavy anti-tank weapon systems, indicating that a state sponsor is supplying them with a new type of guided missile.
...
The system has been widely exported, including to Saudi Arabia and Turkey - which both support the Syrian opposition - and Iran, the Syrian government’s main backer. The militaries of Qatar and the United Arab Emirates (UAE), the other two Gulf states widely believed to have supplied weapons to Syrian insurgents, use European anti-tank guided missiles (HOT and MILAN), rather than TOW

http://www.matthewaid.com/post/82130215847/syrian-rebels-have-somehow-acquired-us-made-tow
Citera
2015-10-08, 18:55
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror inte alls att Ryssarna skiter i IS. De skiljer inte på IS eller några andra terrorister. Allt snack om moderata rebeller är rent nonsens. Den så kallade fria syriska armén som påstods vara moderata verkar knappt finnas längre och grupperna kan när som helst byta lojalitet efter situation. Ryssarna har dessutom sagt att man bekämpar alla grupper som är fientliga mot Assad så det är inget man hymlar med.

Rent juridiskt har ryssarna rätt att göra detta eftersom Assad fortfarande är Syriens president och han har begärt hjälp från Ryssland. USA däremot hade inte juridiskt rätt att kränka Syriens luftrum.
Ja, det är stor skillnad på att bistå regeringen och att bomba utan regeringens tillstånd, som USA gjorde. USA kränkte folkrättsliga principer och naturligtvis Syriens suveränitet. Men det har man ju iofs gjort redan från början i detta krig. Alla är så vana vid att USA gör som de vill, så man struntar i det.
Senast redigerad av humanlife 2015-10-08 kl. 18:58.
Citera
2015-10-08, 19:03
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Vad är ursprungslandet för de vanligaste modellerna av TOWs som syns på bilderna?

Stämmer detta? Att det är Turkiet och Saudi som förser rebellerna med US tillverkat material?

http://www.matthewaid.com/post/82130215847/syrian-rebels-have-somehow-acquired-us-made-tow

Det finns fog att tro att en del av de TOW som används kommer från Norge, de sålde av sina vapen runt 2010:

http://www.fofo.no/TOW+ut+etter+40+%C3%A5r.b7C_w7vMWp.ips
Citera
2015-10-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, det är stor skillnad på att bistå regeringen och att bomba utan regeringens tillstånd, som USA gjorde. USA kränkte folkrättsliga principer.
I artikeln som Kohen länkade till här ovan klagar USA dessutom över att Ryssland använde kryssningsmissiler utan att informera om det. USA som agerar där i strid mot internationell lag, har ju själva valt att inte samarbeta med Syriens regering så de får väl skylla sig själva att de inte informeras och har ingen rätt att kräva någonting. Ryssland får väl göra vad de vill när de har regeringens tillstånd.
Citera
2015-10-08, 19:13
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Tja, det låter nästan lite för mycket.

Detta är en tysk karta som visar läget 3 oktober, rött är Assad-styrkor.

http://www.spiegel.de/politik/ausland/bild-1056754-906175.html

Det intressanta med kartan är att den ju faktiskt också visar att Assad, och ryska intressen (Tartus) hotas betydligt mer av de övriga rebellerna (grönt) än av IS (grått). Så förmodligen stämmer anklagelserna om att ryssarna nästan helt skiter i ISIS och går in mot "de gröna" istället. Särskilt det gröna området sydväst om Aleppo känns viktigt ur Assads/Rysslands synvinkel.

PS. Och som Yaskaleh skriver betyder ju inte ytandelar så mycket i ett land vars yta till största delen är obrukbar och obebodd öken - IS heartland, så att säga.
Yta är inte det bästa måttet på hur stor kontroll man har över landet. Der spiegel har markerat stora öknar utan befolkning som IS-kontrollerat, när det i själva verket inte kontrolleras av någon alls. Befolkningen är ojämnt utspridd i Syrien, stora delar i inlandet är obefolkat medan kusten, där regimen fortfarande styr, har högre befolkningstäthet. Den enda större stad som daesh håller är Raqqah.

En nyckelstad i fråga om befolkningsmässig kontroll är dock Aleppo som faktiskt är större än Damaskus.

Sortera städerna efter storlek i denna lista och kolla vilken part som håller vilka städer så syns det att SAA håller bra mycket mer av landets befolkning än daesh.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_in_Syria
Citera
2015-10-08, 19:16
Medlem
Misstänker att Putin inte riktigt vet bad han gett sig ini riktigt. Ryskt Flyg och trupp till ett Syrien i sönderfall. Dessutom kränker rysk flyg luftrummet över suveräna stater, nu senast Turkiet. Turkiet är ju ett natoland till skillnad mot Sverige så där lär Putin möta sin överman om han inte inser vansinnet i det han gör. Vi får ju inte heller glömma att Assad är under utredning för folkmord och att Putin knappast är rumsren i det demokratiska rummet. Visserligen är Ryssland ett av dom större rekryteringsländer till IS men det är nog ointressant för Kreml. Det absolut viktigaste för Ryssland är ju att kväsa oppositionen i Syrien, för blir den stark så åker ryssen ut Syrien med huvudet före och Assad därefter. Ryssar är inte precis populära i regionen.
Vilket som, Syrien som stat är nog snart historia.
Citera
2015-10-08, 19:16
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ja, att SAA inte är kompetenta är ingen hemlighet, men det mest intressanta är att attacken kom nu. Området som anfölls i går hade bombats kraftigt av ryssarna innan:

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=z4PF1SFiMPjQ.kFa_qMMdFl48

Att SAA skulle ha anfallit utan att godkänt det med sina ryska "handlers" är helt uteslutet, så det verkar som om Kreml har underskattat svårigheterna med att vinna denna kampanj. SAA har inte tanks nog att kasta bort på detta sätt, och framför allt saknar man manskap, så det är även uteslutet att dylika förluster skulle vara acceptabla.

Frågan är vad ryssarna gör nu? Mer av bombningar är ju en lösning, men det är inte säkert att det uppnår något och nya TOW-system levereras snabbt till rebellerna om de gamla skulle bli utslagna. Rysk marktrupp är en annan lösning för att få lite kraft i offensiven, men det skulle vara kostsamt rent ekonomiskt och inte heller speciellt populärt i Ryssland; minns halshuggningsvideon från Tjetjenien. Att dra sig ur vore en enorm prestigeförlust, så det går inte heller.

Från det "överspelade" USAs sida har man popcornen poppade och behöver bara lämna över nya vapen till FSA för att showen skall fortsätta. För de som spelat Twillight Struggle kanske detta känns igen:

https://twilightstrategy.files.wordpress.com/2012/01/bear-trap.jpg

Bränna ner allt med Tos-1 burratino kanske.
Citera
2015-10-08, 19:19
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Misstänker att Putin inte riktigt vet bad han gett sig ini riktigt. Ryskt Flyg och trupp till ett Syrien i sönderfall. Dessutom kränker rysk flyg luftrummet över suveräna stater, nu senast Turkiet..

När skall Ryssarna ha kränkt Turkiskt luftrum ?

Du tänker väl inte på de Mig-29`na.., skall ju ha framkommit att Ryssarna ej har MIG`s i Syrien.
Citera
2015-10-08, 19:26
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitful
Det var beklagligt.

Kriget tar slut en dag även om man förlänger det så länge som möjligt som du propagerar för, och jag minns inte att jag har läst någon förklaring från din sida hur jihadisterna ska hanteras efteråt, bara någonting flummigt om "politisk lösning".

Nu skriver du att man kan göra sig av med terroristerna när man inte längre har användning för dem. Om du först har beväpnat dem så mycket att Ryssland och syriska regeringen till slut tvingas backa, så kommer du inte att bli av med dem med hjälp av någon politisk lösning. Ska du ha ett nytt omvänt krig då, mot de välbeväpnade terroristerna? Ett krig där Ryssland ger terroristerna ytterligare vapen så att det blir dyrt, långt och kostsamt för väst...

Sammanfattningsvis så argumenterar du alltså för att A) förlänga kriget och det oerhörda lidandet så länge som möjligt och B) att Syrien som resultat blir ett nytt Afghanistan.

Du driver en sjuk och äcklig agenda således, med svepskälet att det skulle vara politiskt bra för väst att göra så. Läser man mellan raderna så låter det som att det du främst är ute efter är att islamisera Syrien.

Angående det återkommande gnället om att läsa dina inlägg så är det naturligtvis så, att bara för att du tycker att en sak är smart eller osmart, så behöver det inte vara som du påstår. Det betyder inte att jag inte läser eller inte förstår vad du skriver. Ser du skillnaden?

Varför klagar du så mycket på Assad då? Om anklagelserna som du framför mot honom skulle stämma så har han ju bara gjort som du rekommenderar ovan.

Det verkar jag väl inte alls tro. All terrorism är inte religiös, och sekularism och terrorism är därmed inte varandras motsatser. Sekularism är dock bästa receptet mot religiös terrorism, vilket är problemet i Syrien.

Tror du ens på det där själv? Terrorgrupperna är nyttiga idioter, som äntligen ser chansen att få tvångsinföra sin islam, och är lätta att utnyttjas av främmande makt som av egna geopolitiska skäl använder dem ett verktyg för att försöka störta regeringen. Det här problemet har givetvis inte orsakats av al-Assad, som du så gärna vill demonisera.

Tidigare så sa du att Nusra inte hade en enhetlig ideologi utan innehöll sekulära och moderata krafter (eftersom du vill att de ska få vapen), men det skiner igenom att du samtidigt hyser beundran för Nusra, och i din iver att framställa dem positivt så säger du emot dig själv.

Varför säger du rebeller när du pratar om islamister och terrorister? Naturligtvis finns det legosoldater i terrorgrupperna.

Okej, eftersom du har kommenterat det så måste det vara så.
Jag har inte föreslagit att de jihad-salafisterna ska ingå i en framtida politisk lösning, utan jag menar på att deras militära insatser kommer att sätta tryck på Assad och hans allierade, vilket kommer leda till en politisk lösning på konflikten. Stödet för många jihadister, främst IS, kommer att sjunka när al-Assad är utbytt mot en mer representativ regering, FSA. Problemet med Ryssland är att de försöker göra sig av med IS och andra terrororganisationer och tvinga till folket Assad i makten. Själva anledningen till att sunnistammar har bekänt trohet till IS och andra islamister är pga av att de är tvungna att välja mellan al-Assad och IS, och valet blir enkelt: islamiska staten.

Ja, det lär bli problematiskt om Ryssland börjar beväpna rebellerna när Assad är störtad. Däremot är det två saker som kommer att ske efter att al-Assad är störtad. Det första är att FSA kommer att upphöra med sitt militärstrategiskta samarbeta med jihadisterna. För det andra kommer stödet, folkligt, för islamisterna att sjunka då anledningen till att man stöttar dessa jihadister, speciellt IS, beror på att de har byggt upp en välfungerande ”stat” genom att bygga ut infrastrukturen, få igång skolor, sjukhus och andra viktiga institutioner. Om det finns ett alternativ till Assad kommer stödet då för IS att sjunka.

Jag argumenterar för en möjlig strategi som inte lämnar Syrien åt Ryssland och Iran, givet det är vad USA och gulfstater är ute efter. Om det verkligen är så att USA inte vill att Syrien hamnar i Rysslands och Irans händer så finns det inte mycket mer de verkligen kan göra än att förlänga kriget och göra det så kostsamt som möjligt för al-Assad och Ryssland. Denna strategi är inte ny. Bashar al-Assad g gjorde det i Irak, hans far i Libanon och Ryssland gör det i Ukraina. Den dagen du har något att säga om det är då jag kommer sluta se dig som en hycklare.

Anledningen till att du tror att jag ”förskönar” al-Nusra är för att du förutsätter att jag stöttar dem, och därför läser du det jag skrivet i ljuset av att jag stöttar al-Nusra och andra terrororganisationer. Jag är inte här för att diskutera vad jag tycker om religiösa skäggiga gubbar. Jag kom in i diskussionen för att lägga fram en möjlig strategi som USA borde utforska om de inte vill förlora Syrien.

Om jag skriver att al-Qaida är bra på att flyga flygplan in i byggnader betyder det att jag förhärligar dom? Du måste lära dig att skilja på när man förhärligar en grupp och beskriver dess militära kapacitet.

Jag tycker inte att jag har demoniserat honom, han själv har bidragit till att han har demoniserat genom sina handlingar.

Du väljer alltså en sekulär ledare oavsett vad kostnaderna är och ändå är det jag som är ond och omoralisk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in