Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-17, 21:19
  #1
Medlem
Planen är att dra till Hamburg över sommaren, det vill säga juni-augusti. Jag och en kompis ska försöka hitta boende, gärna centralt och billigt som tusan, och jobb med liknande arbetstider.

Vi är inte kräsna med jobb men det ska i varje fall klaffa med tider så vi har all tid att umgås.
Har ni tips på boende och vart man kan hitta jobb? Boende kan vara kollektivt, hus eller lägenhet, så länge det är okej privat och billig.
Citera
2014-01-17, 21:28
  #2
Avstängd
Multikulti2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobo3
Planen är att dra till Hamburg över sommaren, det vill säga juni-augusti. Jag och en kompis ska försöka hitta boende, gärna centralt och billigt som tusan, och jobb med liknande arbetstider.

Vi är inte kräsna med jobb men det ska i varje fall klaffa med tider så vi har all tid att umgås.
Har ni tips på boende och vart man kan hitta jobb? Boende kan vara kollektivt, hus eller lägenhet, så länge det är okej privat och billig.
Om du vill bo billigast möjligt i Tyskland skall du bo i ett WG dvs man delar lägenhet eller hus med andra, skulle tro att du kan komma undan med 200 - 300 per manad da.Du kan ju kolla här tex http://www.immobilienscout24.de/wohn...wg-zimmer.html annars kan du koola lokaltidningar pa nätet osv. Sommarjobb vetefan du far va kreativ? Sök pa Rewe Lidl Aldi osv de söker nog vikarier över sommarn. kan ni tyska sa är det ju en stor fördel?
Citera
2014-01-17, 21:29
  #3
Avstängd
Multikulti2s avatar
Här har du mer https://www.facebook.com/Hamburg.Wohnung
Citera
2014-01-17, 21:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
Om du vill bo billigast möjligt i Tyskland skall du bo i ett WG dvs man delar lägenhet eller hus med andra, skulle tro att du kan komma undan med 200 - 300 per manad da.Du kan ju kolla här tex http://www.immobilienscout24.de/wohn...wg-zimmer.html annars kan du koola lokaltidningar pa nätet osv. Sommarjobb vetefan du far va kreativ? Sök pa Rewe Lidl Aldi osv de söker nog vikarier över sommarn. kan ni tyska sa är det ju en stor fördel?

Min kompis är halvtysk och jag har tidigare bott i Tyskland en tid, så språket är det inga problem med. Men jag ska absolut kolla på matbutikerna, restaurangjobb hade varit schysst, eller receptionist?
Och menar du 200-300 Euro i månaden? Bra ju!
Citera
2014-01-17, 21:34
  #5
Avstängd
Multikulti2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobo3
Min kompis är halvtysk och jag har tidigare bott i Tyskland en tid, så språket är det inga problem med. Men jag ska absolut kolla på matbutikerna, restaurangjobb hade varit schysst, eller receptionist?
Och menar du 200-300 Euro i månaden? Bra ju!
Mja alltsa för de pengarna far du inget lyxboende men fullt möjligt att fa ett rum för de stalarna i ett WG och e ni riktigt snala kan ju du o polarn dela ett rum om de andra i WG't gar med pa det. Hamburg e ju hamnstad annars sa finns nog mkt extrakneg över sommaren.
Citera
2014-01-18, 19:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobo3
Min kompis är halvtysk och jag har tidigare bott i Tyskland en tid, så språket är det inga problem med. Men jag ska absolut kolla på matbutikerna, restaurangjobb hade varit schysst, eller receptionist?
Och menar du 200-300 Euro i månaden? Bra ju!

Receptionistjobb finns nog inte många. Men restaurangjobb finns en del - för 7 Euro i timmen - lönerna är väldigt trista, men du kan överleva.

Och WG kan du få för den summa du nämnt, 300 Euro/mån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback