2015-09-30, 23:19
Medlem
BaraBiffens avatar
Well, vet vi vilka mål Ryssland har bombat då? Har dom bombat olje-linesen? Raqqa? Ryssland borde ju med enkelhet kunna släppa några feta bomber över Raqqa samt att bomba ISIS oljefält. Vet vi om Ryssland även har drönare?
Citera
2015-09-30, 23:20
Medlem
https://www.facebook.com/dmitry.rogozin/videos/988155214541151/

Vet inte om det är träning eller om de anfaller IS men ser sjukt ut inte fan överlever man det där.
Citera
2015-09-30, 23:22
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkallDuGeFanI
För evigt leve Ryssland! Stort tack måste alla som är mot islamism känna. USA kan dra åt helvete.

Tills någon sätter in marktrupper kommer det inte hända något alls.
Att bomba lite här och där betyder ingenting för utvecklingen.
Möjligtvis att Putin kan stoltsera lite på nyheterna och slå sig för bröstet, men inte mer.
Hade inte Ryssland lagt sitt veto i början av inbördeskriget hade vi kanske inte haft dessa flyktingströmmar.
Med det inte sagt att USA är utan skuld, tvärt om.
Men det är oavsett för sent att göra något åt regionen nu.
Tricket är att inte lägga sig i andra länders inre angelägenheter militärt utan låta det vara.
Alla diktaturer faller av sig själv förr eller senare och då med betydligt större chans till en demokrati.
Citera
2015-09-30, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Well, vet vi vilka mål Ryssland har bombat då? Har dom bombat olje-linesen? Raqqa? Ryssland borde ju med enkelhet kunna släppa några feta bomber över Raqqa samt att bomba ISIS oljefält. Vet vi om Ryssland även har drönare?

Eller Stockholm kanske?

Om Ryssland har drönare? Lever du i en grotta eller?
Citera
2015-09-30, 23:34
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Alawiterna har inte heller någon större lust att kriga utanför sina hemregioner, så att hoppas på att den reguljära syriska armén skulle kunna återta det den har förlorat är vansinne. Det enda sättet för Assad att återta det han har förlorat vore genom att förlita sig på utländska marktrupper (var nu sådana ska komma ifrån); ryskt stridsflyg kan hjälpa till, men flygplan kan inte vinna krig själva.

Varför skulle inte SAA vilja ta tillbaka alla förlorade områden? Huruvida det är praktiskt möjligt är en annan fråga. Majoriteten i SAA är sunni. Det är vissa förband som domineras av alawiter, framförallt den 4:e pansardivisionen och det republikanska gardet. Just nu håller dessa förband bland annat på att försvara Aleppo och Deir Ezzor, vilka ligger långt borta från alawiternas hemtrakter.

Större delen av IS-kontrollerade områden utgörs av öken, vilket är relativt lätt att kontrollera från luften. Alla trupprörelser mellan olika IS positioner kan bevakas av drönare och satelliter vilket ryssarna har tillgång till. Det kommer således bli svårare för IS att flytta stora mängder krigare och materiell utan att bli upptäckta och bombade. USA har tidigare struntat i att bomba IS när de varit på väg för att attackera regimpositioner. Nu kommer ryssarna hjälpa till istället.

Det största problemet för Assad just nu är inte IS utan de rebellgrupper som kontrollerar delar av Rif Dimashq, Daraa och större delen av Idlib och Aleppo. IS-närvaron i dessa områden är relativt begränsad. Skulle SAA lyckas säkra exempelvis Damaskus skulle det frigöra stora mängder av militära förband som skulle kunna användas på annat håll.
Citera
2015-09-30, 23:35
Medlem
Madagascars avatar
Så här skriver DN idag:

"Enligt Nato riktades anfallen mot den fria syriska armén, inte mot IS."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ryssland-har-inlett-flyganfall-i-syrien/

Jag tyckte detta var anmärkningsvärt. Med tanke på putins charmoffensiv gentemot USA i FN igår (förrgår?) är det inte troligt att Putin bombar USA-allierade grupper. Jag tänkte att kanske ryssarna har dålig info och bombat dessa grupper av misstag? Jag googlade lite på detta och jag hittade inte någon annan källa till att Nato påstår att ryssarna bombar FSA. Har jag missat - eller har DN hittat på det här!?
Citera
2015-09-30, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Hoppas dom bidrar med marktrupper också. Räcker inte med att bomba bara, kriget måste vinnas på marken.
När man kollar på hur de krigade i Afghanistan, visserligen Sovjet men RF använder samma taktik, och Chechenien blir det säkert ryska massanfall med stora ryska förluster.
Citera
2015-09-30, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Så här skriver DN idag:

"Enligt Nato riktades anfallen mot den fria syriska armén, inte mot IS."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ryssland-har-inlett-flyganfall-i-syrien/

Jag tyckte detta var anmärkningsvärt. Med tanke på putins charmoffensiv gentemot USA i FN igår (förrgår?) är det inte troligt att Putin bombar USA-allierade grupper. Jag tänkte att kanske ryssarna har dålig info och bombat dessa grupper av misstag? Jag googlade lite på detta och jag hittade inte någon annan källa till att Nato påstår att ryssarna bombar FSA. Har jag missat - eller har DN hittat på det här!?
DN, herregud
Jag tror att de misstolkade (med flit?) den här nyheten
Ashton Carter: Russian action like ‘pouring gasoline on the fire,’ bombed Assad enemies, not ISIS
Citat:
“It does appear that they were in areas where there probably were not ISIL forces, and that is precisely one of the problems with this whole approach,” Mr. Carter said.
Citera
2015-09-30, 23:50
Medlem
AdamSmiths avatar
Jag är helt inne på kamrat Putins linje.

1. Att man måste eliminera alla jihadistgrupper och sedan begära att Assad är flexibel när det gäller makten när det lugnat ner sig.

2. Att man inte ska tillåta jihadister som fått stridsvana i konflikten att återvända till sina "hemländer" i den civiliserade världen.

http://www.rt.com/news/317041-preemptive-strike-putin-terrorism/

Ryssland är förövrigt Europas sista hopp den dagen Sverige blir IS framtida bas. Låt ryssen komma och rensa ut allt vänster/miljö/feministtrams som förpestar vårt samhälle.

Off-topic!

Det enda som kan toppa att det här är att den självutnämnda PK-eliten Marlen Ernman, Gardell och Shyffert far ner och protesterar mot Rysslands agerande på plats. Gardell skulle då erfara att IS har en vana att putta ner fikusar från höga höjder. Kan inte förstå hur feminister och bajspackare kan vurma för sandloppor som står så långt ifrån deras egna åsikter som det möjligt går att göra.
Citera
2015-09-30, 23:51
Medlem
Huntardos avatar
Till alla som säger att det behövs marktrupper för att avsluta IS....

DET FINNS REDAN MARKTRUPPER DÄR!!!
Syriska armen får nu stöd av 60 st rysska krigsplan, samt massa nya vapen+fordon+utbildning.
Finns ju en del t-90or där (stridsvagnar, inte terminator robotar ), fall syriska armen får lov o använda de (iaf de mindre avancerade export versionerna) så kommer de köra över all motstånd ganska snabbt, speciellt med all artilleri utrustning som Ryssland har tagit in..

Lär finnas ett par spetnaz förband som aktivt kommer delta i markstriden tillsammans med den syriska armen (detta kommer såklart att förnekas).

Bara t 90 stridsvagnar kommer att mosa all infanteri som IS har, till och med de budget versionerna av abrams som IS "mystiskt" tog över från irakiska armen lär vara chanslösa...
Citera
2015-09-30, 23:55
Medlem
LameBulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Var god lägg fram dina bevis för detta, eller starta en tråd i konspirationsforumet om det.

Menar Du på allvar att Du behöver ha bevis för att USA började stödja Mujahedin i samband med USSR invasion av Afghanistan ?
Citera
2015-09-30, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntardo
Till alla som säger att det behövs marktrupper för att avsluta IS....

DET FINNS REDAN MARKTRUPPER DÄR!!!
Syriska armen får nu stöd av 60 st rysska krigsplan, samt massa nya vapen+fordon+utbildning.
Finns ju en del t-90or där (stridsvagnar, inte terminator robotar ), fall syriska armen får lov o använda de (iaf de mindre avancerade export versionerna) så kommer de köra över all motstånd ganska snabbt, speciellt med all artilleri utrustning som Ryssland har tagit in..

Lär finnas ett par spetnaz förband som aktivt kommer delta i markstriden tillsammans med den syriska armen (detta kommer såklart att förnekas).

Bara t 90 stridsvagnar kommer att mosa all infanteri som IS har, till och med de budget versionerna av abrams som IS "mystiskt" tog över från irakiska armen lär vara chanslösa...

Spot on, precis hur läget är just nu och hur situationen kommer att utveckla sig närmaste framtiden.
Vill också lyfta fram att Putin och Ryssland får stöd från alla möjliga håll i världen som ser ryssarna som räddaren i nöden. Putin är, by far, den smartaste och mest kapabla ledaren senaste 20 åren..
Även från amerikanskt håll verkar allmänna opinionen visa sitt stöd för Putin, det är en enorm bedrift.
Senast redigerad av Copernicus 2015-09-30 kl. 23:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in