2015-08-15, 23:17
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du verkar ha dåligt minne. Kurderna i Syrien har bara USA att tacka, på någon vecka drev ISIS alla kurder (förutom kurder inom ISIS såklart) mot den turkiska gränsen. Ayn al-Arab hade kurderna i stort sett förlorat när USA räddade kurden. I övrigt, som till exempel i Aleppo, så har kurd en försökt stå ömsom på terroristernas sida, ömsom på Assads. Kurderna har inte räddat någon stad mig veterligen, och de kommer inte göra det heller.
Att det bara är flygbombningar som har gjort att YPG har vunnit är bluff, är en mix av både flygbombningar och boots on the ground. Hade flygbombningar vunnit ett krig så hade Assad inte varit i den sits han är idag t.ex.
Det jag försöker framföra till dig och din trångsynta ärthjärna är att man ska vara glad vart än IS, Al-Nusra osv förlorar. Du behöver inte tycka att kurderna har rätt till kurdistan men istället för att spy galla över de som slåss vid fronten, vilket du och jag inte gör, så bör du visa de den respekt de förtjänar. Lika mycket de som Assads arme och irakiska armen som slåss för att folket ska överleva dessa kackerlackors invasion.
Sedan bör du rikta om din kritik igen. För mindre än 6 månader sedan var du kritisk till varför
Turkiet beväpnar, tränar, ger ekonomiskt stöd till dessa skäggtomtar. Vad har ändrats? Är det bara att glömma det Turkiet har gjort pga att de bombar kurder?
Citera
2015-08-16, 10:04
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColdAsIce
Att det bara är flygbombningar som har gjort att YPG har vunnit är bluff, är en mix av både flygbombningar och boots on the ground. Hade flygbombningar vunnit ett krig så hade Assad inte varit i den sits han är idag t.ex.
Det jag försöker framföra till dig och din trångsynta ärthjärna är att man ska vara glad vart än IS, Al-Nusra osv förlorar. Du behöver inte tycka att kurderna har rätt till kurdistan men istället för att spy galla över de som slåss vid fronten, vilket du och jag inte gör, så bör du visa de den respekt de förtjänar. Lika mycket de som Assads arme och irakiska armen som slåss för att folket ska överleva dessa kackerlackors invasion.
Sedan bör du rikta om din kritik igen. För mindre än 6 månader sedan var du kritisk till varför
Turkiet beväpnar, tränar, ger ekonomiskt stöd till dessa skäggtomtar. Vad har ändrats? Är det bara att glömma det Turkiet har gjort pga att de bombar kurder?
Skäggtomtar finns det många av, de må kalla sig PKK eller al-nusra eller ISIS. Syrien har blivit dumpningsplats för mycket mänskligt avskräde från Ryssland, väst och mellanöstern.
Det här blivit krigsplatsen där många regionala storspelare satsat stora pengar i sina intressen. Det finns tecken på att dessa nu förstår att det inte kommer leda till något:

Citat:
The remorseless quest by the region’s stakeholders for power and influence continues to fuel the Syrian war in particular. Common ground has been slow to emerge from entrenched vested interests. However, for the first time since the crisis began, there are signs that all the prominent players – Iran, Saudi Arabia, Russia, the US and Turkey – now recognise that prosecuting disparate agendas will eventually lead nowhere else but mutually assured destruction.
http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/aug/16/observer-view-on-turkey-syria-middle-east?CMP=share_btn_tw

Kurderna har i det här varit ett problem. Det går inte att ge kurderna stöd då de har samma sorts mål som ISIS och andra terrorister vilket Turkiet ser. PKK som attackerar den turkiska staten kan inte få stöd utan bör bekämpas på samma sätt som ISIS.

Erdogan är en islamist med sikte på att bli diktator, det vet vi. Det finns inga hjältar i det här och det är inget man ska förvänta sig heller i den här regionen. Det finns inga sådana kulturella förutsättningar.

Det har varit lite diplomatiska kontakter som vi får se om de leder någonstans:
Citat:
Elsewhere, new curiosities have emerged. Earlier this month, Russian officials flew to Riyadh for discussions with Saudi defence minister, Mohammed bin Salman. Syria’s spy chief, Ali Mamlouk, was widely reported to have been on the plane, a suggestion the Saudis haven’t denied and a move that would have been inconceivable in the past three years that war has ravaged Syria.

Add to that a reciprocal visit by the Saudis to Moscow, an Iranian delegation to Oman, the US-backed nuclear deal with Iran and Russian support for a UN tribunal to get to the bottom of the chemical weapons attack near Damascus two years ago, which has widely been blamed on the Assad regime. Diplomatically, there have been more stirrings in the past month than at any time in the past five years.

I detta har inte kurderna någon roll. Som USA sagt flera gånger så komme USA aldrig stödja förändringar av Syriens gränser, ingen annan storspelare har direkt några sådana tankar heller.
Citera
2015-08-16, 14:59
Medlem
riskybizzys avatar
Kan det vara IS som ligger bakom denna attack? Har de tillgång till flygvapen?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21263446.ab
Citera
2015-08-16, 15:06
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Nej!

Okej, du har koll verkar det som. Vilka kan det vara - någon pilot från regimen som fått spel eller kan det vara turkarna?

edit, tycks vara regimen som ligger bakom
Senast redigerad av riskybizzy 2015-08-16 kl. 15:10.
Citera
2015-08-16, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Okej, du har koll verkar det som. Vilka kan det vara - någon pilot från regimen som fått spel eller kan det vara turkarna?

Assads flygvapen skiljer inte något vidare på militära eller civila mål, i detta hemska kaoskrig finns oftast inga sådana gränser, speciellt inom tätbebyggelse, så detta kan vara en medveten handling - sen kan man ibland fråga hur man kan sitta i London och avgöra civila förluster (meddelas antagligen via telefon av den drabbade parten)
Citera
2015-08-16, 16:31
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Assads flygvapen skiljer inte något vidare på militära eller civila mål, i detta hemska kaoskrig finns oftast inga sådana gränser, speciellt inom tätbebyggelse, så detta kan vara en medveten handling - sen kan man ibland fråga hur man kan sitta i London och avgöra civila förluster (meddelas antagligen via telefon av den drabbade parten)
Exakt. De civila lär till 50% varit beväpnade, siffran över döda är säkerligen dubbelt så hög som verkligheten och man kan inte vara säker på att marknad träffats. Någon som sett video av det hela på nätet??
Citera
2015-08-17, 13:42
Medlem
http://www.presstv.ir/Detail/2015/08/16/425037/Russia-Iraq-Syria-Mikoyan-MiG31-Rosoboronexport

Ryssland ska ha levererat sex st. MiG-31:or till Syrien. Enligt artikeln för att hjälpa till att bekämpa terroristerna med, men sådana plan är väl främst avsedda att bekämpa andra plan med? En åtgärd vidtagen för att avskräcka USA från att få för sig att attackera regeringens positioner från luften?
Var det inte just sex st. plan som USA stationerade i Incirlik?

Någon som vet mer om detta och om dessa plans egenskaper som har några funderingar?
Citera
2015-08-17, 14:53
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Ravmundsen
http://www.presstv.ir/Detail/2015/08/16/425037/Russia-Iraq-Syria-Mikoyan-MiG31-Rosoboronexport

Ryssland ska ha levererat sex st. MiG-31r till Syrien. Enligt artikeln för att hjälpa till att bekämpa terroristerna med, men sådana plan är väl främst avsedda att bekämpa andra plan med? En åtgärd vidtagen för att avskräcka USA från att få för sig att attackera regeringens positioner från luften?

Någon som vet mer om detta och om dessa plans egenskaper som har några funderingar?
Sex stycken har USA levererat hittills. Både Turkiet och USA skulle uppskatta om Syrien försöker skjuta ned ett amerikanskt flyg

MIG-31 har som MIG-29 haft stora problem på sista tiden och fått flygförbud i omgångar efter krascher. MIG-31 är inte bra på "dog fighting" och kräver avancerat ledningssystem på marken för att fungera bra. Vilka som ska flyga dom är nästa fråga, Syrien har det stenålders MIG-25 som är föregåengaren som MIG-31 liknar men Syrien kan knappast sätta in piloter i MIG-31 genast ändå och tro de ska skjuta ned amerikaner.

Ryssland har 200 gamla MIG-31 står och skrotar i lager, oklart om det är 6 av dessa de skickat.
Citera
2015-08-17, 15:14
Medlem
Citat:
Sex stycken har USA levererat hittills. Både Turkiet och USA skulle uppskatta om Syrien försöker skjuta ned ett amerikanskt flyg

MIG-31 har som MIG-29 haft stora problem på sista tiden och fått flygförbud i omgångar efter krascher. MIG-31 är inte bra på "dog fighting" och kräver avancerat ledningssystem på marken för att fungera bra. Vilka som ska flyga dom är nästa fråga, Syrien har det stenålders MIG-25 som är föregåengaren som MIG-31 liknar men Syrien kan knappast sätta in piloter i MIG-31 genast ändå och tro de ska skjuta ned amerikaner.

Ryssland har 200 gamla MIG-31 står och skrotar i lager, oklart om det är 6 av dessa de skickat.

"Dog fighting" innebär strid mot andra plan? Är det det som är MiG:ens huvudsyfte? Antar att den kan bestyckas för att bekämpa markmål också.
Citera
2015-08-17, 19:08
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Ryssland ska ha levererat sex st. MiG-31r till Syrien. Enligt artikeln för att hjälpa till att bekämpa terroristerna med, men sådana plan är väl främst avsedda att bekämpa andra plan med? En åtgärd vidtagen för att avskräcka USA från att få för sig att attackera regeringens positioner från luften?

Helt riktigt att MiG-31 är ett jaktplan, avsett för att flyga ikapp och skjuta ned andra flygmaskiner.
Men det går att beväpna även med misiler för markmål om man vill. Så finns det en automatkanon ombord också, men ganska klen kaliber (23mm) och bara 260 skott.
Det är en gamal konstruktion så Syrien har nog fått dom billigt.

Här finns mer att läsa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-31
Citera
2015-08-17, 19:56
Avslutad
Citat:

Citat:

Varför håller Ryssland på och fittar sig så mot Syrien, hur kan man sälja föråldrade flyg till en "allierad"?

Ryssland bäddar verkligen för Syriens undergång med såna vapen. Helt sjukt, ett gamalt kommunist- tänk eller?
Citera
2015-08-17, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Varför håller Ryssland på och fittar sig så mot Syrien, hur kan man sälja föråldrade flyg till en "allierad"?

Ryssland bäddar verkligen för Syriens undergång med såna vapen. Helt sjukt, ett gamalt kommunist- tänk eller?

Hur bäddar dem för Assads fall genom att leverera vapen till dem? Även om de inte är av högsta standard

Skickar även förnödenheter

"A #Russia-n plane with 21 tons of humanitarian aid lands in Bassel Al-Assad Airport #Latakia #Syria "

https://twitter.com/sayed_ridha/status/633283898248527872
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in