2014-02-16, 01:32
Medlem
Vad ni än gör,Lyssna inte på Propaganda högtalaren Zagrosi. Han vet inte ett piss om vad som händer i Hassake, Eller hur det egentligen ser ut på marken.

Citat:
TEHRAN -- The Syrian army and the Kurdish Popular Defense Committees in joint cooperation managed to cut supply routes to the militants in Hasaka in Northeastern Syria and regained control over the main road in the region and its surrounding villages.

The Syrian army and local Kurdish forces seized control over Al-Abed, Al-Fallaheh, Abu Amshe and Masaken al-Filat al-Hamra villages as well as the Al-Satin route and the Unknown Soldier Square in the Eastern parts of Qaviran township in Hasaka city.

YPG och SAA är bästa kompisar. När dimman skingrar sig så kmr allt återgå till det normala.
Det kurderna kmr få som dom inte hade innan var egna skolor och sköta sina egna områden till en viss del. Förövrigt är Hassake en platt öken. SAA hade slukat den på nolltid. Inte för att jag tycker SAA är ngt att hänga i granen.

Men man måste prata fakta.
Citera
2014-02-16, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
YPG kommer få stöd av Turkiet? Du skrev fel, eller hur?
Om regimen angriper YPG med syfte att radera ut dom så blir YPG med SNC per automatik. Eller? Går dom med KNC/SNC så har dom stöd från KRG och Turkiet.

Det känns dock för overkligt för att ens diskutera en eventuell konflikt mellan YPG och regimen. Det är liksom inte rationellt på något sätt. Hade regimen alltså velat bekämpa en grupp som kan påverka stabiliteten i Turkiet. Med allt detta som har hänt där Turkiet varit djupt involverad så borde regimen tvärt om vilja stärka en sådan grupp. Eller åtminstone vilja ha status quo.

Just nu så betraktar YPG och regimen varandra som fiender, men dom har andra fiender som är värre. Dom har dessa fiender gemensamt. Deras handlande går efter dessa saker. Det är så ordningen ser ut nu och den kommer antagligen se ut så om flera år med.
Citera
2014-02-16, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Det handlar inte om att något skulle kunna uppnås med samtalen utan helt enkelt att YPG erkänns av FN som en viktig samtalspartner som står utanför alla andra koalitioner och grupper. Det handlar helt enkelt om att YPG blir mer legitima och de får en mer trovärdig roll när de nu försöker bygga upp en autonom förvaltning och de facto självständighet av de områden de kontrollerar.

Fast nu är det så att de packade ihop och reste hem idag. Geneva2 är avslutad och man har inte enats om att fortsätta samtalen.

http://www.reuters.com/video/2014/02/15/hope-fades-as-geneva-2-talks-end?videoId=277937733&videoChannel=1
http://rt.com/news/syria-peace-talks-date-187/
Citera
2014-02-16, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shido
Vad ni än gör,Lyssna inte på Propaganda högtalaren Zagrosi. Han vet inte ett piss om vad som händer i Hassake, Eller hur det egentligen ser ut på marken.

YPG och SAA är bästa kompisar. När dimman skingrar sig så kmr allt återgå till det normala.
Det kurderna kmr få som dom inte hade innan var egna skolor och sköta sina egna områden till en viss del. Förövrigt är Hassake en platt öken. SAA hade slukat den på nolltid. Inte för att jag tycker SAA är ngt att hänga i granen.

Men man måste prata fakta.
Gött att du presenterar källa på uppgifterna som jag direkt kan konstatera är falsk information. YPG och SAA har inte utfört några samarbeten där dom tillsammans attackerar andra aktörer. Det är ren trams. Och, det finns hundra saker som motbevisar din tes att dom är "bästa kompisar". Regimen är bästa kompisar med Iran och hezbulla. Inte med YPG.
Citera
2014-02-16, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Fast nu är det så att de packade ihop och reste hem idag. Geneva2 är avslutad och man har inte enats om att fortsätta samtalen.

http://www.reuters.com/video/2014/02/15/hope-fades-as-geneva-2-talks-end?videoId=277937733&videoChannel=1
http://rt.com/news/syria-peace-talks-date-187/
Dom har enats om att träffas igen på okänd datum. Förövrigt så handlar artikeln om att regimen har terrorlistat personerna inom oppositionen som deltog i mötet.
Citat:
The decision will further antagonize opposition members and their international backers after a second round of negotiations failed on Saturday to achieve any meaningful gains beyond an agreement to meet again at an unspecified date.
http://www.reuters.com/article/2014/02/15/us-syria-crisis-blacklist-idUSBREA1E0QI20140215
Citera
2014-02-16, 01:51
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Det handlar inte om att något skulle kunna uppnås med samtalen utan helt enkelt att YPG erkänns av FN som en viktig samtalspartner som står utanför alla andra koalitioner och grupper. Det handlar helt enkelt om att YPG blir mer legitima och de får en mer trovärdig roll när de nu försöker bygga upp en autonom förvaltning och de facto självständighet av de områden de kontrollerar.

Samtalen avslutades idag så jag vet inte vad du talar om. Länka helst till uppgifter du kommer med. Vilka ska dessa YPG tala med och när?
Citera
2014-02-16, 01:52
Medlem
Just nu så pågår det strider mellan ISIS/Al-Nusra och regimen i Hasaka.

http://vvanwilgenburg.blogspot.se/2014/02/ongoing-fighting-in-hasakah-city.html

Har för mig att jag läste någonstans att regimen läckte information till ISIS vilket ledde till nederlag för YPG's offensiv mot Tal Hamis. Får ta och titta närmare på det imorgon. Om detta stämmer så är det lite gran payback time nu.
Citera
2014-02-16, 02:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likesumbootie
Hur ser det ut där nere? Vinner rebellerna mark? Har dom ens full kontroll över större områden i Syren?

Striderna mellan de två al-Qaida-fraktionerna ISIS och al-Nusra i östra Syrien fortsätter. Den senaste nyheten var att ISIS erövrat Markadah från al-Nusra, vilket är en stad som ligger mitt emellan Deir ez-Zor (som ISIS jagades ut ur förra veckan) och Hasakah (som hålls av kurderna och SAA).

Det viktigaste som pågår just nu är dock SAA:s stora offensiv i Qalamounbergen på gränsen mellan Syrien och Libanon. SAA har under de senaste dagarna erövrat flera städer i området och nästan helt omringat rebellernas viktigaste fäste som är staden Yabrud.

Kan SAA erövra Yabrud blir det lika avgörande för striderna i södra Syrien som erövrandet av al-Qusayr blev för striderna i västra Syrien eftersom rebellernas viktigaste försörjningslinje går från Yabrud till Arsal i Libanon.

Eliot Higgins har en bra och aktuell sammanfattning av striderna kring Yabrud på sin blogg, som skrevs tidigare idag av Elijah J Magnier:

http://brown-moses.blogspot.co.uk/2014/02/special-report-on-yabrud-offensive-from.html

Den bästa kartan över läget i hela Syrien är den på Wikipedia, som ständigt uppdateras, och därför alltid är aktuell:

http://en.wikipedia.org/wiki/Template:Syrian_civil_war_detailed_map

Den visar bara vem som kontrollerar olika byar och städer, men det är det som är det viktiga i ett land som till stor del består av öken. En fördel med kartan är att den också visar ISIS - som ligger i krig med de övriga rebellerna - i en egen svart färg.
Senast redigerad av Regulus 2014-02-16 kl. 02:10.
Citera
2014-02-16, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Gött att du presenterar källa på uppgifterna som jag direkt kan konstatera är falsk information. YPG och SAA har inte utfört några samarbeten där dom tillsammans attackerar andra aktörer. Det är ren trams. Och, det finns hundra saker som motbevisar din tes att dom är "bästa kompisar". Regimen är bästa kompisar med Iran och hezbulla. Inte med YPG.
Du lever i en bubbla, En drömvärld. Sluta drömma. Om vi bortser från vad folk säger i Hassake som jag dagligen pratar med, Om vi bortser från media. Om vi bortser från allt.

Tror du verkligen Syriska Arabiska Republiken och SAA bara lämnar över hela Hassake regionen till YPG bara sådär ? Tror du dom lämnar sina olje fält utan strid bara sådär ? Så tror i din lilla önskevärld att SAA och YPG inte har kokat upp ngt tillsammans under bordet ?

Kom inte med "Dom vill inte öppna en ny front" argumentet. Jag kan garantera dig och lova dig att SAA kan skrapa fram 50-60 tusen soldater och leka gerilla krig mot Ypg/mfs imorgon och jämna hela skiten och deportera alla fientliga element.

Att SAA och YPG är romantiska tillsammans stör dig. Men det är verkligheten. Det finns ingen rojava eller ngn autonomi. Kom ner på jorden.

Syrien har 23 milj invånare. Av dessa är 2 milj kurder. Alltså är 21 milj emot kurdisk autonomi. Hur har du tänkt här egentligen ? Du är inte klok.
Citera
2014-02-16, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Hur många olika grupperingar är det egentligen som krigar i Syrien? Man ser ju på förhandlingarna att det är inte ett krig mellan folket och regimen, utan det är ett krig alla mot alla. Helt hopplöst alltså.

Det är inget krig i den bemärkelsen!

Föreställ dig en konspiration, en som kostar miljarder $!
Det här är inte ett krig, det är spelplan för kriminalitet och ett andrum för Israel. Du kan välja att se detta på ett annat sätt, men då får du leta efter lite vettiga förklaringar.
Citera
2014-02-16, 02:40
Medlem
Christopher.s avatar
Det jag finner konstigt med hela konflikten är att väst stödjer rebellerna och att Iran stödjer regeringen. I mitt tycke borde det vara tvärtom.

När rebellerna förlorat så anser jag att de ska få se denna video video 1 år i rad så att de kan bli upplysta att väst är bäst http://www.youtube.com/watch?v=-HEoyhZ_6pY
Senast redigerad av Christopher. 2014-02-16 kl. 02:44.
Citera
2014-02-16, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Det jag finner konstigt med hela konflikten är att väst stödjer rebellerna och att Iran stödjer regeringen. I mitt tycke borde det vara tvärtom.

När rebellerna förlorat så anser jag att de ska få se denna video video 1 år i rad så att de kan bli upplysta att väst är bäst http://www.youtube.com/watch?v=xhNneU5shTs
Du har mkt att lära, Jag kan förklara för dig på en rad vf Iran stödjer regeringen.

Men vill höra varför du tycker Iran borde stödja "rebellerna" ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in